shareit

Животът е прекрасен на „Авеню Q” в Столичния куклен театър

| от Дилян Ценов |

Вече почти година и половина в определени дни от месеца (най-често вторници или четвъртъци като ден от седмицата) Столичния куклен театър се превръща в машина на времето, която ще отведе всеки зрител там, където той иска да отиде.

Наближава седем, а фоайето на театъра се пълни с разнородна публиката, залата тръпне в очакване и всички започваме да ръкопляскаме още на втората песен. Кукловоди и актьори заедно изграждат тази история, напомняща на „Улица Сезам“, за да ни разкажат колко трудно, но и колко прекрасно е да бъдеш възрастен. Огромно удоволствие е и да наблюдаваш от последния ред как същата разнородна публика реагира на песни като „Ако си гей“ и „Интернетът е за порно“, защото дори само по тази реакция разбираш колко необходим за българската театрална публика е мюзикълът „Авеню Q”.

27913414_1715466258518430_1711440826351145655_o

“Авеню Q” е американски мюзикъл, поставен за първи път на Оф-Бродуей* (а месеци по-късно и на Бродуей) през 2003 г.  Музиката и стиховете на Робърт Лопес и Джеф Маркс, а либретото е дело на Джеф Уити. Една от най-дълго играните постановки на Бродуей разказва за живота на група младежи, обединени от горчивите житейски обстоятелства на общ адрес – авеню Q. Главният герой, Принстън, е току що дипломирал се студент по английска филология и му предстои да се научи как се живее, след като удобният параван на колежа или университета вече е паднал. Всеки на авеню Q има своите мечти, неслучили се фантазии, битови трудности и най-вече … цели. В тази обстановка Принстън, Кейт Монстър, Браян и Бъдни Вечер (неговата приятелка и после съпруга), Род, Ники, домоуправителят Гари Колман и прекрасната Люси Парцала се опитват да напипат вярната посока в огромното море от хора, възможности и илюзии, наречено Ню Йорк.

Българската версия на мюзикъла е дело на режисьорското дуо Уест Хайлър (САЩ) и Петър Кауков, които вземат в ръцете си тази богата и провокативна драматургия, за да я представят на родната публика, която досега не се е срещала с бродуейски мюзикъл. Комуникацията, между текст и публика, опосредствана от куклите, е хитър и добре изигран ход, който успешно предразполага зрителя.

След Петър Кауков и Уест Хайлър задължително трябва да споменем и всички замесени в музикалното оформление. Този, който е гледал български мюзикъл, който звучи повече като китския език на Дори от „Търсенето на Немо“, няма как да не оцени майсторските превод, музика и техническите умения на актьорския състав в „АвенюQ“. Точният и меко казано адекватен превод на песните е дело на Десислава Софранова, а преводът на текста е на Любов Костова. Освен тях тук е и музикалният ръководител на постановката, Роберта, а зад пианото сяда Ангел Николов. За средата се грижат Ивайло Николов (сценаография и костюми) и Димитър Димитров (кукли). Целият този труд е обединен и достига до нас благодарение на тонрежисьора Данаил Данаилов – Дидо. За тези, които не знаят какво точно прави тази фигура в театъра… грубо казано без него нищо нямаше да звучи така добре.

Всички гореспоменати създават условията тези, които ще изброим сега да спечелят награда „ИКАР“ за постижение в кукленото изкуство през март тази година. А това са Павлета Семова, Лилия Гелева,  Камен Асенов, Венцислава Асенова, Цветелин Павлов, Мила Люцканова, Георги Георгиев – Антика и Рафи Бохосян в ролята на домоуправителя Гари Колман. Удоволствие е да гледаш този сплотен екип, в който един кукловод води по няколко кукли (понякога в една и съща песен) и „превключва“ от едно на друго с непосилна лекота. Страхотна актьорска игра.

26233115_1682531865145203_4290798327321022122_o

Вече година и половина българската театрална публика имаме възможност да се откъснем от ежедневието, като посетим салона на Столичния куклен театър, когато се играе „Авеню Q”. Това е типично американски мюзикъл, с „американски финал“ и именно в това му е чарът. Уест Хайлър, Петър Кауков и целият екип на постановката ни пренасят в онези времена на първите сблъсъци със суровото ежедневие и търсенето на заветната цел в живота. Този мюзикъл ще ви разсмее и разплаче едновременно, защото истината никога не е едноцветна. Но в сградата на Гари Колман ще разберем, че всичко минава много по-леко и безпроблемно, ако просто изчакаме да мине малко време и се научим да приемаме грешките си.

Повече информация за предстоящите дати можете да намерите ТУК.  Приятно изкарване на авеню Q.

* Оф-Бродуей (Off-Broadway) квартал в Ню Йорк, в който са разположени театри с по-малък капацитет от тези на Бродуей, където се реализират и по-евтини и  по-некомерсиални постановки

 
 
Коментарите са изключени