Всички представления на Волен

| от Кристина Димитрова |

Когато партия „Атака“ бе създадена през 2005 година, се възприемаше, че името й е в тон с динамичните планове на членовете да противодействат срещу всичко „антибългарско“, „рушащо“ националната идентичност. Едва ли някой е предполагал, че името й е своегорода команда, която проглушава ушите на нейния лидер и той се втурва да руши, коли и беси.

Волен Сидеров плюе, обижда, псува, бие се, връхлита, съди и никой в малката ни държавица не може да го обуздае. Укротяването на опърничавия доби абсурдни измерения в момента, в който в изборната нощ вътрешният министър Румяна Бъчварова трябваше да дойде на крака пред белокосия „емоционалист“, за да въдвори ред не къде да е, а в сградата на Националната академия за театрално и филмово изкуство.

Да, Волен изнесе своя постановка, режисирана и изпълнена от самия него.

Второстепенните и епизодичните роли останаха за всички кандидат-кметове, партии, лидери, министри и дори униформени. А избирателите се превърнаха в масовка. Докато изборите протичаха някъде на втори план, Волен се оказа в центъра на прожекторите, където получи и централно круше от съмнителен господин. Кулминация и хепи енд.

Финален кадър – спасеният от злия нападател белокос воин на морала се оказа в прегръдките на любимата си Деница Гаджева, която ридаейки и грижливо оправяйки измачканите му ревери, хлипаше и молеше съпруга си да се прибера у дома, при плачещия им наследник.

Пошла продукция в очите на българските актьори, които бяха наричани хомосексуалисти и наркомани. Нискобюджетен филм за българските полицаи, които попадаха под атаката на националиста. Иронично е, че тъкмо по силата на точките в програмата на партия „Атака“, според която се настоява за правна формула за понятието „национален предател“, то самият Волен трябва да бъде строго санкциониран.

Вече близо 10 години обаче законодателството и Волен се разбират много добре. Полицаи стоят вкаменени около беснеещия като Горгона Медуза националист, погледите им – празни, главите им – сведени, униформите – късани, пагоните – подритвани. Агресията на Волен расте и той става все по-безочлив и опасен с времето.

През 2006 година, само няколко месеца след създаването на партия „Атака“, обществена коалиция „Граждани срещу омразата“ заведе иск срещу Волен Сидеров за подбуждане към дискриминация и насаждане на омраза. Коалицията „Граждани срещу омразата“ дава за пример в учредителния си манифест следното изказване на В. Сидеров: „Най-после българите ще имат своето представителство в парламента. Там няма да бъдат само педерасти, цигани, турци, иностранци, евреи и всякакви други, а ще има само и единствено българи!“. На 21 юли 2006 година Волен е осъден по едно от осемте заведени дела. Това е и единствената санкция, която той получава в следващата декада.

На 7 април 2006 година Волен Сидеров се забърква в ръкопашен бой на автомагистрала „Тракия“. Колата му е засечена от друг автомобил. Волен решава, че срещу него се извършва атентат. По заповед на Сидеров, шофьорът Любомир Бакърджиев пука гумите на автомобила, който ги засича и ступва студента, който вози дядо си в мистериозната кола. През 2008 г. Софийският градски съд оправдава Волен Сидеров по повдигнатото обвинение за подбудителство към лъжесвидетелство след инцидента на магистрала „Тракия“.

3 февруари 2010 година – пътувайки София за Франкфурт на Майн, лидерът на „Атака“ Волен Сидеров се напива и буйства в самолет. От полицията започват разследване срещу „53-годишният видимо пиян пътник“, който отказал да закопчее предпазния си колан, не искал да седне на мястото си, нахлул в бордовата кухня, обиждал с расистки имена стюардесите. Образуван е сигнал заради обида и нарушение на закона за въздушна сигурност, но нищо повече.

Пак през 2010, в края на септември, депутати от „Атака“ изправят на нокти клиентите и персонала на ресторант в Брюксел. Гарсоните в изискваното заведение още са в шок от пияните господа, които ги целели с храна и отказвали да си платят сметката.

На 20 май 2011 година Волен Сидеров и депутати от „Атака“ поведоха протест срещу високоговорителите на джамия в София. Привърженици на „Атака“ целиха с камъни мюсюлманите, подпалваха молитвените им килимчета и рязаха фесове. Атакистите нарекоха полицаите „еничари“. Никой не бе привлечен към наказателна отговорност във връзка с нападението. Затова пък Европейският съд по правата на човека в Страсбург осъди България през февруари тази година заради нападенията на привърженици на „Атака“ срещу софийската джамия Баня Башъ.

