Здравословно опаковано

| от |

Магдалина Генова, hungryshark.eu за сп. Меню

Свикнали сме да свързваме готовите, пакетирани храни с не особено полезни, не твърде вкусни и често самотни ястия, които при това не са съвсем в тон с кулинарния бум от последните години. И въпреки това според изследователи на пазара и потребителските нагласи полуфабрикатите в удобни опаковки са сред най-горещите тенденции за 2013 г.

Zdravoslovno_624x400

Този факт, разбира се, съвсем не е случаен, а причините са много и комплексни – все по-забързаният живот, рецесията, технологичните иновации и най-вече стремежът към по-здравословен и качествен живот. Привидно концепцията на така любимата за предишни поколения телевизионна вечеря е същата – разнообразни по размер и форма опаковки, които могат да се хапнат само след минути и дори секунди, често дори без прибори, на път, пред любимото предаване или на бюрото. В действителност нещата се променят със сериозни, забележими темпове – магазините предлагат всякакви удобни, еднократни разфасовки с пресни плодове и зеленчуци, ястия с минимална обработка, в които се съдържа задължителният дневен прием витамини и минерали, с малко сол и без консерванти. Десертите и закуските са пълнозърнести, органични и подсладени с агаве и суперплодове, вместо огромните количества захар, които се намират в обичайните корнфлейкс и мюсли.

Ако в класическата телевизионна turkey dinner има парче пуешко филе, полято със свръхсолен сос грейви с неизвестни съставки, поне четвърт килограм картофено пюре, приготвено от прах и маргарин, няколко лъжици консервирана царевица и нещо с неясен произход и съмнителна консистенция, което може да е както десерт, така и боровинков сос, то в новата вечеря има пиле Алфредо с прясно песто, гарнирано с фарфале и свежи зеленчуци с пълнозърнеста бисквитка за десерт.

Zdravoslovno2_624x300

През 2008 и 2009 г., когато рецесията дълбаеше дъното в Северна Америка, много производители на храна видяха с ужас как продажбите им се сриват, но това не притеснии компаниите и търговците, чиято основна дейност са удобните и пакетирани храни. За тях случващото се в икономиката беше шанс да достигнат до повече хора и те мъдро се възползваха от него – вместо да разчитат единствено на притока клиенти, които вече нямат възможност редовно да се хранят навън, производителите продължиха да влагат в иновации и качество, както и да предлагат все по-разнообразни, свежи и полезни храни, при това на много добри цени.

Освен обичайните готови вечери – пици, пайове и лазаня, при това дълбоко замразени, купувачите сега могат да си избират от неизброимо количество възможности, което им позволява да се хранят ежедневно балансирано и съобразно всеки един режим на хранене – вегански, вегетариански, кашерен или пък за специфични заболявания като диабет, алергии или хипертония. Закуската може да включва смути със спирулина, плодова салата или мюсли с пресни къпини, обядът – салата с малко риба, а вечерята – огромно разнообразие от сготвени храни с много зеленчуци, салати и телешко и птиче месо, от животни, гледани навън без хормони и антибиотици. За всеки момент от деня забързаният човек може да си купи фрешове, миксове от сурови ядки и плодове или кисело мляко.

Тази картина, разбира се представя една идеална ситуация, а и цялото това изобилие от храни, които вече не ни правят тежки, болни и неенергични, не означава, че не трябва да си приготвяме храна вкъщи редовно, но пък решава голяма част от проблемите с обяда и закуската на хората, които работят в големите офисни центрове или на места, отдалечени от ресторантчета и закусвални, които предлагат нещо различно от бургери, пържени картофи и пица.

С разнообразието от продукти се увеличи и изборът от места, където може да се намерят вкусните и полезни готови храни. Вече не е необходимо да отидеш до големия хипермаркет, в чиито фризери се крият пици капричоса за седмици напред – сега салати, закуски и дори супи има в кафетериите, дрогериите, деликатесните магазинчета, местата за местни и органични храни и дори от камиончета и колички за улична храна.
На всичкото отгоре бързото развитие на този сектор се преплита с други водещи тенденции в храненето и икономиката – глобализация и производство и търсене на местна продукция. Пакетираните миксове и салати включват все повече екзотични плодове и зеленчуци, а готовите ястия отразяват огромното етническо разнообразие в САЩ и Европа – корейски, японски, китайски, тайландски, близокизточни, руски и полски са само част от рецептите, които се намират на пазара. От пирожки със зеле и шчи до рамен и кебап варира изборът на вече свикналия с етнически разнообразни ресторанти и бърза храна потребител.

