Нуждата да нямаш желание

| от |

Автор : Асен Ненов

Аffluenza е тежко, заразно и социално преносимо състояние на претоварване, задлъжнялост, тревожност и прахосничество поради постоянен стремеж към притежание на повече, казват авторите на страховитата „The All-Consuming Epidemic“. Всъщност става дума за епидемичното разрастване на консумацията и съпътстващите я негативи за околната среда и социално-икономическата тъкан на цивилизацията ни.

Твърди се, че основната причина за появата на Affluenza през XX век е финансовото неравенство в обществото и породената от него липса на щастие. А щастието в България си е болна тема отдавна – през 2010 г., представяйки академично изследване на щастието по държави, сп. Economist озаглави материала си „Богатите, бедните и България“. Заглавието не е случайно, защото по неясни причини у нас хората са трайно нещастни, въпреки бавното, но сигурно забогатяване и развитие на страната.

 2

Аffluenza се характеризира с:

  • Нужда от закупуване на ненужни вещи, по-известно като „шопинг терапия“;
  • Неконтролирано желание за закупуване на повече от нужното;
  • Примитивизиране и деградация на ценностната система;
  • Чувство на самообезценяване и неудовлетвореност, въпреки увеличаващата се покупателна способност и притежание на все повече материални блага;
  • Синдромът „Богат бедняк“, при който въпреки привидния финансов просперитет на страдащия, за да поддържа желания стандарт на живот, той е сериозно задлъжнял до степен, че едвам преживява.

Икономика на нелогичността

Още от 30-те, но по-сериозно в началото на 50-те години на миналия век, икономистите измислят модел и предлагат начин да се увеличат печалбите от продажби, като… намаляват качеството на продукцията!? В редица икономически научни статии се дискутира намаляване на качеството на продукта с цел да стане неизползваем по-скоро, както и модели за стимулиране на бързата подмяна на вещите. Същевременно обаче е важно да се запази доверието на потребителя, за да закупи пак от същата марка. Този феномен се нарича “планирано излизане от употреба”.

3

Нужда vs. Желание

В съвремието, биологическата ни нужда да поемаме въглехидрати поради тяхната енергийна стойност е подменена от многобройни желания да ядем сладко. Това особено важи за продукти, които се рекламират агресивно и повсеместно. Стига се дотам, че се създават несъществуващи дизайнерски храни, които се представят за традиционни и с годините ги подменят по финансови причини. Нуждите са свързани с оцеляване, ръст и развитие на биологичния ни организъм. Желанията могат да се припокриват с нуждите, но в голяма част от случаите са свързани с моментно настроение или сугестиране от страна на реклама, продавач или дете. Имаме ли реална нужда от всичко онова, което купуваме?

Колкото повече, толкова повече

Поради деформациите, нанасяни върху ценностните системи на общностите, и агресивното акцентиране върху забавление и удовлетворяване на примитивни желания и инстинкти, консумативното се просмуква в гражданското, като на някои места е възможно да го подмени напълно. След като тази деградация е факт, за прекомерната консумация няма пречки: прекомерната консумация води до още консумация. Но тази всъщност неразумна консумация води до деградиране на околната среда, което пряко и непряко касае всяко същество на тази планета.

Ефектът от прекомерната консумация не е отразен само във фетишизирания ръст на продажбите и печалбите. В неустойчивия модел, който ползват икономическите герои на съвремието, има съмнителни и антисоциални производствени практики, които обезпечават ниската цена. Елиминирането на темата за робския труд и потапянето и в море от желания и забавления е характерна черта на съвременното консуматорско общество.

1

Денят без покупки

На този ден не се пазарува, мисли се, осмисля се и се премисля. Обикновено денят съвпада с черния петък в САЩ, а за целия свят се отбелязва ден по-късно. Първият #BuyNothingDay в света e през 1992 година в Канада, организиран с подкрепата на AdBusters – контракултурното издание, което стоеше и в основата на движението OccupyWallStreet. Тази година #BuyNothingDay е на 30.11.2013, събота.

Ако не пазаруваме в Деня без покупки, ще покажем, че потребителят не е само част от статистиката, а разумно същество, притежаващо убеждения, морал, мечти и бъдеще. В консумативното общество, за да бъдем активни граждани, трябва да сме разумни потребители, защото реалността е такава – корпорациите, за чиито продукти ежедневно гласуваме с покупките си, ще повлияят на бъдещето ни толкова, колкото и правителствата, които избираме на всеки четири години. В събота няма да пазаруваме, а ще дадем сигнал на системата, че консуматорите са съзнателни същества, общности, интелекти.

 
 

Храната е по-вкусна, когато е сервирана върху ленена бяла покривка

| от chronicle.bg |

Eкип учени от университета в Копенхаген установи, че когато ястието е сервирано върху снежнобяла ленена покривка, то ни се струва по-вкусно.

Д-р Цзън Лю провел експерименти в реална обстановка с 250 клиенти във френски ресторант. Ястията им били сервирани върху хубави бели ленени покривки или върху хартиени с ниско качество. След това участниците в експериментите трябвало да дадат оценка за това колко е била вкусна храната им.

При едни и същи ястия, тези, които били сервирани върху ленени покривки, се сторили на клиентите с 10 процента по-добри на вкус.

Според Цзън Лю, атмосферата е толкова важна за храненето, колкото и самите кулинарни специалитети. Хубавата обстановка, покривките, кърпите, чашите, посудата и приборите създават амбианс, който придава допълнителна стойност на храната. И добрите ресторантьори никога не пренебрегват именно тези детайли.