През 2013 година Волен Сидеров стана хит в социалните мрежи, само че отново не в положителния смисъл. Той се нахвърли върху журналист на телевизия СКАТ докато го блъска с думите: „Извини се веднага, извини се веднага.“ Полицаят, който се опитал да спаси репортера, бе обвинен от Волен Сидеров, че го е блъскал. Впоследствие стана ясно, че журналистът бил нападнат от Волен заради проблемите му с шефа на телевизията, в която работи – Валери Симеонов.

През 2013 година с призив „Долу БНТ“ Волен Сидеров и антуражът му блокираха възловото софийско кръстовище и се насочиха към телевизията, за да я целят с домати и камъни.

На 6 януари 2014 г. Волен Сидеров се забърка в скандал на летище Варна. По време на полета националистът се скарал с жена, която се оказа френски дипломат. Делото срещу Волен Сидеров по случая скандално цикли.

12 октомври 2015 г. Прокуратурата поиска сваляне на имунитета на лидера на „Атака“ Волен Сидеров след скандал на улица „Раковски“, където той и депутатът Десислав Чуколов нападнаха продавач в магазин и налитаха на собствениците на обекта и на полицаите.

На 23 октомври Волен Сидеров влетя в НАТФИЗ и нападна студентка, защото снимала с телефона си.

На 25-ти октомври отново вилня в Академията, където търсеше да бие друг студент.

И ако правните и законови документи не дават насока за това как да се действа с политици като Волен Сидеров, то в учебниците по психология се намират някои пояснения около проблема на лидера на „Атака“ с агресията и овладяването на гнева. Агресията е понятие в психопатологията, с което се означава регистър от поведения, насочен към нанасяне на вреда на другия.По-страшното обаче е, че агресивните прояви са силно заразителни и с удоволствие се копират и усъвършенстват от неговите привърженици и последователи.

Голяма част от антисоциалните прояви се извършват от социопати – разновидност на психопатите, които имат патологично поведение в социалната сфера, имат трайни гневни и яростни реакции, обуславящи брутално поведение, без чувство за вина или разкаяние. Психопатите извършват над 15% от тежките престъпления.

Хетероагресията им е насочена към заобикалящия свят. Агресията еволюира подобно човека от стадия на физическата, през следващия етап – на вербалната и накрая култивира в социална. В терминологията на Десетата ревизия на Международната класификация на болестите хетероагресията се отбелязва като „нападение“.

Щеше да е твърде просто да си кажем, че това наблюдавахме в нощта на изборите пред малките екрани. Тогава разрешение на казуса щеше да има. Волен Сидеров многократно нарушава закона и е крайно време да спре да се обляга на депутатския си имунитет, който не би трябвало да го защити при удряне на служител на реда, нито при проявяване на физическа агресия. Поне в Конституцията не пише така и е крайно време Темида да действа според правилата си.

 
 

Едгар Алън По: тост с коняк и три червени рози

| от chronicle.bg |

На днешната дата през 1809г. се ражда един автор, чиито произведения вдъхновяват всички майстори на хоръра, начело със Стивън Кинг, занапред. Това е Едгар Алън По, когото познавате може би предимно от поемата му „Гарванът“.

По е известен най-вече със своите мрачни и зловещи разкази, изпълнени с  мистерии и е сред първите американски писатели, които пишат произведенията си под формата на разкази. Той е и създателят на детективския жанр в литературата. Неговото творчество спомага за възникването по-късно на научната фантастика. Освен това, Едгар Алън По е първият известен американски писател, който се опитва да изкара прехраната си само чрез писателска дейност. Разбира се, това го довежда до сериозни финансови затруднения.

Родителите му умират, когато той е невръстно дете. Отгледан е от Джон и Франсис Алън от Ричмънд, Вирджиния, но не е осиновен от тях. След като учи за кратко в университет и прави опити за военна кариера, решава да се отдаде на писателска кариера, която започва скромно с малката стихосбирка „Тамерлан и други поеми“ , подписана анонимно – „от жител на Бостън“.

