Пропастта, която дели България

| от | |

7Road_Sofia

Големият български писател Константин Константинов в книгата си “Път през годините” задава ироничния въпрос: “Провинцията – не започва ли тя от светофара при халите?”, визирайки провинциалния характер на столицата по онова време, пише Гласът на Русия.

Днес София е модерен европейски град, в който живеят 1.4 милиона души, или малко над 16.5 процента от населението на страната. Но в нея се произвежда близо 33 процента от Брутния вътрешен продукт на България. София е градът, в който са съсредоточени всички министерства, банки и големи финансови и научни институции, агенции и национални медии. Опитът на бившия финансов министър Симеон Дянков да извърши децентрализация като прехвърли министерства или техни звена от столицата в провинцията, се провали с гръм и трясък защото бе лишен от икономическа и социална логика.

Девизът на София: “Расте, но не старее” остава в сила. Нейното население се увеличава с 30 хиляди души годишно. Но поводът за тези редове не е оптимистичен като девизът, а е тревожен феномен – социалната и икономическта пропаст между София и провинцията, която не е от вчера, става все по-опасно дълбока. Средният доход на човек от домакинство в столицата например е 1159 лв., докато в област Силистра е 700 лв. Подобна е разликата между София и Видин, Враца, Монтана, Пазарджик и други областни градове. При това доходите на столичани се увеличават с 12 процента годишно, докато в Силистра или Видин увеличението е под 5 на сто. Ако тази тенденция се запази след двайсетина години силистренци и пазарджиклии ще получават една пета от доходите на софиянци. Това показват данните от проучване на Института за пазарна икономика (ИПИ), акцентиращо върху задълбочаващата се пропаст между стандарта и качеството на живота в столицата и в останалите области на страната.

Икономическата криза продължава да задълбочава тази пропаст, която дели българите на софиянци и останалите. Според анализа на ИПИ това важи не само за нивата на средногодишния доход на гражданите, но и за индикатори като безработица и заетост. Фрапираща е разликата между София и Видин например в сферата на заетостта. Безработицата в столицата е 3.6 процента. За страната тя е 12.8 на сто. В 20 от общо 28 области е над средната за страната, като най-висока е във Видин – 22 на сто, Монтана – 20,8 на сто, Враца и Смолян – 20 на сто. В тези области средния годишен доход на член от домакинство е под 3000 лева.

Логични и очаквани, при такива статистически данни, са и потресаващите факти на Националния статистичеки институт за смъртността, която в София 11 на хиляда, а в област Видин – 38 на хиляда. Населението на България се топи със седем души на час. Обезлюдават цветущи допреди двайсетина години селища. На всеки 60 минути петима българи умират, а двама емигрират. В малките градове и в селата не достигат лекари, няма аптеки, няма магазини, нито пътища с нормална настилка, в някои села няма дори питейна вода. Двеста български села са напълно обезлюдени през последните 20 години. В над две хиляди села живеят по 50-60 души, предимно възрастни хора. В столицата картината е коренно различна. Улиците й са задръстени през целия ден от скъпи автомобили, моловете са пълни с купувачи, без резервация в ресторантите не може да се намери място…

Перспективата отново е в полза на столицата. През следващите седем години различията между София и провинцията ще се задълбочават драматично. Проектът на новата оперативна програма “Региони в растеж” предвижда София да получи 20 процента от бюджета на програмата, който е 3 милиарда лева. Следващите осем големи града, които по броя на населението изпреварват столицата ще получат общо едва 15 процента от тази сума. Пропастта, която дели България става все по-дълбока…

 
 

Наградите за филми и музика MTV: списък с номинираните

| от chronicle.bg |

Наградите за филми и музика MTV бяха раздадени на 16 юни и вече можем да ви покажем кои тоалети се откроиха. Не за това пишем сега обаче, а за да подгреем за тази  вечер, когато ще бъдат обявени победителите на едни от най-комерсиалните награди в киното, чийто номинирани са същински еликсири  за душата на масовата аудитория.

27-мата церемония ще се състои в Санта Моника, Калифорния. Най-много номинации има хитът в тазгодишния бокс-офис „Черната пантера“, а от отбора на сериалите е „Stranger Things“. Крис Прат пък е награден с почетната Награда на поколението за приносът му към развлекателната индустрия.

Ето и пълният списък с номинираните филми, сериали и индивидуални изпълнения. 

