24 часа: Нова тв сменя агенцията за рейтинги, скандал с ГАРБ

| от |

Три на пръв поглед независими едно от друго събития предвещават нова война за телевизионни рейтинги – Нова тв сменя доставчика си на данни, БНТ обявява конкурс за такъв, а ГАРБ – официалната пийпълметрична агенция, вероятно още отпреди две години е с нов собственик, пише в. 24 часа.

25636-7793303b49a0cc9a8e3e03df3ba7a82e_1024x685_960_539

Снимка : в.Преса

За третото събитие вероятно много малко хора са разбрали и според агенция ПИК част от ГАРБ вече принадлежи на банкера Цветан Василев. Затова агенцията изразява съмнения в достоверността на данните на ГАРБ и пише, че те са манипулирани в полза на Би Ти Ви, ощетявайки Нова тв. „24 часа“ потърси шефовете на ГАРБ минути след като се появи разследването на агенцията. Малко след 18 часа ни потърси Иля Златанов и обясни, че шефът му Джордж Лукс е в чужбина. (Виж  по-долу мнението на ГАРБ.)

След завършека на трите събития след няколко месеца тв пазарът вероятно ще изглежда съвсем различно.

От 1 октомври Нова тв сменя валутата, с която се разплаща с рекламните агенции и рекламодателите. Това е жаргонът, който всички те ползват вместо думата рейтинги.

На практика след няколко месеца Нова тв спира да се двоуми на чии данни да вярва, защото започва да използва само изследванията на чешката пийпълметрична агенция „Медиярисърч“, обявиха от медията. Решението е взето от MTG – шведския собственик на Нова тв и групата телевизии около нея.

До 1 октомври, както вече е от няколко месеца, медията ще получава данните и на ГАРБ – официалната пийпълметрична агенция у нас, която работи сама на пазара от януари 2011 г. „Това е нужно, за да може индустрията – телевизии, рекламни агенции и рекламодатели, да се организира, тъй като наистина сменяме валутата“, казаха от ръководството на Нова тв.

Рейтингите са най-важната част от бизнеса на комерсиалните телевизии, защото колкото са по-големи, толкова повече плащат рекламодателите. А рекламите са единственият честен и прозрачен начин за съществуването на една частна медия. Откакто чешката агенция влезе официално у нас през януари, данните често се разминават с тези на ГАРБ. Тя дава голям ръст в гледаемостта на Нова тв, а ГАРБ отчита, че винаги Би Ти Ви е първа.

ГАРБ (Ге Еф Ка Аудиенс Рисърч България) се появи на тв пазара някъде около 2010 г., когато започна да мери рейтингите заедно с тогавашния хегемон ТНС/Тв План, чиито собственици бяха социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев.

През 2011 г. ГАРБ остана единствената агенция, тъй като придоби конкурентната „ТВ План“. При регистрацията си ГАРБ е собственост на акционерното дружество „Телеконтрол България – Швейцария“. В борда на директорите му са Веселин Шаулов, Джордж Лукс, Ива Иванова и Серж Шайе.

По-късно пълното име на ГАРБ вече е „ГАРБ Аудиенс Рисърч България“, а през септември 2012 г. едноличният собственик на ГАРБ – дружеството „София Медиа Асоциация“ ЕООД, притежавано от швейцареца Джордж Лукс, прехвърля 40% от акциите си в капитала на ГАРБ на швейцарското дружество „Юръпиън Медиа Холдинг СА“. То е учредено в Швейцария, представлявано е от директора Серж Шайе и според ПИК е под контрола на Василев.

Междувременно пийпълметричната агенция е получила заеми общо от 1 000 000 евро и 550 000 лева от юридическото лице „Интегрирани пътни системи“ АД, показват договори, публикувани в ПИК. Според агенцията това дружество също е контролирано от Василев. След прехвърлянето на акциите от капитала на ГАРБ дългът се преструктурира, като заемодателят „Интегрирани пътни системи“ АД прехвърля с цесия през 2012 г. вземанията си от ГАРБ по заемите на новия акционер – „Юръпиън медиа холдинг СА“.

Според ПИК член на Съвета на директорите в „Интегрирани пътни системи“ АД е дружеството „Евробилд Проект“ (акционер и в КТБ), в което едноличен собственик е „Юлинор“ ЕООД. „Юлинор“ ЕООД е мажоритарен собственик във „Велдер Инженеринг“ ООД, в което съдружник и управител е

Иван Джиджев – свързано лице с Василев

Джиджев е изпълнителен директор на ФК „Ботев“ – Пловдив, както и съдружник и управител в други, свързани с Василев дружества, като „Велдер Консулт“ ООД (с мажоритарен собственик „Хедж инвестмънт България“ АД), член на Съвета на директорите в „Целум България“ АД заедно с изпълнителния директор на КТБ Илиан Зафиров и други.

