Политическа слепота и блъф с превръзка на очите

| от |

Бисер Манолов, www.bissermanolov.com

Все повече анализатори започват да си задават въпроса: Какво наистина представлява проектът „Южен поток“? Видно е, че дефиницията „чист бизнес“ за него е повече от неподходяща. Ако му поставим единствено табелата „гео политическо оръжие“, също така клоним към крайно погрешно определение. Смятам, че точно в този момент проектът най-точно би бил определен като смес с газово-геополитически-реваншистки произход, със слаби оттенъци на чист бизнес. При това положение никой не трябва да бъде учуден, че въпросният проект не се случва.

В България темата просто се оказа „разкошен повод“ за мигновено разделение на обществото на русофили и русофоби. Колко сме наивни! Като начало „Южен поток“ не е българо-руски проект, това първо. Второ, цената на „Южен поток“ се движи около 23 млрд. евро, която в момента е абсолютно непосилна за руската хазна. До този момент категорично липсват публично оповестени стойностни показатели, които да бъдат коментирани чисто експертно. А, да, забравих анонса на г-н Путин, че България ще губи по 400 милиона евро на година. Защо не каза поне, че загубата ще нахвърли 1 млрд. евро годишно. Второто някак си

звучи по-мащабно,
по-руски

Моята позиция по темата е изцяло в съответствие с европейските стандарти и ще представя аргументите си в тази посока. Много тъжно се получава, когато гледаш родни политици от левия спектър на политическото ни пространство, които вкупом ревнаха след покер хода на Путин с лозунги за революция и национално предателство.

Нека да си припомним основните принципи за функциониране на Третия енергиен пакет, който Европейската комисия представи още през вече далечната 2007 година. Нека също така да се опитаме да разгледаме ситуацията около „Южен поток“ през призмата на европейската енергийна стратегия и тогава да режем с ножицата за крайни оценки. Според оценката на председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу от 2007 г.: „Общият енергиен европейски пазар ще подсигури честни цени, независимост на доставките и ще увеличи конкурентоспособността за всеки един европеец, за всяка една компания. Всеки един европеец ще може да си из- бере сам доставчика на газ.“ За постигането на тези цели от ЕК бяха набелязани няколко важни стъпки.

Първо, отделяне на собствеността върху преносната инфраструктура.

Второ, доставчици от трети страни трябва по категоричен начин да заявят съгласието си за използване на пренос-
ната им мрежа от всички участници на пазара.

Трето, търговия „през граница“ на електричество и газ между европейските държави. Точно този подход ще позволи изграждането на единна европейска енергийна система, която е безусловно най-добрата гаранция за диверсификация на доставките и конкурентоспособност на енергийните цени.

Четвърто, комисията ще промотира съвместна колаборация и инвестиции между европейските държави в стреме-жа за изграждането на Европейска мрежа на системните оператори.

Пето, по-голяма прозрачност при обмена на информация между производители, доставчици и потребители, което ще

възпрепятства пазарни
манипулации с цените

Шесто, нарастваща солидарност чрез свързване на националните преносни мрежи в обща система.

Това са в най-общ порядък принципите на Третия енергиен пакет, който ЕК предложи през 2007 г. Някой от вас случайно да е запознат с руската позиция за спазването на европейското законодателство, въведено с Третия енергиен пакет при изграждането на „Южен поток“? Аз лично не. Някой от вас да съзира в тези принципи каквото и да е политиканстване? Аз лично не, виждам само и единствено стъпки в посока максимална защита на интереса на крайните потребители. И тъй като вече казах, че проектът „Южен поток“ е руско-европейски, не виждам нито едно основание г-н Путин, по най-недипломатичен начин, за пореден път да си позволява ди- ректни нападки към България. Знаете ли как „Южен поток“ ще започне веднага? Не се шегувам. Това е чрез подписването на декларация между Русия и Европа, че „Южен поток“ ще бъде изграден в съответствие с европейските норми и стандарти. Точка!

Не знам дали има успешен играч на покер, който блъфира с превръзка на очите, или казано в контекста на „Южен поток“, да блъфира при наличие на политическа слепота в напреднала фаза. „Южен поток“ няма да има. Ще строим „Турски поток“, отсече Путин и явно вече мисли как да построи газопровод през Марианската падина. Само да припомня, че мегапроектът за доставки на газ от Сибир към Китай, възлизащ на 400 млрд. долара, вече се забавя. Турция и Русия имат изключително сложни политически взаимоотношения. Напоследък най-вече заради Сирия. Путин безрезервно подкрепя режима на Асад, който до момента струва 200 000 човешки живота, Анкара е потънала в проблеми със сирийската бежанска вълна. Нямам идея дали е възможно да се прави бизнес на държавно ниво, тотално игнорирайки политическите различия. Путин твърди, че може – е да де, но той твърди също така и че в Украйна няма руски войници.

