Как се возвисихме с „Ибах ва“

| от Големият Лебовски |

Едноименната екранизация по успешния, уважаван и четен роман на Милен Русков „Възвишение“ се превърна в успешен, уважаван и гледан филм. Екранната версия допълнително засили поп-културното влияние на книгата и изведе специфичните лексикални достойнства на произведението в зоната на вайръл явленията. Влизането на „Възвишение“ в салоните, предшествано от солидна и наситена рекламна кампания, възвести новооткритата народна любов към архаичния български език от епохата на възраждането през XIX век, когато се развива действието в романа и филма.

Возвисяването на славата на старинните думи очаквано стигна своята сублимация там, където се пресичат хумористичното, сексуалното и забраненото – в многопластовия и епичен израз „Ибах ва!“. Едновременно дълбоко българско и универсално заклинание с древен дизайн и всеобхватно влияние върху колективното въображение, „Ибах ва“ може да бъде заплаха, пожелание, дистанциран коментар, зрелищна проява на вътрешния монолог, езиков инструмент за надъхване, запазена словесна марка на персонаж и монументален слоган от народа – за народа.

„Възвишение“ – особено в своето литературно проявление –  притежава многобройни интересни изречения и думи, но именно „Ибах ва“ бе призвано да остави трайна следа в публичната среда и да заживее свой собствен живот в зоните на (сравнително) свободно общуване, които наричаме социални мрежи и медии. А по-точно –  в така наречените български Facebook и българския Twitter. Това са тези анклави от дигиталните корпоративни гиганти, където се общува основно на български – с кирилица и шльокавица, примесени с пиктограмите на емотикон-манията.

Употребата на закачливия израз в дните преди и след премиерата на филма драматично нарасна. Цитатът премина през задължителните за кибрер кьошетата на интернет-а трансформации – от класическото и точно предадено „Ибах ва“, през шльокавизираното Ibah va и емотиконизираното IbahvaLOL:)))

Много пъти изразът е ползван, за да онагледи директна препратка към „Възвишение“ – хората са гледали филма, или препрочели книгата, и нямат търпение да дестилират всичко важно в кратък забавен пост. А „Ибах ва“ съвсем неиронично е есенциална отправна точка – в тази иконична и богата на символизъм композиция от букви са събрани някои основните художествени цели на романа и филма: хумор и стремеж към автентичност.

Изразът бързо зарази говоренето и надскочи цитирането, директно обвързано с „Възвишение“, за да се засели във всякакви поводи, примери и ситуации. „Пак ли се напихте? Ибах ва!“ , „Ибах ва, как ме излъгахте“, „Що не ми лайквате снимката, ибах ва“… Поквареното пожелание има универсално приложение и като всяка по-качествена и брутална псувня ще се радва на дълъг културен живот.

За разлика от някои наистина архаични и отпаднали от лексикона думи в романа, „ибах ва“ представлява лека модификация на израз, използван широко и дълбоко в съвременното неформално българско общуване. Ала в тази си вариация звучи някак по-забавно, по-допустимо и почти “фемили френдли“. Променете две букви – e вместо и, и вместо второто а –  и получавате правилния от днешна жаргонна (и софийска) гледна точка, но доста по-вулгарно звучащ вариант.

Освен като възрожденска препратка, „Ибах ва“ работи и като референция за функциониращи и днес български  диалекти. В някои региони изразът се ползва така и сега, а това го натоварва с допълнителен комедиен пласт.

„Възвишение“ удари лексикалния поп-културен вайръл джакпот с „Ибах ва“. Популярността на цитата е пример за влиянието, което успешни местни филми са в състояние да упражняват върху общуването. Преди години „Мисия Лондон“ постигна подобен резултат с репликата на Коцето Калки „Найс, а“. Няма нужда тези изрази да бъдат оригинални идеи на сценаристите. Понякога е достатъчно да вземат нещо интересно от някоя ниша, периферия или субкултура, да капитализират върху неговия мейнстрийм потенциал и да го превърнат в национално  жаргонно явление.

В друи случаи имаме жаргон, който директно „прави“ филмите – само си спомнете за режисьорския опит на Влади Въргала, озаглавен „Шменти капели“.

Тарикатските, гъзарски и готини изразчета са изключително важни за българското кино. Успешните филми в ново време са изключителна рядкост, а липсата на качествени сценарии е голяма беда за местната „индустрия“. Но ако успеете да поръсите своя филмов или тв диалог с лесно запомнящи се, забавни, органични и пристрастяващи реплики, значи сте си отворили път към сърцето на публиката. В някои случаи отделни расови цитати може да имат по-силна роля за представянето на един филм от други много по-важни елементи като режисура и операторска работа.

