Нуждата да нямаш желание

| от |

Автор : Асен Ненов

Аffluenza е тежко, заразно и социално преносимо състояние на претоварване, задлъжнялост, тревожност и прахосничество поради постоянен стремеж към притежание на повече, казват авторите на страховитата „The All-Consuming Epidemic“. Всъщност става дума за епидемичното разрастване на консумацията и съпътстващите я негативи за околната среда и социално-икономическата тъкан на цивилизацията ни.

Твърди се, че основната причина за появата на Affluenza през XX век е финансовото неравенство в обществото и породената от него липса на щастие. А щастието в България си е болна тема отдавна – през 2010 г., представяйки академично изследване на щастието по държави, сп. Economist озаглави материала си „Богатите, бедните и България“. Заглавието не е случайно, защото по неясни причини у нас хората са трайно нещастни, въпреки бавното, но сигурно забогатяване и развитие на страната.

 2

Аffluenza се характеризира с:

  • Нужда от закупуване на ненужни вещи, по-известно като „шопинг терапия“;
  • Неконтролирано желание за закупуване на повече от нужното;
  • Примитивизиране и деградация на ценностната система;
  • Чувство на самообезценяване и неудовлетвореност, въпреки увеличаващата се покупателна способност и притежание на все повече материални блага;
  • Синдромът „Богат бедняк“, при който въпреки привидния финансов просперитет на страдащия, за да поддържа желания стандарт на живот, той е сериозно задлъжнял до степен, че едвам преживява.

Икономика на нелогичността

Още от 30-те, но по-сериозно в началото на 50-те години на миналия век, икономистите измислят модел и предлагат начин да се увеличат печалбите от продажби, като… намаляват качеството на продукцията!? В редица икономически научни статии се дискутира намаляване на качеството на продукта с цел да стане неизползваем по-скоро, както и модели за стимулиране на бързата подмяна на вещите. Същевременно обаче е важно да се запази доверието на потребителя, за да закупи пак от същата марка. Този феномен се нарича “планирано излизане от употреба”.

3

Нужда vs. Желание

В съвремието, биологическата ни нужда да поемаме въглехидрати поради тяхната енергийна стойност е подменена от многобройни желания да ядем сладко. Това особено важи за продукти, които се рекламират агресивно и повсеместно. Стига се дотам, че се създават несъществуващи дизайнерски храни, които се представят за традиционни и с годините ги подменят по финансови причини. Нуждите са свързани с оцеляване, ръст и развитие на биологичния ни организъм. Желанията могат да се припокриват с нуждите, но в голяма част от случаите са свързани с моментно настроение или сугестиране от страна на реклама, продавач или дете. Имаме ли реална нужда от всичко онова, което купуваме?

Колкото повече, толкова повече

Поради деформациите, нанасяни върху ценностните системи на общностите, и агресивното акцентиране върху забавление и удовлетворяване на примитивни желания и инстинкти, консумативното се просмуква в гражданското, като на някои места е възможно да го подмени напълно. След като тази деградация е факт, за прекомерната консумация няма пречки: прекомерната консумация води до още консумация. Но тази всъщност неразумна консумация води до деградиране на околната среда, което пряко и непряко касае всяко същество на тази планета.

Ефектът от прекомерната консумация не е отразен само във фетишизирания ръст на продажбите и печалбите. В неустойчивия модел, който ползват икономическите герои на съвремието, има съмнителни и антисоциални производствени практики, които обезпечават ниската цена. Елиминирането на темата за робския труд и потапянето и в море от желания и забавления е характерна черта на съвременното консуматорско общество.

1

Денят без покупки

На този ден не се пазарува, мисли се, осмисля се и се премисля. Обикновено денят съвпада с черния петък в САЩ, а за целия свят се отбелязва ден по-късно. Първият #BuyNothingDay в света e през 1992 година в Канада, организиран с подкрепата на AdBusters – контракултурното издание, което стоеше и в основата на движението OccupyWallStreet. Тази година #BuyNothingDay е на 30.11.2013, събота.

Ако не пазаруваме в Деня без покупки, ще покажем, че потребителят не е само част от статистиката, а разумно същество, притежаващо убеждения, морал, мечти и бъдеще. В консумативното общество, за да бъдем активни граждани, трябва да сме разумни потребители, защото реалността е такава – корпорациите, за чиито продукти ежедневно гласуваме с покупките си, ще повлияят на бъдещето ни толкова, колкото и правителствата, които избираме на всеки четири години. В събота няма да пазаруваме, а ще дадем сигнал на системата, че консуматорите са съзнателни същества, общности, интелекти.

 
 

Яйцето, което счупи всички рекорди в Instagram

| от chronicle.bg |

Не очаквайте някакъв смисъл от тази случка.