Турция ще получи 6% по-ниски цени на синьото гориво. Само да ви кажа, че и Китай получи зашеметяващо ценово предложение, за да отекнат фанфарите за многомилиардната сделка в света. Това са стари прийоми с привкус от периода на студената война. Знаете ли обаче къде е разликата? Предателят, наречен интернет. Имам предвид „предател“ от позицията на г-н Путин. И какво казва Предателят? Икономическият министър на Русия прогнозира, че за 2015 г. икономиката на страната ще потъне с 0,8%. Няколко часа по-късно тази публикация на

сайта на
Министерството на
финансите бе изтрита

Ах, този предател! На сайта на руската централна банка може да бъде намерена информация, че от 2008 г. насам нетният размер на чуждестранните капиталови потоци непрекъснато се свива. За 2014 г. сумата ще бъде минус 120 млрд. долара. Прогнозата за 2015-а ще бъде за „напуснали“ нови 90 млрд. долара. Нарочно споменавам тези числа, защото за нови газопроводи просто трябват огромни количества пари, а те са дефицитна стока за руския бюджет. Хората, които владеят бойните изкуства, никога не атакуват първи. Според тях това издава страх. Аз бих добавил – политическа слепота.

И така, дали България има нужда от европейско-руския проект „Южен поток“? Всеки нормален би казал – да. Дали България има нужда от някакъв договор за изграждане на някаква газова тръба между Русия и България? Всеки още по-нормален човек би извикал – не, не и пак не.

P.S. За троловете, които ще ме полазят след публикуването на статията, моля най-учтиво да се отнесат с уважение към майка ми, тя няма нищо общо с този материал. Благодаря!

 
 

Участието на Илън Мъск в новия адронен колайдер

| от chronicle.bg |

Изстрелвал си ракети, създал си автомобилна компания и си излизал с поп звезда. Какво още можеш да направиш? Ако сте Илън Мъск, нищо чудно да се насочите към разгадаване на един от най-големите проблеми на човека.

Милиардерът твърди, че са му предложили да построи наследника на Големия адронен колайдер в ЦЕРН, с който да се изследва по-добре популярната вече частица – Хигс бозонът.

 

В Twitter Илън написа: „Директорът на ЦЕРН ме попита дали Boring Co може да изкопае тунела за новия ГХК. Сигурно ще се спестят няколко милиарда евро.“

Хигс бозонът е субатомна частица, която дава маса на други фундаментални частици. За жалост тя се разпада изключително бързи и затова е трудно да бъде изследвана. Затова е нужен по-голям колайдер.

Новият колайдер ще е 100 километра – за сравнение настоящият е 27 километра. Той ще бъде и 10 пъти по-мощен.

 
 

Как се украсяват курабийки

| от chronicle.bg |

Обичате ли курабийки? Разбира се, че обичате! Сега както всичко обичано, така и те се развиват и то по много креативен начин.

В интернет през последните няколко години се появиха редица YouTube канали, които обръщат внимание специално на декорирането на курабийки за удоволствие на публиката. На тази тенденция не се обръща достатъчно внимание, а тя силно го заслужава.

Видеата с храна не са нещо ново. Има цели телевизионни канали, посветени на готвенето и гастрономията. Заради това, в момента като че ли наблюдаваме израстването на едно „ново“ изкуство до висотите на киното и музиката.

В момента могат да се намерят подобни компилации, които са дълги дори по 1 час, а акаунти, които предлагат такова забавление и в снимки освен видео, могат да бъдат намерени във всички социални мрежи. В Instagram има страници със стотици хиляди последователи, а видета в YouTube често имат милиони гледания.

 
 

Мъж бори депресията с домашен алигатор

| от chronicle.bg |

Мъж, страдащ от депресия, казва, че 3-годишният му домашен любимец – алигатор на име Уоли – му помага да подобри менталното си здраве и да преодолее смъртта на приятелите си.

Джо Хеней, на 65 години, осинови животинката през 2015 година, когато тя е едва на 14 месеца и е дълга около половин метър. Сега двамата имат дълбока емоционална връзка: „Колкото повече време прекарвахме заедно, толкова повече се сближавахме. След това докторът каза, че ми помага и го задържах.“

5-0f12

Уоли в момента е метър и половина и тежи 10 килограма. Той беше дресиран в продължение на месец как да живее в човешки апартамент и как да се държи сред хора. Уоли си има и другарче, Скрапи, с което обитават малък фонтан във всекидневната на Хеней.

Алигаторът често се среща и с деца със специални нужди. Никога не се е опитал да ухапе или да атакува някого, но въпреки това Джо предупреждава, че Уоли е диво животно и около него трябва да се държим предпазливо.

„Той изглежда щастлив при мен. Получавам много подкрепа от него и виждам какво прави и за другите хора.“

 
 

На крачка сме от практичен летящ костюм

| от chronicle.bg |

От години във военните среди се полагат усилия за развитие на технологиите, които да помагат на войниците, в най-разнообразни посоки. Ричард Браунинг, основател и изпълнителен директор на Gravity Industries, разходи реактивния си костюм по тренировъчната площадка на UK Royal Commando в Лимпсоун, Великобритания

Браунинг започва компанията през 2017 година. Костюмът се казва Daedalus Mark 1 и използва 6 малки реактивни двигателя – 2 на гърба и по 2 на всяка ръка – които позволяват контролиран полет.

В момента костюмът изглежда като от филм на Marvel. Костюмът има и специална каска с дисплей, на който се вижда информация за горивото и други данни.

Технологията все още не е готова за ползване от армия или цивилни, но не изглежда далеч от финалния си вид. Шумът от двигателите е един от най-забележимите проблеми за изглаждане, например. Очакваме съвсем скоро подобна играчка да се появи и на „цивилния“ пазар.