36 американски драматурзи се захващат с нов превод на Шекспир

| от |

Репертоарният театър Оregon Shakespeare Festival (OSF) оповести имената на 36 драматурзи, които получават правото да превеждат 39 пиеси на Шекспир на модерен английски. Те ще участват в тригодишния проект на театър под надслов : „Да продължим да играем! 36 превеждат Шекспир!“ Сред щастливците, получили свещеното право да интерпретират творчеството английския бард, са драматургът Джеф Уити, който получи награда „Tony” за текста на либретото към мюзикъла Аvenue Q. На него се пада честта да работи върху „Сън в лятна нощ“. С част втора на Хенри IV се захваща поетът и актьор Луис Алфаро, член на Фондация „Макартър“.

Имената бяха оповестени официално на Международния ден на преводачите на 30 септември. Орегонският репертоарен театър разиграва 11 представления по Шекспир годишно в рамките на сезона, който започва през февруари и продължава до началото на ноември. От създаването си през 1935 година до 2014 година театърът е представил 37 пиеси на Шекспир пред 15 милиона души.

Целта на тригодишния проект за нов превод на Шекспировите творби има за цел да подобри възприемането им и връзката между постановките и публиката, като същевременно преводачите се ангажират да докоснат сърцата на любителите на театъра, театралните експерти, студентите, учителите и учените. „Започнахме проекта с думите „Какво ако…“, разкрива Лу Морган Доутит, която е директор на репертоарния театър. „Има разлики в изказа между ранния английски на Шекспир и съвременния език. Какво ако погледнем към тези пиеси от езиковите позиции на модерните драматурзи? Какво ако им дадем възможност да покажат как те усещат Шекспир сега? Това няма ли да помогне да разберем творчеството им по-добре? Превод е доста неадекватна дума, когато говорим за Шекспир. Ние търсим нещо много по-изтънчено и сложно. Лично аз съм привърженик на задълбочения превод. Интересен ми е моментът как всеки от избраните драматурзи ще рови в текста. Искаме те да ни покажат емоциите, от които са направени пиесите. Писателите са щастливи от възможността, която им се дава, и ще успеят да покажат най-силните си умения“.

Всеки един от драматурзите е получил различна пиеса на Щекспир. Има две основни правила в надпреварата. Да не се изкривяват посланията и да се запази ситуационната линия при превода. Драматурзите нямат право да представят друг поглед. Те трябва да разгледат внимателно ритъма, метафорите, реториката, действията и темата и да я пресъздадат по начин, близък до оригинала, но със свои думи. Преводите не трябва да бъдат адаптация. След края на състезанието реномираният репертоарен театър ще постави новите варианти на драматурзите заедно с редовните постановки. Всяка пиеса ще има публично четене, уъркш с актьори преди окончателните варианти да бъдат предадени. Постановките на младите драматурзи ще бъдат представени навсякъде в САЩ. Преводът на Кенет Кавандър на „Тимон от Атина“, който все още е в пилотен вариант, бе поставен през 2014 година в репертоарния театър в Алабама. Очаква се представяне на „Перикъл“, “Двама благородни сродници“ в Университетът в Юта, както и „Бурята“ в Алабама.

 
 
1 Коментар
  • Ненчо Еремиев

    Тези тъпанари и Шекспир ли ще пренаписват?!!!!

Да погребеш кучето си за 4 000 паунда

| от chronicle.bg |

Стопанка на починало куче го изпрати с щедро погребение, защото смята, че то е било член на семейството му. 

Капитан, 11-годишният бултериер, почина на Коледа от сърдечен удар. Саша Смаджич, на 37, каза, че не е яла цяла седмица след смъртта на любимеца си. За погребението му тя дава точно 4 249 британски паунда (9,337 лева), в които влизат кошница с бели гълъби, които са пуснати по време на церемонията, за 225 паунда и още 620 паунда, за да изпишат името на Капитан с цветя.

sei_47479678-3aeb sei_47479583-4997

Саша казва: „Не мисля, че някога ще празнувам Коледа отново. Не мисля, че някога ще имам силата да го направя, когато част от мен вече я няма.“

Тялото на Капитан беше взето от ветеринарната клиника и пренесено на карета до парка, където е бил извеждан на разходка. Ковчегът му след това беше качен на катафалка и закаран на гробището. Собственикът на гробището, Маурийн Бийч, прочете поема до гроба на кучето, а след това 11 гълъба – по един за всяка от годините на Капитан – бяха пуснати на свобода.

sei_47479666-e07e

След церемонията Саша отиде в местна кръчма, където поръча порция пиле с пържени картофи, защото „това би хапвал той“. Саша казва още: „Капитан заслужава специално изпращане. За някои хора той беше росто куче, но за мен той беше бебето ми – той беше всичко за мен и винаги ще бъде“.

sei_47479664-9571

„Не мисля, че трябва да правим разлика [мнежду хора и животни]. Ако имаш домашен любимец, имаш нов член на семейството си и трябва да го третираш като човек.“

Саша осиновява Капитан от приют за бездомни кучета, когато той е на 7 месеца. Кученцето скоро се научава да се доверява на стопанката си. Според служителите на приюта, той е участвал в боеве с кучета.

