Глупостите в УНСС

| от |

УНСС канят Николай Бареков, защото такива са идолите на децата ни, а колкото повече от децата ни отидат в УНСС, толкова повече пари ще му даде държавата.

За много хора бизнесът е непосилно вулгарен – затова и много хора са непосилно бедни.

Но това е положението. Нито ни е в задълженията, нито ни е в компетенциите да казваме на УНСС как да си въртят университета. А и докато храним събитието с емоциите си, то живее, сваля летвата на критерия за добре свършена работа и вдъхновява други глупости. Някакво момче от Студентския съвет на УНСС и председател на младежкото движение на „Гергьовден“ заплашвал с адвокати страница във фейсбук, заради публикуван ироничен колаж на постера за лекцията на  Бареков. Това ще пренебрегнем като нелепо и трогателно натягане на малките лъвчета.

Интересно е все пак на какво Бареков може да научи децата – той е успял в своя бранш и е финансово обезпечен за цял живот. На нищо ново не може да научи студентите – те всичко вече си го знаят от чалгата.

Много по-интересно е останалите над 50 университета в България какви хора ще поканят, за да привлекат студенти. Или поне най-популярните.

Софийският университет като цяло кани доста приятни и разнообразни гости. Дойдат, поучат година-две и прекъснат…

Техническия университет може да очаква основателите на фирма „Top Innovation“, за да научат професори и студенти за историята и технологията на Соларния чадър, представен в Инкубатора на София Тех Парк.

Музикалната академия и в София, и в Пловдив трябва да покани творците от горепосочения стил музика. Хем децата да научат нещо, хем и те да видят какво е да бъдеш в Музикална академия.

Югозападен университет „Неофит Рилски“ няма нужда от гост-лектори. За да привлече младежи, той просто трябва да постави над вратите си надписа „Тук #Кой завърши право“.

Варненският свободен няма да кани никого. Те там хората си влизат и си излизат, както си искат.

Разбира се, НАТФИЗ също няма да кани никого. Там известните сами идват дори неканени. Не искаме да защитаваме Барека по никакъв повод, но поне той отива с покана в УНСС, а не като Сидеров в НАТФИЗ.

Общо взето настана време, в което университетите наистина подготвят за реалния живот – показват ти успелите хора. От Бареков има какво да се научи, както и от комунизма в СССР, от Ураганите в САЩ, от „Късното шоу на bTV“…

 
 

Очарователните порги от „Междузвездни войни“ пораждат дебат

| от chr.bg, БТА |

Косматите, ококорени създания с крила, наречени порги, са сред новите попълнения във вселената на „Междузвездни войни“. И докато от компания „Дисни“ се надяват те скоро да заемат достойно място под коледните елхи, сред феновете тече разгорещен дебат по отношение на „новобранците“, предаде Ройтерс.

Поргите правят дебют в най-новия филм от култовата космическа сага „Междузвездни войни: Последните джедаи“. Трейлърите позволиха не феновете да зърнат бегло един-единствен екземпляр в сцена на борда на „Хилядолетния сокол“ в компанията на Чубака. Все още неизвестната им роля породи редица въпроси. Сладки ли са поргите или жалки? Забавни или дразнещи?

Гушкавите създания са рядкост във филмовия франчайз, в който изобилстват дроиди и гротескни създания като Джаба Хътянина. Случайната им поява не винаги допада на почитателите на поредицата. Много фенове например са на мнение, че наподобяващите мечета еуоки са съсипали финала на „Завръщането на джедаите“ (1983).

„Разбираемо е, почитателите на „Междузвездни войни“ винаги са подозрителни към всичко „твърде очарователно“. Лично аз смятам, че поргите имат своето място и се вписват във филма“, споделя в интервю за агенцията режисьорът и сценарист на осмия епизод Райън Джонсън.

Реакциите на феновете по отношение на „новобранците“ след първата поява на порг в октомврийския трейлър бяха смесени. Мнозина останаха очаровани от пискливото създание, определяйки го като сладко и гушкаво. Тези, чиито сърца поргът не успя да спечели, побързаха да се включат с прогнозата, че създанието ще се превърне в следващия Джар Джар Бинкс – най-масово осмивания персонаж от „Междузвездни войни“, дебютирал през 1999 г. в „Невидима заплаха“.
„Мразя поргите. Изобщо не ги намирам за симпатични. Крещящо рекламни са“, изригна недоволен фен в Туитър след дебюта на техния събрат в излезлия през октомври трейлър.

