shareit

„Leaving Neverland“: Ще успеем ли да заличим и Майкъл Джексън от историята?

| от chronicle.bg, по Variety | |

Почти 10 години след смъртта си Майкъл Джексън продължава да бъде един от най-продаваните и обичани артисти на всички времена. Икона, която свети все така ярко, макар и физическа пренесла се в друго измерение. И както всяка икона, приживе той беше известен не само с гениалните си певчески и танцови способности, но и с публичния си облик и личен живот.

Но каквито и премеждия да е имало по пътя му приживе, никой скандал не е събирал толкова голям брой поддръжници, колкото са феновете му. Последните са толкова верни на своя идол, че дори само недоказани обвинения в педофилия са повод да се нахвърлят срещу авторите им. Но това не променя факта, че има една определена група хора, която иска да каже своята версия на историята още от 93-та година насам. А в момента сме в най-подходящото време за казване на точно тази истина.

Иконата, създала „Трилър“, която почина на 50 години през 2009 г., е грозена от сериозната опасност да бъде следващата публично низвергната суперзвезда. Да, ясно е, че звучи невъзможно. Но след реакцията на толкова много хора по повод премиерата на новия документален филм „Leaving Neverland“ на филмовия фестивал Sundance, всичко може да се очаква. Филмът на Дан Рийд отваря нова глава в романа, разказващ за обвиненията към Краля на попа в педофилия, които датират още от 1993 г. „Leaving Neverland“ представлява 4-часов филм, разделен на два епизода, в който главни лица са двама вече пораснали мъже – Уейд Робсън и Джеймс Сейфчък. Те застават пред режисьора, за да разкажат в подробности своите истории с Майкъл Джексън и как са станали жертви на сексуален тормоз от негова страна преди повече от 20 години. Филмът беше посрещнат с овации след първото си показване на фестивала, публичният отзвук беше повече от голям, а медиите се надпреварват да заклеймяват вече починалия артист.

Ситуацията се изостря още повече след премиерата на друг документален филм – „Surviving R. Kelly“, който разкрива случаи, в които известният хип хоп и RnB изпълнител Ар Кели е упражнявал сексуален тормоз над жени. Седмица след премиерата на филма Лейди Гага заклейми артиста като персона нон грата и се присъедини към хаштага #MuteRKelly (пр. Да заглушим Ар Кели). Гага също така обеща да премахне техния дует от 2013 г. „Do What U Want“ от всички стрийминг платформи, а Селин Дион направи същото с песента си „I’m Your Angel“. Интересен въпрос е какво ще се случи сега с един друг култов сингъл: „You Are Not Alone“ – колаборацията от 1995 г. между Джексън и Кели?

По-важният въпрос обаче, е друг. Дали в ерата на #MeToo, която вече заличи границата между творчеството и личния живот, хората биха могли да изтрият Майкъл Джексън от историята, както направиха с Кевин Спейси? Може ли да се изтрие човекът, белязал завинаги поп културата?

Паралелите в историите на Кели и Джексън са големи. И за двамата са се носели слухове в сексуални посегателства по едно и също време (1993-1994), но и двамата продължават да имат повече от голям успех с годините. Джексън се изправя пред съда, но не е обвинен в блудство с малолетни. Кели е обвинен в блуство с деца, но през 2008 г. обвиненията от него са снети. И въпреки, че движението MeToo повдигна наново слуховете, той беше оставен на спокойствие до излизането на документалния филм, който настрои публичното мнение срещу него. А ФБР бяха призовани да започнат разследване срещу Кели и хората като него, обвинявани в подобни деяния.

Майкъл Джексън ще бъде по-труден за събаряне. На първо място, защото вече не е между живите и не може да изгори в огъня от гняв. Освен това той е по-голяма световна звезда от Кели, който остава предимно в RnB стила. Творчеството на Джако покрива няколко жанра, почти всички континенти, няколко поколения и времеви диапазон от почти половин век. Той е творец, който формира поколенията от времето на бейбу бумърите до днес. Да бъде изтрит Майкъл Джексън ще бъде много трудна мисия.

Интересно би било какъв ефект върху продажбите на музиката на Джексън ще има сега и дали той ще последва този, който сполетя Ар Кели. По данни на Spotify има 16% ръст в слушането на музиката на Кели. Как опитът за отмяна на артист като Джако, който има далеч по-голямо влияние, ще се отрази на търсенето на неговите песни?

И ако ще обвиняваме Майкъл Джексън, не следва ли да започнем с The Jackson 5, братята на Джако, които също би трябвало да са замесени (най-малкото със знанието си) в неговите престъпления? Ами неговите събратя по творчество, сред които Пол Маккартни, Стиви Уондър, Мик Джагър, Даяна Рос, Слаш, Теди Райли, Куинси Джоунс, сестра му Джанет, или всички, които участват в клипа на „We Are the World“. Ще се преструваме, че Лунната походка не съществува? Какво ще се случи с наследството на „Трилър“? Ще отмени ли Националната академия по звукозаписни изкуства и науки седемте награди „Грами“ на Джако? Ще спрем ли да слушаме „Billie Jean“ и да забраним всеки клуб, бар, ресторант, магазин или радио, които пуснат парчето? Брандовете ще върнат ли печалбите, за да угодят на яростните нападатели? Ако погледнем исторически, без Майкъл Джексън не би имало Ъшър, Джъстин Тимбърлейк, Крис Браун, Джъстин Бийбър и много други. На практика, ако се опитаме да заличим точно този творец, ще е необходимо много повече от това да спрем да го слушаме.

Към момента музикалната индустрия изостава по отношение на движението МеТоо с сравнение с други браншове от развлекателната индустрия, затова остава да видим какви ефекти би имал публичния бич върху бъдещето на обвинените. Защото с Харви Уайнстийн може да е свършено, но Miramax и The Weinstein Company продължават да разпространяват филмите си. Актьорите отказват да работят с Уди Алън, но никой няма да откаже да гледа „Ани Хол“ или „Хана и сестрите й“ или пък да върне „Оскарите“ на Уди.

Да заглушим Майкъл Джексън би било почти непосилно и не само защото наследството му е необозримо голямо, но и защото към този момент човечеството не е измислило ефективно наказание, приложено посмъртно. Музиката му ще продължи да се слуша. Още от 1993 г., когато са му повдигнати обвинения в педофилия, мнозина го смятат за виновен. Но това не спира останалите да го слушат. И вероятно няма да ги спре и сега.

Към този момент определено е нанесена голяма вреда по наследството на Джако. Както сугестира заглавието на филма, невинността безвъзвратно е напуснала ранчото, чието име препраща към „Питър Пан“. Все още е прекалено рано да кажем какво ще последва след като „Leaving Neverland“ тръгне в мрежата на HBO през пролетта. Но едно е сигурно – както мнозина ще отхвърлят Краля на попа, така и мнозина ще продължат да го слушат.

 
 
Коментарите са изключени