В същото време все повече местни производители предлагат пресни сезонни продукти от фермите си – нарязани, сготвени и опаковани. Всички тези тенденции, които имат като краен резултат по-удобно, по-здравословно и по-разнообразно хранене, са може би едно от малкото положителни неща, които произлязоха от голямата рецесия. За щастие бавно, но сигурно удобните полезни храни навлизат и в България, засега плахо с някоя и друга салата или фреш по щандовете в супермаркетите и кафе-веригите, но да се надяваме, че секторът бързо ще се развие, за да има по-сериозна алтернатива на обедните пици.

 
 

Най-абсурдните обяви в OLX

| от chronicle.bg |

Човек колкото и небрежно да скролва в интернет, все в един момент ще попадне на OLX и обявите, които се пускат там. Разбира се, често това е мястото, на което може да намерите точно каквото ви трябва, и то на АТРАКТИВНИ цени. Къде другаде имате шанса да закупите автентичен скелет на заек с рога за декорация или да продаде старата си триола, с която сте карали болонката ви да пее?

Понякога обаче може и да се смеете до колапс на обявите на другите.

В галерията събрахме част от забавните ( и направо абсурдни) обяви, на които може да попаднете в OLX.

Ако вие сте пуснали някоя от тях – молим да ни извините. Но пак ще се смеем.

 
 

Ето кои са финалистите за кола на годината в България

| от chronicle.bg |

Тази година журналистите от Прес Авто Клуб – България избират за 21-ви път най‐достойните и най‐добре представените на българския пазар автомобили от различни класове – леки, кросоувъри, екологични, многофункционални, премиум и градски. Конкурсът отново има два етапа:

Първият се проведе в събота, 13 януари, под формата на тест драйв на всички кандидати. В Ринг Мол се събраха 68 коли от 57 различни модели, номинирани за участие от 38-те журналисти, членове на Клуба, които работят в различни медии по тази тема. В продължение на 6 часа автомобилите бяха подложени на сериозни натоварвания и детайлно проучване. Днес Ви предоставяме данни за гласуването и оформянето на финалните петици в отделните категории.

Вторият етап е официалното награждаване на победителите във всяка категория, избрани чрез детайлно гласуване по прецизно определени критерии и ще се случи в четвъртък, 18 януари, отново в Ринг Мол. Тогава ще се разбере и кои модели ще имат правото да ползват запазената марка и лого на Конкурса в своите прес материали и реклами през цялата 2018 година.

През последното десетилетие автомобилният пазар се променя с невероятни темпове. Например най-бурно развиващият се сегмент е този на малките и компактни кросоувъри, които отхапват все по-голямо парче от пазара. Бързо настъпват и екологичните коли – електрически и хибридни. До този момент в конкурса се даваха титли на автомобили в три основни категории (леки, кросоувъри и многофункционални) и три подкатегории (градски, еко и премиум). От тази година тежестта на тези шест класа се изравнява. Но се въвежда и още един приз – КОЛА НА 2018 ЗА БЪЛГАРИЯ, която ще се избира измежду 6-те първенци от 6-те категории, при това в реално време, в рамките на самата церемония.

Безспорно най-важният въпрос си остава – какви коли ще караме у нас през тази година? Ако отчетем данните от статистиката, ръстът в продажбите на нови возила през 2017 година спрямо предишната е 25%, доста по-голям от европейския. Очакванията и надеждите са тази тенденция да продължи. Ако през 2016 на всяка нова продадена кола се падаха 11 сделки с автомобили втора употреба, то през 2017 това съотношение е 1:8. Бавно и полека обновяването на автопарка започва. Но това ще е дълъг процес. От 3,5 милиона превозни средства най-големият дял се пада на старците над 20 години – 1,34 милиона. Още 1,4 милиона са над 15 годишна възраст. Добра новина е, че и у нас вече е видима промяната в нагласата към екологичните автомобили. Например ръстът при реализираните нови с чисто електрическо задвижване е 1260%! Plug-in хибридите също нарастват с внушителните 375%. Повече от два пъти скачат и хибридите, които достигат вече почти 1200 броя за година. И всичко това се случва, въпреки активното бездействие на държавата.

