Няма драма за църквата, драмата е човешка

| от |

patriarh

Климент Христов, богослов и журналист

От времето на 90-те години се създава впечатлението, че БПЦ влиза в медиите в два случая – единият е тържествен, когато някой присъства на света литургия, а другият, за съжаление е свързан със скандали. Това е много тежко за самите митрополити, защото те съзнават какъв образ им се създава.

В момента ситуацията е доста напрегната, но това е обусловено, защото в момента се извършва смяна на поколенията в Свeтия синод. В рамките на тази година предстоят изборите на четирима владици от общо 15. Вече се проведе изборът на Западноевропейски митрополит. Реално премина веднъж изборът във Варна, който беше касиран. Предстои избор в Неврокопска епархия, т.е. в Благоевград и също чакаме да се насрочи дата за избор в Русе. Всъщност в рамките на няколко месеца ще бъде подменен почти една трета от състава на Свeтия синод. Това е съвсем човешка причина да се създаде вътрешно напрежение и вътрешно очакване в Църквата кой ще бъде избран, кои ще са новите. Съответно както при всички избори между хора и тук има нарастващо напрежение.

В момента това напрежение се усилва през определени канали и достига твърде високо ниво. Имаше няколко мнения през последните дни, които бяха доста субективни. Това, което в последните дни чуваме от лидера на КТ „Подкрепа“ д-р Константин Тренчев, както и изказвания от днес, във връзка с смъртта на приснопаметния митрополит на Варна дядо Кирил, не са нови. Д-р Тренчев и преди изказа подобни версии. Такива съмнения за насилствена смърт на митрополита витаят от лятото и във Варна.

Но аз искам да обърна внимание, че във всяко едно разследване – дали е журналистическо или криминално, винаги, когато се отправят обвинения, хората трябва да бъдат много внимателни, защото трябва да мотивират тези обвинения. До тук чухме съмнения, опасения, обвинения към конкретни личности, дори в това число и към митрополити, но не чухме мотив за евентуално престъпление от такъв тежък характер, каквото е убийството. Докато няма мотив, конкретни причинноследствени връзки, е много опасно да се отправят в публичното пространство подобни неаргументирани послания. Не желая да налагам цензура именно като богослов и като християнин. Но смятам, че всяко изказване трябва да бъде аргументирано.

Но нека се върна към напрежението в Църквата. Има големи очаквания и на самите хора, които искат най-доброто за себе си, и на самите избираеми, като всеки тръпне в съвсем човешкото си желание да бъде избран. Всъщност напрежението е характерно за всяка предизборна ситуация. При някои хора може би има „избиване на балансите“, те са по-емоционални вероятно в изказванията си. В крайна сметка и времето ще покаже как ще е развият нещата. Уставът на БПЦ е много интересен. При него се търси консенсусната личност, затова се посочват винаги две имена. Бяха отправени упреци, че има опити за манипулация. Но и това е въпрос на тълкувание – опити за манипулация, или просто калкулация. Защото в крайна сметка избирателите имат вратичка да посочат желания от тях кандидат така, че той да бъде много по-избираем от останалите. Това е въпрос на възможна калкулация и на подготовка.

С тези четири избора вероятно ще се получи в Светия синод една интересна не само смяна на поколенията, а и да се стигне до много ясно разлика между млади и стари владици. Което в никакъв случай не значи, че това ще е драматично или страшно. Първият избор вече е факт с издигането на епископ Антоний за западноевропейски митрополит. В момента имаме доста църковни йерарси, които са над 70 години, а като се погледне списъкът с т. нар. достойни избираеми, се вижда, че има доста млади епископи на възраст до 50 години. Това ще е съвсем младо поколение в Светия Синод. Все пак само в рамките на последната година след патриарх Максим, починаха и двама много активни и много млади владици – дядо Кирил на 59 години и дядо Натанаил на 60 години.

Но накрая нека да си спомним една много хубава българска поговорка, която ни напомня, че „човек предполага, а Господ разполага“. Не се съмнявайте, че Бог гледа.

 
 
Коментарите са изключени за Няма драма за църквата, драмата е човешка