Най-големите музикални клишета

| от | |

Ники Русиновски http://binar.bg/

Да се пише за музика е изключително трудно. По-лесно е да напишеш политически или даже икономически коментар, отколкото музикален. В това ще ви се закълне всеки, опитвал някога да пише и двете.

Една от причините е, че музиката изисква много по-задълбочени познания за много по-голямо количество факти, отколкото почти всяка друга област. Друга е убеждението, че всеки разбира от музика – както и от футбол и политика…

В резултат на това често четем големи глупости, писани от некадърни журналисти и пълни с клишета. Въпросните журналисти – пък и изпълнители и музиканти – явно смятат, че така говорят на езика на аудиторията си, докато всъщност просто се излагат.

Ето някои от най-дразнещите и често срещани клишета, които имат твърде малко общо с действителността.

Групата Хикс взриви стадиона/арената/залата

Аллах акбар! Те да не са терористи, че да взривяват нещо/някого, бе?! Това, че някой е изнесъл (вероятно добър) концерт и ти не знаеш как да напишеш/съобщиш това на читателите, не е оправдание да си служиш с такова безсмислено клише.

„Взриви“, „размаза“, „изтрещя“ са нелепи метафори от езика на тийнейджър под 15 години с мисловни способности малко над тези на млад орангутан. „Взриви“ е разрешено да се използва само за Рамщайн – по понятни причини. И по изключение за AC/DC – ако са изпълнили „T.N.T“.

Певецът Игрек се завръща с нов албум

Откъде се завръща, питам аз? Да не е бил случайно последните 3 години на Марс? Или нещо се е отдал на пост и молитва в Индия за някоя и друга петилетка? Ако не е нито едно от двете – значи пишете/четете глупости.

Особено забавна разновидност на това клише е „Еди кои си се завръщат в България с нов концерт“. Още веднъж – завръщат се в България само ако са живели тук и ги е нямало няколко години например. „Да се завърнеш в бащината къща“, нещо такова, ду ю ъндърстенд ми (четете класиците, бе!)?

Стинг или Хулио Иглесиас няма как „да се завърнат“ в България, след като нито са българи, нито някога са живели тук. В случая на Иглесиас той е вече толкова сенилен и отнесен/напушен, че дори не знае дали някога е бил в България и в най-добрия случай си мисли, че е пял в Букурещ…

Новата тава на…

Тави имаше баба ти на село едно време. Всички ние останалите имахме грамофонни плочи – или винил, както му казват сега. Черните винилови 12-инчови плочи може и някога да са приличали на загорели тави на някого, но това е било за последно сигурно през 70-те. Наистина, предимно рок музиканти в миналото употребяваха този израз, но определено влагайки в него солидна доза ирония. „Баба носила е бозаво, внуците й носим розово“, ако пак трябва да цитираме едни класици.

Днес грамофонните плочи вече поне от 20 години не са част от бита ни. Факт е, че винилът още съществува и дори бележи известен ръст в производството си, предназначено за някои специфични групи (DJ-еи, аудиофили и заклети фенове). Албумите обаче излизат на дискове, даже на флашки и в iTunes – което прави думата „тава“ силно неадекватна, архаична и профанска.

Новият ми сингъл

„Сингъл“ е едно много точно определено понятие – малка грамофонна плоча с най-често две парчета. CD сингъл или само сингъл се употребява по изключение и за компакт диск със същите характеристики. Когато на Запад казват „сингъл“, често имат предвид всъщност едно от тези две парчета, което е влязло в класациите и се върти по радиата.

У нас понятието обаче е нелепо, доколкото никой не е издавал сингъл на винил след 1990 г., а CD синглите тук бяха екзотика, при това също отминала. Имаше опити да се наложи терминът „радио сингъл“, но това не се получи.

Всъщност „сингъл“ е синоним на „хит“. След като нито имаш сингъл като физически носител, а често нямаш и никакъв хит (освен ако не си Графа или Ъпсурт например), не употребявай този термин. Кажи си „нова песен/трак/парче“. Ще те разберем. Всички.

Дългосвирещ албум

… е като „мокра вода“ – тавтология. „Краткосвирещ“ албум няма и изобщо никакви други „албуми“ няма. То въобще и албумите като музикална форма и продукт полека отиват на „няма“, но това е един друг въпрос. Има такова нещо като EP – „икстендид плей“, често наричано и мини албум в последните десетилетия, особено когато е издадено на CD. Но и то със сигурност не е „дългосвирещ албум“, хм.

Култовата група/парче

Това не е култово. Не е култово. Не е култово. Разбираш ли? Тъпо е.

Освен ако не пишеш за групата The Cult…

 
 

Disney адаптира и „The Hunchback of Notre Dame“

| от |

„The Hunchback of Notre Dame“ е следващият (пореден) филм на Disney, който ще бъде превърнат в игрален. Снимките вече за започнали, а идеята е филма да бъде мюзикъл.