Автомобилният свят около нас се електрифицира с висока скорост. Много европейски страни имат стройно работещи програми за подпомагане на обновяването на автомобилния си парк. Освен изграждането на инфраструктура за зареждане, се предлага директно субсидиране, ако смените старата си кола с нова екологична, отпадане на данъци и такси, безплатно ползване на пътищата, безплатно паркиране, разрешено е движението в бус-лентите и др. Благодарение на такава далновидна политика например в Норвегия вече съотношението в автопарка е 1/3 чисто електрически, 1/3 хибридни и само 1/3 с конвенционални двигатели. Във Великобритания дизелите рязко спаднаха и вече са доста под 50%. И нека не се заблуждаваме, че това се случва само в развитите страни от Западната част на континента. Активно се работи по тази линия в Австрия, Португалия, Унгария и други държави. А може би най-активни са институциите в нашата северна съседка – Румъния.

Там функционират успоредно 2 програми и по тях можете да получите умопомрачаващо за всеки българин финансиране до 11420 евро при смяна на над 8-годишен стар автомобил с електрически.

Ето кои са и финалистите през 2017:

ЛЕК АВТОМОБИЛ
BMW 5-Series
Ford Fiesta
Honda Civic
Hyundai i30
Opel Insignia

КРОСОУВЪР
BMW X3
Dacia Duster
Hyundai Kona
Peugeot 5008
Skoda Karoq

МНОГОФУНКЦИОНАЛЕН АВТОМОБИЛ
Isuzu D-MAX
Mitsubishi L200

ЕКО АВТОМОБИЛ
BMW i3
Hyundai Ioniq PHEV
Mini Countryman S E
Renault Zoe Z.E. 40
Volkswagen e-Golf

ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛ
BMW 5-Series
BMW 6 Gran Turismo
Infiniti Q60
Mercedes-Benz E-Class Coupe
Range Rover Velar

ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ
Ford Fiesta
Hyundai Kona
Nissan Micra
Suzuki Swift
Volkswagen Polo

 
 

От 2 февруари тръгват полетите между София и Одеса

| от chronicle.bg |

От 2 февруари стартират единствените за България редовни директни полети между София и Одеса. Те ще се изпълняват от националния превозвач „България Ер“ и ще свържат страната ни с Украйна, като за по-малко от 2 часа всеки ще може да пътува между българската столица и петия по големина украински град на цени, съпоставими с тези на автобусните билети по този маршрут.

Еднопосочните самолетни билети на националния превозвач между София и Одеса са на изгодни цени от 46 евро, а двупосочните – от 92 евро. Полетите ще се изпълняват два пъти седмично – всеки петък и неделя, в удобни вечерни часове.

thumb_590x0_Capture

Стартът на новата редовна въздушна линия между София и Одеса беше обявен в края на 2017 година със специален полет, който превози правителствената делегация, начело с вицепремиера Валери Симеонов, до Одеса. Тогава беше официално прерязана и лентата на въздушния маршрут, който от началото на февруари започва да оперира.

 
 

Почина режисьорът на „Полицейска академия“ Хю Уилсън

| от chr.bg, БТА |

На 74-годишна възраст почина режисьорът и сценарист Хю Уилсън, станал известен с популярната кинокомедия „Полицейска академия“, съобщи списание „Варайъти“.

Според изданието режисьорът се е споминал на 14 януари в град Шарлотсвил в щата Вирджиния. Хю Уилъсн е участвал в създаването на около 30 филмови и телевизионни продукции. Сред най-известните са неговите ленти „Светлина от миналото“ /1998/, „Да охраняваш Тес“ /1994/, „Каубойска рапсодия“ /1985/ и др.

В последните години от своя живот Уилсън преподаваше в университета на щата Вирджиния.