КТБ – началото на края

| от |

Благовеста Кенарова*, (https://blogovesta.wordpress.com)

*Авторът изразява лично мнение, което не ангажира неговия работодател.

Казусът КТБ започна да става досаден за публиката, която все още не е засегната пряко от кризата. Ако продължи да се развива със същите темпове без никакви конкретни резултати, съществува реална възможност да се приеме за даденост и обществото да остане наблюдател на изключително опасен процес.

От създалата се ситуация категорично могат да се направят четири много важни извода:

  1. Банковият регулатор БНБ не е на висотата, на която трябва да бъде, а останалите институции не могат да реагират адекватно на проблемите, възникнали в резултат на това.
  2. Експертите, едни и същи от години и обременени с минали професионални изяви със съмнителен принос, не успяват да бъдат убедителни в обективността на експертизите си.
  3. Финансовата потребителска култура на българите не е достатъчна за изискванията на съвременните реалности.
  4. Медиите, с малки изключения, не притежават смелостта и/или квалификацията да отразяват обективно случващите се финансови процеси и да бъдат техен обществен регулатор.

Съмненията за лоши банкови практики в някои банки и облагодетелстване на определени политически, икономически и медийни кръгове чрез тях си остана публична тайна. Официалната информация по темата е повече от оскъдна. Прокуратурата  вместо да запълни този пропуск, допринася съществено за още по-голямото объркване, като по казуса КТБ вместо да обвинява,  се постави в „обувките на другия“ и направи опит за прилагане на странни техники като „надскачане на закона“.

Неадекватното поведение на официално отговорните институции по казуса КТБ наруши спокойствието на някои от „скъпите“ клиенти и/или свързани лица, които завзеха медийното пространство с „експертизи“ и лобистко-менторски твърдения , че оздравяването на КТБ е за предпочитане пред фалита ѝ, поради по-малките разходи за сметка на данъкоплатеца. И тук възникват въпросите:

  1. Колко точно ще струва „оздравяването“ на банката и каква част от цената ще се покрие с публични средства?
  2. Колко точно ще струва фалитът на банката и каква част от цената ще се покрие с публични средства?
  3. На каква база е направен изводът в разпространяваните експертизи, че „оздравяването“ на КТБ е по-евтино за данъкоплатеца, при положение, че липсват официално публикувани отговори на първите два въпроса?
  4. Как точно е направено предложението за актуализация на бюджета от служебното правителство на Близнашки отнасящо се за КТБ, като няма официално решение кой от двата варианта ще се избере –“оздравяване“ или фалит?
  5. Защо БСП и ДПС, които са гласували в 42-рото Народно събрание „ЗА“ Бюджет 2014, предложен от правителството на Орешарски, не отговорят на твърдението на президента Плевнелиев, че бюджет 2014 е сбъркан нарочно?
  6. Кой се опитва да ни внуши, че ситуацията около КТБ продължава да е неясна и какво още трябва да се случи, за да бъдат публикувани най-накрая официалните одиторски доклади? Фактът, че не може да се представи ясна оценка за капиталвата адекватност на банката, как трябва да се тълкува?
  7. Извършват ли се някакви неразрешени транзакции/сделки в банковата група КТБ през периода на особен надзор, започнал на 20-ти юни (21-ви юни за „Виктория“)до днешна дата и кой гарантира, че не се нарушава закона?
  8. Трябва ли да чакаме за приключи започналата наказателна процедура срещу България във връзка с незабавното изплащане на гарантираните депозити, за да бъде обявена КТБ във фалит? Европейската комисия (ЕК),за разлика от българската публика, вече започна да губи търпение. Въпреки официалната комуникация от българска страна, ЕК следва прагматизма на правилата и върховенството на европейското законодателство за защита и незабавно изплащане на гарантираните депозити.

