100 лева и шише ракия е цената на безопасността на асансьорите

| от |

100 лева и шише ракия – това е цената на безопасността на асансьорите у нас. Тази констатация направи председателят на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН) Стефан Цанков на пресконференция, на която бяха съобщени повече подробности за проверката на трагичния случай в София в края на август, когато асансьор уби жена, предаде репортер на БГНЕС.

За 100 лева и едно шише ракия могат да бъдат закупени празни ревизионни книги с печат и подпис от двама служители на ДАМТН, обясни Цанков, като показа пред медиите книгата, която му е предоставена след трагичния случай от ползватели във Велико Търново. В следващите няколко дни той ще получи още няколко подобни празни ревизионни книги, като всички те отиват директно в прокуратурата, обясни Цанков.

Подписите на служителите на агенцията са реални, като и двамата в момента работят там, поясни Цанков, като добави, че с тях ще се занимава следствието. Въпросната ревизионна книга не касае пряко асансьора – убиец в София, но е пример за цената на безопасността в страната, посочи той. Във въпросните книги се описват всички проверки, извършени от надзорните фирми и именно това е документът, който ДАМТН проверява. Това е паспорта на едно съоръжение, обясни Цанков, така че на практика празните книги представляват празно пълномощно.

За да се избегнат подобни случаи е спешно необходимо да бъде въведена електронна система, което е сред основните задачи на агенцията, посочи нейният председател.

По отношение на трагичния инцидент в София, проверката на агенцията установява, че причина за смъртта на жената са серия от административни и технически нарушения. Цанков представи готовите експертизи, според които скоростният ограничител съответствал за скорост от 1 метър в секунда, а на устройството имало други данни, като документите не съответствали. Подменено било и електрическото табло, като липсвали маркировки, че отговаря на изискванията и е подходящо за асансьора.

„На мястото на оригиналната фрикционна шайба, която извършва основно движението на асансьора, е поставена такава с по-малък диаметър, което налага монтирането на втора за запазване вертикалността на въжетата. Такава обаче не е била монтирана“, обясни Цанков в детайли за причината за аварията. Председателят на ДАМТН обясни още, че по стандарт има минимален диаметър за шайбата – 400 милиметра, а поставената шайба е със 120 милиметра диаметър, тоест близо 3,5 пъти по-малка от минималното за тези въжета, което създава напрежение и води до скъсване.

Проверката не е установила и наличието на сертификати за качеството на поставените въжета, посочи Цанков. В трагичната сутрин се късат и двете въжета, които са били сменени преди година, като по думите на Цанков само по себе си това означава, че нещо в системата не работи както трябва, тъй като подобни въжета би трябвало да издържат много повече време.

За съжаление неизправностите не спират до тук – не е сработил клиновият механизъм на асансьора, който има задача да спира падането на асансьора. Асансьорът разполага с два клинови механизма, но един от тях не е сработил, а вторият не е успял да спре падането. Причината вероятно е лоша поддръжка и замърсеност, обясни Цанков. Проверка трябва да се извършва на всеки 10 дни, но такава не е имало от 20 юни.

В ревизионната книга на този асансьор не са записани имената на техниците, които са го поддържали, но техните имена се знаят и ще бъдат предадени на Софийска градска прокуратура утре заедно с доклада от проверката.

ДАМНТ е изготвила серия от предложение за промени в нормативната уредба както технически и административни проблеми, така и прекалено либералната система за даване на лицензи на надзорни фирми, така и сложното отнемане на лицензите. Ще бъде въведен уникален печат на всеки инспектор, обеща Цанков.

Надзорната фирма „НБ Лифтконтрол“, която е отговаряла за контрола на ремонтите на асансьора е получила лиценз 2006 година, но като скоро след това той е бил ограничен поради нарушения. След неколкократно кандидатстване през 2012 г. фирмата получава лиценз за надзор на асансьори в жилищни сгради, а два месеца преди тази дата е бил и последният преглед на фаталния асансьор. В момента в процедура по отнемане на лиценза е единствено фирмата „Витоша лифт“, която е отговаряла за този асансьор.

