56.7% от домакинствата в България имат достъп до интернет

| от |

През 2014 година 56.7% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, като е отбелязан растеж от 3.0 процентни пункта спрямо предходната година. С 2.5 процентни пункта се увеличава относителният дял на лицата на възраст 16 – 74 навършени години, които използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично, а 21.3% от тях използват облачни услуги за съхранение или споделяне на файлове в интернет, съоббщава НСИ

Показателна е тенденцията за навлизането на новите технологии – за петгодишен период относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил с 23.6 процентни пункта, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 30.5 процентни пункта. През 2014 г. с най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет – 63.4%, е Югозападният район, към който принадлежи и столицата. След него се нареждат Северният централен и Южният централен район, съответно с 59.6 и 54.2%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където 43.8% от тях имат достъп до интернет.

 

1

Мъжете са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с жените – съответно 54.7 и 52.6%. Значителни са и различията за редовно използващите интернет по образование. Докато 86.3% от лицата с висше образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 23.4% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които тя предоставя. През 2014 г. 50.8% от регулярните интернет потребители използват мобилно устройство за достъп до интернет извън дома и работното място, чрез мобилните телефонни мрежи или публичен WiFi достъп. От тях 84.3% достъпват мрежата чрез мобилен телефон, 56.4% – чрез портативен компютър , и 6.0% – чрез друго мобилно устройство за достъп до интернет.

 

През 2014 г. регулярните интернет потребители използват най-често мрежата с цел комуникация. 95.7% от тях посочват, че използват интернет за изпращане/получаване на е-поща, разговори или видеоразговори (чрез приложения за комуникация като Viber, Skype и др.) или за участие в социални мрежи (Фейсбук, Туитър и др.). За достъп до информация (четене на онлайн вестници, новини или намиране на информация за стоки и услуги) от удобствата на глобалната мрежа се възползват 87.8% от лицата. Следва делът на използващите интернет за забавление (слушане на радио, играене на игри, изтегляне на снимки, филми или музика и др.) – 63.9%, и за творчество (качване на собствено съдържание като текст, музика, видео в сайтове за споделяне или създаване на уебстраници, блогове и др.) – 36.6%. Едва 3.5% от лицата, регулярно ползващи интернет, се възползват от е-здравеопазването (записване на час при практикуващ лекар, болница и др.). За други онлайн услуги, свързани с резервации при пътувания, продажба на стоки или услуги, интернет банкиране, мрежата използват 29.5% от лицата.

3

През 2014 г. за първи път беше изследвано използването на т.нар. облачни услуги (Cloud Services) за лични цели. Това са услуги, които предоставят възможност за съхраняване на файлове на сървър, достъпен чрез интернет. Много от тях се използват за споделяне на файлове с други лица. Извършването на действия в облака означава, че лицата, вместо да използват собствени ресурси (хардуер, софтуер), могат чрез интернет да използват ресурсите на доставчика на облачните услуги.

Резултатите от изследването показват, че в България през 2014 г. 21.3% от регулярните интернет потребители на възраст 16 – 74 години използват складово пространство в интернет за съхранение или споделяне на документи, снимки, музика, видео, други файлове или услуги за споделяне на файлове. От регулярно ползващите интернет потребители на облачна услуга са 23.1% от мъжете и 19.4% от жените. От лицата на възраст 16 – 24 години, редовно ползващи интернет, 34.2% са потребители на облачните услуги, като това отново определя младата възрастова група като най-активна в използването на новите технологии. Следва делът на лицата на възраст 25 – 34 години (24.0%) и 35 – 44 години (19.9%). Едва 8.0% от лицата на възраст над 55 години, които редовно използват глобалната мрежа, използват складово пространство в интернет или услуги за споделяне.

Използват се предимно безплатни облачни услуги, като през 2014 г. едва 11.5% от потребителите на тези услуги са заплатили за тях.

Електронна търговия

Данните от изследването за използването на ИКТ от домакинствата и лицата за 2014 г. показват, че постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн – 16.6% от лицата на възраст 16 – 74 навършени години са направили онлайн покупки през последните дванадесет месеца, което е с 4.5 процентни пункта повече спрямо предходната година.

 

2

 
 

Jurassic World ще има и трета част

| от chronicle.bg |

Има почти четири месеца докато Universal пуснат по кината Jurassic World: Fallen Kingdom,  студиото вече планира третата част от динозавърския епос. Засега тя носи работното име Jurassic World 3 и сценарият й ще се пише от двама души – Емили Кармайкъл, за която това е дебют в поредицата, и Колин Тревороу, режисьор на първия филм от новата серия и сценарист на втората част „Джурасик свят: Рухналото кралство“.

