Нуждата да нямаш желание

| от |

Автор : Асен Ненов

Аffluenza е тежко, заразно и социално преносимо състояние на претоварване, задлъжнялост, тревожност и прахосничество поради постоянен стремеж към притежание на повече, казват авторите на страховитата „The All-Consuming Epidemic“. Всъщност става дума за епидемичното разрастване на консумацията и съпътстващите я негативи за околната среда и социално-икономическата тъкан на цивилизацията ни.

Твърди се, че основната причина за появата на Affluenza през XX век е финансовото неравенство в обществото и породената от него липса на щастие. А щастието в България си е болна тема отдавна – през 2010 г., представяйки академично изследване на щастието по държави, сп. Economist озаглави материала си „Богатите, бедните и България“. Заглавието не е случайно, защото по неясни причини у нас хората са трайно нещастни, въпреки бавното, но сигурно забогатяване и развитие на страната.

 2

Аffluenza се характеризира с:

  • Нужда от закупуване на ненужни вещи, по-известно като „шопинг терапия“;
  • Неконтролирано желание за закупуване на повече от нужното;
  • Примитивизиране и деградация на ценностната система;
  • Чувство на самообезценяване и неудовлетвореност, въпреки увеличаващата се покупателна способност и притежание на все повече материални блага;
  • Синдромът „Богат бедняк“, при който въпреки привидния финансов просперитет на страдащия, за да поддържа желания стандарт на живот, той е сериозно задлъжнял до степен, че едвам преживява.

Икономика на нелогичността

Още от 30-те, но по-сериозно в началото на 50-те години на миналия век, икономистите измислят модел и предлагат начин да се увеличат печалбите от продажби, като… намаляват качеството на продукцията!? В редица икономически научни статии се дискутира намаляване на качеството на продукта с цел да стане неизползваем по-скоро, както и модели за стимулиране на бързата подмяна на вещите. Същевременно обаче е важно да се запази доверието на потребителя, за да закупи пак от същата марка. Този феномен се нарича “планирано излизане от употреба”.

3

Нужда vs. Желание

В съвремието, биологическата ни нужда да поемаме въглехидрати поради тяхната енергийна стойност е подменена от многобройни желания да ядем сладко. Това особено важи за продукти, които се рекламират агресивно и повсеместно. Стига се дотам, че се създават несъществуващи дизайнерски храни, които се представят за традиционни и с годините ги подменят по финансови причини. Нуждите са свързани с оцеляване, ръст и развитие на биологичния ни организъм. Желанията могат да се припокриват с нуждите, но в голяма част от случаите са свързани с моментно настроение или сугестиране от страна на реклама, продавач или дете. Имаме ли реална нужда от всичко онова, което купуваме?

Колкото повече, толкова повече

Поради деформациите, нанасяни върху ценностните системи на общностите, и агресивното акцентиране върху забавление и удовлетворяване на примитивни желания и инстинкти, консумативното се просмуква в гражданското, като на някои места е възможно да го подмени напълно. След като тази деградация е факт, за прекомерната консумация няма пречки: прекомерната консумация води до още консумация. Но тази всъщност неразумна консумация води до деградиране на околната среда, което пряко и непряко касае всяко същество на тази планета.

Ефектът от прекомерната консумация не е отразен само във фетишизирания ръст на продажбите и печалбите. В неустойчивия модел, който ползват икономическите герои на съвремието, има съмнителни и антисоциални производствени практики, които обезпечават ниската цена. Елиминирането на темата за робския труд и потапянето и в море от желания и забавления е характерна черта на съвременното консуматорско общество.

1

Денят без покупки

На този ден не се пазарува, мисли се, осмисля се и се премисля. Обикновено денят съвпада с черния петък в САЩ, а за целия свят се отбелязва ден по-късно. Първият #BuyNothingDay в света e през 1992 година в Канада, организиран с подкрепата на AdBusters – контракултурното издание, което стоеше и в основата на движението OccupyWallStreet. Тази година #BuyNothingDay е на 30.11.2013, събота.

Ако не пазаруваме в Деня без покупки, ще покажем, че потребителят не е само част от статистиката, а разумно същество, притежаващо убеждения, морал, мечти и бъдеще. В консумативното общество, за да бъдем активни граждани, трябва да сме разумни потребители, защото реалността е такава – корпорациите, за чиито продукти ежедневно гласуваме с покупките си, ще повлияят на бъдещето ни толкова, колкото и правителствата, които избираме на всеки четири години. В събота няма да пазаруваме, а ще дадем сигнал на системата, че консуматорите са съзнателни същества, общности, интелекти.

 
 

Двата най-нови модела на Huawei вече са у нас

| от chronicle.bg |

България е една от първите страни, в която продажбата на смартфоните започва броени дни след световната им премиера. На 16 октомври в Лондон китайският технологичен гигант представи нoвaтa cи флaгмaнcĸa cepия с моделите Маtе 20 и Маtе 20 Рrо.

Huawei Mate 20 Pro приляга плътно към ръката и е изключително удобен и лек, въпреки големия дисплей –  6.39 инча. За това допринася почти безрамковия дисплей и нестандартното съотношение на страните му – 19.5:9. На устройството се намира тройна Leica камера и една светкавица. Синият вариант на се отличава със релефна текстура, която предотвратява плъзгането, надраскването му и оставянето на отпечатъци. Четецът на пръстови отпечатъци е интегриран директно в дисплея. Централният процесор Kirin 980 е 75% по-бърз и с 58% по-висока енергийна ефективност в сравнение с предишното 10-нанометрово поколение. Смартфонът има батерия с капацитет 4200mAh и зарядно Max 40W Super Charge за светкавично зареждане. Цената му е от 1249,98 лв. еднократно плащане или 53,98 лв. в комбинация с план Smart U от Vivacom.