Случаят е колкото прозаичен, толкова и абсурден. В неделя вечерта една снимка в Instagram счупи всички рекорди за харесвания и надмина дори обявлението на Кайли Дженър, която е станала майка. Какво има на снимката ли?

Яйце. Не на Фаберже. Не на „Сваровски“. Обикновено яйце от кокошка. Никоя знаменитост не го държи. То дори няма канал YouTube.

Това не попречи обаче откакто е качено на 4 януари, до днес, да е събрало над 27 млн. лайка. И да продължава да събира лайкове.

Все още не е ясно кой е публикувал снимката, кому е нужен този рекорд и как изобщо той се е случил? Дали е грешка в алгоритмите на Instagram и интернет…

За сравнение, ако всички харесали снимката, основат свой град, то той би бил вторият по големина в света. Към момента броят на хора, харесали снимката, надвишава населението на Австралия.

Популярността на яйцето се отрази и на Кайли Дженър. Към момента публикацията от 6 февруари 2018 г., в която тя обявява раждането си, е събрала 18.3 млн. харесвания. Това я прави втората най-харесвана публикация в Instagram. Мнозина коментатори се върнаха към публикацията й с нови коментари, включващи емотикона на яйце или думата „яйце“. В отговор на това, Дженър публикува видео в профила си, в което чупи яйце на нагорещен асфалт.

Вероятно снимката с яйцето няма да е първа и последна, тъй като сторитата на профила намекват за следващ план, за който трябва да „затегнем коланите си“. Предстои да видим докъде ще стигне поредният интернет феномен.

 
 

Кадри от новия „Spider-Man: Far From Home“

| от chronicle.bg |

Sony и Marvel пуснаха първия трейлър за продължението на „Spider-Man: Homecoming“ от 2017 година – „Spider-Man: Far From Home“. Филмът ни показва приключенията на Питър Паркър и някои от съучениците му в Лондон. 

Sony Pictures също така показва и първия постер на филма малко преди да излезе трейлъра:

Филмът е част от цяла поредица за супергероя и е вторият от разширената вселена на Marvel. Sony притежава правата за Super-Man от дълго време – още от преди филма с Тоби Магуайър. По-късно компанията го възроди с нова история и нов актьор – Андрю Гарфийлд – за „Amazing Spider-Man“ и „Amazing Spider-Man 2″, които получиха смесени мнения от критици и публика.

През 2015 година обаче Sony и Marvel Studios постигнаха споразумение помежду си и включиха героя в „Captain America: Civil War“. Тогава, както и сега, ролята се играе от Том Холанд. От тогава Спайдърмен се е появявал в собствен филм, както и в „Avengers: Infinity War“.

Холанд казва, че ще има трилогия. Очакваме премиера на 5 юли. Ето и трейлъра:

 
 

Рики Джървейс с нов комедиен сериал по Netflix

| от chronicle.bg |

Рики Джървейс ще е в центъра на нова комедийна драма от 6 серии по Netflix – „After Life“. 57-годишният комик, който скоро се самопредложи като водещ на Оскарите след отказа на Кевин Хард, ще си партнира с Кери Годлиман („Derek“), Том Басден („Plebs“) и Ашли Дженсън („Extras“) за сериала.

„After Life“ ще излезе през март.

Синопсисът е: „Тони (Рики Джървейс) има перфектен живот. Но след като съпругата му Лиса умира, Тони се променя. Той първоначално обмисля самоубийство, но впоследствие решава да поживее още, за да накаже целия свят като казва и прави каквото си иска. Тони приема това като супер сила, но се оказва, че е по-трудно, защото всички искат да спасят добряка, когото някога познаваха.“

Рики е автор, сценарист и режисьор на продукцията, в която ще участват и редица звезди като Пенелопе Уилтън, Дейвид Ърл, Джо Хартли, Ройзин Конати, Тим Пластър и Диан Морган.

 
 

Конър Макгрегър участва в #10Years Challenge

| от chronicle.bg |

Конър Макгрегър участва в #10Years Challenge след като направо 30 милиона последователи в Instagram. MMA боецът в момента е една от най-големите звезди в бойните спортове като предизвика рекордни продажби за UFC с битките си през октомври. Той участва в първия си MMA двубой, когато е едва на 19 години.

10 години по-късно Макгрегър е един от най-високо платените бойци на планетата. Думите към двете снимки са: „5 световни титли по-късно“. Конър спечели титлите в свръхлека категория  (66 кг.) и в лека категория (70 кг.) в Cage Warriors, а след това прави също и в UFC.

Ирландецът тепърва ще уговаря следващия си двубой, който потенциално може да бъде срещу Поли Малиняджи. Макгрегър иска да се бие отново с Хабиб Нурмагомедов след като миналата година руснакът го надви. В момента мачът им се подготвя, но и двамата ще срещнат други опоненти преди той да се случи.