Турция и Русия вървят към нов етап в отношенията

| от |

Салтук Бозкурт, „Uluslarasi Politika Akademisi“

На 1 декември 2014 г. руският президент Владимир Путин ще посети Турция и ще проведе преговори в рамките на 5-то заседание на Съвета за сътрудничество на високо равнище. Ако се съди по изтеклата информация, на срещата ще се говори преди всичко за икономика, но сред въпросите, планирани за обсъждане, са кримският проблем, положението в Сирия, кипърският проблем.

При това преобладава мнението, че вниманието на страните към тези въпроси може да доведе до определен скок и обновяване на двустранните отношения в сферата, засягаща регулирането на регионалните и глобалните въпроси. Най-очевидно разминаването на вижданията на Турция и Русия се наблюдават именно по въпросите за сирийския режим, руската анексия на Крим и кипърският въпрос.

По украинската криза Турция открито критикуваше политиката на Русия в Крим и открито заявяваше, че не признава кримската администрация. Такава промяна на геополитическите баланси в Черно море не може да не безпокои Турция, която също е черноморска държава. Протестната позиция на Турция бе формирана и от опасенията за бъдещето на кримските татари, от енергийната сигурност в района, благоприятният характер на турско-украинските отношения, а също от определени социално-културни причини. Но тази позиция на Турция така и си остана само на риторично равнище и по същество не доведе до обособяването на някаква конкретна политика. Затова и позицията на Анкара по дадения въпрос не трябва да се възприема като враждебна спрямо Русия.

Всъщност какво се случи в Крим? За да намерим отговора, нека си припомним грузинско-руската война от 2008 година. С промяната на геополитическите баланси след разпада на СССР и особено след поемането на властта от Владимир Путин руските власти започнаха да засилват икономическия и военни си натиск върху постсъветските републики, които те възприемат като своя „заден двор“. Заради политиката на президента Михаил Саакашвили, известен с прозападната си позиция, безпокойствата на Абхазия и Южна Осетия, както и заради действията на грузинската армия в този регион Русия заряза ултиматумите и окупира тези региони, давайки пряк и прозрачен отговор на грузинското правителство. Ключовият момент тук е, че грузинското правителство, дошло на власт след „революцията на розите“, съхрани влиянието си с подкрепата на САЩ и Евросъюза. За това открито се казваше в заявленията на руското ръководство преди тази война и в сигналите, които то пращаше към света.

Предполагайки, че Русия в някакъв смисъл блъфира, западните държави не вярваха, че Москва ще прекрачи пределите на икономическите и политическите санкции и ще въведе войска в Южна Осетия и Абхазия. Русия навлезе в Грузия, потвърждавайки погрешността на тези прогнози. Моментът, който би трябвало да доведе до размисъл, е, че след случаят с Грузия, блокът САЩ-ЕС започна да провежда същата политика в Украйна. В резултат Крим мина под контрола на Русия.

Южен Кавказ наистина е много важен за Русия, но Украйна е един от кръвоносните съдове на нейната икономика. Именно фактът, че руската икономика залага предимно на енергийната сфера, а през Украйна (и Беларус) преминават най-големите й тръбопроводи, накара Русия да се намеси в украинската криза. При това реакцията на западния блок и съюзниците им се ограничиха със санкции, които в момента нараняват Русия, но засега не могат да я сломят. Но макар и спрямо санкциите позицията на Москва да не е особена рязка, трябва да се отбележи, че този процес, както и падането на нефтените цени на световния пазар оказват дълбоко влияние върху руската икономика.

Този септември САЩ и ЕС обявиха готовността си да въведат нови санкции и постепенно да втвърдяват икономическата политика спрямо Русия. В заявлението си за санкционния списък председателят на Европейския съвет Херман Ван Ромпой отбеляза, че в зависимост от положението в Източна Украйна ЕС може напълно или частично да преразгледа санкциите. А този месец руският финансов министър Антон Силуанов заяви, че заради икономическите ограничения и падащите цени на петрола загубите на Русия могат да надхвърлят 100 млрд. долара. Спадът на петролните цени доведе до 23-процентно обезценяване на рублата спрямо долара. Доколкото руската икономика до голяма степен зависи от доходите от продажбата на енергоресурси, обект на всеобщ интерес днес е каква позиция ще заеме Русия в тези условия, както и какви ще бъдат нейните икономически маневри.

