Как да преживеем раздялата в пет (нелесни) стъпки

| от Вучето |

Как са ви зарязвали? С бележка, затисната с магнитче на хладилника? С имейл? С шамар? С ограничителна заповед? А вие как сте зарязвали? Върху надуваем дюшек в океана, заобиколен от акули? Или по холивудския начин – с прегръдка за сбогом и сълзи в очите посред някой от кейовете на Сена, докато дъждът меланхолично се излива отгоре ви?

Какъвто и да е начинът, едно е сигурно: (почти) винаги боли. И боли на място и по начин, за който личният лекар няма как да ви напише рецепта. Евентуално друг един лекар може да ви препоръча да приемате дулоксетин и венлафаксим, но ще оставим темата за химическия дисбаланс на нервотрансмитерите в мозъка за друг път. Сега ще говорим за раздялата след продължителна връзка, както и да зададем въпроса, над който не само Шер, но и други велики мислители си блъскат главата откакто свят светува: Има ли живот след любовта?

На теория, и от чисто био-химична гледна точка, да, има. През първите няколко месеца след скъсването той се състои главно в извършване на следните действия: безцелно отваряне и затваряне на хладилника (в серии от по 5-8 повторения), още по-безцелно шофиране (докато се осъзнаете и хоп – искат ви личната карта на някое КПП), Х броя откази да излезете с приятели (не можете да понасяте да сте в компанията на хора, които видимо са по-щастливи от вас, а това е вселенска несправедливост!), три-четири безсмислени секса, завършили с почти оргазми (целите оргазми бяха предназначени само за него/нея и за никой друг!). И, разбира се, ненормално голям брой пъти разглеждане на общите ви релфис*, повтаряйки си на глас мотото ви като двойка: “Two is better than one!” (Двама е по-добре от един).

Въпреки че съм крайна индивидуалистка, за да не кажа направо егоистка със социопатичен уклон, трябва да призная, че в много случаи е наистина по-добре да сте двама. Когато обирате оборота на денонощна бензиностанция, например. Или когато пазарувате на принципа “Вземете две, платете едно”. И най-вече когато сглобявате мебели от ИКЕА или пренасяте канапе! Имало е моменти, когато съм се чувствала така в последната си връзка, все едно никога не съм била сингъл преди това и все едно сме аз и моят сиамски близнак от друга майка. Но е имало и моменти, когато ми е идвала тайно да повредя спирачките на велосипеда му или да му изсипя отрова за гризачи в ухото, докато спи. След тригодишна връзка се разделихме. По братски, както се казва, без никой да сипва никому отрова в ухото. Една ведра августовска сутрин го изчаках да тръгне на работа, преструвайки се, че спя, след това светкавично си събрах партакешите от общото жилище в два куфара , един сак и три найлонови торби и се обадих на един приятел да дойде да ме вземе с юбер. Когато същата вечер си легнах в новата квартира, след като бях погълнала цяла бутилка бяло вино, със задоволство изпружих крака по целия диагонал на леглото и си помислих: “Ха, най-после свобода! Aprés moi le déluge!**”

Още на сутринта обаче липсата ме удари като парен чук по главата. Нищо, казах си аз, ще мине. Като на куче. С течение на дните и седмиците обаче, въпреки огромното ми старание да ангажирам мислите си с прозаични неща от ежедневието, а тялото си – с други тела, положението не ставаше по-добро, а напротив. Оказа се, че колкото и да натисках копчето в главата си с функция Delete Permanently (Изтрий завинаги), толкова повече мислех и анализирах случилото се. С две думи, беше ад. От дантевия тип – с всичките девет кръга, пълна програма.

Започна да става по-добре чак след година. А след още два месеца установих, че проклетото копче най-после е проработило.

Аз не съм автор на книги за самопознание и самопомощ. Затова и не знам как се правят тия неща, т.е. не знам как да ви преведа “професионално” по пътя от “Two is better than one” до “И без теб ми е добре, да го д*хаш!” Затова пък мога да дам няколко непрофесионални съвета как да се справите сами с живота след любовта – без тонове ненужна литература и, да се надяваме, без употребата на неорадреналин инхибитори. Стъпките към триумфа на личността над любовната зависимост обаче съвсем не са лесни, както подсказва заглавието. Изисква се голям самоконтрол и воля. Не, направо трябва да сте Винету, Исус на кръста си и Покахонтас, взети заедно, за да се справите с изпитанието.

И така…

Стъпка 1. Изтрийте номера на Обекта от телефона си. Permamently! За съжаление, големите умове от Силициевата долина все още не са измислили апликация, която да блокира телефона ви, когато, на пияна глава, почнете да пращате съобщения на Обекта посред нощ. Затова, за своя лична безопасност и с цел да запазите достойнството си, се налага да изтриете номера. Друг е въпросът, ако сте го запаметили в главата си. Макар че не знам кой човек в епохата на дигитализация е в състояние да запомни друг номер освен 112 и евентуално своя.

