RIP, Tumblr: благодарим ти за „нецензурното съдържание“

| от Chronicle.bg, по Wired |

Tumblr никога не била платформа специално за порно, но като много други места в интернет, прелива от такова съдържание. Или по-скоро трябва да говорим в минало време?

В понеделник, за изненада на милиони потребители по света, които от години използват платформата за микроблогове, за да споделят порно гифове, снимки и видеа, Tumblr обяви, че от 17 декември това съдържание ще бъде заличено от мрежата. Пет години по-рано изпълнителният директор на компанията, Дейвид Карп, защити съдържанието на възрастни. Часове след обявяването на съобщението хиляди потребители заплашиха да напуснат изцяло Tumblr, а в момента е отворена онлайн петиция за премахване на решението.

Но мярката на Tumblr да премахне порното далеч не се прави с цел да се „предпази“ определена социална група или да се „осигури по-приятно преживяване“ на потребителите. Тук става въпрос за компаниите и институциите, които диктуват правилата за това кое е „подходящо“ и кое „неподходящо“ в онлайн средата.

Когато Мелиса Дрю, създател на съдържание за възрастни и модел, влиза в профила си в понеделник сутринта (03.12) попада на вълна от известия. Фийдът й прелива от мемета и прощални постове. А личният й профил е бомбардиран от съобщения, че по-голямата част от съдържанието на блога й е в строги противоречия с новите правила на платформата. Основният начин на модела да популяризира работата си е чрез личния блог, като по този начин набира последователи в мрежата на Patreon (социална мрежа, където всеки може да печели пари от последователите си, но със значително по-малка аудитория от Tumblr).

Когато Yahoo купува Tumblr през 2013 г. за 1.1 млрд. долара, изследователите предупреждават, че рекламодателите няма да са въодушевени да се появяват в „порно сайт“. Изпълнителният директор на Yahoo, Мариса Майер, тогава изразява несъгласието си и казва, че ще бъдат изработени алгоритми, подбиращи „брандово-безопасно“ съдържание. В интервю, дадено малко след изявлението на Мариса, Дейвид Карп потвърди приемствеността на социалната мрежа към  порното. „Когато имаш неограничен брой от талантливи фотографи на провокативни фотографии, не можеш да теглиш черта между това съдържание и задкулисна снимка на Лейди Гага, на която се виждат зърната й например.“

Само че този път чертата наистина беше теглена. Въпреки обяснението на Tumblr, че технически се забранява само съдържание, показващо сексуални актове, „човешки гениталии“ и „разкриващи се женски зърна“, значително по-голяма част от съдържанието в блога на Мелиса Дрю е попаднало „под ножа“. Дори материали, които не показват нищо от гореизброеното.

Безопасно съдържание

В интервюта и съобщения към Wired, повече от 30 работници в областта на секса, порно потребители и създатели на блогове описват постъпката като загуба на едно „уникално, безопасно място за подбрана сексуална култура от гифове, снимки и видеа.“ Мнозина от потребителите, за които тази платформа е единственият източник на съдържание за възрастни, казват, че нямат представа къде ще намират същото съдържание след 17 декември. За хилядите работници, работещи в сферата на секса, платформата беше най-ефективният начин да споделят свободно (с определените контролни бариери, разбира се) дейността си. За тях последствията ще са много по-осезаеми. А според изследователите, това решение ще доведе до драстичен спад в потребителите на социалната мрежа, които вече са бесни след изявлението от понеделник.

Решението идва по-малко от две седмици след като Apple свали Tumblr от App Store, след като платформата не успя да засече и публикува материали, съдържащи детска порнография. Въпреки че това съдържание е било бързо премахнато, приложението все още не е върнало Tumblr в списъка си. В последното си изявление Tumblr заявява, че политиката им против разпространението на порно материали с участието на деца не бива да бъде смесвана с решението й да премахне порното. Последното е аргументирано с желанието да се създаде един „по-добър Tumblr“.

Но подобни решения не се взимат без влиянието на външната среда.

През март Конгресът на САЩ гласува Закона за борба със сексуалния онлайн трафик и Закона за спиране на сексуалния онлайн трафик. Създателите на закона го аргументират с това, че той ще даде повече средства за борба със сексуалния трафик в интернет. Но според новите закони интернет платформите са отговорни пред съда за действията на своите потребители. Приемането им незабавно доведе до затварянето на няколко платформи за различни видове съдържание за възрастни.