При тази ситуация Турция започна да придобива за Русия особено значение. Турция е партньор №1 за Русия в енергетиката. И това определено е главната причина за желанието на Путин да увеличи стокооборота между Русия и Турция до 100 млрд. долара и повече. Опити да се увеличи обема на търговията до тази цифра бяха предприемани и преди. Ако Турция и Русия успеят да изработят трайна политика по цените на енергоносителите, то в сравнение с минали години те ще успеят да подпишат и по-изгодни договори. И макар взаимноизгодните руско-турски икономически отношения традиционно да носят повече печалби за Русия, благодарение на тази политика везните може да се доближат до равновесното положение. Освен това, доколкото противоборството между Русия и Запада засяга и аграрния сектор, в близко време лицата на турските фермерите може да бъдат озарени от широка усмивка.

А какво остава за Близкия изток! Двете страни очевидно запазват разногласията си, макар явно да прибраха сирийския въпрос за дълго време в чекмеджето. Докато Турция смята, че режимът на Асад трябва да падне, Русия не подкрепя Свободната сирийска армия и други подобни образования, заема и по-умерена позиция към режима на Башар Асад. Що се отнася до ИДИЛ („Ислямска държава на Ирак и Леванта“), тук двете страни явно са достигнали до общ знаменател.

Така, че турско-руските отношения навлизат в нов период. И все пак двете страни ще отделят основно внимание върху икономиката. /БГНЕС

 
 

Wizz Air стартира своята програма за обучение на пилоти в България

| от chr.bg |

Wizz Air днес обяви старта на своята Академия за пилоти – Wizz Air Pilot Academy, в България. Тази програма предлага на младите, които имат малък или никакъв летален опит, уникалната възможност да получат лиценз за търговски пилоти и перспективата да работят като такива в Wizz Air.

В рамките на програмата парньорските училища за пилоти – Tréner Kft в Нирегихаза, Унгария, и Egnatia Aviation в Кавала, Гърция, ще осигурят висококачествено обучение, следвайки стандартите на Wizz Air. Авиокомпанията пък ще подкрепи кадетите по програмата, отговарящи на определени условия, чрез финансиране на значителна част от техните такси за обучение, за да ги улесни по пътя към мечтаната кариера на пилот. Това финансиране е под формата на срочен заем, който кадетите ще трябва да започнат да връщат едва след като стартират кариерата си в Wizz Air.

Интегрираната тренировъчна програма се състои от 750 часа наземни курсове, 60 часа – в симулатор и 145 часа полети, в продължение на 17 до 21 месеца. По време на това начално обучение кадетите получават и развиват необходимите знания и умения, за да стартират кариерата си на пилот в Wizz Air и да подкрепят значителното разширяване на авиокомпанията.

От самото начало целта на Wizz Air Pilot Academy е да предостави достъпно и качествено обучение на всички кадети по програмата, напълно подготвяйки ги да започнат кариера в Wizz Air. От старта на академията в Полша и Румъния са започнали два курса, като първата група кадети от Полша премина първо оценяване след 5 месеца интензивно обучение със 100% успеваемост. След като завършат Академията за пилоти и всички необходими обучения, те могат да започнат работа като първи офицери в Wizz Air и да продължат да се развиват кариерно като треньори или командири на Airbus A320/A321s.

Wizz Air наскоро отпразнува присъединяването на 100-ия самолет към флотилията си и то само 14 години след като авиокомпанията стартира дейност. WIZZ ще продължи да развива мрежата си, водена от амбицията след 10 години или по-малко да се превърне в една от 5-те водещи авиокомпании в Европа с 10 000 служители и 300 самолета, превозващи 100 милиона пътници на година. Плановете за бъдещ растеж включват поръчки за доставка на още 268 самолета от ново поколение до края на 2026 г., което ще създаде допълнителни възможности за кариерно развитие на служителите на Wizz Air.

Wizz Air скоро ще започне да набира персонал в България за обучителни курсове за пилоти, които ще стартират през септември с Egnatia Aviation в Гърция и през ноември с Tréner Kft. WIZZ също така ще даде възможност на кандидатите да се срещнат с екипа на Wizz Air Pilot Academy лично на един от предстоящите Дни на отворените врати.

 

Предстоящи дни на отворените врати на Wizz Air pilot academy

ДАТА Училище за пилоти ГРАД МЯСТО
6 юли 2018 г. Tréner Kft. Варна Golden Tulip Varna
6 юли 2018 г. Egnatia Aviation София Suite Hotel Sofia
7 юли 2018 г. Egnatia Aviation Варна Golden Tulip Varna
8 юли 2018 г. Tréner Kft. София Suite Hotel Sofia
 
 

5 неща, които (може би) не знаете за Никол Кидман

| от chronicle.bg |

Никол Кидман… Дори само споменаването на това име извиква редица асоциации, свързани с няколко култови филма и едно от най-красивите лица на съвременното кино. „Мулен Руж“, танците, песните. „Часовете“, Вирджиния Улф и последвалият „Оскар“. „Заешка дупка“, „Студена планина“, „Широко затворени очи“… списъкът е много дълъг.

