Когато 5 мегапиксела бяха впечатляващи: как се промени за 9 години Samsung Galaxy S?

| от Васил Шушков |

2019 г. е годината на Samsung. Една от най-влиятелните технологични компании в света празнува излизането на десетия модел от серията смартфони, донесла десетки иновации, които днес смятаме за неизбежна част от ежедневието си – Galaxy S.

Щастливци сме, защото живеем във време, в което технологията се развива стремглаво и неща, които преди 10 години бяха немислими, днес са реалност.

Кой е смятал преди десетилетие, че ще видим снимка на черна дупка? Едва ли онези, които са го вярвали, са били много. Точно това се случи обаче преди по-малко от месец – екипът на обсерваторията Event Horizon Telescope засне и показа на света как изглежда свръхмасивната черна дупка в центъра на галактиката M87. И това ще остане едно от най-значимите събития в областта може би за години напред.

Малцина бяха и онези, които някога смятаха, че камерите на мобилните телефони могат да бъдат нещо повече от забавна екстра. Samsung Galaxy S10+ е сред големите доказателства, че скептиците не бяха прави. Технологията напредна толкова, че цяло поколение фотографи си вади прехраната със снимане и то без да са докосвали професионален фотоапарат.

Вече ни е трудно да преценим с просто око кои снимки във Facebook и видеа в YouTube са правени с професионална техника за хиляди долари и кои – с телефона, който се намира в джоба ви.

Дори и да не ви е хрумвало да се опитвате да изкарвате пари от фотография, камерата днес е сред най-важните фактори, когато избираме смартфон. Тя е и особено значима, когато той се бори за титлата „най-добър“.

След като вече разгледахме еволюцията на дисплеите при флагманската серия на най-големия производител – Samsung Galaxy S, днес ще обърнем внимание на камерите, за да видим как огромните бюджети за проучване и разработка помогнаха на южнокорейската компания да държи първата позиция сред производителите вече толкова години.

Когато 5 мегапиксела бяха впечатляващи

Пътешествието назад във времето започваме през 2010 година, когато на пазара се появи Samsung Galaxy S. Моделът излезе с резолюция на камерата 5MP, която днес ни изглежда немислимо остаряла, но тогава беше сред най-добрите възможности. Днес автоматичното фокусиране е стандарт, но през 2010 г. бързото фокусиране беше сред новостите, с които Samsung успя да ни впечатли.

Ако днес телефоните разполагат с всички възможности за правене на добра снимка, то тогава те масово нямаха дори светкавици. Видеото се снимаше при 720p HD резолюция и 30 кадъра в секунда. Селфи камерата правеше снимка с размер едва 640×480 пиксела – 32 пъти по-ниска от само една от предните камери, с които разполага днес Samsung Galaxy S10+.

Прогресът обаче беше бърз и видим.

Само година по-късно се запознахме с Galaxy SII, който ни предложи 8MP камера и бленда f/2.6, която позволи влизането на повече светлина и респективно – създаването на по-добри изображения при ниска осветеност. Устройството беше оборудвано и с LED светкавица за случаите, в които няма никаква светлина. Galaxy SII въведе и още една възможност, без която днес не можем: заснемането на панорамни снимки.

Освен че беше най-тънкият телефон за времето си, наследникът Galaxy SII успя да предложи и още нещо, което го нареди сред лидерите: заснемане на видео с FullHD 1080p резолюция – достатъчна дори за нуждите ни днес. Предната камера порасна до 2MP, а с нея вече можеше да се заснеме и видео. За изкушените от фотографията моделът осигури и ценната възможност за ръчен контрол на ISO, както и дигитална стабилизация.

Последва Samsung Galaxy SIII, който показа, че за качеството на снимките може да отговаря не само камерата.

618x430
Samsung Galaxy SIII

Софтуерът изигра своята роля, като благодарение на бързия си 4-ядрен процесор телефонът заснемаше мигновено осем снимки една след друга, а софтуерът избираше най-добрата от тях. Функцията дебютира още през 2012 г. и бе постоянно развивана, за да намери мястото си със значителни подобрения и в последния модел, който познаваме днес.

Galaxy S4 въведе и HDR режима, който комбинира две снимки, за да осигури перфектна осветност на всички части от кадъра.

Видео или снимка?

Изчислителната мощ на Galaxy S4 дава лесен отговор, тъй като устройството може да заснема едновременно и видео във FullHD, и снимка с пълна резолюция.

618x343
Samsung Galaxy S4

Разбира се, само софтуер не е достатъчен и Samsung увеличи резолюцията на камерата на S4 до 13MP, увеличавайки още блендата до f/2.2. Така дори при слаба осветеност могат да бъдат правени по-светли снимки.