 

Българското кино разполага с богат каталог от реплики, които са се вградили в културната памет и лексика на нацията и много от тях играят с жаргона, битовите ситуации или са с комедиен дизайн :  „Риба, ама цаца…“(“Кит”, 1970) , „Турското ни кафе е виетнамско“ (Селянинът с колелото, 1974), „Въх, уби мъ!“ (Криворазбраната цивилизация, 1975), „Аз, например може и да не съм прав, но кюфтетата без лук не ги одобрявам“ (Вилна зона, 1975) „Може да е “Сейко”, но е назад“ и „Аре прего, ма!“(Оркестър без име, 1982г.) “ – Ама и между софиянците имало големи серсеми. – Има. Големи серсеми. То повечето сме от селата, ама има“(Баш Майстора – На море, 1982), „Тате каза, че ще ми купи колело, ама друг път!“ (Куче в чекмедже, 1982), „Като говориш с мен, ще мълчиш!“ (Дами канят, 1980)

 

„Ибах ва“ също се возвиси до пантеона на бг жаргона и задължителните филмови реплики местно производство.

 

 

 
 

Откъде идват котето, бебето, зайчето и всички обръщения към гаджето

| от chronicle.bg |

Виждали сте го много пъти. И сте си казвали, че толкова ниско няма да паднете. Да се наричате „коте“, „зайче“, „мило“, „бебе“, „слънчо“, да не говорим за останалите меко казано екстравагантни умалителни към партньорите. Имената гравитират в целия спектър на световната флора и фауна – от зеленце и морковче, до кокошчице и бръмбарче. И да, второто сме го виждали с очите си, съществува, честна хроникълска.

Обаче изведнъж се озовавате във връзка и то идва някак естествено. Първото умалително име, което с партньора си лепвате, после променяте, нагаждате, докато не спрете на едно (или две), умалително име, само между вас си.

Оказва се, че това не е просто лигава прищявка на гледащата през розови очила любов, а всичко си има много точно научно обяснение. И както повечето неща от живота на възрастните, корените на това обяснение са в детството или по-точно – в родителите. Тези от нас, които са били заобиколени от любящи майки, баби и татковци още от ранна възраст са свикнали да ги наричат по всевъзможни начини, за да покажат обичта си. Според невроантрпологът Дийн Фолк езикът на майката към детето е израз на любов, привързаност, загриженост, който се попива от нейната рожба. В резултат тя запаметява усещането, чийто носител стават тези умалителни названия.

Когато децата пораснат, те отново търсят онова усещане, което са получавали при общуването с родителя. И започват да наричат новият си най-близък човек с умалителни имена, които както казахме, предават онова усещане.

Други учени обаче са на друго мнение, което също има резон. Според тях наричането с такива имена помага на хората във връзката да се чувстват по отворени и спокойни. Освобождава ги от оковите на ежедневието и от ролята им на зрели възрастни хора.

Според учените тези проявления на връзките, са от важно значение за това да се чувстваме добре. Наричайки се по всякакви начини, които отстрани изглеждат нелепи, всъщност ни помага да установим тази връзка на близост и игра(свързана с животинското в нас), към която се стремим.

Така че не се притеснявайте от прякорите, които сте си сложили с гаджето, колкото и абсурдни да са.

 
 

Какво ще стане, ако съберем всички зодии на Бъдни вечер

| от chronicle.bg |

Наближава най-святата вечер от 365-те вечери в годината: Бъдни вечер. Всички ще се съберем със семействата си, ще ядем сарми и чесън и ще се шушкаме под елхата, надявайки се да (не) разочароваме близките си с нелепия подарък, който сме им подготвили и тази година.

Но какво би се случило, ако съберем на една предколедна трапеза предствители на всяка зодия?

Нека да предположим:

Вечерята се случва в къщата на Девата. Тя е започнала да чисти на 20-ти, минала е щорите с четка за зъби с препарат, изтъркала е ъгълчетата в банята с клечки за уши и е забърсала с дезинфекциращ лосион чашите от полски кристал. В резултат на това, припада малко преди да дойдат гостите.

Първи пристига Лъвът: носи бутилка шери и кюфтета. Никой не го посреща, но той си влиза и тъй като другите закъсняват, започва сам да си разказва вицове и да се смее на висок глас. В този момент на вратата се звъни: Везните и Телецът идват. Вече са пияни. Везните са вегани от месец и три дни и влизат с остър конфликт в Лъва задето е донесъл кюфтаци на Бъдни вечер.

Телецът е в пределно лошо настроение, защото заради закъснението се е наложило да вземат такси, а парите за него не са били предвидени в месечния му бюджет. Започва да се вайка, че трябва да се събува, а това е селско, когато на вратата отново се звъни и пристигат Близнаците, ухилени до ушите. Носят маршмелоус за печене в камината. След тях влиза Козирогът, облечен в модно манто и фешън шалче, и Ракът, който е намусен.