После прави завой от поезията към прозата и прекарва следващите няколко години, работейки за литературни списания и вестници. Неговата работа го принуждава постоянно да се мести. Живее в Балтимор, Филаделфия и Ню Йорк. В Балтимор през 1835 година сключва брак с 13-годишната си братовчедка Вирджиния Елиза Клем По. През януари 1845 г. огромен успех му носи поемата „Гарванът“.

Две години по-късно, на 30 януари 1847 г., съпругата му умира от туберкулоза. На 7 октомври 1849 г. Едгар Алън По умира на 40-годишна възраст.

ORIGINAL-edgar_allan_poe-01

На 3 октомври 1849г. По е открит на улица в Балтимор „в ужасно състояние и… нуждаещ се от спешна помощ“, според думите на човека, който го намира – Джоузеф У. Уокър. Едгар е отведен до близката болница, където умира в събота, 7 октомври 1849г. в 5 часа сутринта. Той не успява да се съвземе достатъчно, за да обясни как се е стигнало дотам да е в такова окаяно състояние и, незнайно защо, носи дрехи, които всъщност не са негови. Съобщено е, че Едгар неколкократно извиква името „Рейнолдс“ през нощта преди да умре, макар че е неясно към кого се е обръщал с това име. Някои източници твърдят, че последните думи на По са: „Господ да помогне на бедната ми душа“ (Lord help my poor soul).

Цялата лекарска документация, включително и свидетелството за смърт, са изгубени. Вестниците по това време съобщават за смъртта на писателя като „мозъчна претовареност“ или „интелектуална възбуда“, често срещани тогава евфемизми за смърт поради петнящи репутацията причини като алкохолизъм.

Въпреки всичко истинската причина за кончината на Едгар По остава загадка.

Мистериозността, която забулва живота, и особено смъртта на Едгар По, продължава да витае и след неговата кончина. От 1949 г. насам, незнаен човек тайно посещава гроба на писателя всяка година на рождената му дата. Тази традиция продължава вече 50 години, поради което е най-вероятно посетителите да са повече от един. Независимо от това, ритуалът е винаги един и същ: всяка година в ранните часове на деня на 19 януари, загадъчната личност вдига тост с коняк при гроба на По и оставя три червени рози.

ORIGINAL-edgar_allan_poe-1

Писателят оказва силно и значително влияние както върху американската и световната литература, така и върху космологията и криптографията. На базата на неговото творчество са създадени редица музикални произведения, филми, видео игри и други. Днес някои от местата, където е живял, са превърнати в музеи.

В чест на неговата дата, сме ви приготвили някои цитати, с които да си припомните вечното му творчество:

„Границите, разделящи Живота и Смъртта, са сенчести и неясни. Кой може да каже къде свършва едното и къде започва другото?“

„И нощите ми – призрак кошмарен –
и – без теб! – мойте тягостни дни
ме зоват в онзи край легендарен,
дето твойта походка звъни.
О, в какъв ли пак танц лъчезарен!
Над какви ли въздушни вълни!“  – На една от Рая

„Най-хубавите неща в живота те карат да се потиш“.

„Полудях с дълги интервали на ужасяващо здрав разум“.

„Ако искате на мига да забравите нещо, напомняйте си да го запомните“.

„Тези, които мечтаят през деня, знаят неща, за които тези, които мечтаят само насън, дори не подозират“.

„Имам огромна вяра в глупаците – ще го нарека самочувствие“.

„Науката все още не е отговорила връх ли е на интелекта или не лудостта“.

„Никога не съм бил наистина луд, освен в случаите, когато беше намесено сърцето ми“.

„Никога да не страдаш означава никога да не си бил благословен“.

„Вярвай само на половината от това, което виждаш, и на нищо от това, което чуваш“.

„Годините любов се изтриват от само минутка омраза“.

 

„И стоях аз в него вгледан, а той върху бюста бледен

бе от лорд по-горд и важен, че започнах разговор:

„Нямаш ти качул разкошен, но не си страхлив, а мощен,

гост от край, де в мрак всенощем бродят Сенки странен хор.

Как те Сенките наричат в черния Плутонов хор?“

Той програкна: „Nevermore!“

 

Чух, но своя слух не вярвах и учуден, поглед впервах; —

не намирах — и пак дирех смисъл в този отговор. —

Никой смъртен — уверявам! — не е бивал посещаван

в късна полунощ от гарван, гост неканен с огнен взор;

на вратата му да кацне, да пронизва с огнен взор

и да грака: „Nevermore!“

 

Не последва грак повторно: тъй замлъкна тежко, морно,

сякаш своя дух упорно вля в тоз странен разговор.

