Човекът театър Николай Коляда идва в България

| от chronicle.bg |

Името му отдавна се е  превърнало в нарицателно име. А самият той – в Институция.

Човекът театър, режисьорът, педагогът, основателят на  Центъра за съвременна драматургия, апологетът на международния конкурс за съвременни пиеси „Евразия“, кино сценаристът,  бащата на международния театрален фестивал „Коляда-plays”, авторът на над 120 пиеси, събрани в 12 тома избрани съчинения, създателят и главен художествен ръководител на театър в град Екатеринбург, Русия, който носи неговото име, Николай Коляда идва в България.

В края на септември Коляда беше у нас за няколко дни на премиера на спектакъл по пиесата си „Кокошка“.  По време на този кратък престой актьорите от  сдружение „Реплика“ го канят да открие  фестивала „NEDRAma-international”, който ще се проведе от 26  до 30 ноември 2018г. 

„NEDRAma-international“ е проект на Сдружение „РЕПЛИКА” и представлява интердисциплинарна театрална лаборатория, в рамките на която актьори, режисьори и драматурзи, експериментират в областта на документалния театър, третирайки наболели социални теми и казуси, валидни както за страната ни, така и за Европа и света. Целта му е  да създаде ново културно пространство, което да провокира сближаването ни с европейските културни тенденции и интегрирането на българския театър в европейския театрален контекст.

С проекта фестивал „NEDRAma-international” артистите от  „Реплика “  заявяват: „Бихме  искали да работим  за насърчаване на сътрудничеството между хората на изкуството в европейски контекст в полето на театъра.“

Тази година ще се състои 5-тото издание на фестивала-лаборатория „NEDRAma-international” под надслов „Медиите – свобода и зависимост“.

„Ние не работим с методите на конвенционалния театър, когато се опитваме да разрешим чрез театъра кризисни ситуации” – зад това изречение стои театър „Реплика“.

Николай Коляда02

Гвоздеят на тазгодишния фестивал  „NEDRAma -international“ e представянето за първи път в България на  „Уралската драматургична школа “  на Николай Коляда.

Българската театрална публика ще има възможност да гледа  спектаклите по пиеси на негови ученици „Научи ме да обичам“,  „Мечтата на Наташа“, и   написаната от самия Коляда „Большая советская энциклопедия“.

По време на  престоя си в България Николай Коляда ще  проведе драматургичен уъркшоп за млади драматурзи. Всеки желаещ да участва, трябва да напише пиеса или тема със заглавие  „Балконът“ . Темата на задачата се изразява в следното:

„Средствата за масова информация са съобщили, че на един балкон, да предположим, са замръзнали двама човека, намерени са два трупа. Или, че на балкона са били заключени и там са живели две години. Или, да предположим, че двама човека са скочили от балкона и са загинали. Или  за всичко онова, за което пише жълтата  преса.

Задачата  е:

На  базата на  подобна новина всеки участник в конкурса за участие в уъркшопа трябва да напише какво всъщност се е случило наистина.

Например:

– двама (той и тя) се озовават на балкона, защото вратата е хлопнала, а между тях е имало страшен скандал, но благодарение на това се помиряват;

– или двама се оказват на балкона заключени, защото са искали да ограбят апартамента, но нещо им е попречило и не са успели;

– или двама, старец и старица, специално са излезли на балкона, за да умрат заедно от студ,  замръзнали, заспали защото повече нямат желание за живот;

– или някой специално е заключил на балкона двама (момче и момиче, или две момичета, или за който се сетите), защото по този начин е искал да ги накаже.

И така нататък. Варианти – много.  Въображението е ваше.

Съчинявайте, каквото желаете- и нека вашата пиеса (5-10 страници) съществено да се отличава  от онова , за което са съобщили средствата за масова информация.

Епиграф към всяка пиеса би трябвало да бъде съобщение от средствата за масова информация, а самата пиеса би трябвало да развенчае лъжата в съобщението.

Защо е нужен такъв подход? В затворено пространство драматургът трябва да обозначи конфликта, внимателно да разгледа характерите на тези хора. Да покаже колко се различават един от друг. Да покаже пътя им един към друг или обратно отдалечаването им един от друг…

Разбрахте ли ме?