Huawei Mate 20 Pro

Huawei_Mate_20Pro

Huawei Маtе 20 също paбoти c пъpвaтa в cвeтa 7-нaнoмeтpoвa eднoчипoвa cиcтeмa Кіrіn 980, която извeждa мoбилния изĸycтвeн интeлeĸт нa пo-виcoĸo ниво. Разполага с тpoйнa ĸaмepa Lеіса c yлтpaшиpoĸoъгълeн oбeĸтив и видeo фyнĸции c изĸycтвeн интeлeĸт зa cнимĸи c paзшиpeнo зpитeлнo пoлe. Дисплеят му е с размер 6,53 инча. Смартфонът прави яcнo фoĸycиpaни мaĸpo cнимĸи, както и такива нa далечни oбeĸти, а също и ĸлипoвe c пpoфecиoнaлнo ĸaчecтвo. Mate 20 се предлага със ЅuреrСhаrgе зapяднo ycтpoйcтвo за бързо зареждане c мoщнocт oт 22.5W.  Бaтepията издържа пoвeчe oт eдин дeн интeнзивнa yпoтpeбa бeз зapeждaнe. Huawei Маtе 20 е на цена от  749,98 лв. еднократно плащане или 34,98 лв. на изплащане в комбинация със Smart U от Vivacom.

Huawei Маtе 20

Huawei_Mate_20

Цените на смартфоните са с до 50 лева по-ниски, ако бъдат поръчани през сайта на телекома в комбинация с тарифен план Smart L+.

 
 

Какво е да си „травъл инфлуенсърка“ и кои са най-добрите?

| от chr.bg |

Живеем в ерата на инфлуенсърите. Да знаете, че има и такива за пътувания. Т. нар. „травъл инфлуенсъри“.

Но днес ще говорим повече само за женската част, тъй като вече сме ви представяли една от любимите ни двойки, която изкарва хиляди долари от Instagram и пътуванията си.

Та – травъл инфлуенсърките. Това са красиви жени, които пътуват на различни места по различни причини – често това са моделки, снимащи секси фотосесии на екзотични острови и подобни, които пускат свои снимки от местата, които посещават.

Профилите им в Instagram често са следвани от милиони (да, милиони!), които жадно чакат последния фотос по оскъдно облекло на любимия си модел от Бали, Малдивите или където и да е.

Това си е цяла нова индустрия. Бъди красив, пътувай, снимай се. Рецептата е проста. А инфлуенсърките получават и допълнителни бонуси заради известността си.

Не само започват да печелят от Instagram и реклама, но и биват канени от редица хотели, сключват сделки за промоция на цели курорти.

Разбира се, инфлуленсърките не винаги са супермодели. Те могат да са известни личности от малкия екран, както и съвсем обикновени жени, които просто знаят какво правят с фотоапарат в ръка.

Вижте любимите ни травъл инфлуенсърки в галерията.

 
 

Двете най-важни правила за супергерои на Брайън Кранстън

| от chronicle.bg |

Брайън Кранстън все още не е играл в някой блокбъстър по комикс, но съвсем няма против. Скоро той каза пред Screen Geek, че от дълго време е хвърлил око на мутанта от X-Men – Mister Sinister – и би го изиграл, ако някога Marvel го вкарат във филм. Кранстън допълни още, че персонажа изпълнява и двете изисквания, които той има, за да изиграе супергерой.

„Бих искал да играя антагонист, една идея по-умен от протагониста; да не е тъп, за да позволи лесна победа – това е скучно и фрустриращо за гледане.“

И добавя: „Не искам да играя персонаж, който вече е игран няколко пъти, не искам да бъда сравнява и така нататък. Искам да направя нещо, което не е правено до сега“

Персонажът Mister Sinister вече е засяган във филм на Marvel. Една от сцените след финалните кадри на „X-Men: Apocalypse“ се отнася до служителите на Essex Corp, с които Mister Sinister има връзка, а името му се споменава и в „Deadpool 2″. Той е трябвало и да участва в предстоящия „The New Mutants“, но частта му в последствие е била махната от сценария.

Последният високобюджетен филм на Кранстън е „Power Rangers“, където той играе Зордон. Също така го видяхме и в „Last Flag Flying“ на Ричард Линклейтър и го чухме в „Isle of Dogs“ на Уес Андeрсън. Следващият филм на Брайън е „The Upside“ с премиера на 11 януари 2019 година.

 
 

Творческо писане за мечтатели

| от chronicle.bg |

Всеки четвъртък в уютната „Кафе-книжарница на мечтите“ собственичката Петра организира курс по творческо писане. Сгушено в сърцето на Милано, очарователното кафене със старинни дървени рафтове, затрупани с книги и аромат на горещ шоколад, е идеалното място да се отпуснеш в търсене на своята мечта между страниците на някоя книга.

Петима души – всеки със своята необикновена житейска история, постепенно се сближават. Техните лични истории се преплитат, докато се стремят към собствения си щастлив край.

Заедно с ексцентричния и обаятелен учител Дилън те се впускат във вълшебния свят на книгите, за да открият магията на литературата, вкуса на мечтите, но и да се изправят пред страховете и грешките си.