Най-добър филм

Avengers: Infinity War
Black Panther
Girls Trip
IT
Wonder Woman

Най-добър сериал

13 Reasons Why
Game of Thrones
grown-ish
Riverdale
Stranger Things

Най-добро изпълнение във филм

Чадуик Боузман – Black Panther
Тимъти Шаламе – Call Me by Your Name
Ансел Енгрот – Baby Driver
Дейзи Ридли – Star Wars: The Last Jedi
Сърша Ронан – Lady Bird

Най-добро изпълнение в сериал

Мили Боби Браун – Stranger Things
Дарън Крис – The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story
Катрин Лангфорд – 13 Reasons Why
Иса Рей – Insecure
Мейзи Уилямс – Game of Thrones

Най-добър герой

Чадуик Боузман като Черната пантера – Black Panther
Емилия Кларк като Денерис Таргариен – Game of Thrones

Гал Гадот като Жената чудо – Wonder Woman
Грант Гъстин като Бари Алън/Светкавицата – The Flash
Дейзи Ридли като Рей – Star Wars: The Last Jedi

Най-добър злодей

Джош Бролин като Танос – Avengers: Infinity War
Адам Драйвър като Кайло Рен  – Star Wars: The Last Jedi
Майкъл Б. Джордан като Ерик Килмонгър – Black Panther
Обри Плаза като Лени БъскърAubrey Plaza – Legion
Бил Скарсгард като Пениуайз – IT

Най-добра целувка

Jane the Virgin – Джина Родригез (Джейн) и Джъстин Балдони (Рафаел)
Love, Simon – Ник Робинсън (Саймън) и Кейнан Лонсдейл (Брам)
Ready Player One – Оливия кук (Сам) и Тай Шеридан (Уейд)
Riverdale – Кей Джей Апа (Арчи) и Камила Мендез (Вероника)
Stranger Things – Фин Улфхард (Майк) и Мили Боби Браун  (Единайсет)

Най-добро изпълнение на уплашен герой

Талита Бейтман (Джанис) – Annabelle: Creation
Емили Блънт (Eвелин Абът) – A Quiet Place
София Лилис (Бевърли Марш) – IT
Кристин Милиоти (Нанет Коул) – Black Mirror
Ноа Шнап (Уил Байърс) – Stranger Things

Най-добро комедийно изпълнение

Джак Блек – Jumanji: Welcome to the Jungle
Тифани Хадиш – Girls Trip
Дани Левай – Schitt’s Creek
Кейт Маккинън – Saturday Night Live
Ейми Шуимър – I Feel Pretty

Най-добър документален филм за музика

Can’t Stop, Won’t Stop: A Bad Boy Story
Demi Lovato: Simply Complicated
Gaga: Five Foot Two
Jay-Z’s “Footnotes for 4:44”
The Defiant Ones

Най-добро риалити шоу

The Kardashians
Love & Hip Hop
Real Housewives
RuPaul’s Drag Race
Vanderpump Rules

 
 

Мъж хакна билборд, за да пусне порно

| от chr.bg |

Да седиш в задръстване е ужасно и човек няма много избор с какво да се развлича: може да разглежда Instagram, да се разглежда отблизо в огледалото за задно виждане или просто да медитира под белия шум на клаксони, двигатели и ругатни.

В Джакарта обаче един 24-годишен IT специалист има по-добра идея. Докато бил в задръстване, той хакнал електронен билборд наблизо и пуснал японско порно за развлечение на останалите в участници в затормозяващото движение.

Той забелязал техническите детайли на билборда след известно упражнение в IT способности пуснал 10 минути от филмчето „Watch Tokyo Hot“. По принцип тук трябва да ви покажем трейлъра на филма, но няма.

В останалите държави това би било прието като прочва на безвкусен хумор, но не и в консервативна Индонезия, където достъпът до порнография е забранен. Мъжът е арестуван от полицията и може да получи до 12 години затвор.

 
 

Глупавите цитати на известните

| от chr.bg |

И ние да давахме по 100 интервюта на ден, рано или късно и ние щяхме да кажем някоя глупост.

Отговорността към думите обаче е най-голяма когато имаш хиляди последователи. Това идва автоматично с известността и всеки, който получи световно или дори локално внимание, трябва да има това предвид.

В днешната ни галерия събрахме 12 найстина невероятни цитата от световно известни личности, които са просто прекрасни! Разбира се, голяма част от тях просто искат да се харесат и този устрем понякога дава откат.

Прочетете великите има реплики!

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената: