#Световен знак за псевдосъпричастност

| от Златина Димитрова |

Когато снимката на мъртвия 3-годишен Айлян обиколи всички световни медии, показвана непрекъснато, тя беше набивана в очите на западните лидери като горчиво обвинение в бездействие. Тя беше споделяна със скоростта, с която „Je suis Charlie“ погълна целия свят.

Две седмици по-късно скандалът около мъртвото тяло на 3-годишното дете продължава, но този път заради карикатурите на „Шарли Ебдо“. Всички, които в началото на годината бяха Шарли, в средата на месеца – бяха съпричастни с Айлян, днес са срещу всичко, защото е обидно.

Снимката на детския труп беше споделяна в социалните мрежи истинска, реалистична, една и съща и за деца, и за възрастни из цялото земно кълбо – без чувство на смущение, сякаш споделянето й променя света.

Двете карикатури обаче се оказаха скандална „гавра“. На едната над трупа е надвесен плакат на Макдоналдс (САЩ), на другата е представена Европа, престорено изповядваща християнските ценности. Накратко – остра критика към Западния свят по отношение на бежанската криза – нещо, за което и споделящите снимката на мъртвото тяло претендираха, но виждайки нарисувано, явно не разбраха.

Оказва се, че това да „бъдеш“ някой друг в социалните медии те прави отговорен гражданин, изиграл своята роля в промяната на света. Да споделиш снимка на няколко трупа вече значи, че си против войната/тероризма/агресията/ бежанската криза.

Хаштагът е станал световен знак за „съпричастност“, а за да направиш компания в помощ на нещо или някого е достатъчно да застанеш комфортно в стаята си с бял лист, на който пише „Аз съм…“.

Трагедиите са се превърнали в мода, която обикаля социалните мрежи и всяка смърт придобива добавена стойност, ако й се сложи подходящ хаштаг.

Да, никой не е Шарли, както и никой не съживи Айлян със снимките, нито преодоля бежанската криза. За сметка на това и двете трагедии показаха колко лесно се симулира съпричастност в социалните медии – с едно кликване на бутона „share“, в очакване на следващия моден хаштаг.

 
 

Големите актриси заслужават големи сериали

| от chronicle.bg |

Преди няколко десетилетия трансферът на един актьор от киното в телевизията е означавал само едно – потъване в забрава. Малкият екран се е смятал за поле за развитие на залязващи актьори, а продукциите са се приемали за по-некачествени от тези, които киното е създавало.

Последните пет години обаче, ситуацията драстично се промени. Днес вече редица звезди от киното правят своите първи стъпки на малкия екран и това се отразява повече от добре както на техните кариери, така и на телевизията като цяло.

За един от пионерите в това течение от последните няколко години се смята Раян Мърфи, който заедно с Брад Фалчък създаде „American Horror Story“. Сериалът позволи на Джесика Ланг да възроди кариерата си, да влезе в ново амплоа и да бъде обикната от ново поколение фенове, което иначе много трудно биха гледали великолепни филми като „Франсис“ или „Ах, този джаз“. А тя пък допринесе със своя висок статут към това сериалът да се издигне.

Редица други актьори получиха възможност да разгърнат актьорския си потенциал благодарение на телевизията. Клайв Оуен и Стивън Содърбърг в „The Knick“, Джъд Лоу в „Младият папа“, Дейвид Линч, който се завърна към телевизията с „Twin Peaks: The Return“. „Истински детектив“ даде платформа на прекрасния Матю Макконъхи, Колин Фаръл, Уди Харелсън… И въпреки че в началото, както повечето неща в Холивуд, предимно мъже се възползваха от ползите на трансфера от кино към телевизия, днес вече има значително по-голямо покритие на женски персонажи в страхотни сериали.

Най-представителният пример за това е сериалът „Големите малки лъжи“, в който Никол Кидман, Рийз Уидърспуун, Зоуи Кравиц и редица други актриси успяха да се откроят. Как обаче се стига до тук?

В открита дискусия наскоро Никол Кидман обяснява откъде тя и Рийз Уидърспуун са се вдъхновили да поемат пътя на изпълнителни продуценти на този сериал. Всичко започва отчасти с Джейн Кампиън и минисериалът „Top of the Lake“.

„По това време имаше само „Истински детектив“, в който главните роли бяха мъжки, а ние искахме да направим нещо с жени в главните роли и действието да се развива в Америка.“ казва Кидман, цитирана от W Magazine, и допълва, че сериалът на BBC Top of the Lake е бил финалният ритник, който ги е накарал да оформят желаната цел и да тръгнат към нея. „Не ни предлагаха достатъчно сложни роли и това породи желание сами да създаден възможност за нас и нашите приятелки.“

Според думите на Кидман – а и според тези на Елизабет Мос („Top of the Lake“, „Историята на прислужницата“) – телевизията все още е мястото, където един актьор или актриса може да отиде, когато киното го забрави. Разликата е там, че днес това може да бъде обърнато в полза на актьора, заради увеличените му правомощия над продукцията. В много случаи става така че някои от големите звезди са и изпълнителни продуценти на сериалите.

Другата причина е възможността на телевизията да развие и разкаже подробно сложни и вълнуващи истории, да включи в тях контрастиращи си персонажи, които също да бъдат развити. И публиката разбира това – „Големите малки лъжи“ бяха абсолютен хит, а в момента очакваме втория сезон. Фактът, че Мерил Стрийп влиза в него е достатъчно показателен. „Историята на прислужницата“ се превърна в цяло културно явление, което вдъхнови редица протести по света.

