Ало, мама те вижда!

| от |

Милиони деца в Източна Европа растат без родители – те са на гурбет. Само в Германия има 200 000 източноевропейки, които вместо за собствените си деца, се грижат за възрастни хора в страната, пише германската преса. Един репортаж на Дойче веле.

Вечер е. И отново е време за редовния разговор по Скайп. „Приеха ли те да следваш?“, пита майката. „Казах ти, че резултат ще има най-рано след седмица“, отвръща дъщерята. Отново майката: „Може да ти се струва досадно, но двамата с баща ти искаме от теб и сестрите ти да излезе нещо“.

Подобни разговори се водят от милиони хора по света – между загрижени родители и изнервените им деца, намиращи се на хиляди километри разстояние един от друг. Както в този случай – майката е пред лаптопа някъде в Австрия, а дъщерята е в забравено от Бога румънско село на име Фараоани. Всяка вечер двете си правят среща в Скайп, който им помага да са заедно поне виртуално, щом не може реално. Интернет и Скайп им създават илюзията за близост и поне отчасти смекчават непоносимостта на раздялата.

Подгонени от мизерията

„Всички млади хора отидоха на гурбет“, казва пред репортер на „Зюддойче цайтунг“ възрастен мъж от същото село. И неговият син е заминал за чужбина – работи в Италия. После селянинът сочи опустялата си къща, в която вече нищо не е такова, каквото е било. „Тези, които умират, са повече от тези, които се раждат – Фараоани е умиращо село.“ В съседния двор е седнала Силвия Цицеу, запалила цигара. Осемнайсетгодишното момиче, което иска да следва английска и японска филология в Букурещ, описва ситуацията в селото точно като възрастния си съсед: „В онази къща е останала само бабата – всичките ѝ деца работят в Англия; къщата до нея е празна – едни заминаха за Италия, други са в Дубай; ние пък сме пет деца и трябва да се оправяме сами, защото родителите ни работят в Унгария“.

Когато майка ѝ и баща ѝ решават да заминат за Унгария на работа, Силвия е на седем години, а най-малкото ѝ братче – само на две. Другите три деца в семейството са на 9, 11 и 14 – всички оставени сами на себе си. След 3 месеца майката не издържа и се връща обратно, но липсата на работа, мизерията и нищетата отново я принуждават да замине за чужбина – този път като болногледачка в Италия. От 700-те евро, които изкарва там, тя праща 650 на децата си. Междувременно финасовото им положение вече не е така окаяно, но цената за това е твърде висока – семейството живеее разделено.

Предполага се, че румънците, които работят извън пределите на страната, са между два и три милиона. Като колкото по-беден е районът, толкова повече емигранти ражда. По тази причина цели области в Румъния днес са обезлюдени, или най-малкото в тях не са останали хора в трудоспособна възраст. Явлението е познато и в други държави – Китай, Филипините, почти всички страни от бившия Източен блок, посочва „Зюддойче цайтунг“.

Новата миграция – care migration

Много източноевропейки са принудени да напускат родината и семейството си, за да се грижат за болни или възрастни хора в чужбина, отбелязва специализираното фармацевтично издание „FZ online“. Само в Германия през 2011 година е имало 2,5 милиона души, които не могат да се грижат сами за себе си и се нуждаят от помощ, а след 40 години броят им ще нарасне на 4,5 милиона. В същото време постоянно намалява делът на онези болни и възрастни хора, за които се грижат хора от семейството им. Тези две тенденции водят дотам, че все повече семейства се решават да наемат чуждeнки, които да се грижат за техните възрастни роднини. Обикновено това са източноевропейки, които оставят семействата си и тръгват за чужбина. Експертите наричат този нов вид миграция с термина „care migration“.

Тя вече е реално явление в много общества, посочва „FZ online“. Само в Германия към 200 хиляди източноевропейки гледат възрастни хора далеч от семействата си. Според журналистката Ингеборг Хаферт, авторка на книгата „Една полякиня за баба“, реално броят им може и да надхвърля милион. Много често тези жени са принудени да работят нелегално, без договор, социални осигуровки и регламентирано работно време, посочва авторката. Изследване на благотворителната организация „Каритас“ показва, че най-малко 110 хиляди деца в Полша израстват само с единия си родител, защото майката /обичайно/ работи като болногледачка в чужбина. Много често тези жени се разкъсват между два свята и тъгуват по родината, семейството и дома. Прогнозите на експертите са, че през 2030 година в Германия ще има 500 хиляди незаети места за болногледачи.

 
 

Теленор призовава бизнеса в България да работи с хората с увреждания

| от chr.bg |

Теленор призова бизнеса в България да работи по-активно с хората с увреждания, като сподели с представители на социално-ангажирани компании своя ценен опит от работата си по програмата Open Mind, както в България, така и на централно ниво. Представители на телекома разказаха за това какви са стъпките, които една организация трябва да направи, за да бъде успешна за всички заинтересовани страни подобна инициатива, какви са спецификите при адаптирането на сградата, подбора на служителите, работата с тях и развитието им като личности и професионалисти.

Инициативата Open Mind дава възможност на хора с увреждания да повишат квалификацията и конкурентоспособността си чрез работа. Теленор обяви старта на третото издание на програмата, в което тази година трима нови служители ще се присъединят към екипа на телекома. Днес те бяха представени от главния изпълнителен директор на компанията Оле Бьорн Шулстъд и бяха приветствани от колегите си в звена „Клиентски жалби“, „Обслужване на клиенти“, „Устойчиво развитие“. Те ще работят по конкретен проект за период от две години, а Теленор ще им осигури отворена и достъпна работна среда и съответното за заеманата позиция финансово възнаграждение. През този период участниците ще могат да обогатят знанията и уменията си, да се учат от най-добрите професионалисти в Теленор и да натрупат опит и увереност. След приключване на участието си, те ще получат възможност да останат на постоянна работа или подкрепа за професионална реализация извън компанията.

Telenor Open Mind_1

Програмата за хора с увреждания се провежда ежегодно като част от дългосрочната стратегия по корпоративна отговорност на Теленор и глобалната инициатива на Теленор Груп Open Mind. През 2015 година компанията посрещна първите петима участници в програмата, които работиха в дирекциите „Управление на процеси“, „Правни отношения“, „Финанси“, „Технологии“ и „Грижа за клиента“, а през 2016 следващата вълна от участници – отново петима на брой се присъединиха към екипите на „Човешки ресурси“, „Грижа за клиента“, „Маркетинг“.

Telenor Open Mind_2

 
 

Бионсе е най-високоплатената певица за годината

| от chronicle.bg, по БТА |

Списание „Форбс“ обяви Бионсе за най-високоплатената жена в света на музиката за 2017 г. със 105 милиона щатски долара, благодарение на хитовия албум „Lemonade“ и световното турне.

Според изданието певицата е изкарала 105 милиона долара за една година, от юни 2016 г. до юни тази година. Доходите на Бионсе се увеличиха благодарение на миналогодишното й световно турне, което според „Форбс“ й е донесло 250 милиона долара.

На второ място е Адел с 69 милиона долара. Нейният албум „25“ подобри рекорда за продажби през дебютната седмица в САЩ. Тази година тя завърши и първото си голямо турне след 2011 г.

Тейлър Суифт, която миналата година оглавяваше класацията със 170 милиона долара, тази година е трета с 44 милиона долара. Очаква се нейните приходи значително да се увеличат през следващите 12 месеца благодарение на новия й албум „Reputation“ и предстоящото турне.
Четвърта е Селин Дион с 42 милиона долара.

„Форбс“ съставя класацията за 12-те месеца от юни 2016 г до юни 2017 г. по доходите на звездите, преди да бъдат обложени с данъци.

 
 

Най-добрите филми на Тарантино

| от chr.bg |

Куентин Тарантино е режисьор, сценарист, актьор и продуцент с един от най-уникалните стилове в света на киното.

Той е известен и с щедра употреба на насилие, театрални количества кръв и дълги бойни сцени, супер саундтраци и придирчивост към актьорите, с които работи.

Тази година стават 25 години от „Reservoir Dogs“ и по този случай ще погледнем наза към творчеството на Тарантитно. Ще видим какво е направил от тогава до днес и ще подредим работата му по качество.

Кой филм ли е номер 1?

 
 

Култовите персонажи от началото на телевизията до днес

| от chronicle.bg |

Когато телевизията се появява в средата на миналия век, всички медии изпадат в паника, най-вече киното. Телевизията ще ги убие. Пресата, печата като цяло, киното. Всичко вече е достъпно за обикновения човек, той може да върши няколко неща едновременно, докато гледа филм, слуша новини или музика. Може би само рекламният бизнес се радва, че ще достига до много по-голяма аудитория и ще разполага с много повече средства, предимно визуални.

То не било толкова страшно. И вестници имаме още, и книги имаме, и радио що-годе още имаме, а пък киното – то пак си е добре.

За наше щастие телевизията ни е дала едни от най-добрите художествени продукти под формата на сериали. А добрият сериал, в повечето случаи, неминуемо води до ярки герои, които оживяват отвъд екрана и частица от тях започва да живее в нас самите.

Феновете разбират какво е да мислиш за доктор Хаус, часове, дни, месеци след като сезонът е приключил. Или какво е да откриваш прилики между The X-Files и реалния живот. Или когато си бил дете, и си гледал за първи път „Спасители на плажа“, а след това си мечтал да срещнеш я Дейвид Хаселхоф, я Памела Андерсън на плажа в Несебър. Или пък баба ти, която се възмущава от Стефани Форестър и въздиша по Рич… Хубави времена бяха.

Днес е световният ден на телевизията. Тя е всеобхватно поле. Благодарни сме й за хиляди неща. За детството, за информацията. Дразним й се, че ни манипулира и все говорим как „не гледаме телевизия“. Е не е точно така! Сериали гледате все пак.

На световния ден на телевизията си припомняме малка част от любимите ни телевизионни персонажи. С тях отраснахме, с тях се смяхме и дори днес се усмихваме, когато се сещаме как бързахме да се приберем, за да ги гледаме. Чувствайте се свободни да добавите и вашите предложения като коментари. Ще ги включим след това в нашата галерията.