Liquid Spirit

| от |

Едно наскоро публикувано проучване върху генома на бирената мая е конкретният повод за новото развитие на темата джаз и бира.

1

Оказва се, че маята, с която ферментират всички най-масови бири в света – наричана понякога Saccharomyces pastorianus (на името на откривателя на бирената мая Луи Пастьор), а преди век и Saccharomyces carlsbergensis (на името на пивоварната, където за пръв път в 1904 е описана от миколога Емил Хансен) – е, подобно на джаза, плод на срещата на два континента, на две, в случая микробиологични култури с общ знаменател – откриването на Америка и установяването на (робо)търговски връзки.

В досегашните си разработки на темата съм се спирал на почти едновременното споделяне на ценности, предизвикани не на последно място и от технологичните открития на 19 век, но се оказа, че истинското начало на този – в случая спонтанен обмен е в 16 в. Доказателството e в публикацията на Либкинд в журнал на Националната академия на науките на САЩ (2011), придобила по-голяма публичност в началото на 2013 от посветения й материал на сайта Popular Science. Е, и на научните открития, както и на изгряващите таланти в джаза им трябва време да станат известни, но не за това иде реч.

Въпреки относително късното идване на бял свят на пилзовете и отлежалите им „версии” – лагер бирите и растящото им доскоро търговско надмощие над традиционните ейлове, първите свидетелства в Бавария за тях са около 1500-та година. Доскоро нямаше обяснение как и откъде са се появили, а също и защо толкова по-късно от останалите щамове, позволяващи на човечеството да си вари бира няколко хилядолетия. Изследванията на генома на маята им намира обяснението доста далеч, но за сметка на това достатъчно прецизно. Да не забравяме, че бирата, макар и традиционно свързвана с по-северните европейски култури всъщност е родена доста по- на юг. Парадокс? Съвсем не, защото и в двата случая става дума за една от основните й съставки – малцуваното зърно (в най-ранните археологически доказателства от Jia-Hu, днешен Китай това е ориз), но досега не е бил изследван главния „маг”, маята (едва ли е толкова случайно фонетичното й сходство с магия μαγιά/μαγεία).


Геномът на маята за долна/дънна ферментация всъщност показва, че тя произлиза от случайната среща на традиционната бирена мая (включително дивите й разновидности), работеща при високи температури и изплуваща на повърхността на варилния съд (откъдето и вида бира известен като горно/повърхностно ферментирала) с неочаквана нейна гостенка, идваща от Патагония и адаптирана към ниските температури. Името й Saccharomyces eubayanus е съставка от eu (Европа) и оригиналния щам, открит в Патагония и назован просто Saccharomyces bayanus.

Разбира се, не е доказано как щамът идва в Европа: с дърво, плод или насекомо, но това не е толкова важно. Факт е, че дива мая за долна/дънна ферментация до този момент не е открита в Европа, докато в Патагония има доказани разновидности на Saccharomyces bayanus.
После нещата стават лесни – новият вид първо случайно, а по-късно – нарочно пътува от една до друга пивоварна, останалото го знаете.

И ако се върнем в аналогиите джаз – бира, вече сме отбелязвали сходната им целева аудитория – отворени хора, търсещи автентичното преживяване и оценяващи различността. Най-голямото предизвикателство е намирането не толкова на нови съставки и подправки. И джазът, и бирата ги асимилират прекрасно. Възходът на микропивоварните в ерата на етнофюжъна (и обратното) е достатъчно показателен. Уникалността на вкуса е нещо, което колкото и да е свързано с тях, най-вече зависи от невидимата мая/магия. Които могат да си останат непознати ако не е била страстта към пътувания, срещи и обмени от всякакво естество.

Или както го пее Грегъри Портър в новия си албум Liquid Spirit: „Let the liquid spirit free/The folk are thirsty… take a cup when your spirits low”

 

Автор  – Людмил Фотев

 
 

No Tears Left to Cry на Ариана Гранде е страхотна песен

| от chronicle.bg |

Ариана Гранде пусна в мрежата новият си сингъл – първият след като бе извършен атентат по време на неин концерт в Манчестър през 2017 г.

24-годишната изпълнителка качи видеото на най-новата си песен, No Tears Left to Cry в профила си в Instagram. В емоционалния текст са включени препратки, напомнящи за събитието от миналата година, когато 22 души от публиката бяха убити, а 500 бяха ранени.

Клипът на No Tears Left to Cry е дело на режисьора Дейв Майерс, а продуцент е Макс Мартин. Песента е страхотна с постепенната си смяна от госпъл ритъма към свежо лятно поп парче. А клипът ни препраща в паралелна вселена, малко а ла Blade Runner.

Певицата подгря феновете си с няколко предварителни откъси и постове в социалните мрежи по-рано през седмицата.

От излизането си на 19 април, песента вече има 15 млн. гледания в YouTube, а отзивите за нея са повече от екзалтирани.

Според нас песента е страхотна, но оставяме и на вас да прецените.

 
 

Защо Емили Ратайковски не може да спре с голите снимки?

| от chr.bg |

Емили Ратайковски е един от моделите, които обожаваме. Звездата й изгря, като че ли, изведнъж и от няколко години насам Ратайковски заема челно място във фантазиите и мокрите сънища на мъжете.

Помним я още в клипа на песента Blurred Lines на Robin Thicke, T.I. и Pharrell Williams. Сещате се, нали? Онзи велик кли от 2013 година, в който момичета се разхождаха само по монокини около певците.

