Астрономи наблюдаваха най-голямата и ярка космическа експлозия след Големия взрив

| от |

Nebulea_NGC_2440Астрономи наблюдаваха най-голямата и ярка космическа експлозия след Големия взрив с орбитиращи телескопи, съобщи Асошиейтед прес.

Избухването на гама лъчи е станало в далечна галактика. Светлината от нея е достигнала до нас за 3,7 милиарда години. Единствената по-голяма експлозия, за която астрономите знаят, е Големият взрив, но той, естествено, не е наблюдаван от никого. Земята е оцеляла от експлозията заради голямото разстояние.

Избухване на гама лъчи има при смърт на масивна звезда, която попада в черна дупка и от която се образува свръхнова. Радиацията е възможно най-ярка и пътува през Вселената със скоростта на светлината. Ако на пътя й попадне планета, тя би загубила моментално атмосферата си.

Астрономите са наблюдавали експлозията с телескопите „Суифт“ и „Ферми“.

Орбиталните телескопи на НАСА наблюдават избухвания на гама лъчи почти всеки ден от две десетилетия. Експлозията, видяна на 27 април, обаче поставя рекорд, твърдят и четирите научни екипа, публикували статии в сп. „Сайънс“. При нея инструментите са регистрирали пет пъти повече енергия, отколкото при предишния рекордьор от 1999 г. Избухването е започнало от звезда с маса 20 или 30 пъти колкото на Слънцето, но само два пъти по-широка.

Една от причините за голямата яркост е относително по-малкото разстояние, отколкото при предишни подобни експлозии. Повечето, които са наблюдавани с телескопи, са били два пъти по-далече.

Съществува теория, че масовото измиране на видовете преди 450 милиона години е причинено от избухване на гама лъчи в близка част от нашата галактика.

Избухванията на гама лъчи не се виждат от земната повърхност, защото атмосферата ги скрива и защото по-голямата част от светлината от тях е от вид, който не се долавя от човешките очи. Затова НАСА ги наблюдава със спътници. Това избухване обаче е било толкова ярко, че и телескопи на Замята са видели кратък проблясък в съзвездие Лъв.

 
 

Предаванията от българския ефир, които ни липсват

| от chronicle.bg |

Отвъд обикновената редова носталгия по миналото и нещата, които останаха там, имаше времена, в които телевизията наистина ни обединяваше. Ако не около друго, то поне около това да прекараме няколко часа заедно на вечеря.

Тогава технологиите бяха в зората на развитието си, и ако си дете и изпуснеш епизода на Fox Kids денят ужасно посивяваше. А днес не можем да си представим, че едно телефонно позвъняване може завинаги да те лиши от удоволствието да видиш как убиват Динора в „Трима братя три сестри“.

Но има и още нещо хубаво. Тогава си струваше да си позволим  лека зависимост от тази медия. Не защото нямаше какво друго да правим, а просто тя знаеше с какво да ни задържи. Не да ни привлече вниманието, а да ни направи нейни верни зрители, така че да съпреживяваме. Говорим за времената, в които тя умееше да разказва истории.

Едва ли тези времена са изтекли, защото и днес си струва да се отдели някакво време на малкия екран. Макар и сегашните телевизионни продукти да бледнеят пред тези, за които ще ви напомним, има надежда (справка – Стани богат по БНТ) някой ден да получим повече от лесносмилаеми зрелища.

Завръщането на „Стани богат“ може и да буди противоречиви реакции, но едно е сигурно – то е стъпка в правилната посока. В този ред на мисли, предлагаме ви да разгледате  нашата галерия, където сме събрали телевизионните предавания (и един сериал, на който не устояхме), които ни липсват и искаме пак да гледаме. Помните ли ги?

 
 

Пипа Мидълтън очаква дете

| от chronicle.bg |

Пипа Мидълтън, по-малката сестра на херцогинята на Кембридж, е бременна с първата си рожба, съобщава The sun.

34-годишната Пипа Мидълтън се сдоби със световна популярност, когато тя бе избрана за кума на венчавката на сестра си Катрин с принц Уилям през 2011 година.

Бебето на Мидълтън и на нейния съпруг, финансиста Джеймс Матюс, се очаква през октомври. Херцогинята на Кембридж, Катрин се очаква да роди скоро, тъй като днес е приета в болница, предаде службата на Бъкингамския дворец в Twitter. 

Пипа Мидълтън се омъжи през май 2017 г. за мултимилионера Джеймс Матюс, който е управител на инвестиционни фондове и бивш професионален автомобилен състезател. Двамата се срещат преди повече от 10 години, на почивка на карибския остров Сейнт Бартс. Те започват да излизат заедно през 2012 г, но само за няколко месеца. През 2015 г. подновяват връзката си.