Членове на екипа също се присъединиха към дебата. Актьорът Джон Бойега, който изпълнява ролята на Фин, сравни поргите с хлебарки, докато Марк Хамил (Люк Скайуокър) се обяви в тяхна защита.

Публиката, присъствала на световната премиера на филма „Междузвездни войни: Последните джедаи“, остана по-скоро очарована от новите създания и техните игриви сцени с Чубака. Последвалите коментари в социалните мрежи бяха основно позитивни.

Харесвани или не, поргите са важни за компания „Дисни“, която през 2012 г. плати милиарди за правата върху „Междузвездни войни“. Играчките от поредицата са най-продаваните в САЩ през 2015 и 2016 г., като приходите от тях за двете години възлизат на 1,5 милиарда долара.

В празничния сезон порги с всевъзможни размери, сред които над еднометров екземпляр, са хит сред купувачите в молове, тематични паркове и онлайн. Ако съумеят да спечелят сърцата на повече потребители след излизането на филма на екран, поргите ще допринесат за увеличаването на продажбите на плюшените играчки от „Междузвездни войни“, които съставляват едва два процента от общите продажби.

 
 

Правим бира от хляб

| от |

Тонове хляб се изхвърлят на боклука всяка година. За да се бори с това пилеене на храна, британска асоциация започна да произвежда бира от непродадения хляб и дори изнася идеята си в чужбина, съобщи Франс прес.

Десетки филии корав хляб се изсипват в огромен казан от неръждаема стомана в пивоварната Уърлд Топ (Wold Top) близо до Дрифийлд, в северното английско графство Йоркшър. Хлябът е съвсем пресен, но пристига от цех за сандвичи, където се използват само меките филии, без коравите крайчета, които не се харесват особено на потребителите. Досега те се изхвърляха, но вече се преработват.

„Заместваме част от малца с хляб“, обясни Алекс Болчин, ръководител на бирарията, където от 2016 година се произвежда златистата напитка, като към малца и хляба се добавят вода, хмел и дрожди. Инициативата е на асоциацията за борба с пилеенето на храни Фийдбек (Feedback).

Бирата, наречена Тоуст ейл (Toast ale – букв. бира от препечена филийка – бел. р.) се е появила благодарение на основателя на Фийдбек, Тристрам Стюарт. Той се е вдъхновил от брюкселските пивовари от Брюкселския бирен проект (Brussels beer project), започнали да произвеждат бирата Бабилон (Babylone) от зърно и неизползван хляб.
Днес „по света се изхвърлят промишлени количества хляб и асоциациите за хранителни помощи не успяват да раздадат всичкия хляб, който им се дава“, изтъква Стюарт. В същото време, отбелязва той, има голям интерес към т. нар. занаятчийски бири (крафт бири).

Всички приходи от продажбите на Тоуст ейл се превеждат на Фийдбек, а останалото след приготвянето на бирата зърно се рециклира и се използва за храна на добитък.

Досега във Великобритания са използвани 9,75 тона хляб за производството на над 300 000 бири, продавани между 2,5 и 3 британски лири бутилката (2,80-3,40 евро) – цена, отговаряща на средната за занаятчийските бири.

Тоуст ейл се разпространява много бързо и вече се произвежда в Ню Йорк, Рио де Жанейро и Кейптаун (РЮА).

Целта на Фийдбек е също така да се намали масовото производство на хляб, за да не бъде изхвърлян на боклука.

 
 

Не като от баба, а от баба

| от Мартина Стоименова |

По Коледа обикновено си говорим за добри дела, благотворителност и традиции. Това е златното време на корпоративната социална отговорност, на даренията и на обществените каузи.

Сега обаче ще ви разкажем за една българска компания, започнала с добрите дела много преди да падне първият сняг, а именно – в сезона на лютеницата.