Редица хора, работещи в сектора за възрастни, казват, че именно отвореността на платформата към порното, ги е привлякла към нея. Според тях сайтът е упора за всички с нетрадиционни сексуални интереси. А високото художествено съдържание на материалите пък отличава Tumblr  от някои строго профилирани порно платформи, като PornHub. За хиляди, ангажирани в сферата, Tumblr винаги е бил най-ефективният начин да комуникират с аудиторията, тя да комуникира с тях и да рекламират себе си и своето творчество. В допълнение към това, като социална мрежа сайтът дава възможност за всякаква форма на изразяване, включително и текстово съдържание.

Лиара Ру, работеща в сферата на секс услугите, казва, че възможностите за намиране на съдържание за възрастни в интернет стават все по-малко, тъй като пазарът се завзема от големите компании, и така не остават възможности за независимите създатели да творят и да разполагат с платформа, която да ги обединява.

Какво направи App Store?

Силните позиции на App Store дават на Apple значително влияние над онлайн съдържанието в световен мащаб. В миналото Apple е подкрепяла сексуално негативна политика, а Стив Джобс лично е заявявал, че „хора, които искат порно, могат да си купят телефон с Android“. Влиянието на компанията обаче се простира много отвъд сферата на iOS. В дните след като Apple премахна Tumblr от App Store, социалната мрежа започна да въвежда промени, триейки редица профили, които дори не показват детска порнография. В допълнение към това към версията на програмата в Android (които и до днес не са премахнали приложението), всички потребители са били принудени да преминат към т.нар. „безопасен режим“, който спира достъпа до провокативно съдържание. След това дойде и забраната на порното.

Политиката на App Store забранява приложения, които „генерират съдържание за възрастни или услуги, които правят така че приложенията да се използват предимно с порнографска цел.“ Ключовата дума тук е „предимно“, тъй като е добре известно, че редица социални мрежи преливат от порнографско съдържание, но очевидно за Apple значение има единствено колко леснодостъпно е то. За справка: през 2016 г. Apple принуди Reddit да промени приложението си за iOS, така че да се забрани достъпът до порнографско съдържание. Днешната версия, достъпна в App Store, значително затруднява намирането на такова съдържание.

Можеше ли Tumblr да направи подобно нещо? Да, но не го направи. Вместо това забрани изцяло и завинаги всички „снимки, видеа и гифове които показват човешки гениталии или разкриващи се женски зърна, както и всяко съдържание, показващо сексуален акт.“ Изключение се прави за показването на женски гърди в несексуален контекст, например при кърмене, след операция или след раждане. Писменото еротично съдържание също няма да бъде забранено, както и творбите на изкуството. За да отличава случаите, компанията казва, че ще използва сложна система от технологии, която ще засича недопустимите съдържания. Участие в процеса ще имат и физически лица.

Потребителите на Tumblr вече откриват проблеми на системата за засичане. Оказва се, че тя маркира и класически картини на Иисус Христос, напълно облечени хора, карикатури, пейзажи и дори дискусии по ЛГБТИ проблеми. „Още в начален етап системата за маркиране на съдържание е слаба. А маркирането на съдържание автоматично те сваля по-долу в търсачката на Google.“ казва изследовател от Университета в Аризона, чиято дейност се фокусира върху Tumblr общностите.

Професор в Университета в Колорадо, специализирал в поведение на аудиториите на мрежи като Tumblr, коментира, че решението ще доведе до масово оттегляне на потребители. Също така, че вследствие на промяната много ЛГБТИ хора и жертви на сексуално насилие, използващи Tumblr за място на себеизразяване, ще бъдат засегнати. „Дори за хора, които не създават съдържание, а са само зрители, това решение се приема за атака върху общността.“

Създатели на съдържание и потребители не знаят какво ще правят занапред. Някои споменават платформи като Reddit и Twitter като алтернативи, но при тях липсва покровителстването на различни сексуални култури. Именно по тази причина милиони души през годините са предпочитали Тumblr заради свободата, която даваше той на потребителите. Има и множество писмени доказателства колко това е помогнало на хора да открият, изследват и приемат собствената си сексуална ориентация.

Тази ера, продължила 11 години, вече приключи. От изявлението на Tumblr става ясно единствено, че  тази социална мрежа ще загуби единственото, което я отличаваше от всички останали – свободата на свободно изразяване и защитата на многообразието. А социални мрежи, които цензурират (Facebook), такива за умилителни пейзажи, храни и туристически дестинации (Instagram) и такива, даващи идеи как да реставрирате стар стол (Pinterest) вече имаме. Tumblr обаче нямаме… няма и да имаме. Защото не е нужно да сме гении, за да разберем, че лишавайки се от това, което те отличава от конкурентите, ти не просто се уеднаквяваш с тях, а загубваш доверието на аудиторията. И накрая изчезваш. Напълно заслужено.

Затова: RIP, Tumblr. Благодарим ти за „нецензурното съдържание“ през последните 11 години.

