Никола Тесла: „Тогава, когато сте сами, се раждат идеите.“

| от chronicle.bg |

Неговият живот попада в клишето. Работи сам в лабораторията си, гении създател на нови устройства, които променят света. Но геният му го изолира от света и накрая на живота си обикаля хотелските стаи. Приживе има затруднения да финансира някои от експериментите си, но след смъртта му изобретенията му променят в основи живота на планетата.

Днес повечето го познават по фамилното му име и марката автомобили, която стои зад него – Tesla. Той е Никола Тесла – един от най-великите изобретатели в историята на човечеството.

Кой е човекът, който стои зад мистичния образ на снимката горе? Вижте 11 факта, които маркират живота на този велик мъж плюс няколко негови цитата в галерията горе.

1. Никола Тесла е роден на 10 юли 1856 г. в Австрийската империя (в днешна Хърватия) и е четвъртото от пет деца. След непостоянна и несигурна академична кариера и много сменени длъжности в Европа (работи като печатар и електротехник) се мести в САЩ и започва работа за Томас Едисън през 1884 г.

2. Благодарение на Тесла човечеството се сдобива с дистанционното за телевизора, например. Откритията му предсказват или допринасят към развитието на стотици елементи от технологията, оказали голямо влияние върху ежедневието ни – неонови и флуоресцентни светлини, безжичната връзка, компютъра, смартфона, радиолъчите, лазерът, роботиката и разбира се едно от най-важните – променливият ток.

3. Занаятът е в кръвта му. „Майка ми беше изобретател в ежедневието и мисля, че би постигнала велики неща, ако не беше толкова отдалечена от модерния живот и неговите множество възможности. Тя изобретяваше и конструираше всякакви видове инструменти и устройства и също така предеше най-фините дрехи с платове изтъкани от нея.“ По-късно Тесла признава влиянието на родителите си за неговия успех.

4. Тесла живее в Ню Йорк в продължение на 60 години и следи от пребиваването му там все още стоят. Ъгълът между две улици в близост до лабораторията му днес носи името „Ъгълът на Никола Тесла“. Изобретателят работи в тази лаборатория до 1900 г., а след това строи вече известната „Tesla Tower“.

5. Получава американско гражданство през 1891 г. – годината, в която изобретява т. нар. „бобина на Тесла“. Тя представлява трансформатор, единият край на намотката на който е заземен, а вторият съединен с метално кълбо. Това устройство позволява на Тесла да изучава изменението на потенциала на Земята, ефекта на стоящите електромагнитни вълни, създадени след електрически разряд в атмосферата и възможността за предаване на електроенергия без проводници на големи разстояния. Технологията е широкоразпространена в радиото, телевизията и безжичното предаване.

6. Изпада е немилост пред своя партньор, Едисън, защото защитава предимствата на променливия ток. Едисън разпалено защитава предимствата на постоянния ток. Спорът не би бил от голямо значение, ако от победителя не зависи електроразпространението за цялото човечество. Едисън започва кампания срещу променливия ток, твърдейки, че той е опасен и може да убие хората. Тесла го контрира като публично изпраща към тялото си 250 волта ток, за да демонстрира безопасността му. Накрая, променливият ток печели „войната“.

7. Тесла създава първата водноелектрическа централа до Ниагарския водопад. Конструирането отнема три години и електричеството захранва първо домовете в близост до Бъфало. Това се случва на 16 ноември 1896 г.

8. „Тесла“ е мерна единица, измерваща силата на магнитните полета. Автомобилната компания „Тесла“ е именувана в чест на учения и изобретения от него електрически мотор.

9. През 1901 г. Тесла получава финансова подкрепа от Дж. Пиърпонт Морган, за да построи новата си лаборатория в Shoreham, Лонг Айлънд. Зданието включва известната „Tesla Tower“ – 185-метрова структура с огромен трансмитер на върха. Идеята на Тесла е да използва кулата, за да излъчва сигнали и безплатен и неограничен ток навсякъде по света.

Elektrizität

10. Въпреки големите си успехи, Тесла няма особено развит нюх на бизнесмен. Морган оттегля подкрепата си от проекта за лабораторията, защото смята, че той няма да има възвращаемост. Лабораторията е продадена по-късно на компания за производство на филми. През 1917 г. правителството на САЩ частично събаря кулата, заради опасения, че немските шпиони могат да повлияят на комуникационните канали по време на Първата световна война.

11. Към края на живота си живее в различни хотели и финансовото му състояние се влошава. Компанията, за която е работил с години се наема да му покрива престоя, в поредния хотел. През 1937 г. докато е навън една нощ, е ударен от кола и заради отказа му да посети доктор, така и не се възстановява. Никола Тесла умира от коронарна тромбоза на 7 януари 1943 г. в хотелската си стая в Ню Йорк. Докато е жив, този мъж притежава 300 патента.

 
 

Отиде си великият Стан Лий

| от chronicle.bg |

Стан Лий  е починал на 95-годишна възраст. Той доби популярност като е един от създателите на издателството „Марвел комикс“.