В края на лятото „Филикон-97“ прави нещо, което бизнесът обикновено не прави – наема хора в пенсионна възраст, заради опита и експертизата им, които да приготвят традиционната българска лютеница във фабриката на компанията в Пловдив.

Philicon 1

Възрастните хора, участвали в създаването на едросмлените лютеници „Нашенска“ и „Балкански вкус“, са една пета от всички служители в есенната кампания на пловдивския производител. Впоследствие на постоянен щат остават 7 души между 60 и 70 години – четирима мъже и три жени. Те получават възнаграждение според изискванията на трудовото законодателство на позиции, които не изискват голямо физическо натоварване.

Всеки, който познава пазара на труда в България знае, че това не е обичайна практика. Работодателите обикновено предпочитат млади хора, дори и те да нямат богат трудов опит. Младите се адаптират по-бързо, знаят езици, справят се по-добре с технологиите.

Има сфери обаче, за които търсенето на хора от третата възраст и назначаването им на трудови договори се оказва ползотворно и за двете страни.

За възрастните това е възможност както за допълнителни доходи, така и за социализация – да се срещат с други работещи, да са извън дома си и да получават сигурни доходи към пенсиите си.

Традиционната технология на производство във фабриката за лютеница се оказва добре позната на тяхното поколение, което години наред е правило зимнина, изпробвало е рецепти и продукти, затваряло е буркани.

Това е пример за сфера от живота и пазара на труда, в която пенсионерите се вписват като характер, знания, манталитет и отношение към работата. „Филикон-97“ е наследник на държавна фабрика в плодородния тракийски район със 70-годишна традиция – за подобни предприятия връзката с миналото, когато храната е била нещо качествено, е много важна.

Социалната кампания по осигуряване на работни места за хора в пенсионна и предпенсионна възраст на пловдивския производител е нещо ново за България и е доказателство, че завръщането на възрастните хора на пазара на труда не би трябвало да бъде екзотика или сезонен компромис. Това е сериозна възможност за бизнеса на фона на емиграцията на младите, недостига на кадри, особено в индустрията, и застаряването на населението.

Пловдив е един от най-динамично развиващите се райони – само за две години заплатите са нараснали с 30%, а безработицата е „нездравословно“ ниска – около 3%. Това изправя работодателите пред тежки проблеми.

На фона на липсата на работна ръка и високата конкуренция при заплащането, професионалната етика се превръща в абсолютно ключов елемент – и тук възрастните хора определено не са за подценяване. „В нашето производство сме имали служители с над 40-годишен стаж и добре знаем какво означава преданост и лоялност, както и какво означава работата да е вторият ти дом“, коментира търговският директор на „Филикон-97“ Иван Калибацев.

Philicon 4

Според него поколението на по-възрастните се отличава с по-различни трудови навици от това на по-младите работещи: „Хората от по-възрастните поколения имат свой морал, трудова етика. Вълнуват ги и ги мотивират други неща“. За разлика от пенсионерите, хората в работоспособна възраст са много по-капризни по отношение на личното си време. Особено през лятото, в пика на производството и обирането на реколтите, е трудно да бъдат убедени да не си вземат отпуска, например.

Иван Калибацев казва, че проблемът дори не е толкова в заплащането и признава, че има технически позиции, за които буквално не се намират служители. За неквалифицираните места обаче трудът на пенсионерите е решение, при това с голяма социална стойност.

„Нашенска“ и „Балкански вкус“ се консервират в шестоъгълни бурканчета именно в периода септември-октомври, когато доматите, чушките и патладжаните са съвсем пресни. При тази лютеница „няма лъжа“, обяснява още Иван Калибацев, защото „няма как да произвеждаш точно този традиционен продукт от зеленчуци, които нямат сок“.  Затова и в случая възрастта не е толкова важна, колкото човекът да е „читав“, „лоялен“ и да разбира процеса на производство.

Друг е и въпросът, че когато лютеницата е направена от ръце, които имат опит и отношение към работата – тя е по-вкусна.