Юлия Илиева (член на съвета на директорите на „Интегрирани пътни системи“ АД) е и член на съвета на директорите на „Евробилд София“ ЕАД, в което изпълнителен директор е Теодора Танева. Последната е изпълнителен директор на ТЦ-ИМЕ АД – доскорошен акционер в КТБ.

„Евробилд София“ ЕАД е с едноличен собственик на капитала „Евробилд 2003″ ЕООД. Едноличен собственик на последното е „Аквафинанс“ ЕООД, в което едноличен собственик е „Синектик“ ЕООД. До 2012 г. едноличен собственик на „Синектик“ ЕООД е била личната фирма на Василев – „Бромак“ ЕООД, която е прехвърлила дяловете на „Евробилд Проект“ ЕООД.

Според ПИК новият акционер в капитала на ГАРБ – „Юръпиън медиа холдинг СА“ – Женева, също се финансира за придобиването на вземанията от „Интегрирани пътни системи“ АД от чуждестранно дружество на Цветан Василев – EFV International Financial Ventures Limited. Адресът му на управление е на Британските Вирджински острови. То е мажоритарен акционер в капитала на две свързани с Василев дружества – ТЦ – ИМЕ АД и „Хедж инвестмънт България“ АД.

Сложното прехвърляне на собственост от фирма във фирма всъщност показва според ПИК връзката на Цветан Василев с ГАРБ.

Би Ти Ви: Имаше одит, спорът за достоверността приключи

Би Ти Ви продължава да ползва данните на ГАРБ, които са официално признати от Потребителския комитет – това на практика е контролният орган на пийпълметричната агенция. В него участват представители на големите телевизии, рекламните агенции и рекламодатели. През миналата година беше направен и одит на ГАРБ от международна агенция.
„Спорът за достоверността на данните приключи след одита, който показа, че методологията е вярна. Още повече че цялата индустрия ползва тези данни“, каза Анна Кастрева, пиар на Би Ти Ви.

БНТ обяви конкурс за доставчик

Договорът на БНТ с ГАРБ изтича, затова телевизията организира конкурс чрез обществена поръчка, като в условията поиска доставчикът да дава данни не само за телевизиите, но и за пазара на радио и печатни медии.
„Конкурсът е в полза на един участник“, реагираха с официално писмо веднага от „Медиярисърч“. Чешката агенция изследва рейтингите и на другите медии, но в Чехия. „За да се подготви подобно изследване в България, е нужна повече от година. В краткия срок, обявен за конкурса, няма как да се случи“, обясни Иван Генчев, който представлява „Медиярисърч“ у нас. На практика другият доставчик на тв рейтинги е ГАРБ.

ГАРБ: Системата ни е толкова сложна, че ако се пипа в нея, веднага ще проличи

„Системата, с която измерваме рейтингите, е толкова сложна, че всяка намеса на човешка ръка веднага ще си проличи“, каза Иля Златанов от пийпълметричната агенция.
„Одитът, чийто доклад излезе през януари, беше единодушно приет от Потребителския комитет. Международният независим одитор намери дейността на ГАРБ за отговаряща на световните стандарти. Ако имаше и най-малкото съмнение в данните, щеше да го оповести“, обясни Златанов. Според него в разследването на ПИК отникъде не личи, че компанията „Юръпиън медия холдинг“ е под контрола на Василев. „Тези факсимилета очевидно не са от Търговския регистър“, каза Златанов.

 
 

Бойка Велкова и Мария Каварджикова са „Две“ за стотен път

| от chronicle.bg, БТА |

Бойка Велкова и Мария Каварджикова ще бъдат „Две“ за стотен път в Народния театър „Иван Вазов“ тази вечер - в 19.30 ч. на Сцена на 4-ия етаж двете талантливи актриси от първата ни трупа ще изиграят стотното представление по текст на Таня Шахова, съобщават от театъра.

В спектакъла под режисурата на Юрий Дачев участват също Ева Тепавичарова и Цветомира Даскалова, които се редуват в ролята на Безмълвната жена. „Две“ разказва историята на две титанични жени, свързани от любовта си към един мъж – Боян Пенев, и не само – Дора Габе и Елисавета Багряна. Бойка Велкова /Габе/ и Мария Каварджикова /Багряна/ въвеждат зрителите във вълнуващото съпреживяване на двете именити поетеси и интелектуалки, които съдбата събира в Дома на Съюза на писателите в Хисаря. Спомените и любовта ги сближават, раздалечават и събират отново. . .

