„Ама много ти е къс… маршрута“

| от |

Всеки от нас е чувал поне веднъж тези думи, спирайки такси. А нормално ли е да е така?

В София работят около 6500 водачи на таксита, като почти 80% от тях са сключили договор с 10 големи такси компании. Самостоятелно са регистрирани като превозвачи едва 120 коли.

Лидерите на пазара са „ОКей Супертранс“ и „Такси-С-Експрес“. Сред по-големите фирми са още „Радио СВ такси“ и „Йелоу 333″…

Когато имат проблеми или интересите им са засегнати от законови промени представителите на тази ПУБЛИЧНА УСЛУГА са доста активни и гръмогласни. Другояче обаче стои въпроса, когато трябва да изпълняват услугата, за която са лицензирани и им се плаща.

Когато махна с ръка, за да спра такси или се обадя на въпросния номер на таксиметрова фирма, значи съм преценил, че имам нужда от тази услуга. А съответния изпълнител е длъжен да извърши въпросната. За нея той има лиценз от общината. Ако г-н Х, шофьор на таксиметров автомобил CA xxxx XX към някоя от горепосочените фирми няма желание да превозва пътници връща съответната табелка ТАКСИ в Общината и започва да се занимава с друга дейност.

Не всеки ден ни се налага да пътуваме от Люлин до Летище София или от Овча купел до Надежда. Когато ни се наложи, плащаме съответната сума. Ако обаче една жена е бременна или с малко дете, ако някой от нас е с тежък багаж или с болки в крака, то и 2, 3 или 5 км са ужасно голямо разстояние. Затова я има услугата, наречена такси. Или когато бързаме, или вали дъжд, сняг, хлъзгаво е или просто ей така искаме да се повозим в 15-годишен Опел Астра, в който ухае на чесън, цигари и пот и звучи „Пукажи на тия хора как са мяташ“ или „И ловец съм и рибар съм…“.

И още нещо: заради тези къси маршрути я има т.нар. начална такса. За да оскъпява по-късите возения. На който не му изнася спира таксито и си заминава на село да копае. Ако е столичанин осмо поколение без село… става водопроводчик, стъклар, хамалин… Каквото му душа иска.

Този текст се появява след като днес 5 таксита отказаха на една от нашите колежки, бременна в 6-я месец, да я повозят едни 6 км в Овча купел, който курс с всички задръствания излиза около 7-8 лева. Явно такситата в София нямат желание да правят това, за което са лицензирани и е време да подменим малко контингента. Да вземем да въведем няколко ограничения, по които ще ги намалим наполовина например. И без това половината автомобили и шофьори са тип „Третия свят“, а не каквито трябва да бъдат в страна от ЕС. И тогава ще се почне как се упражнявали натиск и терор над бизнеса и се нарушвавали правата им. Каквото повикало такова се обадило.

Колкото до отказа на предоставяне на услуга, на нас ни е изключително интересно да чуем мнението на Столична община и Министерство на транспорта. И ще го потърсим.