Още тогава се влюбихме в Ратайковски и белите й маратонки, с които още тогава се отличаваше от другите и много се радваме, че славата й не спира да расте.

Разбира се, всички сме благодарни от това, но защо Емрата не спира с голите снимки?

Преди два месеца Ратайковски засне поредната си гореща фотосесия, този път появявайки се гола на корицата на испанското издание на списание Vanity Fair.

Там тя заговори за нова „Селфи Ера“, на която се обяви за лидер, а ние не можем да не се съгласим. Само като погледнем последните снимки, с които ни изкушава от социалните мрежи, можем да разберем за какво говори.

Моделката говори още за „тъмната страна на бизнеса и за сексуалното насилие“. Както и за силата на социалните мрежи.

„По едно време осъзнах, че мога да използвам социалните мрежи като средство за работата си. Еволюцията бе изключително чиста, натурална, органична. Сега мога сама да диктувам какво споделям с феновете си, какво да им кажа и покажа във всеки момент“, споделя още Ратайковски.

А много често тя споделя с нас неустоимите си форми в наистина органичен и натурален вид. Не се учудвате, че Емрата има над 17 милиона последователи в Instagram, нали?

Ако не ни вярвате, просто разгледайте галерията.

 
 

5 кралски бебета, които промениха хода на историята

| от chr.bg |

Някой бебета са родени велики, някои  достигат величие, а за трети величието им се поднася. Появата на нова кралска особа на бял свят е била обект на интерес от векове, но не всички са бебета със синя кръв имат нужните качества за трона.

Някои от тях са променяли курса на историята със самото си появяване, заради пола или здравето си.

Нека видим няколко кралски новородени, които промениха света.

 

Хенри IX

Хенри VIII се жени през 1509 година, когато е само на 17. Той обаче успява да създаде законен наследник на трона чак след 28 години. През 1510 година Хенри има дете от Катерина Арагонска. Всички са щастливи, но за жалост Хенри IX умира два месеца по-късно. Това е повод за анулиране на брака им, а Хенри се жени за Ан Болейн през 1533. Това променя лицето на династията на Тюдорите.

Елизабет I

През 1533 година Хенри VIII бил убеден, че Ан ще го дари с мъжка рожба. тя обаче ражда момиче, а Хенри отменя всички тържества, които е планирал.

Те продължават да опитват, но опитите им се увенчават само със спонтанен аборт.

Джордж

Една от най-трагичните и предотвратими кончини в кралското семейство е тази на малкият Джордж през 1817. Майка му принцеса Шарлот Уелска е била романтична душа и се е припознавала в Мариан от „Разум и чувства“ на Джейн Остин. Тя се жени за безумно красивия Леополд и забременява.

По онова време модерно било да се ползва мъж акушер. Шарлот наема Сър Ричард Крофт, който я подлага на строга диета и редовно й пуска кръв. Така, когато тръгва да ражда, тя е доста слаба. Това се случва на 3 ноември, а 48 часа по-късно Крофт още не се е намесил, защото смята за неуместно да пипа принцесата толкова интимно.

В крайна сметка Джордж е мъртвороден, а майка му умира на следващата сутрин. Крофт обвинява себе си и се самоубива. Сместо Джордж V на трона застава Виктория.

Принц Джеймс Францис Едуард Стюард 

През 1655 година на крал Джеймс II и Мария Моденска им се ражда здраво момченце католик – точно каквото го искал Хенри VIII. Времената обаче се били сменили – по-голямата част от населението било протестанти и никой от тях не искал да бъде управляван от католик. Раждането на Джеймс III означавало продължаване на католическата династия, което парламентаристите не искали и затова по тяхна покана зетят на Джеймс II – Уилям III Орански – напада Англия и заменя Джеймс като крал.

Едуард V

Малкият Едуард идва на бял свят през 1470 година във възможно най-неподходящият момент. Баща му Едуард IV управлява 7 години, а след това е изпратен в изгнание, когато на власт се връща Хенри VI.

Едуард е отглеждан като бъдещ крал. Денят на коронясването обаче никога не идва. Костите на Едуард и брат му, Ричард, са намерени през 1674 година и тепърва предстои да преминат модерните тестове за идентификация.

Спрямо отглеждането си Едуард V можеше да бъде най-успешният крал в историята.

 
 

Ще издържим ли до „Аватар“ 5?

| от chr.bg |

Режисьорът Джеймс Камерън все още се надява да заснеме четири филма, продължения на блокбастъра му „Аватар“ от 2009 г., предаде агенция Ройтерс.

Камерън заяви пред медиите, че в момента се намира в стотния снимачен ден на второто и третото продължение на научно-фантастичната сага, съгласно договора си с филмовата къща „Фокс“.

Ако продукциите се окажат успешни, той ще пристъпи към реализацията на четвъртия и петия „Аватар“, за които вече е написал сценариите.

„Аз лично съм свързан и с четирите продължения“, заяви Камерън в студиата в Манхатън бийч в Калифорния, където се снимат новите ленти.

Снимки с герои и същества от четирите нови продукции са окачени по стените на студиата, но те не бяха показани на репортерите.

През месец септември 2017 г. се появиха съобщения, че Камерън е пристъпил към снимките на продължението на „Аватар“. Излизането на втората част на лентата е предвидено за 2020 г.