И преди и сега…Разпуст

| от |

Ирен Филева, www.irenfileva.wordpress.com

Димитровден е сезонен вододел на територията, която населяваме.

На този ден някога стопаните са се разплащали и разпускали наетите от Гергьовден работници, овчари и ратаи. На места този празник се нарича Разпуст, а на най-грижовните ратаи, стопаните дарявали кат нови дрехи, овен или агънце.

В деня на светеца стопаните са гадаели за времето през зимата.

Нощта е била важна и за иманярите. Щом небето се отворело, заровените иманета проблясвали със слаб синкав пламък.

Времето между Димитровден и Никулден е познато в народната традиция като „сиромашко лято“ и се вярва, че в този период бог често се смилява над бедните и оставя времето по-топло.

И преди и сега, дългата памет си остава непознат дял от ума на хората, населяващи нашите ширини. Затова понякога има нужда от опресняване.

Да сравним новините с които се събуждаме преди година и днес.

В навечерието на Димитровден студентите окупираха сградата на Софийския университет и заявиха, че искат да се разплатят… с недоверие.

d0bed0bad183d0bfd0b0d186d0b8d18f

Веднага бяха обвинени, че искат Бойко, а не Орешарски. Бяха наречени платени, протестъри, имаше и организирано опълчение от студенти,ученолюбиви и партийно ангажирани.

Помните ли тези новини?

Продажбата на деца.

Непродажбата на земя на подли чужденци, която обединява в парламента по идея на Волен.

А Хубавата Елена от НЕК помните ли?
d185d183d0b1d0b0d0b2d0b0d182d0b0-d0b5d0bbd0b5d0bdd0b0

Безценно събуждане…

Единственият сюжет, за който нямаше тълпи от желаещи да коментират е… прекратеното разследване за липса на престъпление за смъртта на Пламен Горанов.

Сигурно липсата на желаещи да коментират са заради коалиция на дежурните и обединени коментатори на по-горе цитирани сюжети?
Има неща, които са невидими, но… съществуват, не е само рекламно послание, а реалност.

От години се продават и деца, и земя. Продават се и индулгенции за невинност, защото животът бил за живите.
А може би е добре да го прочетем този Елин Пелин накрая!!!

Да сравним с актуалните сюжети.

Неговото бъдеще е моето минало вещае Иво Недялков, познат от миналото като Фараона и съчувства на Цветан Василев.
Колко трогателно.

Да ти се скъса сърцето от мъка.
Да ти се скъса и за Ана Баракова и за Ива Йорданова, една достойна калинка с необичайна кариера, но с прекрасно образование.

А Бойко Борисов бил седем часа в капана и в компанията на шофьори с летни гуми. И то при положение, че медиите били предупредили за снега.

Пък снегът бил дошъл преди парното в София е традиционното за сезона вестникарско откритие.
И снегът се превърна отново в първа новина. Прекъсвана в телевизора за реклами. Например на Lafka – Навсякъде, където ти потрябва. И винаги, когато им потрябва.

d0bbd0b0d184d0bad0b0

За да хвалят „национално отговорния капитал”, понякога и да показват другото след има-няма година време.
И разбира се, като истина от последна инстанция.
Защото другите са платени.

4-2

Изгубихте ли дирята на годините?
Така трябва.
Крайно време е Димитровден да бъде обявен за национален празник на оглупяването по синоптични причини.

Пак да се върнем 365 дни назад.

– не е много ясно след каква процедура се е върнал Гълъбин Боевски;
– вицепремиерът Златанова коментира, че мораториумът за забрана на купуване на земя от чужденци няма да има правни последици;
– разкрит незаконен старчески дом край…

И днес.

-В зимния капан на пътя попадна и Бойко Борисов, който остана заклещен 8 часа на магистрала „Хемус“
-Патриотите научили от медиите за новото условие на ГЕРБ
-Снежен и воден хаос в страната

С прекъсване за реклама.
Някога, преди повече години се рекламираше тото-то, сега за държавната лотария.
И все се играе в Lafka. Както и да се казва в годините.