 
 

NASA обяви края на роувъра Opportunity

| от chronicle.bg |

NASA оповести трагичната кончина на роувъра Opportunity, който е на Марс, след като 8 месеца не установи контакт с него. През юни миналата година на червената планета се разразява пясъчна буря, която явно е повредила робота. От тогава Хюстън се е опитал да установи контакт 800 пъти, но без успех. Пясъкът от бурята може да е покрил соларните панели на машината и така тя да не може да се презареди.

Вчера вечерта NASA направи последен опит да се свърже.

„Един от най-успешните и трайни подвизи в междупланетарното изследване, нашият роувър Opportunity, трябва да приключи след почти 15 години на повърхността на Марс. Той беше създаден да издържи 90 марсиански дни, ето видео от мисията му.“

Администраторът на NASA, Джим Бриденщайн, написа в Twitter: „След над 800 опита да се свържем с Opportunity, днес обявяваме края на края на успешната марсианска мисия. Opportunity надживя предвижданията ни с повече от 14 години.“

NASA изпрати роувърите близнаци Opportunity и Spirit през 2003 година, за да изследват повърхността на Марс. Spirit не работи вече няколко години. Opportunity обаче продължи да функционира много след предвиждания срок на годност.

В канала си YouTube NASA често предава на живо:

 
 

Даниел Радклиф: „Няма да бъда последния Хари Потър“

| от chronicle.bg |

Дори само мисълта за някакъв нов живот на поредицата за Хари Потър е малко плашеща. Едва ли има две мнения по въпроса дали продължение под някаква форма е необходимо. Но предвид факта, че в момента това е една от най-популярните формули в киното и телевизията, нищо чудно след време да чуем за нов проект, който да ни напомни наново за (не)забравеното старо.

Самият Даниел Радклиф смята, че продължението на „Хари Потър“ е „неизбежно“ и той не би се изненадал, ако някой ден се появи нов филм или сериал. Това споделя 29-годишният актьор в интервю за сайта IGN.

„Сигурен, че ще има някаква нова версия. Знам, че няма да съм последния Хари Потър за времето си.“ казва Радклиф, цитиран от Entertainment Weekly, по повод актьорите от постановката „Хари Потър и прокълнатото дете“ Джейми Паркър и Гарет Рийвс, които са влизали в ролята на момчето магьосник.

„Би било интересно да видим колко дълго ще останат тези филми. В момента сякаш над тях е издигнат ореол, но той ще изчезне, блясъкът ще угасне в някой момент.“ продължава актьорът. „Би било интересно да го възродят и просто да направят нова версия на филмите или пък сериал.“

Макар според Радклиф продължението да е неизбежно, той споделя, че няма намерение да се връща в магьосническия свят в бъдеще, тъй като в момента има други проекти. Сред тях са участие в постановка на Бродуей и участие в сериала Miracle Workers, чиято премиера в САЩ беше преди три дена. Сюрреалистичният сериал разказва за това как Господ (Стийв Бушеми) е загубил вяра в човечеството, а Радклиф играе ангел, който успява да го убеди да го прати на Земята, където да изпълни молитвите на хората.

 
 

Трейлърът на „Frozen 2″ вече е тук (и е доста мрачен)

| от chronicle.bg |

Трейлърът на „Frozen 2″ е тук и изглежда доста по-тъмен от първия филм.

Във видеото виждаме принцеса Елса, която се опитва да влезе в бурните води на морето, използвайки силите си. Тя обаче не успява да пребори водата, което загатва за мрачния характер на филма. Останалата част от кадрите – на Арендейл, на Анна с меч и на Кристоф, който язди лоса си – също не изглежда да носят оптимистичната нотка на оригиналния „Frozen“.

Frozen2HERO

Трейлърът не издава много за сюжета освен, че Елса (Идина Мензел), Анна (Кристен Бел), Кристоф (Джонатан Гроф), Олаф (Джош Гад) и верният Свен се завръщат.

Все още нямаме и синопсис от Disney, но знаем, че Еван Рейчъл Ууд и Стърлинг К. Браун също ще се присъединят към актьорския състав в неизвестени роли.

„Frozen“ излезе през 2013 година и ни разказа прекрасната история на принцеса Анна, която, с помощта на Кристоф, Свен и Олаф, успява да намери сестра си, която бяга от царството си, уплашена от ледените си сили.

Филмът моментално стана хит, както и най-печелившата финансово анимация в историята. Той спечели и 2 Оскара – за най-добра пълнометражна анимация и най-добра песен („Let It Go“, която побърка родителите на малки момиченца, които трябваше да я слушат нон стоп вече години наред).

Премиерата на „Frozen 2″ е на 22 ноември.

