shareit

Училището трябва да започва по-късно

| от chronicle.bg |

Има цяла планина с изследвания, които доказват, че караме учениците да стават прекалено рано.

Експерти по съня от дълго време отбелязват , че тийнейнджърите си лягат по-късно и като млади хора имат нужда от повече сън – 10 часа, в сравнение с възрастните – 8 часа. Затова и Американската академия по педиатрия счита ранното ставане за училище „обществен здравен проблем“, който се отразява и на академичните успехи.

Изследване на учени от Университета във Вашингтон, публикувано в журнала Science Advances, наблюдава промените в поведението на ученици от гимназия в Сиатъл след като началото на учебните им занятия се променя от 7:50 на 8:45 часа. Използват се смарт гривни, които следят активността на децата, и така се установява, че по-кусният старт на уроците води и до повече сън (а не до още по-късно лягане). Освен това, учениците от по-материално слаби семейства изкарват по-добри оценки и отсъстват по-рядко.

Когато графикът на едно училище се променя, това влия и на учителите, родителите, треньори… Затова и ефектът от промяната трябва да бъде щателно анализиран. 

В изследването участват 92 ученика като то продължи 2 седмици. Година по-късно, те повтарят експеримента вече с промененото време и с още 88 ученика. Гривните показват, че децата са спали повече – средно 34 минути повече на нощ, а самите те твърдят, че се чувстват по-добре и по-жизнени.

„Повече сън е съвсем нормално да доведе до по-ниска сънливост. Скоркът в оценките обаче е по-трудно да се обясни по същия начин. Възможно е да е случайност, както е възможно и по-отпочиналите деца да са по-добре когнитивно“, пишат учените.

 
 
Коментарите са изключени