„Спомените от погребението ми помагат. Гледам снимките и не изпитвам никакво съжаление за това как го изпратих – той заслужаваше всичко това и още!“

 
 

„The Social Network“ може да има продължение

| от chronicle.bg |

Почти 10 години след премиерата на „The Social Network“, филмът е с една стъпка по-близо до продължение. Аарън Соркин, който спечели Оскар за най-добър адаптиран сценарии за работата си по лентата, каза пред Associated Press, че вече има достатъчно събития около Facebook, за да започне сценарий за продължение. Продуцентът Скот Рудин също е навит.

„Знам доста повече за Facebook от 2005, отколкото за Facebook в днешно време, но съм сигурен, че има достатъчно нови събития за втори филм“, каза Соркин. „Случиха се много интересни драматични неща, откакто нашият филм свърши с делото на близнаците Уинкълвос и Едуардо Саверин…. Получавал съм повече от един мейл от Рудин с някаква статия за социалната мрежа и въпрос не е ли време за продължение.“

„The Social Network“ беше представен през есента на 2010 година и получи 8 номинации за Оскар и $240 милиона в световния боксофис. И Соркин, и режисьорът Дейвид Финчър бяха похвалени за работата си като и двамата се подготвяха за нов проект – „Steve Jobs“. Финчър обаче се отказа след като преговорите със Sony за заплащането му не завършиха с общо съгласие. Финчър не е режисирал филм от „Gone Girl“ през 2014 година. В момента той работи по новия сезон на „Mindhunter“ за Netflix.

 
 

Кадри от новия „Spider-Man: Far From Home“

| от chronicle.bg |

Sony и Marvel пуснаха първия трейлър за продължението на „Spider-Man: Homecoming“ от 2017 година – „Spider-Man: Far From Home“. Филмът ни показва приключенията на Питър Паркър и някои от съучениците му в Лондон. 

Sony Pictures също така показва и първия постер на филма малко преди да излезе трейлъра:

Филмът е част от цяла поредица за супергероя и е вторият от разширената вселена на Marvel. Sony притежава правата за Super-Man от дълго време – още от преди филма с Тоби Магуайър. По-късно компанията го възроди с нова история и нов актьор – Андрю Гарфийлд – за „Amazing Spider-Man“ и „Amazing Spider-Man 2″, които получиха смесени мнения от критици и публика.

През 2015 година обаче Sony и Marvel Studios постигнаха споразумение помежду си и включиха героя в „Captain America: Civil War“. Тогава, както и сега, ролята се играе от Том Холанд. От тогава Спайдърмен се е появявал в собствен филм, както и в „Avengers: Infinity War“.

Холанд казва, че ще има трилогия. Очакваме премиера на 5 юли. Ето и трейлъра:

 
 

Риана съди баща си за злоупотреба

| от chronicle.bg |

Риана съди баща, защото е използвал нейната запазена марка Fenty по измамен начин и без нейно разрешение, за да добие материални облаги в размер на милиони. Тя е подала иск срещу баща си, Роналд Фенти, още един мъж, Моузес Перкинс, и компанията Fenty Entertainment.

В документите тя твърди, че двамата мъже са действали незаконно като нейни агенти. Те дори са уговаряли участия от нейно име на обща стойност $400 000 и турне в Латинска Америка за $15 милиона. Роналд твърди, че е говорил с лейбъла й Roc Nation, но негови представители отричат да са водени подобни разговори.

В документите пише още, че Роналд е направил няколко неуспешни опита да регистрира „Fenty“ като търговска марка „с надеждата да се възползва от името и известността на Риана“. Тя се е опитала да уреди въпроса извън съда, но той игнорирал опитите й.

Певицата им турболентна връзка с баща си. Тя твърди, че в миналото той е биел майка й и е бил пристрастен към кокаин.

През 2008 година заради лошо поведение в автобуса, с който дъщеря му пътува на турнета, той е бил отстранен от екипа, а през 2013 дъщеря му плаща за рехабилитация.

Въпреки отношенията им, те продължават да са в контакт като певицата често поства снимки и видеа с Роналд в социалните мрежи. За последно те бяха забелязани заедно през ноември, когато отпразнуваха 90-ия рожден ден на дядо й в Барбадос.