Компанията надгражда значително модела и с нови функции. S4 позволява не само да изберем най-добрата снимка от няколко варианта, но и да подберем най-доброто изражение на хората в кадъра, така че всички да се харесват на групова снимка.

Екстрата 360 photo пък въведе заснемането на интересни сферични панорами, а режимът Eraser се появи, за да помогне да изтрием нежелани движещи се обекти, попаднали пред камерата – например туристи или автомобили. Режимът „драма“ добави още един ефект – той взима движещия се обект и го клонира, създавайки сюрреалистични снимки.

За първи път видяхме и двойната снимка: телефонът може да снима едновременно с предната и задна камера, комбинирайки двете в една. Същата функция Samsung вгради и във видеокамерата, която получи и нови „умения“ като забавен каданс и забързано видео. Самото видео стана доста по-гладко, благодарение на вградената оптична стабилизация.

Професионалистите от фотографската лаборатория DxOMark дадоха отлична оценка и започнаха да сравняват качеството на смартфона с това на дигиталните камери.

Година по-късно Samsung Galaxy S5 дойде с революционния сензор ISOCELL – за първи път вграден в смартфон. Новата тогава технология, специално разработена от южнокорейската компания, увеличи значително качеството на снимките при ниска осветеност, като съедини четири съседни пиксела в един. Начинът, по който е създаден сензорът, от своя страна позволи смартфонът да стане по-тънък.

618x406
Samsung Galaxy S5

Технологията донесе и още една огромна полза за потребителите – автоматично фокусиране за едва три десети от секундата. С това намали и опасността да изпуснем правилния момент на снимката. Нововъведение бе и функцията Smart WDR, която надгради HDR режима.

С S5 се появи и друга функция, която днес вече е задължителна: „боке“ ефектът. Това представлява способността на камерата да фокусира определен обект или човек на преден план и да замъгли фона. Похвалите не закъсняха и Samsung Galaxy S5 беше поставен на първо място в класацията на DxOMark.

По-високата резолюция на камерата донесе подобрение и за видеото. То достигна 4К при 30 кадъра в секунда, а във FullHD броят на кадрите нарасна до 60, създавайки по-плавни кадри.

Първата позиция в класацията на DxOMark запази и наследникът – Galaxy S6, с който Samsung намигна и на професионалистите. 16-мегапикселовият сензор вече можеше да снима и във формат RAW, което позволи далеч по-добра обработка на изображенията в програми като Photoshop. Цветовете на снимките станаха и още по-точни, благодарение на IR сензор за баланс.

В допълнение с водещия за индустрията по бързина автофокус, Samsung въведе и нова функция за бързо заснемане – двоен клик върху Home бутона ни водеше директно в камерата, независимо в кое меню се намираме.

618x402
Samsung Galaxy S6 Edge+

Освен за професионалистите, южнокорейската компания въведе и важна функция за любителите на селфитата.

Нов режим позволи ултрашироки снимки със 120 градуса покритие с предната камера – възможност да съберем повече хора в снимката.

За всички мобилни телефони кадрите при по-слаба светлина са едно от големите предизвикателства. Samsung Galaxy S7 направи голяма крачка напред в тази посока с изцяло нов сензор с големи пиксели и широка бленда f/1.7. Това, заедно с оптичната стабилизация, помогна за отлични снимки при ниска осветеност.

Професионалният режим, който позволява фини настройки на ISO, скорост на затвора, фокус, цветови баланс, експозиция и други, помогна нa Samsung да запази лидерските си позиции, като този път на фокус бяха и подобреният HDR режим, който донесе и най-добър динамичен обхват – нито една част на снимката не е твърде светла или твърде тъмна.

С Galaxy S7 видяхме и Motion снимка – при натискане на бутона телефонът заснемаш едновременно снимка и 3-секундно видео. А видеокамерата вече снима в цели 4К резолюция.

Наследникът не можа да се похвали с обновени сухи цифри за задната камера, но това не значи, че Samsung не са правили нищо цяла година. Galaxy S8 получи не просто по-добра, а и по-умна камера. Вместо да заснема само една снимка, телефонът започна да прави няколко и сравнявайки пиксел по пиксел (общо 12 милиона), да избира най-добрата възможна снимка, още преди да сте мигнали.

При предната камера мегапикселите нараснаха до 8, като тя получи и по-широка бленда от f/1,7 и възможност за широкоъгълна снимка – идеален за селфита в нощен клуб.

Когато решихме, че камерите няма накъде да се подобряват, се появи Galaxy S9+ с куп нови възможности и подобрения. Как го постигна? Galaxy S9+ вкара в играта двойна камера и се превърна в първия в света смартфон с двойна бленда – f/1,5-2,5. Какво означава това? 28 процента повече светлина, 30 процента по-малко шум на снимките, най-добри кадри на тъмно и първо място в DxOMark.