Ракът носи сармите и чушките с боб и като разбира, че Девата е в безсъзнание, се заема да сложи масата. Идва Стрелецът, който казва на Рака, че изглежда изморен, след което Ракът се обижда.

Везните свестяват Девата, защото не се чувстват добре, ако всички останали не се чувстват добре, след което бутат кристална ваза от масата и Девата отново припада. На вратата са Рибите, които с влизaнето започват да дават акъл колко ястия трябва да има на масата, вследствие на което Ракът се обижда и на тях.

Скорпионът пристига запотен и започва да се смее на вицовете на Лъва – Стрелецът се дразни, че му отнемат вниманието. Скорпионът веднага се заема да ухажва Овенът и двамата се затварят в стаята, гонят Девата.

Водолеят още го няма, извън всякакви порядки на учтивото закъснение е. Ракът се сърди. В 10ч. всички сядат на масата. Овенът, Стрелецът и Лъвът се скарват кой да каже молитвата. Оказва се, че само Стрелецът я знае: Овенът може да рецитира единствено „О!Шипка“, а Лъвът може да свири „Мила моя мамо“ на пиано, но пиано няма.

Рибите имат забележки към ошава , което наскърбява Козирога – това е единственото, което той може да сготви. Затова той се оттегля да чете в стаята, защото не иска да стане като Джино от „VIP Brother“. А и никой на масата не отговаря на неговото интелектуално ниво.

Вече е време да се разопаковат подаръците и Водолеят пристига. Мокър е до кости, макар че навън не е валяло от месец. Никой не пита. Влиза и бута елхата, две играчки се чупят и Девата отново припада. Водолеят се чувства виновен и установява, за кой ли път, че „зла измислица е съществуването“. Носи стихосбирка на Далчев в джоба си и отива в кухнята да почете за успокоение. Натъква се на Лъва, който скришом муа кюфтета – не се чувства добре, ако е вечерял само постно. Везните идват след Водолея и нов скандал се разразява между тях и Лъва: заради кюфтетата. Телецът се опитва да ги разтърве, защото храна не бива да оди зен, каквато и да е.

Овенът е пиян на мотика и заплашва всички, че ще хване самолета за Колумбия и никога вече няма да му видят очите. Останалите са облекчени. Скорпионът иска да тръгне с него, защото е отегчен, а е чувал, че в Колумбия се правят хубави снежни човеци.

Стрелецът отчаяно се опитва да привлече вниманието към себе си и с Лъва се обединяват да отварят подаръците. Оказва се, че Девата е купила за всички вълнени чорапи. Телецът не е взел нищо за никого и се спотайва. Ракът е купил за всички по една коледна играчка. Водолеят е забравил да вземе подаръци. Скорпионът е минал през любимия му сексшоп и е взел по едно вибро яйце за всеки. Овенът се е изхвърлил и е взел за всички по чифт кожени ботуши. Козирогът е купил книги. Рибите раздават безплатни съвети. Близнаците дълго са спорили със себе си какво да купят и в крайна сметка са заложили на практичното: всички имат нови четки за зъби.

Лъвът е оставил под елхата по една вещ от „Всичко за левче“, опакована в ултралъскава опаковка. Везните са написали в Google „най-скучният подарък“ и са купили на всички по една свещ с аромат на ванилия.

Стрелецът е взел по една бутилка ракия, но има бонус: по една непреднамерена обида за всички.

 
 

bTV обяви нов праймтайм за зрителите

| от chr.bg |

Сериал с кинокачество тръгва през януари 

Ново програмиране на праймтайма се въвежда от 15 януари, така че да може максимално много зрители да имат достъп до най-интересното и качествено съдържание, обявиха от ръководството на най-голямата частна национална телевизия у нас. То стартира с премиерата на мегапродукцията „Скъпи наследници“ – най-мащабният проект за телевизия с кино качество, създаван до момента у нас.

„Скъпи наследници“ е продукцията, която bTV подкрепи с най-голямата по рода си инвестиция и ние ще променим телевизионния пейзаж в полза на нашите зрители и потребители. От 15 януари разширеният праймтайм на bTV започва по-рано за зрителите. Ще излъчваме „Скъпи наследници“ всеки делничен ден от 18 часа, като зрителите ни ще видят 170 епизода през 2018 г.! Ще поставим нови стандарти в това как се създава и доставя кино за телевизия на българската публика“, съобщи Флориан Скала, Главен изпълнителен директор на bTV Media Group.

Драмеди сериалът „Скъпи наследници“, който е плод на съвместната работа на някои от най-добрите световни и родни кино професионалисти, е с най-голямата по рода си инвестиция на нашия ТВ пазар. Негов изпълнителен продуцент е талантливият Михаил Менкаджиев, който има успехи в цял свят, снимал е и за Netflix. Продукцията стартира на 15 януари и ще се излъчва в делниците от 18 часа.