Philicon 2

 
 

Какво трябва да знаете преди да гледате новия сезон на „Короната“

| от chronicle.bg |

8-ми декември дойде и отмина. Преживяхме абсурдната еуфория около студентския празник, уповавайки се на събитие, което очаквахме с голямо нетърпение – премиерата на новият сезон на „Короната“. Вторият сезон на най-скъпоструващата оригинална продукция на Netflix излезе в петък(08.12) и съвсем скоро ще ви разкажем с подробности силните и слабите му страни.

Междувременно ви напомняме накратко няколко неща, които е хубаво да знаете преди да гледате новите 10 порции за живота на британското кралско семейство.

короната

Снимките започват още преди премиерата на първия сезон

През ноември миналата година първият сезон стана моментална телевизионна сензация. Малко преди премиерата създателят на сериала, Питър Морган, обяви, че снимките за втория сезон са започнали. Клеър Фой още тогава признава, че действието ще се развива през 60-те години на ХХ век.

короната

Една от сюжетните линии в сезона е за Суецката криза от края на 50-те години
Първоначално сериалът е трябвало да има три сезона. Първият за Кралицата като млада, вторият за годините в средата на управлението й и третият – в наши дни. Заради огромната популярност обаче историята е развита за шест сезона. Във втория един от фокусите е Суецката криза от 1956 година. Една от причините за това е важното историческо значение на този период за Великобритания. Според Морган, „страната вече не е била същата след тази криза“.

Принц Филип и принц Чарлз имат важно място
В първият сезон получавахме горе долу еднакви по мащаб картини върху всички персонажи от кралското семейство (с лека преднина за принцеса Маргарет) Вторият сезон обаче ще отдели специално екранно време за отношенията между принц Филип и принц Чарлс. Според Морган, персонажът на принц Филип е „душата на сезона“.

короната

Принцеса Маргарет ще се разкрепости една идея повече
Зрителите обикнаха принцеса Маргарет още през първия сезон. Видяхме и преживяхме премеждията й с капитан Таунсънд. Харизмата на персонажа очевидно е по-силна от тази на сестра й, кралицата, и това на няколко пъти изкарваше героинята на Клеър Фой извън равновесие. Във втория сезон фокусът отново е върху бохемският живот на една от най-привлекателните принцеси в кралското семейство. Щя в видим в меко казано палава светлина. Дори след като се омъжва за Антъни Армстронг Джоунс, тя продължава с обилните количества алкохол, цигари и партита. Силно се надяваме Ванеса Кирби да бъде всеобщо призната за гвоздея на този сезон.

Оливия Колман, короната
Оливия Колман, следващата Елизабет II; Снимка: Getty Images

Това е последният сезон за Клеър Фой
„Короната“ ще има шест сезона и ще обхваща период от коронацията на Елизабет II до наши дни. Естествено това означава да видим и възрастната кралица. Заради това в следващия сезон ролята й ще бъде изпълнявана от актрисата Оливия Колман, а не от Клеър Фой. А след Колман би трябвало да има и трета актриса. Коя е тя и кои ще са останалите нови попълнения в сериала, още не е ясно.

короната

Ще видим Джон и Джаки Кенеди
Съвсем естествено е, след като действието в сезон 2 се развива през 60-те години, да видим едни от знаковите световни личности за този период – Джон Кенеди и Джаки Кенеди. В ролите влизат Майкъл Хол и Джоди Балфур. Трябва да гледате сериала, за да разберете какво е мястото им в сюжета, но дори само имената на тези две личности дават достатъчно информация, насочваща към бързо променящ се свят и необходимостта на британската монархия да се адаптира към промените.

Трети сезон. Кога?
Оливия Колман е ангажирана, но не и Netflix. От компанията все още не са определили дата на премиера за третия сезон, нито е започнал снимачен процес. Това е малко притеснително за феновете, тъй като означава, че третият сезон вероятно ще излезе през 2019 година. Имайки предвид, че когато излиза първи сезон, втори вече е бил в процес на заснемане, предположението изглежда неприятно достоверно. Но не прави нашето положение на тръпнещи в очакване зрители по-лесно. Искаме си „Короната“ и я искаме догодина по същото време.

Толкова дотук. Останалото е брилянтно направено в новите десет порции на страхотния сериал. Ще се уверите сами, след като гледате.