Всички опити за спасяване на банкова група КТБ се оказаха бутафорни и свързани с отлагане във времето на единствено възможния изход – фалит. Дори и да бъде „оздравена“, най-вероятният сценарий е КТБ да изпадне в още по-тежка ликвидна криза веднага след отварянето й.  Фалитът на КТБ ще подейства оздравително на българската финансова система и ще помогне на институциите да започнат да възстановяват изгубеното доверие.  В добавка, няма да е необходимо политическо решение за заем от държавния бюджет, за да се компенсират липсите в КТБ.

Едва ли някой има съмнения, че проблемите в КТБ са започнали в резултат на прокурорска намеса, както се опитва да ни внуши един лабораторен специалист. А как да разбираме твърдението на Пресцентъра на БНБ, че през 2000 г. акционерният капитал на КТБ, почти 100% собственост на държавната Булбанк е бил прехвърлен на 11 офшорни дружества без яснота за крайните им собственици?  В цивилизования свят, към който твърдим , че принадлежим, едва ли подобни твърдения щяха да се разменят в публичното пространство  несанкционирани.

Нека  институциите не подценяват поставените въпроси. Това е само началото. Защото операция „Чисти ръце“, която беше заявена по време на протестите срещу правителството на Орешарски, тепърва предстои, макар, че в Лихтенщайн и Швейцария вече е образувано разседване за пране на пари срещу банкера Цветан Василев.

Ние, гражданите, които плащаме данъци на държавата и искаме по-добро бъдеще за нашите деца, искаме да знаем колко точно са ни скъпи клиентите на КТБ и кой е виновен за това. Няма никакви съмнения, че всяка актуализация на бюджет 2014, свързана с компенсация на липсите в КТБ ще възстанови гражданските протести.

#НямаДаПлатим

 
 

Chivas Venture 2018: ларви на насекоми стават източник на протеин

| от chronicle.bg |

NASEKOMO е българският финалист в глобалния конкурс за бизнеси с кауза Chivas Venture 2018 с общ награден фонд от 1 млн. долара, чрез който всяка година се подкрепят иновативни компании, чиято цел променят средата около себе си към по-добро. Компанията развива бизнес, базиран на технология за превръщане на органичните отпадъци в алтернативен източник на протеини чрез отглеждането на ларви на насекоми.

NASEKOMO продължават към световния финал, след като на локалния кръг се състезаваха с още три стартиращи социално отговорни бизнеси –Checkpoint Cardio, AGNON и Jamba.

Компанията ще се присъедини към 28-те финалисти от цял свят, които първоначално ще преминат през бизнес програма в Оксфорд, а след това ще представят проектите си в рамките на водещия технологичен фестивал TNW Conference в Амстердам през май 2018 г.

Проектът на NASEKOMO развива технология, която превръща органичните отпадъци в алтернативен източник на протеини чрез отглеждането на ларви на Black Soldier fly. В дейността си компанията използва способността на насекомите да рециклират органични отпадъци и да ги превръщат бързо и ефективно в протеини, които могат да служат за изхранване на различни видове животни. Ларвите на насекомите се хранят с отпадъците и натрупват протеинова биомаса. След обработка, биомасата се използва за храна на животни, при които ларвите са естествена част от храненето.

Така на практика дейността помага за справянето с два проблема: натрупването на органични отпадъци, които при загниването си отделят метан и допринасят за замърсяването на въздуха и растящата нужда от протеини, за чието създаване традиционните индустрии изразходват все по-оскъдните природни ресурси.

На 4 април 2018 г., малко преди финала на Chivas Venture 2018, ще стартира и триседмично онлайн гласуване, на базата на което 250 хил. долара от общия награден фонд ще бъдат разпредели между проектите с най-много гласове. На големия финал на състезанието през май 2018 г. международното жури ще определи между кои финалисти ще се разпредели останалата част от наградния фонд.