 
 

„Фаворитката“ е абсолютният фаворит

| от |

Сигурно вече сте чули и чели достатъчно за „Фаворитката“ (The Favourite) – третия англоезичен филм на гръцкия режисьор Йоргос Лантимос, който е първенец по номинации за „Оскар“ тази година (той и „Рома“ си делят първото място с 10 номинации). За него се говори още от лятото на миналата година, когато триумфира на кинофестивала във Венеция. След премиерата на филма в България на 8 февруари можем само да свалим шапки на Лантимос и съвсем заслужено да наречем „Фаворитката“ абсолютният фаворит в киното на 2018 г.

Историята на филма започва през далечната 1998 г. – Дебора Дейвис пише сценария, в който главни персонажи са една кралица и две братовчедки, готови на всичко, за да бъдат нейни верни спътнички в живота. Години по-късно историята стига до Йоргос Лантимос, който възлага на Тони Макнамара да подобри текста на Дейвис. Това трио стои в основата на „Фаворитката“.

The-Favourite-TF_03557-FEATURED

Действието се развива в началото на XVIII век, когато начело на Великобртиания стои овдовялата и разпадаща се физически и психически кралица Анна (Оливия Колман). Здравословни проблеми я правят трудноподвижна. Загубата на съпруга й и на 17 деца (някои мъртвородени, други починали скоро след раждането) са сринали психиката й.

Неотлъчно до нея стои лейди Сара Чърчил, Херцогиня на Марлборо (Рейчъл Вайс), която на практика управлява държавата. Върховенството на лейди Сара в кралския двор е нарушено от появата на братовчедка й, Абигейл Хил (Ема Стоун) – обедняла благородница, която пристига да търси работа в двореца. С течение на времето между кралицата и Абигейл се заражда приятелство, което слага начало на триъгълника между жените. В него се преплитат безброй общовалидни за човека мотиви, от които всеки зрител ще открои свой собствен акцент – и на практика всеки ще има право в твърденията си.

Това е най-силното качество на „Фаворитката“. Историята в този филм е многопластова до степен, в която всеки може да прозре онова, което според неговата отправна система е ключово в тази история. Стремеж към власт, лейди Сара? Да. Моралното падение на еснафа, докоснал се до бляскавия живот в двореца, Абигейл? Разбира се. Сривът на човешкото в човека вследствие на непреодолимата трагедия, Ваше Величество? Абсолютно. Това е само на повърхността.

file-20190125-108367-11vugo3

Под основния конфликт между трите жени виждаме войната между Франция и Великобритания, политическите игри на парламента, нравите на една отдавна отминала епоха – всичко това, пречупено през призмата на Йоргос Лантимос.

Режисьорът този път представя симбиоза между характерния си експериментаторски подход и лесносмилаемия кинопродукт, показвайки почти гениално дълбочината на историята с помощта на комедийните елементи. Последните са толкова класно въведени, че е същински душевен оргазъм да гледаш как лейди Сара коментира грима на кралицата или как Абигейл се измъква от стаята, докато братовчедка й задоволява „г-ца Морли“. Същият душевен оргазъм се изпитва и от самото слушане на диалозите, които с подбора на думи и звуци създават характерно музикално звучене и ритъм на разказа, граничещи с поезия. Добавете към това и майсторското показване на личния път на всеки един от персонажите и получавате съвършения сценарий.

Снимачният подход на оператора Роби Раян, а след това и монтажът на Йоргос Мавропсаридис са поредната добавена стойност към диаманта „Фаворитката“. Филмът не страда от типичната за тези историческите сюжети кичозност и претруфеност, благодарение на различните ъгли, от които е разказана историята. На практика от всеки кадър би могла да излезе творба на изкуството, достойна за ренесансов художник.

the-favourite-emma-stone

Най-сладкото оставяме за най-накрая, а това са Оливия Колман, Рейчъл Вайс и Ема Стоун. Лантимос събира три различни актриси, с различни средства, възможности и мащаб и изважда от всяка от тях най-силните й страни. Резултатът са три ярки и стабилно изградени персонажи, които доказват високото майсторство на актрисите.

По ирония на съдбата, видима не за всички, „Фаворитката“ се поява именно в годината, когато два филма, стоящи на противоположни полюси, са рамо до рамо в битката за наградите. На единият полюс е „Рома“, който събира на своя страна представителите на доброволно депресиращата се аудитория, а на другия е „Роди се звезда“ – олицетворение на леснодостъпния кинопродукт, идеален за масовата аудитория. Безспорно и двата филма са добри. Но нито един от тях не би могъл, поради своята характерност, да бъде наречен „най-добър филм на годината“. Доброто кино не дели хората на лагери, основаващи се на субективното усещане. Доброто кино е добро от всички ъгли… точно както „Фаворитката“.