618x346
Samsung Galaxy S9+

Малко по-подробно: двете камери са по 12 мегапиксела, а едната от тях е и телеобектив. Хардуерно подобрение е и добавената отделна RAM памет директно в чипсета, която служи само и единствено за обработване на снимки. Самото обработване вече включва три серии по четири снимки, които изкуственият интелект обединява в една.

Не можем да споменем и Live focus – подобрената версия на функцията, която намираме още в Galaxy S5. С нея можем да заснемем кадър, а по-късно да решим колко замъглен да бъде фонът.

Неусетно достигаме и до наши дни със серията Galaxy S10+. Устройството събира в себе си десет години иновации, за да предложи най-доброто, което дават стотици милиони долари, вложени в проучване и разработка.

Броят на камерите набъбва до три, за да предостави една от най-полезните иновации и до днес – ултрашироката камера, която заснема много, много повече. Samsung отново се доказва като лидер и предлага кадър от 123 градуса, което все още никой конкурент не може да постигне. Дори и човешкото око вижда до 120 градуса – по-малко от Samsung Galaxy S10+.

Останалите две камери са стандартната и втората с двойно приближение, които надграждат постигнатото от Galaxy S9+. Новост в последния модел от флагманската серия е режимът Bright Night, който събира и подобрява всички споменати по-горе технологии и нововъведения. Така постига перфектни снимки при слаба светлина.

618x412
Samsung Galaxy 10+

Отпред Galaxy S10+ вече има две камери.

Първата е посочена от Samsung като 10MP, но се оказва малко по-голяма – 10,85MP. Разликата звучи малка, но е значима, защото с позволява с предната камера да заснемаме 4K видео. Втората действа като сензор, който засича дълбочината на кадъра. Това прави възможно създаването на снимка с кристално чисто изображение на преден план и боке ефект на заден и ни дава най-ефектното селфи за социалните мрежи.

Трудно ни е да си представим какво и как още може да се подобри в камерите на смартфоните, но не се чудим за първи път. И всеки път производителите ни изненадват наново. Затова и без да се нагърбваме с прогнози, очакваме, че следващият модел от серията Galaxy S ще ни накара отново да възкликнем „уау“.

 
 
Коментарите са изключени

Саймън – единствената котка с военноморски чин и медал

| от |

Животните винаги са били добре дошли във всяка военна дивизия. Използвани са открай време в сражения, а по време на Втората Световна война, руснаците обучават бездомните кучета да тичат след танковете, носейки на гърба си взривове. Колкото и нехуманно да е било, войската винаги се е опитвала да намери добър начин за експлоатация на животинския свят.

Времената се менят и днес в армията всяко животно получава име, храна и медицинска грижа. Най-честият избор за армейско животно може да е кучето, но през 1948 година са се правили изключения и за котки. В този случай говорим за британския кралски боен кораб HMS Amethist и най-добрият мъркащ талисман.

Саймън е улична котка, която моряците видяли на пристанището в Хонг Конг през 1948 година от 17-годишния Хикинботъм. Младият моряк бил част от екипажа на бойния кораб. Докато е на вахта, котката пристига при него и всички мислят, че е на една година. Животното не се радвало на най-добрата си форма и слд като показало своето миролюбиво отношение, Хикинботъм решил да го прибере на кораба и след това да го използва в неравната битка срещу плъховете. По това време в долните каюти имало сериозно засилено присъствие и мнозина се оплаквали от напастта. Саймън загладил косъма и бързо решил да се заеме с проблемите на гризачите.

Able_Seacat_Simon_(fair_use)

Снимка: By Source, Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=24537896

Неговата люта битка била забелязана веднага, а и той самият винаги оставял по един мъртав плъх в леглата на моряците. Той лично намерил за най-правилно да спи именно в каютата на капитана, където се чувствал в безопасност. В края на годината дошло време за пенсиониране на капитана, но Саймън щял да служи още малко на кораба като талисман. Когато корабът получил назначение да отплава за Нанкин, Китай и да смени поста на друг боен кораб. По пътя обаче става грешка и една полева батарея стреля по преминаващата флотилия. Капитанската каюта поема най-сериозни удари. Саймън е ранен, докато капитанът умира малко по-късно от раните си.

Саймън не можел да се предаде толкова лесно и изпълзял на палубата. Моряците го виждат и го носят веднага в медицинското отделение, където раните са почистени и от тялото му се вадят около 4 забити шрапнела. За съжаление никой не очаквал от котката да оцелее и да издържи. Въпреки лекарските прогнози, котката се изправя на крака и продължава своята зловеща битка. Дори успява да срещне новия капитан на кораба. Най-важната битка обаче предстояла. Докато корабът е хвърлил котва, Amethyst е нападнат от колония плъхове. Хладнокръвният котарак се справил отлично в битката и нямало моряк, който да не получи плъх за подарък. Точно неговата работа успяла да запази високия морал на екипажа. За тези дела получава световна слава, както и животински викториански кръст, син кръст за заслуги и най-вече морски ранг „Able seaman“ за убиването на плъха „Мао-Тсетунг“.