DSC8321

„Има личности, които благодарение на страхопочитанието на пишещите, се превръщат в легенди с втвърдена политура. „Две“ не е текст с такива намерения и за мен това е ценно негово качество. Смешно е човек, който се занимава с театър, да вярва, че може да постигне цялата истина за хора, които ги няма, при това толкова многолики като Елисавета Багряна и Дора Габе.

DSC8790

Сцената не е място за спиритически сеанси, нейните възкресения са други – чрез игра и приемане на човешките несъвършенства като приближаване към света на големите“, казва Юрий Дачев за спектакъла, посветен на 120-годишнината от рождението на Елисавета Багряна и 125-годишнината от рождението на Дора Габе.

 

Следващото представление на „Две“ е на 11 декември.

 
 

Най-добрите филми на Тарантино

| от chr.bg |

Куентин Тарантино е режисьор, сценарист, актьор и продуцент с един от най-уникалните стилове в света на киното.

Той е известен и с щедра употреба на насилие, театрални количества кръв и дълги бойни сцени, супер саундтраци и придирчивост към актьорите, с които работи.

Тази година стават 25 години от „Reservoir Dogs“ и по този случай ще погледнем наза към творчеството на Тарантитно. Ще видим какво е направил от тогава до днес и ще подредим работата му по качество.

Кой филм ли е номер 1?

 
 

МОТИВ: ЗИМЕН ПЪТ – камерна вечер за ценители в ново арт пространство

| от chr.bg |

На 24 ноември в „Къщата на София“, ул. „Миджур“ 12, българската публика за първи път ще има възможността да чуе на живо класически романтизъм в изпълнение на баритона Айвън Лъдлоу, акомпаниран от пианиста Даниел Тонг в първия за сезона концерт МОТИВ: ЗИМЕН ПЪТ от известния, вече 3 годишен, цикъл за камерна музика, който тази година стартира с нова артистична концепция.

Музикантите ще разгърнат красотата на чувствата в едно от най-забележителните произведения на Франц Шуберт – “Зимен път”, композирано по стиховете на Вилхелм Мюлер. Романтичното настроение ще пренесе зрителите в епоха, в която чувствата са били музика, а думите – страст.

Самият  Шуберт е твърдял, че тези песни са го завладявали повече от всичко, което е написал, защото напълно се е сливал с поетичните образи.

Ivan-Ludlow

Айвън Лъдлоу солира на едни от най-престижните европейски оперни сцени като Неапол, Сполето, Париж, Лион, Атина, Тулуза, Уелска Национална Опера, Страсбург, Марсилия, Бордо, Лозана и много други. Роден в Лондон, но израсъл в Брюксел, той е възпитаник на Гилдхол Скуул и Националното оперно студио. Айвън е изнасял рецитали из цяла Европа и САЩ, като често си партнира с Даниел Тонг – пианист на Лондонския Бридж ансамбъл.

DanielTong

Събитието в „Къщата на София“ е само първият от шестте камерни концерта от цикъла МОТИВ 2018. Всеки месец българската публика ще има щастието да преживее по едно събитие с изпълнители, наградени от престижни европейски и световна конкурси, които концертират на легендарни световни сцени. Неподражаемите по рода си камерни вечери ще дадат нов облик на музикалната сцена – изпълнителите ще представят изкуството си пред камината, в артистичната среда на елитната галерия, в непосредствено общуване с публиката по особено емоционален начин. Местата в залата ще бъдат не повече от 50, а организаторите ще допълнят специалната атмосфера на вечерта с комплимент за всеки гост.

Kashtata-na-Sofia

Билети: на касите на Eventim в страната, онлайн на www.eventim.bg или преди събитието в „Къщата на София“, ако има останали свободни места.

 
 

Как се возвисихме с „Ибах ва“

| от Големият Лебовски |

Едноименната екранизация по успешния, уважаван и четен роман на Милен Русков „Възвишение“ се превърна в успешен, уважаван и гледан филм. Екранната версия допълнително засили поп-културното влияние на книгата и изведе специфичните лексикални достойнства на произведението в зоната на вайръл явленията. Влизането на „Възвишение“ в салоните, предшествано от солидна и наситена рекламна кампания, възвести новооткритата народна любов към архаичния български език от епохата на възраждането през XIX век, когато се развива действието в романа и филма.

Возвисяването на славата на старинните думи очаквано стигна своята сублимация там, където се пресичат хумористичното, сексуалното и забраненото – в многопластовия и епичен израз „Ибах ва!“. Едновременно дълбоко българско и универсално заклинание с древен дизайн и всеобхватно влияние върху колективното въображение, „Ибах ва“ може да бъде заплаха, пожелание, дистанциран коментар, зрелищна проява на вътрешния монолог, езиков инструмент за надъхване, запазена словесна марка на персонаж и монументален слоган от народа – за народа.

