Най-добрата година за гейминга

| от chr.bg |

Ако попитате експерти от различни браншове на ентъртейнмънтa коя е най-добрата година за техният бранш, най-вероятно ще получите различни отговори с различни аргументации. Например, що се отнася до филмите, няма общо мнение между критици и киномани за конкретна година, която е най-добра като продукции, спрямо други години. През 1993 година излизат „Schindler’s List“, „Philadelphia“, „The Fugitive“, „The Piano“, „Jurassic Park“, „Groundhog Day“, „Sleepless in Seattle“, „Rudy“, „Cool Runnings“ и „The Sandlot“. През 1984 пък „Indiana Jones and the Temple of Doom“, „The Karate Kid“, „Footloose“, „Gremlins“, „Terminator“ и „Beverly Hills Cop“. Някой дори предлагат 2003 заради „12 Years a Slave“, „Dallas Buyers Club“ и „Frozen“…

Най-близко до консенсус сред филмовите критици за година-фаворит е 1939 заради „Gone with the Wind“, „Of Mice and Men“, „Stagecoach“, „The Wizard of Oz“, „Ninotchka“ и „Mr. Smith Goes to Washington“.

За контраст: въпреки, че винаги има повод и място за дебати в подобни обобщения и никога няма да стигнем до пълен, 100-процентов отговор, критици и геймъри са доста по-единодушни относно най-добрата година за гейминга:

1998!

Причините са, малко или много, различни, но главната е количеството успешни игри, пуснати през тази година, вниманието, което привличат към бранша, и постигнатото утвърждаване му като част от голямата ентъртейнмънт сцена. Тези игри също така правят производителите си големи имена и до днес. 1998 е и годината, в която мнозина смятат, че 3D технологиите вече са достатъчно оптимизирани, за да бъдат приложени във видео игрите.

Но за кои игри става въпрос? Ще започнем с вечния фаворит „The Legend of Zelda: Ocarina of Time“. Също така „Resident Evil 2“, която счупи предишния рекорд за най-много продадени копия през първия уикенд след пускането си и предизвика доста добра серия от филми, в които както помним Мила Йовович риташе зомбита наляво-надясно. И „Pokemon Red and Blue“, която даде началото на цяла световна империя.

През тази година излизат и други, по-малки, но също много значими игри като „Spyro the Dragon“, „Banjo-Kazooie“, „F-Zero X“, „Parasite Eve“, „Fallout 2“, „Grim Fandango“ и „MediEvil.“

Побойницата „Tekken 3“ с 8 милиона продадени копия също е набор. И най-продаваната състезателна игра „Gran Turismo“ с 11 милиона копия. И „Crash Bandicoot“, 7 милиона, която е пълна лудница.

През 1998 излизат поне половин дузина игри, които могат да се нарекат „Най-добрата игра за всички времена“. Още не сме споменали величия като „Half-Life“, „Rainbow Six“, „Baldur’s Gate“, „Thief“, „StarCraft“ и „Metal Gear Solid“. Доигра ни се, а сигурно и на вас!

Отбелязваме конкретни игри засега, но с излизането на някой от тях се слага начало на цели отделни жанрове. „Half-Life“ според критиците е основоположникът на FPS ( first person shooter) игрите, а „Metal Gear Solid“ е първа в разказването на истории и взаимодействие с геймъра.

„StarCraft“ пък зариби цялата Южна Корея по компютърните игри, та до днес. Дори военновъздушните сили на държавата имаха свой отбор по „StarCraft“. Днес т. нар. esports са бизнес за милиарди долари благодарение именно на игри като тази.

По отношение на влиятелни игри от 1998, Gamespot обобщава нещата най-точно:

„1998 е година първа. Първият шутър воден от историята. Първата триизмерна „Legend of Zelda“. Първият модерен стелт симулатор. Първата японска RPG, която ще ни накара „да ги хванем всичките“. Първата игра, която използва техники от киното и режисурата. Първата игра от фирма, която днес е лидер в бранша.“

1998 също така установи гейминга като отделен и сериозен жанр на ентъртейнмънта като Шигеру Миямото (създателят на „Super Mario“) получи признание за работата си от Academy of Interactive Arts & Sciences като стана първият в тяхната Зала на славата.

Разбира се, винаги ще има несъгласни. Така че какво мислите? Коя е най-добрата година за гейминга според вас?

 
 
Коментарите са изключени за Най-добрата година за гейминга