Няма нужда да подсказваме, че плъхът е бил кръстен на името на един от великите китайски лидери на комунистическата партия. Съдбата му обаче не е чак толкова добре. Когато корабът се завръща във Великобритания, законодателството настоява да го прати в карантина. Макар и котката да успява да преживее артилерийски снаряд, не може да се справи с вирусите в карантинното отделение. Животното е било здраво, но другите екземпляри го заразяват. Умира на 28 ноември 1949 година. Инфекцията най-вероятно е дошла именно от заздравяващите военни рани. На погребението присъства целия екипаж на кораба, както и стотици фенове, коити са познавали геройството на Саймън.

 
 
Коментарите са изключени

Да заселиш Сибир или да построиш канибалски остров

| от |

В Томска област, Русия може да откриете следите на един много странен, но свиреп гулаг. Всяка година хора от близките области изминават близо 550 километра от сибирския град до Назински остров, позициониран точно по средата на река Об. Там поставят дървен кръст и се надяват, че починалите от лятото на 1933 г. са намерили покой.

Това поклонение напомня на свирепите наказания и битки, разрешени от Йосиф Сталин по време на неговото жестоко управление в следващите 3 десетилетия. Във въпросната година една малка флотилия оставя на малкия остров на река Об около 3000 нови жители. Тяхната задача е да построят къщи и да се заселят, без да подозират, че това много скоро ще се превърне в тяхната гробница. Хората били събирани от почти всяка точка на Русия и съответно още с акустирането на брега били дадени първите 23 жертви, които умират още по пътя за символичната обетована земя.

Липсвали всякакви инструменти, заслон и храна. Компания правили въоръжените войници и техните автомати. Всеки по-смел беглец можел да се пробва срещу ледените води на река Об, маневрирайки между изсипваните откоси върху него. Всички мирни затворници трябвало да опознаят още по-суровата страна на живота. В следващите месеци с тях ще се запознаят глада, болестите, насилието и други жестоки черти, за чието съществуване никой дори не подозира. Пристигналите бедстват, но не могат да повярват, че пристигат още хора на острова. Щом пазачите спрели хранителните дажби, оцелелите нямали никаква друга възможност освен да се отдадат на канибализъм. Хората от другата страна на брега често виждали човешки останки във водата и затова кръстили малкия остров „Острова на канибалите“.

Screenshot_1

Снимка: By User:NordNordWest – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D1%96%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D0%B4%D1%96%D1%8F_(%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0).svg, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76939519

Архивите показват стряскаща цифра от близо 4000 изчезнали или обявени за мъртви. До август от 6700 пристигнали затворници ще останат едва 2200. Толкова хора са събрани на малко островче с дължина от близо 3 километра и ширина от едва 600 метра. Трудно е да си представим как дори е имало място и за пазачи. Само 300 човека все още можели да работят. Според разказите на очевидци, една от приютените жени била с изрязани прасци. Това зверство било причинено на острова, след като даването на храна било преустановено. Жертвата вече не можела да се движи, макар и да била на едва 40 години.

Брилянтният план за заселване на Сибир и Съветски Казахстан се родил в главите на Генрих Ягода и Матвей Бърман. Идеята била да изпратят около 2 милиона души в лютия север и след това да култивират земята. По този начин е било възможно да избегнат украинския глад, но за съжаление идеята не се случва. Стартът за събиране на изселници започнал с връщането на адресната система. И всеки преселник, който не отговарял на адреса в паспорта си бил подготвян за изселване в друга точка. Един студент разказва, че учил в Москва и през уикенда решил да отиде на гости на своята леля. Не стигнал, дори не успял да почука, заловен е веднага от полицията и изпратен в Сибир.

Нямал документ в себе си, но пък получил билет за по-малко приветлива точка в Русия. Друга „вълнуваща“ история е тази на Кузма Салников. Човекът работил в Новокузнецк като миньор, имал две деца и жена и един ден заминал до Новосибирск, за да пазрува от по-големия ЦУМ. В момента на неговото посещение, полицията завардва всички изходи и започва да прибира всеки, който не е бил официален жител на града. Жените и децата също били товарени в камиони и за най-различни дестинации. Хората на острова знаели, че преминаващите пазачи от лодките хвърлят парчета хляб и ако някой успее да го стигне ще се храни, в противен случай се чака по-специален канибалски улов. Макар и да няма място за нови жители, полицията продължавала да събира хора.