Той е страдал от няколко болести, а също и пневмония и проблеми със зрението.

Заедно с художниците Джак Кърби и Стив Дитко той създава редица истории със супергерои, които запленяват младите и издигат „Марвел“ до там, където е днес.

Негово творение са Спайдърмен, Хълк, X-Men, Железния човек и Фантастичната четворка.

Има филми по десетки комикси на „Марвел“ и по почти всички с персонажи Лий.

 
 

Да летиш на 100-годишен самолет

| от chronicle.bg |

На 2 часа от Ню Йорк се намира Old Rhinebeck Aerodrome (летище и музей), където 60 ретро самолета- включително репродукции на известните SPAD VII и Sopwith Camel – летяха по повод 100 години от Първата световна война.

Чувството да гледаш невероятните машини от онази епоха се допълва от факта, че Първата световна война започва едва 10 години след като братята Райт извършват първия полет. Затова и да служиш като пилот се считало от мнозина за самоубийство. По време на войната загиват около 15 000 пилоти.

Разбираме популярното мнение по онова време много добре, когато видим колко крехки и чупливи изглеждат самолетите. Пилотите са на открито, което също е смущаващо и изумително.

Заради откритите кабини и близкият характер на боя, често пилотите виждали лицето на противника и така враждата им придобивала личен характер.

„Самолетите са много интуитивни за управление“, казва вицепрезидентът на музея Клей Хамънд. „Носиш каска, очила и усещаш вятъра с бузите си. Виждаш и чуваш, и подушваш всичко по самолета. Летенето е много повече от момент. Много повече от осезателно усещане.“

Традицията пилотите да броят убийствата си започва именно през ПСВ. Само пилоти с 5 и повече убийства можели да се наричат асове.

Много от самолетите в Old Rhinebeck са оригинални включително Nieuport 10 от 1915 година, Morane-Saulnier A-1 и Curtiss JN-4H от 1917. Последният е по-известен с названието Джени. През 1918 година над Ню Йорк Джени става първият самолет, който излита от дирижабъл. Той е и първият самолет, който се използва от Пощата за доставяне на писма. Истинска перла в короната.

Curtiss JN-4H

 

Old Rhinebeck Aerodrome е открит през 1958 от Кол Пален, авиатор, който обожавал да работи по стари самолети. След като той почива, мястото става музей с нестопанска цел.

 
 

10 филмови франчайза, които трябва да умрат

| от chronicle.bg |

Помня когато „Breaking bad“ (или както го наричат патриотите: „В обувките на Сатаната“) приключи. Как камерата се издига над падналия Уолтър Уайт без никой да знае жив ли е, умрял ли е. Защото ако е жив, може би ще има продължение!

Няма да има продължение на „Breaking Bad“. Това ме кефи безумно във Винс Гилигън. Взе нещо, направи го много хубаво, завърши го и го остави. И това е. „Better Call Saul“ е отделен проект, предстоящият игрален филм по франчайза, пак ще е отделен проект. Няма продължения, няма цедене на левчета, няма съсипани фенски сърца.

Колко мъдро е това!

И колко много още хора могат да вземат пример. Малко въображение, наистина малко – не ти трябва особено много въображение, за да измислиш екшън – и малко пари и хоп! ето ти нов филмов франчайз за развиване. Изисква се безумно малко старание да се преместиш от старите лаври.

В галерията ни днес подредихме 10 филмови франчайза, с които трябва да се приключи.

 
 

Популярността на „Game of Thrones“ пречи на Джордж Р. Р. Мартин

| от chronicle.bg |

Феновете чакат следващата книга от поредицата „Game of Thrones“ вече 7 години. „The Winds of Winter“ е шестият роман от популярната сага на Джордж Р. Р. Мартин. Писателят посочва популярността на „Game of Thrones“ като част от причините за забавянето на книгата.

„Сериалът достигна такава световна популярност, книгите са толкова известни и толкова добре приети, че сега всеки път като седна да пиша съм наясно, че трябва да създам нещо невероятно и това е доста голям товар. Обаче веднъж щом се съсредоточа, целият свят изчезва – вече не ме интересува какво ще вечерям, какво дават по телевизията, какви мейли получавам, кой ми е ядосан тази седмица и защо.“

Мартин признава, че му е все по-трудно през последните няколко години да навлезе в това състояние на транс, в което пише най-добре. И не е само популярността на сериала. Самата история на този етап вече е изключително сложна.

„The Winds of Winter“ не е роман, а по-скоро няколко няколко романа в едно, всеки с различен протагонист, различен антагонист, различни герои, различни неща и става много комплексно. Писането е много, много комплексно.“

Последната книга на Мартин „A Dance With Dragons“ излезе на 11 юли 2011 година. Сериалът по HBO приключи със събитията по нея в сезон 5 и оттам нататък, в сезон 6 и 7, историята няма общо с книгите.

Докато чакаме книгата, можем да дочакаме и краят на сериала „Game of Thrones“ през 2019.