Клишетата на самозвани политици, с неясно минало, само защото те разпределяха порциите преди или разпределят европейските средства сега се виждат даже по време на прекъсванията за реклама.
На днешния Димитровден легендата за Ана Баракова щяла да продължи.
А Димитър Иванов ни обясни организационното разложение в БСП.
Вестниците ще пишат за коалицията в Германия.
А ние ще празнуваме Димитровден.
Ако го празнуваме като ден на късата си памет е добре.

d0bfd180d0bed0b3d0bdd0bed0b7d0b0d182d0b0-d0b7d0b0

Вместо прогноза за времето.

 

Отиват индианците при шамана и го питат:
– Тежка ли ще е зимата да знаем колко дърва да събираме?
– Кучетата ще умират от студ-отговорил им шамана
След един месец.
– Да събираме ли още дърва?
– Събирайте вълците ще умират от студ.
След още един месец…
– Още да събираме ли?
– Още, още мечките ще умират от студ.
Но на шамана му станало гузно дали не е подвел хората си и решил да отиде на върха, където имало метеорологична станция и да попита бледоликите каква ще е зимата. На портала видял един техник качен на стълб и го попитал:
– Момче, тази зима дали ще е студена?
– Голям студ, дядо, мечките ще умират от студ.
Шамана доволен се обърнал да си ходи, но се извърнал и попитал:
– А бе вие по тези жици ли познавате?
– Не, гледаме индианците колко дърва събират.
Така и политиците гледат електората дали събира дърва.
Което отвсякъде си извън времето. Защото живеем във времена на енергия от възобновяеми източници. Или поне така правят европейците или разни други народи с демократични навици.
Събира ли електоратът дърва, значи политиците ги чака люта зима и ниска избирателна активност.
Няма начин това да не е свързано с преговорите за кабинет.

А помните ли Минчо Празников?
Е, той преди повече години свързваше прогнозата за времето с политическите процеси.
А дали новините да не започнат да се излъчват като прогноза за времето…
С прекъсвания за включвания за преговорите за кабинет.

d0b1d0bed0b9d0bad0be

Ей така ще се сбръчкаме от чакане на Европейската прокуратура и Европейския банков съюз.
И хич не ми говорете за загуба на независимост.
4.2 млрд. е само дупката в КТБ, свързана с посочените по-горе институции.

d184d0bbd0b5d0bad181

 
 

Почина разказвачът от Прованс, Питър Мейл

| от chronicle.bg, по БТА |

Британският автор Питър Мейл, чието установяване във Франция го вдъхнови да създаде бестселъра „Една година в Прованс“, почина на 78 години, предаде Асошиейтед прес. Мейл е един от популярните чуждестранни автори в България и книгите му ни накараха да обикнем френската провинция.

Издателят му Алфред Кнопф съобщи, че Мейл е починал след кратко боледуване в болница, близо до дома му в Южна Франция.

Книгата „Една година в Прованс“ излезе през 1989 г. От нея са продадени милиони екземпляри и по нея Би Би Си създаде сериал.
Други произведения на писателя са „Добра година“, „Винена афера“, „Прованс завинаги“, „Отново Прованс“ и „Марсилска афера“. През 2006 година романът „Добра година“  беше екранизиран за киното, а в главните роли влязоха Ръсел Кроу и Марион Котияр.

 
 

Жулиет Бинош спечели награда French Cinema

| от chronicle.bg, по БТА |

Жулиет Бинош спечели наградата „Френч синема“ за популяризиране на френското кино в чужбина, предаде Франс прес.

„Впечатляващо е да получиш награда в родината си – каза 53-годишната актриса, след като бе удостоена с приза на организацията „Юнифранс“, отговаряща за популяризиране на френското кино в чужбина. – Френското кино се отличава с изключително разнообразие. Осигурена му е система за поддръжка, популяризиране и финансиране, която трябва да бъде съхранена.“

„Жулиет винаги намира своето място, независимо каква е националността на филма, в който участва“, заяви президентът на „Юнифранс“ Серж Тубиана. Наградата й бе връчена от министърката на културата на Франция Франсоаз Нисен.