По архивни данни се говори, че в региона били докарани около 25 000 души. Някои имали късмет да оцелеят при разпределянето на територии, защото ледовете на реките не позволявали по-нататъчни пътешествия. Онези, които били изпратени на острова на канибалите не са били родени под щастлива звезда. Враговете на партията трябвало да съжителстват с престъпници и да изградят една приветлива обстановка на терор в суб културата. Историите за острова са като сценарий за филм на ужасите. Оцелели разказват, че са взимали органи от умиращите, други си спомнят, че жените били завързвани за дървета и са изрязвали различни части от тялото им. Липсвали пари, но пазачите разменяли тютюн, кибрит и вестници за свиване на такива срещу златото в зъбите на някои от новодошлите. Историите бързо се разпространявали сред местните жители и така достигнали до ушите на член от комунистическата партия. Василий Величко направил собствено проучване през юли. Ужасен от откритията, той написал 11 страници доклад. Същият бил изпратен със секретната поща и е разкрит едва през 1994 година. Преди това за зверствата никой не знае абсолютно нищо или поне това е версията. Ето малка част от доклада:

„Хората започнаха да умират. Понякога изгарят живи, докато седят близо до огньовете. Умират от студ и изтощение. След снеговете и мраза започна да вали и вледеняващи ветрове покориха острова. Хората продължаваха да стоят без храна. Всеки 4-5 ден се носи ръжено брашно на острова и се разпределя между заселниците. Няколкостотин грама за всеки. Щом го получат, всички тичаха до реката и го месеха в шапките си – мнозина умираха от дезинтерия. Повечето нямаха сили дори за месене и го консумираха брашното така. Умираха от задавяне или задушаване.“

Островът е евакуиран в края на юли 1933 г. и когато Величко се завръща през август не открива нито един от заселниците. Дописва следното в доклада си:

„Тревите на острова бяха изключително високи. Местните жители ходили често там да берат боровинки, но открили трупове и цели бараки пълни с човешки кости.“

През следващите години ще стане ясно, че живеещите в близките села ще ходят до острова и ще вадят златни зъби от черепите на мъртвите. Достигналият доклад в Москва кара партията да разследва и всички създатели на този лагер били изпратени в затвор за няколко години фиктивно, след това присъдата им била отменена, а всичко останало отишло в архивите. Василий Величко след това е изгонен от партията за уронване на престижа ѝ. Става военен коресподент и пътува с червената армия чак до Берлин. Никога повече не пише нищо за Канибалския остров. За няколко месеца са заличени близо 4000 човека, никой не знае колко още са загинали в този мащабен и толкова агресивен план за покоряване на Сибир. Историята мълчи за тази жертви.

 
 
Коментарите са изключени

Когато гасяха огъня с гранати

| от |

Повечето методи за гасене на пожари изискват екипи от пожарникари, които рискуват животите си, приближавайки се до огъня. Кофи, помпи, маркучи и пожарогасители, макар и ефективни, работят само когато тези, които ги използват, са готови да влязат в бой с пламъците. С годините обаче се развива и едно друго противопожарно устройство (по-скоро инструмент): огнената граната.

Първият известен патент за устройство за гасене на пожар е издаден през 1723 г. на Амброз Годфри, английски химик. За разлика от съвременните пожарогасители, неговото устройството е предназначено да бъде хвърлено или изтъркаляно в пламъците. То представлява съд с пожарогасителна течност и малка камера, пълна с (да…) барут. Когато се хвърли в огъня, огъня ще запали фитил, фитилът ще взриви барута и от взрива течността ще се разнесе навсякъде, загасяйки пожара.

Англия по онова време (и в частност Лондон) често се пали. Затова и страната развива различни техники и методи за борба с пожарите, включително ръчни помпи, пожарни маркучи и пожарни машини. Повечето от тези системи обаче разчитаха на готови източници на вода и екипи хора, желаещи по някаква причина да ходят при пламъците, а не като всички останали – да бягат от тях.

За да демонстрира ефикасността на устройството си, Годфри издигна триетажна дървена къща, слага в нея смола, масло, клони и пръчки, за да „увеличи бушуването на огъня, който трябва да се издигне максимално.“ След като сграда е запалена, гранатата му е хвърли на първия етажи почти веднага гаси пожара.

Изобретението на Годфри се използва известно време, макар че това не премахва необходимостта от стандартните подходи, както може би се надява. Когато през 1818 г. е патентован съвременният пожарогасител, пожарните гранати до голяма степен изчезват за няколко десетилетия.

В края на 19 век и началото на 20 век, е създадена по-компактен и сложен тип граната. За няколко десетилетия тя може да бъде намерена навсякъде – в домове, училища, фабрики, дори и в коли и влакове.