 
 

Ето кои са финалистите за кола на годината в България

| от chronicle.bg |

Тази година журналистите от Прес Авто Клуб – България избират за 21-ви път най‐достойните и най‐добре представените на българския пазар автомобили от различни класове – леки, кросоувъри, екологични, многофункционални, премиум и градски. Конкурсът отново има два етапа:

Първият се проведе в събота, 13 януари, под формата на тест драйв на всички кандидати. В Ринг Мол се събраха 68 коли от 57 различни модели, номинирани за участие от 38-те журналисти, членове на Клуба, които работят в различни медии по тази тема. В продължение на 6 часа автомобилите бяха подложени на сериозни натоварвания и детайлно проучване. Днес Ви предоставяме данни за гласуването и оформянето на финалните петици в отделните категории.

Вторият етап е официалното награждаване на победителите във всяка категория, избрани чрез детайлно гласуване по прецизно определени критерии и ще се случи в четвъртък, 18 януари, отново в Ринг Мол. Тогава ще се разбере и кои модели ще имат правото да ползват запазената марка и лого на Конкурса в своите прес материали и реклами през цялата 2018 година.

През последното десетилетие автомобилният пазар се променя с невероятни темпове. Например най-бурно развиващият се сегмент е този на малките и компактни кросоувъри, които отхапват все по-голямо парче от пазара. Бързо настъпват и екологичните коли – електрически и хибридни. До този момент в конкурса се даваха титли на автомобили в три основни категории (леки, кросоувъри и многофункционални) и три подкатегории (градски, еко и премиум). От тази година тежестта на тези шест класа се изравнява. Но се въвежда и още един приз – КОЛА НА 2018 ЗА БЪЛГАРИЯ, която ще се избира измежду 6-те първенци от 6-те категории, при това в реално време, в рамките на самата церемония.

Безспорно най-важният въпрос си остава – какви коли ще караме у нас през тази година? Ако отчетем данните от статистиката, ръстът в продажбите на нови возила през 2017 година спрямо предишната е 25%, доста по-голям от европейския. Очакванията и надеждите са тази тенденция да продължи. Ако през 2016 на всяка нова продадена кола се падаха 11 сделки с автомобили втора употреба, то през 2017 това съотношение е 1:8. Бавно и полека обновяването на автопарка започва. Но това ще е дълъг процес. От 3,5 милиона превозни средства най-големият дял се пада на старците над 20 години – 1,34 милиона. Още 1,4 милиона са над 15 годишна възраст. Добра новина е, че и у нас вече е видима промяната в нагласата към екологичните автомобили. Например ръстът при реализираните нови с чисто електрическо задвижване е 1260%! Plug-in хибридите също нарастват с внушителните 375%. Повече от два пъти скачат и хибридите, които достигат вече почти 1200 броя за година. И всичко това се случва, въпреки активното бездействие на държавата.

Автомобилният свят около нас се електрифицира с висока скорост. Много европейски страни имат стройно работещи програми за подпомагане на обновяването на автомобилния си парк. Освен изграждането на инфраструктура за зареждане, се предлага директно субсидиране, ако смените старата си кола с нова екологична, отпадане на данъци и такси, безплатно ползване на пътищата, безплатно паркиране, разрешено е движението в бус-лентите и др. Благодарение на такава далновидна политика например в Норвегия вече съотношението в автопарка е 1/3 чисто електрически, 1/3 хибридни и само 1/3 с конвенционални двигатели. Във Великобритания дизелите рязко спаднаха и вече са доста под 50%. И нека не се заблуждаваме, че това се случва само в развитите страни от Западната част на континента. Активно се работи по тази линия в Австрия, Португалия, Унгария и други държави. А може би най-активни са институциите в нашата северна съседка – Румъния.

Там функционират успоредно 2 програми и по тях можете да получите умопомрачаващо за всеки българин финансиране до 11420 евро при смяна на над 8-годишен стар автомобил с електрически.