Сериалът е мултиплатформен, ще може да се гледа на малкия екран, но и в онлайн каналите на bTV (voyo и btvplus), каквато е световната практика.

Екипът на телевизията заедно с актьорите и екипа на предстоящия мащабен сериал „Скъпи наследници“, се събраха на парти, за да отпразнуват заедно педстоящата пемиера на поредицата, както и новото парче и клип на Орлин Павлов „Още малко“. Видеото е с кадри от сериала, в който певецът и актьор играе главна роля, рамо до рамо с емблеми на киното и театъра като Цветана Манева, Койна Русева, Филип Аврамов, Валентин Танев, Георги Кадурин, Димитър Баненкин, Искра Донова, Досьо Досев, Дарин Ангелов, свежи лица като Лорина Камбурова, Даяна Ханджиева, Петко Венелинов, Рая Пеева, както и гост звезди от изкуството, спорта и шоубизнеса. В режисьорския екип участват Тодор Чапкънов и Николай Илиев.

На партито в столичния клуб „Ялта“ на 12 декември всички актьори и продукционен екип се поздравиха за предстоящата премиера. По сериала се работи от близо 2 години, вече са заснети 170 епизода с камери от последно HD поколение. Снимачната площадка е повече от впечатляваща – построено е цяло село от възрожденски тип с истински постройки, което влиза в контрапункт с кадрите от модерните градски пространства. Сблъсъкът между модерното и корена, природата и града, прогреса и традициите, ще се вплете в драматично-комедийната история за едно грандиозно наследство, оставено на брат и сестра от баща им. За да го получат обаче, те, заедно с техните деца,  роднини и приятели, ще се наложи да изпълнят и едно много важно условие – да напуснат града и да заживеят заедно на село. Именно под покрива на родния си дом те ще поведат забавно-драмаична война за парите от завещанието.

 
 

„Той е чудовище“ – Салма Хайек за Харви Уайнстийн

| от chr.bg |

Мексиканската актриса Салма Хайек влезе в и без това дългия списък с холивудски актриси обвинили продуцента Харви Уанстийн в сексуален тормоз. Тя го нарече „чудовище“ в статия, публикувана в New York Times.

„Години наред той беше моето чудовище“, написа Хайек в текста си като описва и случаи на сексуален тормоз, тероризиране и заплахи.

Холи Байрд, говорилката на Уайнстийн, представи изявление, в което определя обвиненията на Хайек като неверни.

Повече от 50 жени обвиняват продуцента в сексуален тормоз. Той отрича някога да е правил секс с жена без нейно съгласие.

Говорителката на Хайек все още няма коментар по отговора на Байрд.

Полицията в Ню Йорк, Лос Анджелис, Бевърли Хилс и Лондон разследват Харви Уайнстийн по представените обвинения в тормоз и изнасилване.

Салма Хайек описва своя случай, който става през 2002 година по време на заснемането на филма „Frida“. В него Хайек играе мексинканската художничка Фрида Кало.

Актрисата пише, че се е радвала на възможността да работи с Уайнстийн и Мирамакс (негова собственост тогава), защото „те били синоним на качество, задълбоченост и смелост в снимането на филми“. Но се оказало, че трябва да отблъсква неприлични опити на продуцента.

„Да не му давам да ми прави орална любов“, пише звездата, „А с всеки отказ Харви показваше яростта си“.

Веднъж Харви я кара да снима сексуална сцена с друга жена. „Тогава за пръв и последен път в живота си имах нервен срив.“

Актрисата нарича Уайнстийн „страстен кинофил, рисков играч, патрон на таланта в киноиндустрията, любящ баща и чудовище“

„Никога не показах на Харви колко ужасена бях от него.“

„Докато в бранша няма равенство между мъжете и жените, общността ни ще продължи да е подходяща почва за хищници.“

Байрд отговори на обвниенията: „Господин Уайнстийн смята Салма Хайек за първокласна актриса, която е избирал за няколко от филмите си – „Once Upon a Time in Mexico“, „Dogma“ и „Studio 54″. Той се гордее с номинацията й за Най-добра актриса за ролята й във „Frida“ и продължава да подкрепя работата й.“

„Въпреки, че Дженифър Лопез проявяваше интерес към ролята и по това време беше по-голяма звезда от Хайек, господин Уайнстийн се наложи на инвеститорите в проекта и избра Салма.“

„Господин Уайнстийн не помни да е притискал Салма за безвъзмездна секс сцена с друга жена и не е бил там по време на заснемането й. Всички обвинения в сексуален тормоз, описани от Салма, са грешни и други хора, които са били свидетели на събитията, имат различни наблюдения за ситуацията.“