Някои от тях са направени да се счупят при удар, докато други имат механизми със спусък на пружина, която се задейства от топлината и чупи стъклото. Те обаче с времето също се изгубват.

Дори и при сложните технологии, които днес имат пожарникарите, може би все пак ще има търсене за още по-малко и далекобойно оръжие срещу пожарите. Може би дронове, които носят някаква нова форма на тези гранати.

 
 
Коментарите са изключени

Изкуството на бизнеса: Енцо Ферари – Живот на скорост

| от Десислава Михайлова |

Томас Карлайл е казал, че „Историята на света не е нищо друго освен биография на великите личности“. В средата на XIX в. шотландският философ е предизвикал съвременниците си със своята теория, че заобикалящият ни свят е плод на идеите, решенията, творбите и характерите на хората, които са имали влияние в обществото. Това не са само политиците и владетелите, но също така хората на перото, религиозните водачи и предприемачите.

Някои личности са оказали глобално влияние върху икономиката и бизнес отношенията, докато други са оставили траен отпечатък върху националната си история. В поредица от текстове ще ви запознаем с предприемчивите хора, които благодарение на своите идеи и действия са изиграли водеща роля в икономиката и историята на своята държава.

Италия е древна държава с богато минало и култура. Някои от историите й са познати на целия свят като вълчицата, кърмеща двамата близнаци Ромул и Рем или докосването до Бог, изрисувано на купола на Сикстинската капела. В други случаи нейните тайни са скрити в криволичещите малки улички, в старите сгради и в преданията. Вторият по богатство регион в Италия е Емилия Романия, впечатляващ със своята кухня, гостоприемство и красиви градове с многовековна история като Болоня и Модена. Последният е бил спасяван от хуните чрез свръхестествена мъгла, и днес произвежда балсамов оцет, който в миналото е бил смятан за лечебен, а в катедралата му има барелеф, на който са изобразени героите от Артуровия епос, датиран с поне 5 години по-рано от сборника с легенди за английския крал дело на Джофри от Монмот.

Модена обаче става известна по света с нещо коренно различно. Наричат я „Столицата на двигателите“, защото на територията на града са се помещавали и все още функционират едни от най-известните заводи за производство на автомобили, като Ламборджини, Де „Томасо“, „Пагани“ и „Мазерати“. Марката, чиито корени и развитие са неразривно свързани с Модена, обаче е „Ферари“. Нейният създател е не само родом от този град, но през годините става част от градската митология. Той никога не е пътувал със самолет, нито се е возил на асансьор, но е бил любител на високите скорости и се е състезавал за Алфа Ромео. Малкото пъти, когато някой журналист е успявал да вземе интервю от него, той винаги го е посрещал с тъмни очила, поставяйки по този начин параван между себе си и публичността. Друга негова странност е, че от 50-те години нататък започва да се подписва само с лилаво мастило, в памет на баща си, който правел копия на всички свои писма с мокър печат в ярко лилаво. Това са само част от привичките на Енцо Ферари, за които си спомнят неговите подчинени. Описват го още като взискателен, непреклонен, дори леко манипулативен. Поддържал е близки отношения със своите състезатели, но във фирмата му е имало ясна йерархия и отговорности, като в края на деня – негова е била последната дума. Ферари започва кариерата си като тестови пилот и я завършва като президент на една от най-известните автомобилни компании в света.

Enzo_Ferrari_-_Wheel_of_a_racing_car

Снимка: By Unknown – Originally transfered from it.wikipedia, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23323187

Всичко започва в един снеговит ден през далечната 1898 г., когато в Модена се ражда малкият Енцо. Поради вихрещата се буря не е много ясно точно на кой ден се е случило това, но в регистрите е вписана датата 20 февруари. Той е второто дете в дома на Алфредо и Адалгиса, които вече имат едно по-голямо момче – Алфредо Джуниър, известен още като „Дино“. Въпреки че семейството му е сравнително обезпечено, тъй като баща му се занимава с бизнес, свързан с изработването на метални части, Енцо получава оскъдно образование.

Събитието което предопределя по-нататъшния път в живота му, е Гран При в Болоня, провелото се на 6 септември 1908 г.. Тогава 10-годишният Енцо става свидетел на победата на известния по онова време пилот – Феличе Назаро и започва да мечтае за кариера като автомобилен състезател. Бил е още дете и сред другите му идеи за бъдеща кариера са също така спортен журналист и оперен певец, както обаче показва историята впечатленията на малкото момче от състезанието в Болоня реално начертават житейския му път.

Piloti Alfa Romeo

Енцо Ферари (първият от ляво на дясно) с колеги от Alfa Romeo.