Jurassic World 3 вече има и точна дата на излизане, която е 11 юни 2021 г. Тревороу ще бъде изпълнителен продуцент заедно със Стивън Спилбърг, който създаде оригиналните филми от 90-те години.

jurassic_world.0

През 2015 г. „Джурасик свят“ възкреси култовата трилогия „Джурасик парк“, която бе адаптация на бестселъра на Майкъл Крайтън. Филмът с Крис Прат и Брайс Далас Хауърд бе огромен успех и изкара над 1.6 милиарда долара.

„Джурасик свят: Рухналото кралство“ излиза на 22 юни и го очакваме с голямо нетърпение.

 
 

Не пътувайте на Балканите, идват обилни снеговалежи

| от chronicle.bg |

Във връзка с усложнената зимна обстановка на Балканите и очакваното влошаване на метеорологичните условия в Хърватия, Словения, Република Македония, Румъния, Босна и Херцеговина,Черна гора и Сърбия, изразяващо се в минусови температури, силни ветрове и обилни снеговалежи, Министерството на външните работи съветва всички български граждани, които имат намерение да пътуват до или през териториите на посочените държави през следващите няколко дни, да отложат своите планове до нормализиране на обстановката, съобщава на сайта си ведомството.

У нас засега няма предупреждение на НИМХ за опасни метеорологични явления.

В случай на неотложни пътувания, МВнР съветва гражданите да се осведомят подробно за актуалната метеорологична и пътна обстановка за дестинацията на пътуване, да следват стриктно инструкциите на местните вла?сти и указанията на пътните знаци и да потеглят на път напълно подготвени за придвижване в зимни условия – зимни вериги за гумите, пълен резервоар на автомобила, подходящо топло облекло и мобилни апарати с напълно заредени батерии, съветват още от министерството.

Ситуационният център на МВнР приема денонощни сигнали за бедстващи хора на телефон: 00359 2 948 2404 или на имейл: crisis@mfa.bg

Сигнали могат да бъдат подавани и на следните дежурни телефони:

Хърватия: +385 984 69 808
Словения: + 386 41 722 238
Република Македония: +389 75 280 013
Румъния: +40 21 230 21 50;
Босна и Херцеговина: +387 603 210 397
Черна гора: +382 69 143 298

Сърбия: +381 66 840 89 51

 
 

Двойките, които ни изкарват акъла

| от Амелия Понд |

Нали знаете онази посредствена, но така великолепна идилия, която романтичните филми, пиеси, книги и музики, създават у нещастния незапознат с коварния живот човек, че щом срещнеш някой по-специален в живота си, всичко ще е идилия и птички ще сплитат косата ви сутрин? Е, ние няма да говорим за нея.

А нали знаете онези специални двойки, които правят специални неща само с ексклузивно специални хора? И за тях няма да говорим.

Но за сметка на това ще ви представим няколко двойки на голям екран, чиято колаборация може да ви накара да се изпуснете в гащите малко, да се скриете на тъмно и тихо и дори да кажете някоя молитва. Те са от тези уникални Тя и Той на кино, от които може да ви настръхне косата, особено, ако ви се наложи да ги срещнете в някой иначе започнал приятно следобед на тиха уличка, където никой няма да ви чуе, че викате…

 
 

По-малко женски образи в киното

| от chr.bg |

2017 г. бе белязана от появата на „Жената-чудо“, но според изследване, женските главни герои са намалели с 5 % в 100-те най-касови филми за годината.

Центърът за изследване на жените в телевизията и киното към университета на Сан Диего публикува годишния си доклад, според който жени са 24 % от главните образи миналата година.

За сравнение, през 2016 г. те са 29 %. Спадът е значителен, въпреки появата на филми като „Междузвездни войни: Последните джедаи“ и „Красавицата и Звяра“, които заемат първите две места в бокс-офис класацията за 2017 г.

Продукциите, в които има поне 10 актриси с реплики, са 32 %, докато филмите, в които участват поне 10 актьора с реплики, са 79 %.

Чернокожите жени обаче са повече, като са се увеличили от 14 % до 16 %, а актрисите от Латинска Америка са станали 7 %, сравнено с 3 % от предишната година.

„В наградния сезон, в който темата за жените и половото равноправие е основна, трябва да разграничим хиперболата от реалността. Числата все още не отразяват голяма промяна в киноиндустрията“, каза директорката на центъра Марта Лаузен, цитирана от БТА.