От 26 август насам са проверени 925 асансьора в цялата страна, като цели 213 от тях са с констатирани неизправности и са спрени, съобщи още Цанков. При 7-8 случая има много сериозни проблеми, като един от тях е бил в сградата на Държавен фонд „Земеделие“, където са констатирани скъсани нишки на въжета и проблем с клиновия механизъм, въпреки че в самата сграда на фонда отговорник за асансьорите е имал своя стая и непрекъснато е стоял там, посочи Цанков.

В течение на проверката от ДАМНТ са се натъкнали на скандални случаи от цялата страна, като например лице с 90% инвалидност и на 75 години, което по документи е записано като инспектор на десетки асансьори. В предложените промени в нормативната уредба ще бъде уреден въпроса с пропорционалното разпределение на обектите, обеща Цанков. По думите му максималният брой асансьори за проверка на месец чисто физически е около 160, докато към момента е имало случаи на записани над 1000 асансьора, което е абсолютно невъзможно.

За съжаление масова практика е етажната собственост и домоуправителите да не осигуряват средства за ремонт на асансьорите. Това е ежедневие, призна Цанков и се закани, че домоуправителите вече ще получават много по-често актове от агенцията. /БГНЕС

 
 

Вдовицата на Джон Ленън осъди собственици на бар заради името му

| от chronicle.bg по БТА |

Вдовицата на Джон Ленън Йоко Оно спечели делото срещу собственика на хамбургския бар, който го кръсти „Йоко Моно“ заради сходство с нейното име.

Собственикът на заведението Нима Гару-Пур не скри своето разочарование от решението на съда. „Надявахме се да запазим името си и малко ми е тъжно, че го изгубихме. Това някой от друг континент да може да даде на съд някакъв малък бар е просто абсурд!“ заяви изгубилият делото.

На 12 юли съдът в Хамбург излезе с предварително решение за забрана за използването на названието „Йоко Моно“. Гару-Пур се подчини на магистратите и преименува заведението си, като го преобрази на „Скоч Моно“.

Собственикът ще обжалва решението в законния срок и ще се опита да възстанови изцяло предишното име на бара.

 
 

Българско военно чудо: Непревземаемият Одрин пада

| от chronicle.bg |

Четвъртият филм от документалната поредица „Българско военно чудо“ хвърля светлина върху сражението, което мнозина описват като връх във военната история на България – превземането на Одрин.

Действието се развива в началото на Балканската война през октомври 1912 г. Тогава командването на генерал Никола Иванов има за задача да блокира Одрин – най-важният комуникационен възел в Източна Тракия. Той контролира единствената жп линия от и за България, което го превръща в изключително ценен ресурс.

След неуспешен щурм през октомври, се преминава към обсада на града. Това обаче е почти невъзможна мисия, защото крепостта разполага с 45 км отбранителна линия, гарнизон от около 75 000 души с 600 оръдия от различни калибри. По план запасите им трябва да стигнат за 6 месеца. Командващият одринския гарнизон Шукри паша твърдо вярва, че Одрин е непревземаема крепост. Обективните предпоставки също подкрепят твърдението му, но от съдбата на Одринската крепост зависи изходът на войната. Одрин трябва да бъде превзет на всяка цена.

Българското правителство обаче не подкрепя идеята за щурм, защото ще доведе до огромен брой жертви, а шансът за успех е минимален – изчисленията на Военния съвет показват, че една атака ще коства между 10 и 15 000 убити. Всички усилия на армията ни жънат провал след провал. Нещо трябва да се промени.

Тази промяна идва в лицето на генерал Вазов. Той е назначен за командир на Източния сектор. Негова е идеята за ненадейна атака, без никаква артилерийска подготовка през Източния сектор, откъдето да се сломи „непревземаемата крепост”. Турците не очакват нападение оттам и е направено всичко възможно да бъдат заблудени. Цял февруари е използван за скрито преместване на обсадната артилерия в Източния сектор, а в началото на март всички приготовления са готови.