Жулиет Бинош е сред най-известните френски актриси в чужбина. През 1997 г. тя спечели „Оскар“ за актриса в поддържаща роля за „Английският пациент“. По този начин стана втората френска актриса, грабнала престижната статуетка, след Симон Синьоре.

Миналата година наградата „Френч синема“ бе присъдена на Изабел Юпер.

 
 

Как Ким Кардашиян Уест и Кание Уест кръстиха дъщеричката си?

| от chr.bg, БТА |

След Норт и Сейнт, третото дете на риалити звездата Ким Кардашиян Уест и рапъра Кание Уест – дъщеричка, износена от сурогатна майка, бе кръстено Чикаго, съобщиха Асошиейтед прес и Франс прес.

„Норт, Сейнт и Чикаго“, е написала на страницата си в Туитър 37-годишната Ким, която има 58 милиона последователи в социалната мрежа.

Освен наскоро появилата се на бял свят дъщеричка, Ким, която е родена в Лос Анджелис, но е отрасла в Чикаго, и Кание имат също 4-годишна дъщеря Норт и двегодишен син Сейнт.

Сурогатната майка, чието име не се съобщава, е получила 45 000 долара за износването на Чикаго, оповести сайтът за знаменитости TMZ.com.

Ким имала проблеми с плацентата, довели до сериозни усложнения, при раждането на Сейнт. Затова лекарите я предупредили, че евентуално трето раждане може да застраши живота й.

 
 

“Убийството на Джани Версаче“: двете страни на монетата

| от Дилян Ценов |

Този текст съдържа спойлери за епизод 1 на American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace. 

Раян Мърфи е велик. Велик в правенето на сериали, но още по-велик в тяхното промотиране.

Досега почти винаги предварителните тийзъри и трейлъри бледнееха пред майсторството на същинските епизоди. Затова имахме основание да му се доверим, когато един след друг излизаха видеата за новия сезон на American Crime Story: The Assassination of Gianni Versace (“Убийството на Джани Версаче“). Е, този път Мърфи стъпи леко накриво – рекламата не е всичко.

Най-доброто, което можем да кажем за целия епизод е, че той е потенциална загрявка за нещо по-добро в следващите осем епизода. Разглеждани самостоятелно, тези 52 минути, отрупани с пищни и въздействащи кадри, могат да бъдат обобщени в петминутно видео, което би направило останалите 47 излишни.

Не знаем дали равния ход и дупките в сценария (Том Роб Смит) ще продължат до края на сезона, но що се отнася до пилотния епизод, то той бледнее пред някои от останалите проекти на Мърфи. Не може да се сравнява с „Народът срещу О Джей Симпсън“, чийто първи епизод отбележи двоен на сегашния рейтинг. Някои сезони на American Horror Story също започнаха много по-силно. Изобщо не поставяме под въпрос FEUD: Bette and Joan. Надяваме се в следващите епизоди режисурата да се съвземе и да върне характерните за всички продукции на Мърфи съспенс и дълбочина.

Разбира се, монетата има две страни и не можем твърдо да кажем, че стартът на „Убийството на Джани Версаче“ е лош.

Едно от нещата, за които поздравяваме екипа е, че той наистина умее да създава атмосфера. Най-хубаво е, когато в добрата атмосфера се случват интересни неща – нещо което тук по-скоро отсъстваше. Иначе и тук, както и в предишните проекти, всичко от режисурата до звуците работи, за да бъдат изградени онези деветдесетарски похот и блясък, на фона на които се случва едно от най-значимите убийства на епохата, случило се на 15 юли 1997 г.