Стъпка 2. Изпирате най-после тениската на Обекта, с която сте свикнали да спите.

Стъпка 3. Кибер стокингът е абсолютно забранен! Това значи: Никога и при никакви обстоятелства да не проверявате профила на Обекта във Facebook, Instagram, Twitter, Myspace, YourSpece, Tinder, Gepime и най-вече LinkedIn. Защо LinkedIn, ще попитате? Нали там няма как да бъдете простреляни в сърцето от релфи на Обекта по бански с друг обект, също по бански. Да, обаче ако знаете къде е новото работно място на Обекта, много възможно е да ви хрумне лошата идея да заложите бомба. А това не е добра идея. Бомбаджиите винаги ги хващат (обикновено Дензъл Уошингтън и Брус Уилис).

Стъпка 4. Местите се в друг град, по възможност такъв, който се намира в друга държава. Трудоемко е, знам, и е свързано с много средства, но тази стъпка е необходима за пълното ви излекуване в дългосрочна перспектива. Няма как да делите едно урбанистично пространство с бившия, пък било то и милионен град, и да не си мислите във всеки момент “Ето, ужас, сега ще се засечем!” Всъщност ако ви одобрят като кандидат за първата колония от заселници на Марс, още по-добре!

Стъпка 5. Най-трудното идва сега. Хубаво сте се преместили на Марс, ама какво ще правите с татуировката “Обект завинаги”! Джони Деп преправи татуировката си Winona Forever на Wine Forever, a после и тази с никнейма на последната си съпруга Амбър Хърд от Slim (стройна) на Scum (боклук). Много хора пък се подлагат на скъпоструваща процедура за лазерно премахване на нежелани надписи и картинки по телата си. Има и трети вариант, който за мен лично е най-неефективен, но съм длъжна да ви го предложа: Не пипате татуировката, но си намирате нов Обект със същото име като стария. Уловката в случая е, че всеки път, щом сте в леглото с новия Обект или му се обаждате, за да му кажете да купи китайско на път за вкъщи, всъщност ще се сещате за стария Обект. А така терапията няма да върви!

Това е от мен. Стискам палци да направите тези пет стъпки и да заживеете пълноценен живот след любовта. Затова… keep walking!

* От relfie, или relationship selfie (ам.англ.) – слефи на влюбена двойка.

** “След мен и потоп!” (фр.) Фразата е приписвана на френския крал Луи XVI или любовницата му, мадам Дьо Помпадур.

 
 

Приложение позволява на саудитските мъже да следят и контролират жените си

| от chronicle.bg |

Изпълнителният директор на Apple, Тим Кук, каза, че компанията ще разследва приложението, което позволява на саудитските мъже да следят и да ограничават свободата на жените си в Саудитска Арабия. „Не съм чул за нея“, каза Кук в интервю за NPR. „Но очевидно ще разследваме случая.“

Освен достъп до правителствени услуги като подаване на документи за паспорти или родилни удостоверения, Insider откри, че приложението Absher позволява на мъже „настойници“ да определят „подчинени“ по име и номер на паспорта и да ограничават възможностите им за пътуване. 

Apple и Google (за телефони с Android) бяха критикувани от групи за защита на човешките права за това, че предлагат Absher. Amnesty International каза пред Washington Post, че програмата подчертава „смущаващата системна дискриминация“ в държавата, а говорител на Human Rights Watch окуражи двете компании да проверят приложението.

Сенатор Рон Уайден написа отворено писмо до Тим Кук и изпълнителния директор на Google Сундар Пичай, в което иска Absher изцяло да се премахне. Той казва:

„Когато мислим дали приложението да бъде свободно за сваляне, трябва да имаме предвид по-широкия контекст, целта му, как се използва и дали не се злоупотребява с него. Компаниите трябва да прилагат по-строги мерки за сигурност конкретно към приложенията, които се управляват от правителство.“

Според политиката в Саудитска Арабия жените в държавата не могат да пътуват без изричното разрешение на техния мъж-настойник като най-често това той е роднина. Те зависят от настойниците си и при избора на съпруг и работа.

Absher има над 11 милиона абонати, според сайта на саудитското Министерство на вътрешните работи.

 
 

Учениците във Великобритания може да започват училище в 10:00 часа

| от chronicle.bg |

Петиция за това занятията за децата в средно училище да започват в 10:00 часа получи одобрение от британските членове на парламента. 

Тя беше пусната от 18-годишната Хана Киндер от Тивъртън и събра над 183 000 подписа, което е повече от нужните 100 000, за да се разгледа в Камарата на общините.

Проучване в Америка, Канада и Сингапур разкрива, че режимът на спане на учениците не стимулира ранното ставане и ако училището започва в 10:00, това може да подобри психическото им здраве и продуктивност.