Ваш Николай Коляда

nedrama-poster

 
 

Тъжният момент от пътуването, за който никой не говори

| от chronicle.bg, по Thought Catalog |

Никой не оспорва твърдението, че пътуването е единственото нещо, за което плащаш и което те прави по-богат. Но сещате ли се за онзи специфичен момент, за който малцина говорят и който дори е труден за описване. Моментът на завръщането.

Виждаш света, опитваш нови неща, срещаш нови хора, влюбваш се, разлюбваш, посещаваш страхотни места, изучаваш нови култури. И после всичко приключва. Много често се говори за заминаването, но как стоят нещата със завръщането у дома? Но не онова завръщане след едноседмичен престой във Венеция, Берлин или Занзибар. А завръщането след дълго пътуване, през което си пуснал корени на Онова място…

Винаги говорим за трудните моменти, когато сме далеч – намирането на работа, създаването на приятелства, личната безопасност, свикването със социалните норми, предателствата от хора, на които сме мислили, че може да се доверим. На практика през всички тези неща се преминава. Всички те биват изтрити от абсолютната еуфория на преживяването. Сбогуванията са трудни, но някак ги приемаш в момента, в който си купиш билета за връщане. Още повече, че мисълта за срещата с близките, която си чакал от мига на излитането, заличава до известна степен болката от всички раздели в чуждата земя.

След пристигането, идва моментът на сбирките със семейството, първите две седмици са непрестанни срещи с роднини и приятели, наваксвания, разказвания на истории, спомени… Първите няколко седмици се чувстваш едва ли не като Холивудска звезда и всичко е ново и вълнуващо. Старата входна врата, пътят към вкъщи, който сега изглежда по-тесен и по-кратък, ежедневието бавно приема някаква нова форма, но винаги подобна на онази, която си оставил при заминаването.

После всичко изчезва. У вас свикват да си си вкъщи, вече не си новодошлият обект и бавно започват въпросите: Намери ли си работа? Какъв е планът? Срещаш ли се с някого?

Тъгата идва, след като отметнеш всички задължителни посещения, след като те е нямало по-дълго време. Лежиш в старата си стая и осъзнаваш, че нищо не се е променило. Радваш се, че всички са живи и здрави, имат нови работи, нови гаджета, сгодили са се, някои имат деца. Но една част от теб крещи в лицата им, „не осъзнавате ли колко съм се променил“? И не става въпрос за коса, тегло, ръст, дрехи или нещо външно. Става въпрос за нещо дълбоко вътрешно, генерално изменено. Мечтите са се променили, начинът, по който приемаш отсрещния човек се е променил, навиците, които си изоставил, новите неща, които вече са важни. Иска ти се хората да видят всичко, което искаш да споделиш и да го обсъдите, но няма как да опишеш еволюцията на духа, която настъпва след като оставиш всичко зад себе си.

Ядосваш се. Чувстваш се изгубен. На моменти се питаш дали всичко си е струвало. Какво да правиш тогава? То е като да учиш чужд език, който никой около теб не говори.

Затова щом си пътувал за първи път, единственото, което искаш да правиш, е да заминеш отново. Наричат го „пътешественически бъг“ (travel bug), но на практика то е свързано с желанието да се върнеш на мястото, където хората говорят същия език като теб. Не английски, португалски или френски, а езикът на тези, които знаят какво е да напуснеш, да се промениш, да се сринеш и да израстеш, да преживееш, да научиш, после да се завърнеш у дома, където се чувстваш по-изгубен, отколкото в най-далечната земя, която си посещавал.

Това е частта от пътуването, за която никой не говори и за мнозина тя е мотивът отново да тръгнат на пътешествие.

 
 

Нови обвинения към Майкъл Джаксън след „Leaving Neverland“

| от |

Американският адвокат Винс Финалди твърди, че негова клиентка му, която вече е над 50-годишна, е била насилвана от Майкъл Джаксън, когато била на 13, в началото на 80-те години. След това кралят на попа е платил на момичето, за да не го съди.

„Имам копия на чековете, които музикалната компания на Джаксън изпраща, които той лично е подписал. Няма никакво съмнение за мен, че тя казва истината“, казва адвокатът в изявление. Той допълва, че жертвата е една от няколко, които се свързват с него след премиерата на документалния филм „Leaving Neverland“.