 
 

Най-скандалните изпълнения на наградите на MTV

| от chronicle.bg |

Докато наградите Грами са изцяло за музикален престиж, то наградите на MTV, накратко VMA (MTV video music awards) обръщат внимание не само на музиката, а и на провокативността на изпълнителните.

Не че се оплакваме. Откакто церемонията се състои за първи път през 1984, когато млада изпълнителка на име Мадона решава да шокира обществеността, MTV наградите са очакване на интересни моменти.

Шоуто за тази година е планирано за понеделник, като Карди Би ще води с най-много номинации, а сега е най-добрият момент да си припомним най-шокиращите моменти в историята на церемонията.

Ето ги, в хронологичен ред: десетте най-секси изпълнения, които промениха съвременната музика.

1. Мадона – Like a Virgin, 1984

С това изпълнение кралицата на попа се утвърди като провокатор още в началото на кариерата си: нещо, което не се е променило до днес, когато тя вече е на 60 години.

2. Джанет Джексън и „That`s the way love goes/if“, 1993

След това сексуално заредено изпълнение, Джанет Джексън вече не е малката сестричка на Майкъл Джексън.

3. Бритни Спиърс с „I`m a slave 4 you“, 2001

Откакто Бритни покори сцената с жълт питон на врата, светът й е роб.

4. Бритни Спиърс, Мадона и Кристина Агилера – „Like a virgin, Hollywood“, 2003

Страстните целувки между хора от един и същ пол не са някакво явление сега, но през 2003-а все още бяха. Затова когато Мадона пусна език на Бритни, това си беше събитие.

5. Beyonce and Jay-Z – „Crazy in love“,2003

Много хора се съмняваха дали Бионсе ще успее да направи соло кариера, след като се отцепи от Destiny`s Child, и да, тя успя.

6. Шакира – „Hips don`t lie“, 2006

Бедрата на Шакира в една от най-горещите й песни отговаряха напълно на парчето на представянето й през 2006.

7. Лейди Гага – „Paparazzi“, 2009

Преди светът да се умори от странностите на Лейди Гага, нейното изпълнение на „Paparazzi“ на MTV наградите, беше впечатляващо.

8. Кейти Пери, Ръсел Бранд и Джо Пери – „We will rock u“, 2009

Това изпълнение също остана в историята.

9. Майли Сайръс и Робин Тик – „Blurred lines“, 2013

След целувката на Мадона и Бритни, това изпълнение на Майли Сайръс и Робин Тик е може би най-обсъжданото. Това беше и случаят, когато Майли Сайръс се сбогува с ангелския си имидж.

10. Ники Минаж – „Anaconda“, 2014

Моментът, в който Ники Минаж изпя и изтанцува тази песен на сцената, официално затвърди туърка като тренд в поп музиката.

 
 

Бенедикт Къмбърбач с увеличение на заплатата за д-р Стрейндж

| от chr.bg |

Бенедикт Къмбърбач ще получи 5 милиона британски лири повече за ролята на д-р Стрейндж във втория филм от вселената на Марвел, отколкото за първия филм, съобщи в. „Сънди мирър“.

Хонорарът на актьора за втория филм ще е 7,5 милиона британски лири. Снимките ще започнат през пролетта на 2019 г. и се очаква да продължат шест месеца. Това означава, че сериалът „Шерлок“, в който Бенедикт Къмбърбач изпълнява главната роля, отново ще трябва да почака.

Бенедикт Къмбърбач вече получи хонорари от 4,2 милиона британски лири за ролите си в „Доктор Стрейнж“, „Тор: Рагнарок“ и два филма от поредицата „Отмъстителите“. Приходите му ще се увеличат, ако бъдат пуснати стоки с образа на героя му.

 
 

6 филма с Робърт Редфорд, които да гледате като се върнете от морето

| от chronicle.bg |

Робърт Редфорд е сияен актьор. Не само заради красотата си, която е вадеща очите, макар днес Редфорд да навършва 82 години, а заради таланта си и отношението си към работата. Той носи магията на едно поколение, което вече е в залеза си, но чиито идеали и присъствие в киното оставиха дълбок отпечатък в индустрията.

След като завършва гимназия в Ел Ей, през 1954, Редфорд започва да учи в Университета в Колорадо на пълна стипендия благодарение на качествата си на бейзболен играч. Бейзболът му помага да запази добра спортна форма в продължение на много години. На следващата година майка му умира от рак, след което той започва да пие и губи стипендията си.

gettyimages-2661980

През 1956 заминава за Франция и Италия и се отдава на бохемски живот. Завръща се в Щатите през 1957 и на следващата година се жени за Лола Джин Ван Вагенен от мормонските среди в щата Юта. Младоженците се местят в Ню Йорк, където Робърт Редфорд се записва да учи живопис в института Прат. Имат три деца – две момичета и едно момче, четвъртото умира от рядка болест.

В началото на 60-те Робърт Редфорд закупува парцел земя в Юта, който сега се е превърнал в огромно владение. Там през 1980 година създава Института Сънданс, а от 1983 година и независимия Сънданс кинофестивал. Името взима от хита си с Пол Нюман Буч Касиди и Сънданс Кид.

По случай днешната дата, на която той празнува 82-ия си рожден ден, ви черпим с няколко филма с негово участие, с които ще си припомните какво е актьорска игра. Филми с доза романтика и намигване към едни други времена.