Даниел Зайкнър от работническата партия каза: „Петицията е чудесен пример за демокрация, водена от хората. Тя беше започната едва преди 3 месеца и вече има 180 000 подписа, което доказва, че имаме и други проблеми освен отношенията ни с Европейския съюз. Има и значителни научни причини за промяна. Много проучвания през годините, най-вече в САЩ, показват, че по-късният старт на занятията може да се отрази положително на учениците. Ясно е, че идеята се приема добре.“ И добавя цитат от родител: „Бих предизвикала всеки да се опита да вдигне 5 тийнейджъра от леглото в 6:30 сутринта без да чувства, че това е прекалено рано.“

„Да се опитваш да събудиш 5 тийнейджъра в 6:30 всеки ден е все едно да се опитваш да вдигнеш мъртвите.“

Други членове на парламента отбелязаха ползите от по-късния край на училището. Вики Фокскрофт обясни, че ако училището приключва в 6 вечерта, нова може да намали хладнокръвните нападения и да подобри здравето на тийнейджърите. Майк Кейн добави: „Децата навсякъде по света спят по-малко. Във Великобритания здравните организации виждат, че проблемът е сериозен, защото болничните посещения на деца под 14-годишна възраст с нарушения в съня се е удвоил в последните 10 години.“

Трябва да се отбележи, че по-късното лягане може да се дължи, разбира се, на телевизията, компютърните игри или мобилните телефони. 

 
 

NASA обяви края на роувъра Opportunity

| от chronicle.bg |

NASA оповести трагичната кончина на роувъра Opportunity, който е на Марс, след като 8 месеца не установи контакт с него. През юни миналата година на червената планета се разразява пясъчна буря, която явно е повредила робота. От тогава Хюстън се е опитал да установи контакт 800 пъти, но без успех. Пясъкът от бурята може да е покрил соларните панели на машината и така тя да не може да се презареди.

Вчера вечерта NASA направи последен опит да се свърже.

„Един от най-успешните и трайни подвизи в междупланетарното изследване, нашият роувър Opportunity, трябва да приключи след почти 15 години на повърхността на Марс. Той беше създаден да издържи 90 марсиански дни, ето видео от мисията му.“

Администраторът на NASA, Джим Бриденщайн, написа в Twitter: „След над 800 опита да се свържем с Opportunity, днес обявяваме края на края на успешната марсианска мисия. Opportunity надживя предвижданията ни с повече от 14 години.“

NASA изпрати роувърите близнаци Opportunity и Spirit през 2003 година, за да изследват повърхността на Марс. Spirit не работи вече няколко години. Opportunity обаче продължи да функционира много след предвиждания срок на годност.

В канала си YouTube NASA често предава на живо:

 
 

Какво ново в новата Honda CR-V?

| от chronicle.bg |

След като хибридната версия на новото поколение на Honda CR-V пристигна в България непосредствено след старта на европейските продажби на модела, можем накратко да представим какво е новото в последния автомобил на марката.

Новият екологичен CR-V Hybrid е оборудван с интелигентната система Multi Mode Drive (i-MMD), съчетаваща 2,0-литров i-VTEC бензинов двигател с цикъл на Atkinson и два електромотора, за да осигури реална енергийна ефективност и лесна управляемост. i-MMD не работи с конвенционална трансмисия, а вместо това функционира чрез далеч по-компактен агрегат, осигуряващ директна връзка между задвижващите части и плавното предаване на въртящия момент.

Новата хибридна система i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive) се състои от два електрически двигателя. Единият електрически мотор е с максимална мощност 184 к.с. Той има двойна роля – задвижва автомобила в съответния режим, или генерира електроенергия, тъй като е свързан с електрическия мотор-генератор. Последният на свой ред създава електроенергия, а тя се добавя към акумулаторните батерии, и така се автомобилът се движи в електрически режим. В този случай той ускорява изключително бързо. В крайна сметка резултатът от всичко това е уникалното съчетание от екологичността на електрическия двигател с показателите на бензиновия и вътрешното пространство на конвенционален автомобил.

Възможни са три режима – напълно електрически, хибриден (ползва електроенергията от генератора към задвижващия мотор, допълнително количество идва от батериите), и такъв, в който превес има двигателят с вътрешно горене. Всъщност бутон за смяна на различните режими няма, системата изчислява прецизно кой е най-подходящият за даден момент.

Хибридната система не се нуждае от конвенционална трансмисия и е оборудвана с 1-степенен съединител с фиксирано предавателно отношение, който създава директна връзка между подвижните компоненти и по този начин се осигурява плавно предаване на въртящ момент през цялата система.

В електрически режим задвижващият мотор черпи енергия единствено от батериите и така е осигурено задвижване с нулеви вредни емисии. В хибриден режим бензиновият двигател осигурява енергия за електрическия мотор-генератор, който на свой ред отдава мощност към задвижващия електромотор. Излишната мощност се връща обратно през генератора, за да дозареди батериите. В нормален режим колелата биват задвижвани от бензиновия силов агрегат, като при необходимост допълнителна доза мощност може да дойде от електромотора.