Робов дол

| от |

Теодор Спасов

Много хора изпитват носталгия по времето на тоталитарната власт. Има дори и такива мечтатели, които страдат, че не са се родили през Златния век на Симеон Велики, когато родината ни се е простирала на цели три морета. Но всички те могат да изпитат романтиката на тези две велики епохи дори и днес, в Европа, в 21-ви век.

Просто трябва да се преместят да живеят и работят в Бобол дол. Или в който и да било друг провинциален град. Защото там няма демокрация, а крепостничество; няма капитализъм, а феодализъм; няма човещина, а бабаитлък.

Сигурен съм, че сте гледали излъчения по „Нова телевизия“ репортаж, в който се вижда как миньори и членове на техните семейства са изправени почти пред бой. Заради едни 3 килограма кренвирши, за които се редят на опашка по 7-8 часа, при това от 3 през нощта. Купоните за храна, с които разполагат, важат само за изпразнения магазин, който е собственост на работодателя им. Това им е наградата, задето подкрепят тази политическа партия, за която бъдат принудени. Но им се поднася по този унизителен начин, защото те, робите, са наказани. Наказани са, защото някой от тях се е осмелил да заснеме със скрита камера организацията на корпоративния вот в мината. Може би и те самите са си виновни, защото търпят тези унижения. Но не е лошият този, който търпи. Лошият е този, който налага другия.  

Всеки един капиталист в западна страна, който постъпва по такъв отвратителен начин със своите работници, както постъпва робовладелецът в Бобов дол, би бил порицан от властта и накаран да съжалява за гаднярството си. А другите капиталисти биха го изолирали и никой повече не би пожелал да има бизнес отношения с него. Защото в нормалните страни много се държи на морала на осигуряващите работни места.

Но случаят с този работодател изобщо не е такъв. Защото той не е капиталист, градил бизнеса си с честност и отговорност в продължение на дълги години, нито пък е наследник на капиталите на своите предци. А олигарх, прототип на бай Ганьо, който е получил всичко наготово. Как точно – един Дявол знае.

Господинът не просто, че не е наказан от властта за отвратителното му отношение към упражняващите изключително рискован и тежък труд хора. Напротив – вместо да го накаже за униженията, които причинява на работниците си, държавата, в лицето на НОИ, разсрочва дълговете му. Тази гнусотия по абсолютно никакъв начин не притеснява премиера ни – нито него, нито кукловодите му. Още по-малко ще бъде притеснена съдебната система.

Поддържаните от властта български новобогаташи, изтъкани от посредственост и злоба, са най-големият бич на нашето общество. Не Европейският съюз, както отчаяно се опитват да внушат чрез пропагандната машина, а олигарсите са тези, които ограбват и съсипват държавата ни, превръщайки я в латиноамериканска.

Мислите ли, че те нямат възможност да изплащат достойни възнаграждения на своите работници, след като демонстрират изключително луксозен начин на живот? Разбира се, че имат възможност. Но за олигарсите е важно подчинените им да бъдат смазани от бедност – за да бъде лукс за тях да отидат на зъболекар; за да се редят по цял ден за 2 пакетчета кайма; за да бъдат манипулирани и унижавани по-лесно. Те за това чувство за превъзходство живеят.

Ето затова трябва да  гласуваме на избори, а не да се излагаме с някаква активност от 30 процента, половината от която представлява купен вот или е осигурена по всякакви долни начини, в това число и чрез страх.

Как по-точно, скъпи „интелектуалци“, дето на всички избори сте „над нещата“, а после мрънкате, наказахте всички партии като не гласувахте на изборите за Европарламент?! Никак. Вие наказахте миньорите от Бобов дол – вашите сънародници, които на практика са лишени от правото да гласуват свободно. Вие наказахте децата, които живеят в гетата, умишлено държани в мизерия от мафията, за да бъдат използвани като евтини електорални единици. Вие наказахте и собствените си деца. А можеше да го направите и заради тях, и заради себе си. Ако не бяхте „над нещата“.

 
 

Оперната певица Весела Янева отива на „Белведере“, а ние стискаме палци

| от chronicle.bg |

Трамплин за кариера в операта. Уолстрийт на оперното изкуство. Стоковата борса на оперните певци. Всичко това са жаргонни наименования на най-престнижния световен конкурс за млади оперни певци, „Белведере“. Тази година домакин на конкурса е латвийската столица Рига, а българското участие ни дава повече от един повод за гордост.

Да представи България на 37-мия Международен оперен конкурс „Белведере“ беше избрано нашето мецосопрано Весела Янева. 24 годишното откритието на Фондация “Стоян Камбарев” е и най-младият от всички селектирани певци в елитния световен конкурс, което прави задачатa й още по-отговорна. Тя бе избрана след кастинг с международно жури, чиято задача беше да селектира участниците за класическата надпревата, в която се включват 76 световни столици.

1.Vessela v Riga s roklia na Gabriela Koleva
Весела Янева в Рига в рокля на Габриела Колева

За тоалетът на нашето мецосопрано се грижи г-жа Габриела Колева – създател и стилист на модна къща „Мезон Сант-Ерем“. Вдъхновена от епохата на 18-ти век, в която изтънчеността и пищността са били високо ценени, и от френския стил като цяло, модната къща предлага финес и разкош във вечерния тоалет, с който Весела ще се представи на световната сцена.

Vesela i Gospel Chorale s nagrada S.Kambarev - 2013
Весела и Gospel Chorale с награда „Стоян Камбарев“ през 2013 г.