Снимка: By Prospero Gianferrari Archive owned by his son Vincenzo, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2681359

Последвалите години са тежки не само за семейство Ферари, но и за целия свят. През 1914 г. избухва Първата световна война, в която 70 милиона войници участват в един от най-тежките военни конфликти в световната история. Алфредо, Дино и Енцо са мобилизирани в армията, като последният е едва 16-годишен. През 1916 г. бащата и братът на Ферари умират от разразилия се Италиански грип , докато се сражават като част от екипа на военновъздушните сили. Самият Енцо също се разболява и едва оцелява, но поради тежкото му състояние е освободен от военна служба. Голямата война му отнема брата и бащата, а когато се завръща у дома разбира, че със семейния бизнес е свършено.

Първата работа, която си намира е в малка миланска компания – „КМН“, която се занимава с превръщането на употребявани камиони в малки пътнически коли. През 1919 г. дори става техен пилот, но не постига особени успехи. Преди едно тежко състезание Ферари е нападнат по пътя от вълци, които успява да отблъсне. Въпреки премеждията по-късно той успява да финишира сравнително добре и му предлагат работа в Алфа Ромео. Така започва неговата кариера като автомобилен състезател, а успехите не закъсняват. През 1923 г. Енцо печели първото си Гран При в Равена. Именно тогава той среща родителите на легендарния италиански ас, герой от Първата световна война – Франческо Барака. Впечатлени от куража и дързостта, с които се състезава те му предлагат да вземе герба на фамилията им – черен кон, изправен на задните си копита, който да му носи успехи и да го води към челните места. Оригиналното изображение е на буен червен мустанг върху бял облак, Ферари обаче решава конят да е черен, както са го рисували върху самолетите си бойните другари на Барака в знак на почит след преждевременната му смърт. Така Енцо се сдобива с бъдещата си емблема, която изпъква на яркия жълт фон, който е цветът на град Модена.

Дали заради черния жребец, но следващата година наистина се оказва най-успешната в състезателната кариера на Ферари както го орисва семейство Барака. Тя му носи три победи и върха на кариерата му – Голяма награда на Пескара. Повишен е в длъжност като пилот на последните модели коли, които Алфа Ромео произвежда и се очаква, че ще вземе участие в най-престижното състезание – Френското Гран При. И до днес не са напълно ясни причините, но именно тогава Енцо изживява нервен срив и не взема участие в състезанието. Възможно е да е бил повлиян от смъртта на един от състезателите в екипа Антонио Аскари, който загива по време на рали през 1925 г. По стечение на обстоятелствата, именно Енцо ще погребе 29 години по-късно синът му – Алберто, който носи първата световна титла за тима на Ферари (1952, 1953). Каквото и да стои зад този епизод от живота му, факт е, че кариерата на Ферари като пилот приключва още преди да е започнала. Той продължава да участва в по-малки локални надпревари до 1932 г., когато официално приключва кариерата му на състезател с раждането на обичния му син Алфредо.

Enzo_Ferrari_-_Monza,_1967

Снимка: By Rainer W. Schlegelmilch – Gianluca Gasparini (September 3, 2016). „Quando Ferrari andava in gita“. SportWeek (33 [797]): 61. Milan, Italy: La Gazzetta dello Sport., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51286523

Както самият Енцо споделя по-късно: „Когато един мъж каже на една жена, че я обича, той просто й заявява, че я желае. Единствената неподправена любов на този свят е тази на бащата към сина.“ Той се жени за съпругата си Лаура Доминика Гарело през 1923 г., но бракът им не е особено успешен, въпреки че двамата остават заедно до смъртта й. Енцо дори има дългогодишна любовница – Лина Ларди, която го дарява с втория му син – Пиеро през 1945 г. Тъй като разводът е бил незаконен в Италия, той остава незаконно дете до смъртта на Лаура, когато Ферари го признава, а по-късно му остава и процент от компанията. Именно в личен план, Енцо понася вторият голям удар в живота си, когато първородното му дете – Алфредо умира от мускулна дистрофия едва на 24 години. Многообещаващ инженер и бъдещ наследник на баща си Дино си отива твърде рано и оставя огромна празнина в сърцето на Ферари.