Главното командване обаче все още се колебае да даде зелена светлина и предлага алтернатива. На своя глава генерал Георги Вазов заповядва атака за превземане на града. Когато негов подчинен му заявява, че ще изпълни дълга си, той отговаря: „Дълга ли? Смятате ли, че е достатъчно, ако ние утре изпълним само дълга си? След едно поражение всеки страхливец може да се оправдае, че е изпълнил добросъвестно дълга си. Слава, слава или смърт ни чака утре!”

Дългоочакваният ден настъпва на 12 март, когато е направена първата крачка към една драматична борба. Подробностите и развръзката може да проследите в четвъртия епизод от „Българско военно чудо“

Документалната поредица е част от образователната инициатива на сдружение „Българска история“ и ЗАД „Армеец“, която цели да покаже по вълнуващ начин миналото на страната ни и да превърне историята в интересен учебен предмет. Филмите от „Българско военно чудо“ се прожектират и пред ученици и учители в десетки градове в страната по време на открити уроци, които авторите на проекта изнасят. Видеата се предоставят и безвъзмездно за образователни цели, за да може повече учители да обогатят учебните си часове с документалните филми.

 
 

Любимите ни „бижута“ на Джани Версаче

| от chronicle.bg |

Помните ли Карла Бруни, Кейт Мос, Клаудия Шифър, Наоми Кембъл, Синди Крауфорд, Хелена Кристенсен? В онези години, когато те владееха не само модния подиум, но и милиони сърца по света. Включително това на Джани Версаче. Дизайнерът, който взима всички гореизброени имена и ги прави свои музи. А те позират до него на снимки както години по-рано манекенките на Ив Сен Лоран се снимат до своя откривател.

Връзката между модел и дизайнер (при истинските дизайнери) е повече от работа – тя е необходимост. Не просто да имаш красива жена, на която да нахлузиш дрехата, а да създадеш силует, вдъхновен от тази жена, силует само за нея. Той ще й стои така, че тя ще изпъкне и ще привлича погледите. А това в крайна сметка ще накара хората да обичат и двете – и дрехата, и модела.

Над моделите на Джани Версаче сякаш има ореол, който винаги ги представя в най-добрата светлина, дори двадесет години след смъртта на дизайнера. Все още първата асоциация, когато чуем имената им, е „секси“. Някак не можем да си представим Наоми Кембъл като стара баба или дори жена на средна възраст. Да не говорим, че все още си мечтаем за среща със Кейт Мос.

По повод наближаването на премиерата на „Убийството на Джани Версаче“ си припомняме неговите „бижута“. Ако сте ги позабравили, незабавно прегледайте галерията горе – за ваше добро е, не че нещо…

 
 

Пет дни на ниските цени организира Bulgaria Air

| от chronicle.bg |

Около нарастващата еуфория към предстоящите големи разпродажби в края на ноември, тази година националният превозвач „България Ер“ също готви специална изненада за всички пътуващи, но много по-голяма и по-дълга! От 24 до 28 ноември включително авиокомпанията стартира кампания с билети на доста ниски цени.

Специалната изненада тази година е, че в рамките на тези 5 дни всеки ще може да купи промоционални самолетни билети за всички директни полети на „България Ер“ с тръгване от София, без ограничения в дестинацията или периода на пътуване, и да ги използва до края на 2018 г. По този начин пасажерите могат да инвестират в бъдещите си пътувания, като купят повече билети на ниски цени и ги използват за полети отсега до края на следващата година. За по-голяма гъвкавост при планирането, датата на полета може да бъде променена по всяко време при много добри условия.

BGAir

Най-изгодните еднопосочни самолетни билети ще бъдат до Рим, Милано и Атина – еднопосочните ще струват 49 евро, а двупосочните 99 евро. Полетите в едната посока до Берлин, Франкфурт, екзотичната Ларнака и красивата Барселона пък ще струват само 59 евро, а тези до Виена, Лондон и Мадрид – 69 евро.

В промоционалната кампания са включени още билети за Прага, Амстердам, Цюрих, Тел Авив, Лисабон, Париж, Палма де Майкорка, Малага и Москва.

Петдневната кампанията на „България Ер“ започва точно в 00.01 часа на 24 ноември и ще продължи до 00.00 часа на 28 ноември.