А ето какво сподели и Деси Тенекеджиева в качеството си на Председател на Фондация “Стоян Камбарев” за обещаващата млада оперна певица:  “Весела Янева е мецосопран с уникален нисък, красив и плътен тембър. Следим таланта й още от ученичка и се радвам, че е едно от големите музикални открития на Фондацията. Веси бе солист на Gospel Choralе и спечели Голямата награда за Полет в изкуството още през 2013-та, заедно с диригента на госпъла – Страцимир Павлов. Весела направи много силен дебют на сцената на Софийска опера, в “Евгений Онегин“ на Чайковски, още като студентка в Националната музикална академия, а в края на миналата година спечели конкурс и стипендия за специализация в Академия „Борис Христов“ в Рим с преподаватели Анна Ванди и Валентина Марафа, които също бяха очаровани от прекрасния й глас. Сега пред нея стои ново изключително предизвикателство – да представя България на един от най- големите и престижни световни оперни конкурси „Белведере“! Фондация “Стоян Камбарев” я подкрепя и в това важно за нейната кариера начинание, защото вярва безрезервно в нейния потенциал и ще бъде до нея и в бъдеще. Бих искала специално да благодаря на верните ни партньори от туристическа агенция Premiere Tours с изпълнителен директор Росица Георгиева, както и на проф. Любомир Стойков и дизайнера Габриела Колева за приятелството и професионализма. Младите ни таланти имат нужда от подкрепа и е прекрасно, когато я получават!”. Това споделя председателя на Фондация „Стоян Камбарев“, Деси Тенекеджиева за нашата оперна певица.

Весела вече е в Латвия и се подготвя за представянето си на сцената, а ние й стискаме палци.

 
 

Изложба с непоказвани вещи на Кърт Кобейн

| от chr.bg |

Изложба, посветена на покойния вокал на „Нирвана“ Кърт Кобейн, отваря врати в Ирландия следващия месец.

Експозицията „Юношата Кърт Кобейн“ включва дузина вещи на грънч певеца, част, от които непоказвани пред публика досега. Подборът е направен от семейството на звездата. На откриването на изложбата в Музея на иконите на стила в ирландския град Нюбридж, който е на 50 километра от Дъблин, ще присъстват дъщерята на Кърт Кобейн Франсис Бийн Кобейн и майка му Уенди О’Конър.

Певецът, който има ирландски корени, се самоуби през 1994 г. на 27-годишна възраст. Фоновете на Кобейн ще могат да видят зеления пуловер, който той носи на видеото към песента „Smells Like Teen Spirit“, негови детски рисунки на анимационни герои, саморъчно написани текстове на песни, неговата синя кола Додж Дарт от 1965 г.

568718643362820096

„С тази изложба искаме да насочим фокуса към корените на Кърт, към неговите идеи и творчески гений, за да вдъхновим хората да не губят творческото начало и детето в себе си“, обясни сестрата на грънч легендата Ким Кобейн. Сред експонатите, изложени в малкия музей, са още дрехи, носени от актрисите Одри Хепбърн, Елизабет Тейлър, Грейс Кели. В него е имало изложби, посветени на певците Майкъл Джексън и Принс.

646610474709176320

 
 

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров

| от БАН |

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров по научната програма „Шипка“ ще бъде експонирана от 18 до 22 юни във фоайето на Централната сграда на БАН.  Тя се организира от Института за космически изследвания и технологии и ще се открие на 18 юни от 10 часа в присъствието на големия летец-космонавт. Ще бъдат експонирани оригиналните апарати и системи, разработени специално за тази програма, с които той и други космонавти са провеждали научни експерименти на борда на орбиталната станция „Мир“. Ще бъдат показани също скафандъра и костюма на космонавта, както и научни публикации свързани с подготовката, реализацията и резултатите на тази програма, фото и видео материали и други.

В експозицията ще могат да бъдат видени и други знакови прибори и апаратни системи, разработени от български учени, инженери и специалисти, благодарение на които България продължава да заема достойно място сред космическите държави.

 
 

Саундтракът към филма „Най-великият шоумен“ постави рекорд

| от chr.bg |

Саундтракът към филма „Най-великият шоумен“ оглави британската класация за албуми за 19-а непоследователна седмица и постави рекорд за последните 50 години.

Предишният рекордьор – саундтракът към филма „Треска в събота вечер“, оглавяваше британската класация 18 непоследователни седмици през 1978 г.

Най-успешният албум със саундтрак в британската класация обаче е „Звукът на музиката“. Той я оглавява 50 седмици от 1965 г. до 1968 г.

Успехът на саундтрака към филма „Най-великият шоумен“ в британската поп класация обаче е за сметка на новите албуми на Джорджа Смит и „Бийч бойс“. Дебютният албум на Джорджа Смит „Lost & Found“ зае третото място. На второто е „Staying at Tamara’s“ на Джордж Езра. „Бийч бойс“ в сътрудничество с Кралския филхармоничен оркестър заеха четвъртото място. На пето е Ед Шийран с „Divide“.

В класацията на синглите Джес Глин надделя над „Клийн бандит“ и зае първото място с „I’ll Be There“. Така тя подобри рекорда си за най-много хитове на певица в британската класация – 7.

„Solo“ на „Клийн бандит“ зае второто място, а „2002“ на Ан Мари – третото. Четвърти е Джордж Езра с „Shotgun“. Пета е Ариана Гранде с „No Tears Left to Cry“.