В годините, когато Енцо намалява своите участия като състезател, той създава първата си фирма – „Скудерия Ферари“ (1929), което в буквален превод е „Конюшнята на Ферари“, под шапката на Алфа Ромео. Именно в нея той събира екип от 50-тина състезатели. Енцо сключва сделки с известни имена като Бош, Пирели и Шел с цел гарантиране техническата поддръжка на автомобилите. Скудерия Ферари е сензация – по онова време това е най-големият екип, събран от един човек. Пилотите не получават заплати, но им се полага процент от наградата, която спечелят. През 30-те години Алфа Ромео изпитват известни финансови затруднения и като един добър бизнесмен Ферари решава да се възползва от това. Той наема известни пилоти като Рене Драйфус и Тацио Нуволари, но някои от тях си спомнят, че усещането да си в екипа не Енцо не е било като да си част от семейството – „той беше мил и приятен човек, но не показваше открито чувствата си.“

По това време колите все още не носят името му и това става пределно ясно за всички през 1937 г., когато Енцо е понижен от шефовете на Алфа Ромео от поста Управител на Скудерията в длъжността Спортен директор. Той не може да понесе този удар и напуска компанията, но съгласно договора си няма право да се състезава срещу предходните си работодатели през следващите 4 години. Той използва това време, за да постави основите на своята собствена компания – Ауто Авио Конструкциони, която се занимава с производството на машинни части. През 1940 г. той произвежда първите си спортни коли модел „AAC 815“, а 7 години по-късно конструира и първата си кола за Гран При, за да участва в състезанието в Монако. За разлика от времето, когато ръководи Скудерията, в собствената си компания Ферари нито веднъж не присъства лично на състезанията, а получава информация по телефона. Това вероятно се е дължало отново на пословичното му желание да стои далеч от светлините на прожекторите, но в крайна сметка не се отразява добре на комуникацията с екипа му.

Рождената дата на компанията Ферари – 1939 е близка до тази на Формула 1 и тимът на Енцо е единственият, който участва в почти всяко нейно състезание. През 1951 г. пилотът му – Хосе Гонзалес печели първата титла за тима на Ферари във Формула 1, побеждавайки Алфа Ромео. Коментарът на Енцо е, че пилотът е „убил майка му“, отчитайки специалната връзка с компанията, която поставя начало на кариерата му. Паралелно с производството на състезателни коли, Ферари започват да произвеждат и пътни коли, чиято продажба всъщност финансира участията в надпревари. Компанията създава и най-екстравагантните коли в автомобилната история: или казано с думите на самия Енцо: „Ако ви харесва тази кола, ще ви я направим.“ През 50-те години той се насочва и към американския пазар, отваряйки автокъща в Ню Йорк. Сред известните личности, които са притежавали негови коли са: Стив Макуин, Клинт Истууд, Майлс Дейвис, Роберто Роселини и др. От Ривиерата, през европейския плейбой елит до Холивуд – Ферари привлича фенове на два континента.

Колкото до състезанията, самият Енцо споделя двуполюсното си отношение към тях: те едновременно са неговите „ужасни радости“ и „манията, за която човек трябва да жертва всичко“. Не е малка черната статистика от този златен период за компанията. По време на състезания под флага на Ферари загиват пилоти като Питър Колинс, граф Волфганг фон Трипс, Лоренцо Бандини и Жил Вилньов. През 1957 г. по време на състезание в Миле Миля колата на Ферари катастрофира и отнема живота както на нейните пилоти, така и на 9 души от публиката. Официалният печат на Ватикана оприличава Енцо на съвременен Сатурн, който жертва синовете си в името на победата.

Niki_Lauda,_1975_British_Grand_Prix

Снимка: By Gillfoto from Juneau, Alaska, United States – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22577323

Особени са отношенията между Енцо и един от най-известните му пилоти – Ники Лауда, който едва не загива по време на състезание, но получава тежки обгаряния (1976). Състезателят си спомня, че собственикът на Ферари го е харесвал заради неговата прямота, но двамата са водили не малко спорове и кавги. Постепенно Ферари започва да изпитва сериозни финансови затруднения и е принуден да продаде половината дял от компанията на Фиат, но Енцо остава едноличен ръководител по състезателните дейности. През 70-те години като дясна ръка на Енцо се издига Лука Ди Монтедземоло, който е бил предпочитан от бизнесмена поради факта, че не е бил близък с конкретни пилоти или техници. Това запознанство чрез едно радиопредаване довежда до дългогодишно сътрудничество, издигайки Монтедземоло до поста президент на компанията, след смъртта на нейния основател.

Два месеца преди да почине, Енцо получава опрощение от Ватикана и разговаря по телефона с папа Йоан Павел ІІ. Историята на автомобилите Ферари, която започва с раждането на техния създател продължава и до днес като активите на компанията са оценени на над 4 млрд. евро през 2017 г. Кариерата на Енцо е най-добре обобщена от самия него: „Ако можеш да мечтаеш за нещо, значи можеш да го постигнеш“. Така и започва всичко – с един детски блян и любов към високите скорости, за да стигне до черния мустанг върху лъскава червена броня. В епоха, когато колите не са били особено привлекателни, Енцо е новаторът, който показва, че автомобилът може да е перфектната комбинация от технология и елегантност.

 
 
Коментарите са изключени