„Leaving Neverland“ разглежда обвиненията в изнасилване срещу Майкъл Джаксън по време на кариерата му и шокира зрителите на филмовия фестивал Sundance.Филмът е 4 часа, разделен на 2 части по 2 часа. 

leaving neverland, майкъл джексън, michael jackson

Кадър от „Leaving Neverland“

Сред обвинителите е и Джеймс Сейфчък, който твърди, че звездата му плаща $1 милион, за да се омъжи за него в изкуствена сватба, когато е на 9. През 2015 година той се опитва да повдигне дело, но усилията му напразни. По-рано, докато е под клетва, Джеймс казва, че Майкъл никога не се е държал лошо с него.

Адвокатът на Сейфчък казва: „Джаксън сам доказва, че клиентът ми е претърпял няколко акта на сексуално насилие и успява да го заблуди, че това са жестове на любов, предизвикани от самия Сейфчък.“ Той, заедно с друга жертва на певеца, Уейд Робсън, участват в „Leaving Neverland“.

Семейството на Майкъл Джаксън колективно се обявява срещу филма, а сестра му, Джанет Джаксън, апелира зрителите „да оставят бат й в покой“.

 
 

Момче излюпи патешко яйце, купено от супермаркет

| от chronicle.bg |

Чудили ли сте се някога дали е възможно да излюпите яйце, купено от магазина? Разбира се, че сте с чудили. 

Уилям Аткинс, на 14 години, от Уест Мидландс, Великобритания, си купува 12 патешки яйца на свободни патици от магазина. Вкъщи той поставя яйцата в специален инкубатор, който взима от eBay за 40 паунда и ги оставя там за 3 дни, докато не долавя пулс в едно от тях. Аткинс каза пред Daily Mail: „От този момент натам неизлюпеното пате растеше все по-голямо всеки ден.“

sei_52301713-c2a8

4 седмици по-късно патето се излюпва. То се казва Джеръми и за кратко ученикът се грижи за него като домашен любимец. Майката на Уилиям също остава изненадана, но решава, че не е добре момчето й да има пате като домашен любимец в стаята си и затова, когато пораства малко, го дават на местна ферма.

Това е третият опит на Уилям, който преди това е правил същите опити с пъдпъдъчи и кокоши яйца. 

Производителят на патешките яйца, които момчето използва, Клерънс Корт, признава, че е възможно да се излюпи някое от яйцата му, но е много трудно. Говорител на фирмата каза: „Разделянето на мъжките от женските патици става на ръка от няколко висококвалифицирани служители. Грешките обаче са неизбежни, Държим животните на малки групи, които могат да излизат навън. Докато са на открито, понякога се случва патиците да привлекат внимание то на някой див паток. Така въпреки че като цяло е много рядко женските патици да срещнат мъжки, това все пак е възможно.“

„Оплодените яйца са безопасни за консумация и без специална инкубация е напълно невъзможно да се различат от неоплодените яйца.“

 
 

Изкуствен интелект пише „човешки“ текстове

| от chronicle.bg |

Компанията с нестопанска цел OpenAI създаде изкуствен интелект, който е толкова добър в писането на достоверни „човешки“ текстове, че създателите му имат сериозни притеснения от злоупотреби, ако го направят достъпен за всеки. Това е причината компанията да наруши обещанието си да публикува всичките си открития, което възмути мнозина с интерес в сектора.

OpenAI създава езиковия модел GPT-2 и го тренира да предсказва следващата дума в изречение във файл с 40 гигабайта текст. Резултатът е „алгоритъм, който може да създава свързан, дълъг текст по зададена тема“.

Компанията се притеснява, че технологията може да се използва за генериране на фалшиви новини, създаване на нереални акаунти в социалните мрежи, автоматизиране на спам и още. 

По-малка версия на технологията все пак ще бъде достъпна безплатно в интернет. Организацията обаче не е сигурна дори и в това. „Вярваме, че обществото рано или късно ще има нужда от сериозни норми на публикуване, за да не допуска фатални грешки.“

В Tуитър новината беше посрещната с известна доза гняв като OpenAI беше обвинена, че „крие“ изследванията си и така прави обратното на отворен софтуер, което е в пълен конфликт с името й. Други обаче бяха по-разбиращи като похвалиха компанията, че мисли напред за възможни проблеми. Илон Мъск, един от първоначалните инвеститори в OpenAI, беше въвлечен в неразборията, но в собствения си акаунт той поясни, че няма нищо общо с компанията от над година.

OpenAI все още не е взела окончателно решение за GPT-2. Те посъветваха правителствата по цял свят да имат готовност за създаване на политика, норми и критерии, с които да посрещнат напредъка на изкуствения интелект.