Disney пусна анимацията през 1996 година като пожъна среден успех. Тя отбеляза и края на ренесансовия период на студиото през 80-те и 90-те като тя беше последният високобюджетен 2D филм. След него Disney последва примера на Pixar и „Toy Story“ – към 3D.

„The Hunchback of Notre Dame“ не пожъна същия успех като „Beauty and the Beast“ и „The Jungle Book“, но сега предстои да видим как игралната му версия ще стои до техните игрални версии. 

Сценарист ще е Дейвид Хенри Хуанг, а композитори – Алан Менкен и Стивън Шварц. Двамата вече са работили с Disney, включително и за оригиналния филм. Джош Гад, който работи и по „Frozen“, е изпълнителен продуцент, а също ще играе и Квазимодо. Той озвучава Олаф като ще повтори това във „Frozen 2″ и „Kingdom Hearts 3″, а също така игра и Лефу в „Beauty and the Beast“. Други решения за актьорския състав все още не са правени.

Все още няма дата за премиерата на „Hunchback“. В момента студиото прави още няколко филма едновременно, така че можем да очакваме да мине доста време преди да видим и чуем Гърбушкото на голям екран.

 
 

Създадоха робот, който помага на хора с болестта на Алцхаймер

| от chronicle.bg |

Робот, построен от учени в САЩ, може да помогне на възрастни хора с болестта на Алцхаймер да живеят самостоятелно.

Той работи с помощта на сензори, които се поставят в дома на болния, за да засичат къде се намира в момента, какво прави и дали имат нужда от помощ с ежедневните си задачи. Ако имат – специален робот-помощник е изпратен, за да им услужи. Той може да им представи прости инструкции как да извършат определена дейност или да ги заведе до желан предмет (като храна, лекарства).

Даян Кук, професор по електроинженерство и компютърни науки и директор на Центъра за адаптивни системи към Университета във Вашингтон, където е създаден роботът, твърди, че той може да помогне на възрастни хора да живеят самостоятелно в домовете си. „Около 90% от възрастните предпочитат да остаряват в дома си вместо в старчески дом. Искаме това да бъде опция за възможно повече хора без да се налага да наемат болногледач.“

1-wsusmarthome

Роботът е тестван от 26 студента, които трябва да изпълнят 3 задачи и след това да оценят асистенцията на робота. Повечето оценки са положителни, но системата все още е в ранен стадии на развитие.

Доктор Фиона Карагър от Alzheimer’s Society, Великобритания, казва: „Няма лек за болестта, а нови лекарства не са се появявали от повече от 15 години. Затова е важно да намерим и други начини за помощ на болните. Роботите могат да допринесат възрастните да не се чувства самотни и да са в по-добро настроение. Нищо обаче не може да замени човешките отношения.“

 
 

Стийв Карел прави комедия за Netflix с хора от „The Office“

| от chronicle.bg |

Продукцията ще е „комедия на работното място“ и ще разказва за плановете на САЩ за космоса. Стийв вече е подписал с Netflix, въпреки че сериалът „Space Force“ още няма сценарий.

Сериалът е вдъхновен директно от предложението на Доналд Тръмп през юни за шести клон на армията, който да се занимава конкретно с евентуални космически войни.

Освен да играе, Карел също ще продуцира заедно Грег Даниелс, кой е създател на американската версия на „The Office“. „Space Force“ е предложен единствено на Netflix като част от мотивацията за проекта от страна на платформата идва от чудесното представяне на „The Office“ – сериалът е най-гледаната телевизионна продукция на платформата и дори получава повече внимание, отколкотo когато го даваха по CBS.

През декември Карел отрече да има планове за продължение на култовия сериал. „Буквално трябва да имаш същите сценаристи, същите продуценти, същите режисьори, същите актьори и дори тогава може да не излезе същото нещо.“

 
 

Хората с висок морал по-рядко имат чувство за хумор

| от chronicle.bg |

Хората с висок морал е по-малко вероятно да бъдат забавни или да се смеят на чужди смешки, твърди се в ново изследване. По този начин те създават впечатление на „покровителствени или прекалено стриктни“, твърдят учените от Университета в Сингапур.

В изследването си те откриват, че високият модал всъщност може да повреди на имиджа на човек. „Въпреки че прекалено моралните хора често са адмирирани за постъпките и характера си, те могат да бъдат приети и негативно заради ограниченията, които си налагат. Заради нравите си те избягват или нарушават по-свободни и безгрижни ситуации, което пък може да ги развали и за останалите. Така че не винаги целомъдрието ще ви бута напред – в някои случаи дори може да вреди.“

В изследването са използвани шеги и мемета.

Хуморът, който се използва, целенасочено прекрачва някои граници, за да притесни хората с висок морал. „Те могат да проявяват и да се наслаждават на шеги стига те да не нарушават границите на благоприличието“, пишат учените в изследването си. „Конкретно служителите и мениджърите с такава ценностна система могат да са много полезни за бизнеса, особено с вярността си и доверието, с което се ползват. Но техният принос може да има цена като погледнем от социална гледна точка.“