Ала слаб да го разгатна, промълвих едва понятно:

„Той ще хвръкне безвъзвратно пак във синия простор —

както всичко — безвъзвратно! — пак далеч от моя взор!“

Грак отвърна: „Nevermore!“,

из „Гарванът“

 
 

“Убийството на Джани Версаче“: двете страни на монетата

| от Дилян Ценов |

Този текст съдържа спойлери за епизод 1 на American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace. 

Раян Мърфи е велик. Велик в правенето на сериали, но още по-велик в тяхното промотиране.

Досега почти винаги предварителните тийзъри и трейлъри бледнееха пред майсторството на същинските епизоди. Затова имахме основание да му се доверим, когато един след друг излизаха видеата за новия сезон на American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace (“Убийството на Джани Версаче“). Е, този път Мърфи стъпи леко накриво – рекламата не е всичко.

Най-доброто, което можем да кажем за целия епизод е, че той е потенциална загрявка за нещо по-добро в следващите осем епизода. Разглеждани самостоятелно, тези 52 минути, отрупани с пищни и въздействащи кадри, могат да бъдат обобщени в петминутно видео, което би направило останалите 47 излишни.

Не знаем дали равния ход и дупките в сценария (Том Роб Смит) ще продължат до края на сезона, но що се отнася до пилотния епизод, то той бледнее пред някои от останалите проекти на Мърфи. Не може да се сравнява с „Народът срещу О Джей Симпсън“, чийто първи епизод отбележи двоен на сегашния рейтинг. Някои сезони на American Horror Story също започнаха много по-силно. Изобщо не поставяме под въпрос FEUD: Bette and Joan. Надяваме се в следващите епизоди режисурата да се съвземе и да върне характерните за всички продукции на Мърфи съспенс и дълбочина.

Разбира се, монетата има две страни и не можем твърдо да кажем, че стартът на „Убийството на Джани Версаче“ е лош.

Едно от нещата, за които поздравяваме екипа е, че той наистина умее да създава атмосфера. Най-хубаво е, когато в добрата атмосфера се случват интересни неща – нещо което тук по-скоро отсъстваше. Иначе и тук, както и в предишните проекти, всичко от режисурата до звуците работи, за да бъдат изградени онези деветдесетарски похот и блясък, на фона на които се случва едно от най-значимите убийства на епохата, случило се на 15 юли 1997 г.

Версаче е неприлично богат, неприлично известен и обичан от всички. Къщата му говори за самия него. Мрамор, каменни облицовки, ефирна коприна, слуги наредени като гвардейци на всеки ъгъл и двор, който наподобява градините на Версай. Тук добавяме и работата на операторите и на дизайнерите на костюмите, които придават на персонажите онази меко казано странна визия от 90-те. Изключение правят Джани и Донатела, които се обличат с десетилетие напред, което да си признаем, ни хареса.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода, дарън крис

Епизодът започва с дълга сцена, в която виждаме Джани Версаче (в ролята е Едгар Рамирес) и неговата сутрешна рутина под знака на изобилието, пищността и яркото слънце на Маями бийч. Страхотният старт задава тонът, който присъства навсякъде при Мърфи – дълги кадри, в които нищо не се случва, но именно те рисуват фона, на който ще се развива действието. Съспенсът е усилен от редуването на кадрите с Версаче и Андрю Кънанан (в ролята е Дарън Крис, Glee). Вторият е The Man Who Could Be Vogue (името на епизода). Патологичен лъжец с неистово желание да живее живота, за който няма нито характер, нито пари, нито късмет. Пълният антипод на дизайнера. На края на сцената Версаче е прострелян на прага на дома си. От там започва ретроспекцията и сцените ни пренасят от настояще в минало, и обратно, на няколко пъти в епизода.