Това, което привлича все повече актьори към телевизията, е възможността да развият даден персонаж до неговия максимум и да разплетат историята му. Според Никол Кидман именно малкият екран е мястото за хубави женски роли в момента.

Към думите на Кидман се присъединява и Джесика Ланг, в свое интервю за списание AARP. В него актрисата говори за отношението на Холивуд към възрастните актриси. „Там няма равенство. Мисля си колко прекрасни актриси от моето поколение все още правят стойностна и важна работа в киното. Отиват в телевизията. Отиват на сцената. Това е желанието да правиш нещо смело. Да се предизвикаш.“

И за повечето актриси, без оглед на репутация или статут, телевизията е мястото, където това предизвикателство може да се случи.

 
 

Кейт Грант – моделката със синдром на Даун

| от chronicle.bg |

Кейт Грант, която има синдрома на Даун, е доста успешен модел.

Само на 20 години момичето от Ко Тайрон, Северна Ирландия, беше коронована като победител на конкурса за красота Teen Ultimate Beauty Of The World. След това тя ходи на подиума на Belfast Fashion Week и се появи в сутрешно предаване по местна телевизия. В момента Грант е посланик на популярен козметичен бранд, след като нейна снимката, на която носи техен очна линия, доби голяма популярност в Instagram.

„Кейт павира пътя за много хора, които ще дойдат след нея,“ каза гордата майка Дейдре. „Тя е наясно с това и иска да мотивира индустрията да наема повече хора с увреждания, което и прави от самото начало. Знае и, че може да нарави това по начин, по който някои от приятелите й не могат. Тя използва популярността си за тяхно добро.“

Козметичният бранд ще покаже нейни снимки в над 2000 магазина в 30 държави, където продуктите им се продават. „Тя е силно мотивирана да бъде супермодел. Обожавам оптимизма й и като нейна майка винаги ще я подкрепям. Когато си млад, мислиш, че светът няма граници и Кейт няма нашето разбиране за предстощи препятствия. Тя не позволява на препятствията да застанат на пътя й, нито на увреждането й. Казва, че синдромът не е всичко – тя е Кейт.“

Коментарите по случая са най-найсърчаващи. Един потребител пише: „Колко вдъхновяваща млада дама, благодаря ти!“

 
 

Премиерна дата и първи тийзър на „Game of Thrones“, сезон 8

| от chronicle.bg |

Какво по-добро начало на седмицата от това да гледаме първия тийзър трейлър на осмия сезон на „Игра на тронове“ и да разберем премиерната дата на сезона?

14 април – 15 април в 4 сутринта българско време. Тогава идва първият епизод на „Игра на тронове“, сезон 8. И всичко приключва на 19 май, когато ще бъде излъчен последният епизод. Това означава, че няма да има нито една свободна седмица без нов епизод.

Това стана ясно вчера, когато HBO пуснаха тийзър трейлъра минути преди да излъчат първия епизод на новия, трети сезон на  „Истински детектив“ (True Detective).

Видеото включва сцена в криптата на Зимен хребет, където виждаме Джон Сноу, Санса и Аря Старк.  Тримата подминават статуите на покойните си вече предци, а на заден фон чуваме гласовете на Кейтлин и Нед Старк. После тримата намират своите собствени статуи, а мястото бавно бива сковано от лед, който предвещава идването на Нощния Крал.

Видеото не е част от самия сезон, а е специално заснето с цел промотиране на предстоящите епизоди. Режисьор е Дейвид Нътър, носител на награда „Еми“ и режисьор на няколко епизода в осми сезон.

Интересно е, че за първи път виждаме Джон и Аря на едно място от първи сезон.

Ето и първия тийзър трейлър на „Игра на тронове“, сезон 8. В България премиерният епизод ще бъде достъпен на 15 април в 4 часа сутринта в HBO GO и в ефира на HBO.

 
 

Toyota възражда легендарната Supra

| от chronicle.bg |

Toyota отново иска да спечели шофьорите, които искат нещо повече от просто да отидат на работа. Поглеждайки назад към миналото си, компанията обяви завръщането на легендарния спортен модел Toyota Supra. Това стана на Detroit Auto Show.

Новият модел е разработен съвместно с BMW и тестван от самия изпълнителен директор Акио Тойода на няколко състезателни писти по света (включително, разбира се, и Нюрбургринг).

maxresdefault

Моделът Supra стана нарицателно за улични състезания и дрифтове през 70-те години. Четвъртото поколение в момента се счита за най-търсено като скоро една кола беше продадена за $120 000 на сайта за класически автомобили BringaTrailer.com.

Освен скорост и возия, феновете харесват Supra и заради това, че лесно носи на тунинг. Подходящи ръце могат да извадят астрономична мощност от 6-те цилиндъра на двигателя. Това й отреди място и в автомобилния кино франчайз „The Fast and Furious“.

171030131232-1969-toyota-2000gt-exlarge-169

Вдъхновението за Supra идва от Celica, както и от Toyota 2000GT (от края на 60-те години, на снимката), която днес може да достигне цена от над $1 милион по аукционите.

Новата Supra технически е доста подобна на BMW Z4. Тя има 335 конски сили от 6-те си цилиндъра, разработен от BМW, и 8-степенна автоматична скоростна кутия (без опция за ръчна). Максималната скорост е 250 км/ч, а от Toyota твърдят, че колата ще достига 100 км/ч за малко над 4 секунди.

BMW Z4 пък ще излезе през март с две опции – 255 коня от 4 цилиндъра и 382 коня от 6 цилиндъра.

Ще можем да си купим новата Supra официално чак през лятото за скромните $50 000. Първия брой от вече беше създаден и продаден на аукцион като парите отиват за благотворителност.