Версаче е неприлично богат, неприлично известен и обичан от всички. Къщата му говори за самия него. Мрамор, каменни облицовки, ефирна коприна, слуги наредени като гвардейци на всеки ъгъл и двор, който наподобява градините на Версай. Тук добавяме и работата на операторите и на дизайнерите на костюмите, които придават на персонажите онази меко казано странна визия от 90-те. Изключение правят Джани и Донатела, които се обличат с десетилетие напред, което да си признаем, ни хареса.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода, дарън крис

Епизодът започва с дълга сцена, в която виждаме Джани Версаче (в ролята е Едгар Рамирес) и неговата сутрешна рутина под знака на изобилието, пищността и яркото слънце на Маями бийч. Страхотният старт задава тонът, който присъства навсякъде при Мърфи – дълги кадри, в които нищо не се случва, но именно те рисуват фона, на който ще се развива действието. Съспенсът е усилен от редуването на кадрите с Версаче и Андрю Кънанан (в ролята е Дарън Крис, Glee). Вторият е The Man Who Could Be Vogue (името на епизода). Патологичен лъжец с неистово желание да живее живота, за който няма нито характер, нито пари, нито късмет. Пълният антипод на дизайнера. На края на сцената Версаче е прострелян на прага на дома си. От там започва ретроспекцията и сцените ни пренасят от настояще в минало, и обратно, на няколко пъти в епизода.

Силата на този епизод е именно в ретроспекциите, и в частност на сцената в операта, в която Версаче и Кънанан разказват един на друг за себе си. Единият е премерено откровен и заинтригуван, другият реди лъжа след лъжа. Сцени като тази ни дават индикации, че занапред нещата няма да бъдат толкова равни, с незапълнена атмосфера, и Мърфи ще се завърне в пълния си блясък. Обещаваща за нататъшни попадения е и сцената на Дарън Крис в пикапа, минути след извършването на убийството – най-силната в епизода по наше мнение.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода,, пенелопе круз

Другото, за което „Убийството на Джани Версаче“ заслужава адмирациите ни, са някои от актьорите. За Пенелопе Круз знаехме, че освен красавица е и добра актриса, но тя надмина очакванията ни. Най-доброто нещо в първия епизод беше именно тя в ролята на Донатела Версаче. Дори с пропуските в сценария, в който ключовите събития минават като миг, тя успява да даде плътност на персонажа си и да не изглежда нелепо във финалната сцена. Честно казано вместо да ни показват кадри на мъртвия Версаче на масата в болницата, можеха да ни разкрият какво се случва с пряко засегнатите от смъртта му. Пенелопе Круз успява да прескочи този трап, защото е страхотна актриса. Рики Мартин в ролята на дългогодишния партньор на Версаче, Антонио Д’Амико, не. Много обещаващо изглеждаше на снимките, на малкия екран не му вярваме.

убийството на джани версаче, сериал, раян мърфи, донатела версаче, дарън крис, дизайнер, мода, дарън крис, рики мартин

Вече споменахме за сцената в пикапа и колко харесахме Дарън Крис и ще го повторим. Той е другото попадение сред актьорите. Несъмнено ролята на нереализиран хомосексуален творец, който ще направи всичко, за да се издигне, му пасва като ръкавица. А с Едгар Рамирес за екранен партньор тандемът е завършен. Струва си да гледате сериала дори само заради Дарън, Едгар и Пенелопе.

Най-доброто, което ви съветваме да направите, е да гледате „Убийството на Джани Версаче“ без да очаквате много от първия епизод. Той няма да ви хване за гърлото, нито ще ви накара да настръхнете, но със сигурност ще ви накара да продължите да следите втория сезон на American Crime Story. Защото има история за разказване, която е интересна, макар разказът да натежава от залитането към грандомания на Мърфи, когато снима в епоха.

В България премиерата е на 23 януари в ефира на FOX. Вторият епизод излиза в САЩ на 24 януари. Режисьор ще бъде не Мърфи, а Нелсън Краг (FEUD, American Horror Story), a сценарият отново е на Том Роб Смит.