Силата на този епизод е именно в ретроспекциите, и в частност на сцената в операта, в която Версаче и Кънанан разказват един на друг за себе си. Единият е премерено откровен и заинтригуван, другият реди лъжа след лъжа. Сцени като тази ни дават индикации, че занапред нещата няма да бъдат толкова равни, с незапълнена атмосфера, и Мърфи ще се завърне в пълния си блясък. Обещаваща за нататъшни попадения е и сцената на Дарън Крис в пикапа, минути след извършването на убийството – най-силната в епизода по наше мнение.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода,, пенелопе круз

Другото, за което „Убийството на Джани Версаче“ заслужава адмирациите ни, са някои от актьорите. За Пенелопе Круз знаехме, че освен красавица е и добра актриса, но тя надмина очакванията ни. Най-доброто нещо в първия епизод беше именно тя в ролята на Донатела Версаче. Дори с пропуските в сценария, в който ключовите събития минават като миг, тя успява да даде плътност на персонажа си и да не изглежда нелепо във финалната сцена. Честно казано вместо да ни показват кадри на мъртвия Версаче на масата в болницата, можеха да ни разкрият какво се случва с пряко засегнатите от смъртта му. Пенелопе Круз успява да прескочи този трап, защото е страхотна актриса. Рики Мартин в ролята на дългогодишния партньор на Версаче, Антонио Д’Амико, не. Много обещаващо изглеждаше на снимките, на малкия екран не му вярваме.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода, дарън крис, рики мартин

Вече споменахме за сцената в пикапа и колко харесахме Дарън Крис и ще го повторим. Той е другото попадение сред актьорите. Несъмнено ролята на нереализиран хомосексуален творец, който ще направи всичко, за да се издигне, му пасва като ръкавица. А с Едгар Рамирес за екранен партньор тандемът е завършен. Струва си да гледате сериала дори само заради Дарън, Едгар и Пенелопе.

Най-доброто, което ви съветваме да направите, е да гледате „Убийството на Джани Версаче“ без да очаквате много от първия епизод. Той няма да ви хване за гърлото, нито ще ви накара да настръхнете, но със сигурност ще ви накара да продължите да следите втория сезон на American Crime Story. Защото има история за разказване, която е интересна, макар разказът да натежава от залитането към грандомания на Мърфи, когато снима в епоха.

В България премиерата е на 23 януари в ефира на FOX. Вторият епизод излиза в САЩ на 24 януари. Режисьор ще бъде не Мърфи, а Нелсън Краг (FEUD, American Horror Story), a сценарият отново е на Том Роб Смит.

 
 

Един от най-великите колажи на Google Photos

| от chr.bg |

Повечето пъти, когато технологиите не функционират както трябва, се фрустрираме безутешно. Понякога обаче резултатът е трогателен и учудващ.

Такъв е случаят с тази снимка, която софтуерът на Google Photos е съшил автоматично. На нея млад човек се вижда огромен между дървета и сняг.

Снимката избухна в reddit.com, пусната от потребител на сайта под псевдоним MalletsDarker. Той е направил три снимки – с приятеля му, със снежния пейзаж и на дърветата на фона.

Една от опциите, които софтуерът на Google автоматично предлага, е ако усети, че няколко снимки са снети близо една до друга, да ги съедини в колаж.

Резултатът е просто прекрасен!

Технически обач изпълнението е лошо защото програмата пренебрегва разпознаването на обекти и пропорция. Много хора също се оплакаха, че Google Photos е направила албум от снимките им от предходната година и всички от тях са селфита, от които хората са изрязани.

Ето и няколко други не толкова сполучливи колажи на програмата.

47OR7ST

 

hWh8b7r

 
 

Трансплантация на лице бе извършена за втори път

| от chr.bg, БТА | |

Мъж, на когото преди няколко години бе присадено лице, се подложи на втора трансплантация на лице, след като присадката бе отхвърлена от организма му, предаде Франс прес.

Това се случва за първи път в медицината.

Лансирана през 2005 г., въпросната технология със сериозни етични последствия е свързана с големи рискове от усложнения. Реципиентът трябва до края на дните си да приема лекарства за потискане на имунната му система, за да се избегне отхвърляне на присадката.

Сложната операция бе извършена в европейската болница „Жорж Помпиду“ в Париж от екип под ръководството на проф. Лоран Лантиери. Хирургичната интервенция започна в ранните следобедни часове на 15 януари и приключи на 16 януари сутринта.

Присадката получи пациент, на когото преди няколко години бе трансплантирано лице, което впоследствие бе отхвърлено от организма му, се казва в комюнике на лекарския екип. На 27 октомври м.г. пациентът бил включен в списък с чакащи, за да му бъде присадено лице от починал донор.

На 30 ноември трансплантираното лице бе махнато и оттогава пациентът бе в реанимация.