Ето кои са и финалистите през 2017:

ЛЕК АВТОМОБИЛ
BMW 5-Series
Ford Fiesta
Honda Civic
Hyundai i30
Opel Insignia

КРОСОУВЪР
BMW X3
Dacia Duster
Hyundai Kona
Peugeot 5008
Skoda Karoq

МНОГОФУНКЦИОНАЛЕН АВТОМОБИЛ
Isuzu D-MAX
Mitsubishi L200

ЕКО АВТОМОБИЛ
BMW i3
Hyundai Ioniq PHEV
Mini Countryman S E
Renault Zoe Z.E. 40
Volkswagen e-Golf

ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛ
BMW 5-Series
BMW 6 Gran Turismo
Infiniti Q60
Mercedes-Benz E-Class Coupe
Range Rover Velar

ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ
Ford Fiesta
Hyundai Kona
Nissan Micra
Suzuki Swift
Volkswagen Polo

 
 

Еди Редмейн: „Кампанията за полово равенство трябваше да се случи отдавна“

| от chronicle.bg, по БТА |

Британският актьор и носител на „Оскар“ Еди Редмейн каза, че холивудската кампания за полово равенство е трябвало да започне много по-рано и че все още са необходими големи промени, предаде Ройтерс.

Звездата коментира скандала по повод значителните разлики в заплащането на Марк Уолбърг и колежката му Мишел Уилямс за презаснемането на филма „Всички пари на света“. Въпросът му беше зададен на световната премиера на анимационния филм „Early Man“.

„Това е невероятно важно и смятам, че трябваше да се случи доста отдавна. Фактът, че миналата година три от най-добрите филми бяха направени от жени, показва промяната, но тя не е достатъчна“, каза той.

Еди Редмейн и актрисата от сериала „Игра на тронове“ Мейзи Уилямс участват заедно с Том Хидълстън в ново приключение от праисторическо време за глуповати пещерни хора. Режисьор на анимационния филм е носителят на награда „Оскар“ Ник Парк.

Мейзи Уилямс, която е прочела сценария за последния сезон на „Игра на тронове“, увери почитателите, че чакането за финала си заслужава. „Честно казано никога не сме правили нищо подобно. Нужно е време, но ще си струва“, каза тя

 
 

„Лукасфилм“ публикува резюме на „Solo: A Star Wars Story“ (2018)

| от chr.bg, БТА |

Компанията „Лукасфилм“ най-накрая официално обяви какво да очакваме от сюжета на самостоятелния филм за Хан Соло „Соло: История от Междузвездни войни“, пише в. „Индипендънт“.

Феновете може все още да са развълнувани и да коментират „Междузвездни войни: Последните джедаи“, но нека не забравяме, че продукцията за приключенията на Хан Соло ще се появи в кината само след четири месеца.

Тя все още няма трейлър или публикувани официални фотографии. Освен това Рон Хауърд замени на режисьорския пост изненадващо оттеглилите се Фил Лорд и Кристофър Милър.

Някои от почитателите са разтревожени за филма. С надеждата да намалят тези притеснения, „Лукасфилм“ най-накрая разпространиха официално резюме на продукцията.

За съжаление, от студиото са решили да не издадат нищо допълнително.

„Качете се на „Хилядолетния сокол“ и се отправете към една далечна галактика в „Соло: История от Междузвездни войни“, изцяло ново приключение с най-обичаните разбойници в галактиката – гласи текстът. – По време на поредица смели приключения дълбоко в мрачния и опасен криминален подземен свят Хан Соло среща своя извънредно голям бъдещ втори пилот Чубака и се натъква на прочутия комарджия Ландо Калризиан в пътуване, което ще определи курса на един от най-необещаващите герои от сагата „Междузвездни войни“.

Актьорът Доналд Глоувър, който ще влезе в ролята на Ландо, каза, че почти нищо не се е променило в продукцията, след смяната на режисьора.

Филмът „Соло: История от Междузвездни войни“ ще излезе в кината на 25 май.