Това е Никол Кидман, която днес става, както обичаме да казваме, една година по-прекрасна.

Родена е в Хонолулу, Хаваи, но родителите са австралийци, отишли в САЩ със студентски визи. Така че Кидман е стопроцентова австралийка, въпреки че умее да ни заблуждава, че е американка. Завръща се в Австралия, когато е на 4 години.

Започва уроци по балет, когато е само на три, по-късно постъпва в Младежкия театър на Сейнт Мартин, Австралийския театър за младежи, и театъра „Филип Стрийт“.

Като певица има не по-малко успехи. Става известна с вокалните си изпълнения във филма Мулен Руж. По-късно, заедно с Роби Уилямс записва песента „Somethin’ Stupid“ (по оригинала на Синатра). Песента достига 8-мо място в австралийската ARIAnet класация за сингли, и е номер 1 в продължение на 3 седмици във Великобритания.

След сравнително безуспешен период преди няколко години, миналата година Кидман се завърна подобаващо с „Големите малки лъжи“. Селест Райт е един от най-добрите персонажи в телевизията на 2017 г. и тази амбициозна и силна жена донесе на Кидман редица награди, сред които „Еми“ и „Златен глобус“.

На рождения ден на една от любимите ни актриси споделяме 5 любопитни факта за нея, които може би не знаете. Вижте ги в галерията горе.

 
 

Емилия Кларк се сбогува с „Game of Thrones“

| от chr.bg |

Майката на драконите официално си тръгна от сериала.

Всички знаят, че „Game of Thrones“ е към края си след сезон 8, но тепърва започваме да осъзнаваме, че актьорите вече снимат финалните си сцени. Емилия Кларк се сбогува със сериала и ролята си на Денерис Таргариен с трогателен пост в Instagram. Тя не разкри нищо от сета или костюма си. Вместо това снимката изглежда искрена и смирена.

Кларк е първата от актьорите да каже чао и затова самият й е пост ни подготвя за лавината подобни, които ще дойдат скоро:

„Качих се на лодка към остров, за да кажа сбогом на земята, която беше мой дом далеч от вкъщи за почти цяло едно десетилетие.

Беше си приключение, @gameofthrones , благодаря ви за живота, за който никога не съм мечтала, че ще живея и за семейството, което никога няма да спре да ми липсва“

„Game of Thrones“ се завръща през 2019 година

 
 

Хората, които „измениха“ на родината си и станаха велики

| от chronicle.bg |

Неведнъж сме споменавали уникалната способност на българина да обижда и омаловажава всичко, което не разбира. Ако не е футбол, политика или жени, а някакви маргинални сфери от живота – като изкуство, например, не го хвали пред сънародника – диванен патриот, който брани родината от дивана в хола в панелката или във вид на коментари под чисто информативни текстове, от които никой няма нужда.

Споменаваме това, защото тази седмица в Лондон се случи нещо значимо. В езерото Серпетин в Хайд парк се издига последният проект на Кристо – „Мастаба“. Огромна трапецовидна инсталация от петролни варели, която беше отразена от всички световни медии. За своята кариера от няколко десетилетия българинът се е превърнал в едно от най-известните имена в световната култура. „Плаващите кейове“, „Желязната завеса – стена от петролни варели“, „Опакованият Пон Ньоф“ и още други арт инсталации са безспорни постижения на съвременното изкуство. Днес този мъж е велик. Независимо дали отделният човек разбира творбите му, той е такъв. Кристо е повод за гордост за всеки един от нас.

Независимо от това обаче родните „патриоти“ отново решиха, че е време да си кажат какво имат. И май казаха достатъчно… или може би не – нека не забравяме, че родният хейт винаги може да бъде още по-настървен. И после питаме защо някой се отрича от произхода си.  Защо някой е емигрирал още като студент? Какъв българин е бил той? Добре би било обаче, ако се замислим и дали ако конкретният човек беше останал верен (каквото и да значи това понятие) на татковината си, щеше да постигне същото.

Днес ще ви покажем само малка част от хората, които промениха света в една или друга посока. Те са родени в трудни времена. Във времена на революции и крайни политически режими. Тези хора бягат от родините си и отиват в други държави и там постигат велики дела. Някои от тези личности и до днес остават непризнати от властта в страната. В същото време в други държави отдавна хората се надпреварват да правят филми за тях или да пишат биографии.

Няма да говорим за жалкото избиване на комплекси под формата на „патриотични“ излияния. Днес говорим за онези хора, които „измениха“ (по тогавашните стандарти) на родините си, отидоха в чужбина и станаха велики.  Има една малка разлика обаче между първата снимка и всички останали – тези хора са били низвергнати само по време на режимите, от които са избягали… днес страните им се гордеят с тях.