 
 

Honda Monkey 125 – Легендата се завърна!

| от chr.bg |

Повече от половин век Honda Monkey пленява сърцата и умовете на феновете на мини байковете. Превърнал се в истинска класика и модна икона: стилен и закачлив, компактен и маневрен, впечатляващ и привличащ. Производството за Европа стартира от юли, а доставките: в края на септември. Реновиран и авангарден,  комбиниращ добре познатия класически дизайн с модерни технологии: USD вилка, два задни амортисьора. LCD, IMU базиран ABS и LED светлини. Новият 1-цилиндров 125-кубиков двигател  е с мощност от 6,9 кВт, и разход на гориво 67 км/л. Готов за път тежи само 107 кг.

2018 Monkey_ABS_Yellow_Front 3Q

 

2018 Monkey ABS Yellow Front 3Q

Honda Monkey е един от най-разпознаваемите модели мотоциклети в световен мащаб. Пуснат е в серийно производство през 1961 г., а през 1963 започва експорт за Европа и Америка. Бързо се превръща в любимия RV (Recreational Vehicle – мотоциклет за забавление), и благодарение на изключително лесното управление (3-степенна механична скоростна кутия и центробежен съединител)  става първия мотоциклет в живота на милиони фенове, гарантирайки максимална забава, приятни емоции, и много безгрижни километри.

 

 

1961 Monkey

1961 Monkey

 

През 2018 Monkey 125 ще бъде произвеждан в следните цветове:

Banana Yellow/Ross White

Pearl Nebula Red/Ross White

Pearl Shining Black/Ross White

 

Техническа спесификация

Двигател
Тип Едноцилиндров, двуклапанов, четиритактов, с въздушно охлаждане  SOHC
Работен обем 125 cc
Диаметър x Ход на буталото 52.4 x 57.9 мм
Степен на сгъстяване 9.3:1
Мощност 6.9 кВт @ 7000 об/мин
Въртящ момент 11 Нм @ 5250 об/мин
Масло 0.9 л
Горивна система PGM-FI – програмируем инжекцион
Резервоар гориво 5.6 л
Разход на гориво 67 км/л (според WMTC)
Електрическа система
Стартер Електрически
Акумулаторна батерия YTZ5S
Трансмисия
Съединител Мокър, многодисков
Скоростна кутия Механична, четирискоростна
Рама Стоманена единична широка рамка
Габарити (L´W´H) 1710 x 755 x 1029 мм
Междуосие 1152 мм
Кастър ъгъл 25°
Ход на амортисьора 82 мм
Височина на седалката 776 мм
Клиренс 160 мм
Радиус на завой 1.9 м
Тегло готов за път 107 кг
Окачване
Предно USD вилка, 100mm аксиален ход
Задно Два амортисьора, 104mm аксиален ход
Колела
Предна джанта 10-спици
Предна джанта 10-спици
Предна гума 120/80-12 65J
Задна гума 130/80-12 69J
Спирачна система
Предна гума Единичен 220 мм хидравличен диск с IMU-базирана ABS
Задна гума Единичен 190 мм хидравличен диск
Светлини
фар LED
Стоп LED
 
 

Барби „Фрида Кало“ в Мексико: когато изкуството е по-важно от рекламата

| от chronicle.bg |

 Фрида Кало е една от най-ярко светещите звезди в мексиканската култура. Днес доколко тя е позната на масовата аудитория, остава спорен въпрос. Нарастващата популярност, която би гарантирало лансирането на новата кукла „Барби“ с нейния образ обаче, не е по-важна за мексиканците от високата стойност на творчеството й.

Още преди време редица хора се обявиха против пускането на куклата „Барби-Фрида Кало“, заради изкривяването характерния образ на мексиканската художничка.

Сега вече и мексиканският съд забрани на американската компания „Мател“ да пусне на пазара в Мексико кукла Барби с лика на Фрида Кало (1907 – 1954), като по този начин удовлетвори иск на семейството на художничката, предаде Франс прес.

„Решението веднага влиза в сила, но „Мател“ може да го обжалва – поясни адвокатът на семейството на художничката Пабло Сангри.  „Очакваме семейството на Кало да заведе подобен иск в САЩ, за да може и там да бъде забранена продажбата на куклата.“

Заповедта към „Мател“ е да се въздържа от всякакви действия, свързани с имиджа и творчеството на Фрида Кало.