Кривите огледала на българските реалности

| от |

European Council Summit

Петър Бочуков, Радио Гласът на Русия

Медийният плурализъм и свободата на словото в България са в опасност. Това твърди не авторитетен експерт в тази сфера, а самият президент Росен Плевнелиев. Според държавния глава, наложителни са “регулации от страна на държавата, които да са фокусирани върху прозрачност на собствеността”.

Констатацията не е нова. Тя се повтаря като мантра от няколко години и по различни поводи, но за съжаление не обосновава нужната промяна. Медийните кукловоди са скрити зад кулисите. Кои са те знаят малцина. Не случайно по ниво на медийна свобода България е слязла от 37-мо място през 2007 г., когато е приета в Европейския съюз, на 87-мо място днес от общо 186 държави.

Тревожното е, че никой не отрича факта за непрозрачната собственост и че медиите са подвластни на икономически и политически зависимости. Но държавата е само безпомощен свидетел на ставащото.Това обстоятелство подкопава доверието в журналистиката, която на свой ред деформира действителността. Словото служи за взаимно оплюване, очерняне и омаскаряване на неудобни опоненти, за неглижиране на незнанието и простотията.

Далеч не преднамерено американската неправителствена организация „Айрекс“ констатира ниски професионални стандарти. Проведена от нея анкета показва като основни проблеми в медийната среда концентрацията и неяснотата на собствеността, натискът над журналисти и непрозрачно разпределение на обществените средства. “Фрийдъм хаус”, която се занимава с изследване състоянието на политическите и гражданските свободи по света, в последния си доклад констатира, че в България “водещи издатели се обвиняват взаимно в корупционни отношения с правителството, данъчни измами и други престъпления.”

В тази “мъгла” всекидневно върху читатели, слушатели и зрители се изливат неистини, дезинформации, манипулативни текстове. Целта е очевидна – да се разчистват политически, а не рядко и корпоративни сметки. В сутрешните блокове на телевизиите, на прага на новия хубав ден, който би трябвало до идва с надежди, журналистите -домакини и техните гости, хвърлят черна сянка на омраза, на нетърпимост към мислещия различно, към политическия или бизнес- опонента.

От екрана не лъха ведрост, нито липсващата ни любов и доброта, а ненавист и напрежение като в същински холивудски трилър. От тези “прозорци към света” вместо да видим и чуем нещо от хора, които има какво да ни кажат, да се насладим на хубава песен, полезни съвети, анекдот на деня и подробни новини (не криминални и жълти!), ни залива словесна чалга забъркна с пресолена политика . Гастрольорите са едни и същи – няколко десетки представители на властта и опозицията, по-рядко – на социологията, които обхождат по няколко студия от ранна утрин, за да “запалят” зрителите.

И всички те, с малки изключения, са с познат репертоар, безпощадни към аудиторията. Между тях рядко има диалог. Те не се уважават, не се изслушват, говорят в един глас, не зачитат онези, които ги гледат. Безсмисленото дърдорене не свършва през целия ден. А вечерта изборът на мнозинството, което няма средства за други забавления, е поредния затъпяващ третокачествен холивудски продукт или умопомрачително скудоумно TV reality.

Така обществено значимите и важни теми изпадат от дневния ред. И все по-здраво властва информационната недостатъчност на ограбените зрители, слушатели и читатели, които стават все по-податливи на манипулации. Затова медиите губят доверие, а аудиторията им – правото й да знае какво става в държавата…

 
 

Анджелина Джоли постъпи в болница

| от chr.bg |

Известната холивудска актриса Анджелина Джоли е била приета в болница с хранително разстройство на психична основа, съобщава изданието „Холивуд лайф“.

В болничното заведение Джоли ще изкара около две седмици. Междувременно тя преустановява работата си във филма в който се снима – „Господарка на злото 2″.

Актрисата отново си е внушила, че страда от излишно тегло. В резултат на това тя е станала 44 килограма при ръст от 170 сантиметра. Което било най-тревожно, Джоли продължавала да слабее.

Актрисата е била приета в същата клиника, която й била помогнала да победи анорексията преди няколко години.

 
 

Вим Вендерс: 7 страхотни филма на големия режисьор

| от chronicle.bg |

Вим Вендерс е един от еталоните за уникален режисьорски стил в киното. Филмите му отварят сетивата на зрителя и изострят чувствителността му и към най-дребните детайли. Роденият на днешната дата през 1945 г. режисьор е ключова фигура в Новото немско кино, номиниран е три пъти за „Оскар“, носител на „Златен лъв“ (Венеция), „Златна палма“ (Кан) и почетна „Златна мечка“ (Берлинале).

Вендерс започва като художник и според някои това допринася към склонността му към пейзажите, които виждаме почти навсякъде в кариерата му (например в „Солта на Земята“). Това, което го привлича най-много обаче, не са самите пейзажи, а хората, които ги запълват. Води го любопитството и търсенето на отговори за това как живеят хората, как страдат и се опитват да открият себе си. Тази мотивация го отвежда почти навсякъде на света, за да запамети завинаги на лента усещания, емоции и места, които в последствие променят начина, по който обикновения, но критичен зрител приема киното.

За масовата аудитория Вим Вендерс е познат с класики като „Париж, щата Тексас“ и „Крилете на желанието„. В изключително богатата си и разнообразна биография успява успешно да поддържа репутацията си  на аутсайдер, който умело работи както в голямото кино, така и в по-нишови проекти. Музиката винаги е ключ във филмите му, особено в документалните. Често присъстват артисти, на които самият той се възхищава – Пина Бауш, Себастиан Салгадо, Клуб Буена Виста.

Вендерс е майстор в редица жанрове. В биографията му има драми, документални филми, мистерии, криминални филми, любовни… има най-вече филми за житейския път и търсенето на Нещо. Днес този гигант навършва 73 години. По този повод можете да разгледате няколко негови филма, които можете да гледате отново.

 
 

Лятото гори с ангелите на Еманюел д’Анджело

| от chronicle.bg |

Еманюел д’Анджело е един от най-нашумелите фотографи в света на звездите и Инстаграм.

Профилът на италианеца е може би сред най-апетитните Инстаграм местенца, в които човек може да се потопи за глътка красота през лятото. Все пак, не всеки фотограф може да се похвали с това, че Емили Ратайковски и Бела Хадид са склонили да застанат пред обектива му.

Той успява да улови едни по-интимни моменти на моделите си; такива, които трудно ще видим по рекламните билбордове.

Вижте 15 от най-яките снимки в Инстаграм профила му, а ако искате, последвайте и самия профил тук.

 
 

Почина британският писател В.С. Найпол

| от chr.bg |

Писателят В.С. Найпол, лауреат на нобеловата награда за литуратура за 2001 г., почина вчера на 85-годишна възраст, съобщиха британски медии, цитирани от ДПА.

Найпол е починал в дома си в Лондон, заобиколен от близките си, потвърди съпругата му, лейди Найпол.

Сър Видиядхар Сураджпрасад Найпол, роден в Тринидад на 17 август 1932 г. в семейство на индийски емигранти, е носител на наградата Букър от 1971 г., удостоен с рицарски сан от кралица Елизабет през 1990 г., автор на романите „Завой на реката“, „Дом за мистър Бисвас“, „Половин живот“.