„Възвишение“ – особено в своето литературно проявление –  притежава многобройни интересни изречения и думи, но именно „Ибах ва“ бе призвано да остави трайна следа в публичната среда и да заживее свой собствен живот в зоните на (сравнително) свободно общуване, които наричаме социални мрежи и медии. А по-точно –  в така наречените български Facebook и българския Twitter. Това са тези анклави от дигиталните корпоративни гиганти, където се общува основно на български – с кирилица и шльокавица, примесени с пиктограмите на емотикон-манията.

Употребата на закачливия израз в дните преди и след премиерата на филма драматично нарасна. Цитатът премина през задължителните за кибрер кьошетата на интернет-а трансформации – от класическото и точно предадено „Ибах ва“, през шльокавизираното Ibah va и емотиконизираното IbahvaLOL:)))

Много пъти изразът е ползван, за да онагледи директна препратка към „Възвишение“ – хората са гледали филма, или препрочели книгата, и нямат търпение да дестилират всичко важно в кратък забавен пост. А „Ибах ва“ съвсем неиронично е есенциална отправна точка – в тази иконична и богата на символизъм композиция от букви са събрани някои основните художествени цели на романа и филма: хумор и стремеж към автентичност.

Изразът бързо зарази говоренето и надскочи цитирането, директно обвързано с „Възвишение“, за да се засели във всякакви поводи, примери и ситуации. „Пак ли се напихте? Ибах ва!“ , „Ибах ва, как ме излъгахте“, „Що не ми лайквате снимката, ибах ва“… Поквареното пожелание има универсално приложение и като всяка по-качествена и брутална псувня ще се радва на дълъг културен живот.

За разлика от някои наистина архаични и отпаднали от лексикона думи в романа, „ибах ва“ представлява лека модификация на израз, използван широко и дълбоко в съвременното неформално българско общуване. Ала в тази си вариация звучи някак по-забавно, по-допустимо и почти “фемили френдли“. Променете две букви – e вместо и, и вместо второто а –  и получавате правилния от днешна жаргонна (и софийска) гледна точка, но доста по-вулгарно звучащ вариант.

Освен като възрожденска препратка, „Ибах ва“ работи и като референция за функциониращи и днес български  диалекти. В някои региони изразът се ползва така и сега, а това го натоварва с допълнителен комедиен пласт.

„Възвишение“ удари лексикалния поп-културен вайръл джакпот с „Ибах ва“. Популярността на цитата е пример за влиянието, което успешни местни филми са в състояние да упражняват върху общуването. Преди години „Мисия Лондон“ постигна подобен резултат с репликата на Коцето Калки „Найс, а“. Няма нужда тези изрази да бъдат оригинални идеи на сценаристите. Понякога е достатъчно да вземат нещо интересно от някоя ниша, периферия или субкултура, да капитализират върху неговия мейнстрийм потенциал и да го превърнат в национално  жаргонно явление.

В друи случаи имаме жаргон, който директно „прави“ филмите – само си спомнете за режисьорския опит на Влади Въргала, озаглавен „Шменти капели“.

Тарикатските, гъзарски и готини изразчета са изключително важни за българското кино. Успешните филми в ново време са изключителна рядкост, а липсата на качествени сценарии е голяма беда за местната „индустрия“. Но ако успеете да поръсите своя филмов или тв диалог с лесно запомнящи се, забавни, органични и пристрастяващи реплики, значи сте си отворили път към сърцето на публиката. В някои случаи отделни расови цитати може да имат по-силна роля за представянето на един филм от други много по-важни елементи като режисура и операторска работа.

 

Българското кино разполага с богат каталог от реплики, които са се вградили в културната памет и лексика на нацията и много от тях играят с жаргона, битовите ситуации или са с комедиен дизайн :  „Риба, ама цаца…“(“Кит”, 1970) , „Турското ни кафе е виетнамско“ (Селянинът с колелото, 1974), „Въх, уби мъ!“ (Криворазбраната цивилизация, 1975), „Аз, например може и да не съм прав, но кюфтетата без лук не ги одобрявам“ (Вилна зона, 1975) „Може да е “Сейко”, но е назад“ и „Аре прего, ма!“(Оркестър без име, 1982г.) “ – Ама и между софиянците имало големи серсеми. – Има. Големи серсеми. То повечето сме от селата, ама има“(Баш Майстора – На море, 1982), „Тате каза, че ще ми купи колело, ама друг път!“ (Куче в чекмедже, 1982), „Като говориш с мен, ще мълчиш!“ (Дами канят, 1980)

 

„Ибах ва“ също се возвиси до пантеона на бг жаргона и задължителните филмови реплики местно производство.