Финансови аспекти на предложението за пенсионните фондове

| от |

Георги Ангелов

1. Новопостъпващи на пазара на труда

Най-голямата промяна е свързана с автоматичното „записване“ в НОИ на всички, които не си изберат частен пенсионен фонд в рамките на една година от започване на работа. Това решение (или липса на решение) е окончателно и не може да се променя – т.е. веднъж записан в НОИ един човек е вечно осигурен там, т.е. плащаните от него 5% допълнително пенсионно осигуряване ще влизат в държавния бюджет до края на трудовия му стаж.

През 2013 година на пазара на труда са влезли 96 хиляди нови осигурени. От тях 55% сами са си избрали частен пенсионен фонд, а останалите 45% са служебно разпределени (т.е. не са си избрали частен фонд). Именно тези 45% от хората (43 хиляди през 2013 г.) ще преминат автоматично към НОИ и техните вноски ще влизат там. Същото се отнася в по-голяма степен за професионалните пенсионни фондове, където 75% от новонавлезлите се разпределят служебно – т.е. близо 9 хиляди лица през 2013 година.

Ако се запазят тези разпределения, през 2015 година можем да очакваме около 50 хиляди души новонавлезли на пазара на труда да бъдат служебно записани в НОИ. Това са около 1.5% от общия брой осигурени и подобен дял от общите приходи на пенсионните фондове (800 млн.лв. през 2013 г.). Тоест, по този начин около 12 млн.лв. ще влязат в държавния бюджет през 2015 г., 24 млн. през 2016 и т.н.

Тези суми са на база на допускания, че няма да има големи промени в интереса на новонавлизащите на пазара към пенсионното осигуряване. Такива промени, обаче, може да има – например, ако пенсионните фондове са по-активни в привличането им или ако предпочитанието към НОИ се увеличи.

2. Прехвърляния от професионални пенсионни фондове

При професионалните фондове – където са осигурени основно миньори и други тежки професии – ситуацията е по-сложна, тъй като има много лица, които са внасяли вноски първо в НОИ, а после в професионалния фонд, съответно нямат достатъчно натрупани средства в личната сметка. За много от тях е далеч по-изгодно да се върнат в НОИ, тъй като това е начинът да получат по-щедра пенсия от държавата. Така че можем да очакваме по-масово прехвъляне от професионалните фондове към НОИ. Това в случая не е голяма промяна, тъй като и в момента се случва подобно прехвърляне, но само за тези, които се пенсионират.

Не бих се учудил ако още първите години има 50% прехвърляне – т.е. 300 милиона лева еднократен приход за бюджета плюс 40 милиона лева годишнен приход. Едва ли, обаче, това ще стане още през 2015 година.

3. Прехвърляне от универсални пенсионни фондове

Най-сложно е да се предскаже какво ще направят 3.3 милиона души, осигурени в универсалните пенсионни фондове – които през 2015 ще имат право да се прехвърлят в НОИ. Много от тях рационално са си избрали частен пенсионен фонд (или са го сменили) – съответно може би са доволни от избора си. Значителна част, обаче, са хора, които са служебно разпределени – т.е. нито се интересуват, нито са проявили инициатива да си изберат фонд. Тези вторите е по-вероятно да са склонни да се прехвърлят в НОИ, но от друга страна те са и по-склонни да не се интересуват от подобни неща, т.е. да не проявяват инициатива.

И в двете групи хора – служебно разпределени и със самостоятелен избор – има такива, които се оплакват от високите такси на пенсионните фондове (5% такса за всяка вноска плюс 1% годишна такса от цялата натрупана сума). Вероятно е НОИ да предложи нулева такса, което да стимулира прехвърлянето на средства към държавата. Тук ще бъде важно доколко частните фондове ще реагират и ще намалят таксите си или ще продължат да ги държат на сегашните високи нива. Това може да повлияе на избора на осигурените.

Нека предположим, че през първата година от частни фондове към НОИ ще се прехвърлят 5% от осигурените – около 160 хиляди души. Това означава еднократен приход от 300 млн.лв. за държавата плюс 40 милиона лева годишни приходи от осигуровки.

 
 

6 романтични комедии за коледните празници

| от chronicle.bg |

It’s that time of the year again… и ние сме подготвени за него.

Романтичните комедии определено не са върховият жанр в киното, нито най-доходоносния. Сюжетите не са никак дълбоки, а това, което ги спасява от пропадане, обикновено е някоя звезда в главна роля.  Но що се отнася до празничните периоди в годината, това е най-добрият жанр, на който можете да се отдадете. Дали сте сами, с гадже, приятели или със семейството, добрата романтична комедия в дълъг празничен следобед е един от най-ефективните методи за релакс.

Колкото и да ни е втръснал шумът около коледните и новогодишните празници, в предстоящите протяжни почивни дни почти винаги намираме време за някоя романтична комедия. Дори това да не е „нашият“ жанр.

Така че в следващите дни можете да светнете лампичките на елхата и да се отдадете на приятната коледна тривиалност, включваща дебело одеяло, чай, любим човек и някоя приятна, старомодна, но вечна, романтична комедия. За първите няколко не можем да помогнем, но що се отнася до последното, можете да видите 6 великолепни романтични комедии в галерията горе.

 
 

Кийт Ричардс спря алкохола „и другите неща“

| от chronicle.bg |

Кийт Ричардс е известен, освен с музикалните си достижения, и с консумацията си на алкохол. Дори персонажът на Джони Деп, пиратът Джак Спароу, е базиран на китариста. Но изглежда, че адът ще замръзне, налъмите ще цъфнат, а прасетата ще полетят, защото Кийт Ричардс вече е напълно трезвен!

На 77 години легендата на рока казва, че спрял акохола преди година и не е поглеждал назад. „Врътнах му шалтера. Писна ми. Време беше да спра. Точно както и с другите неща“, каза Кийт за списание Rolling Stone. Въпреки че от време на време ще изпие една бира или чаша вино, той твърди, че не му харесва вече и че си е изпил неговото.

Колегата му Рони Ууд, който собствено е трезвен от 2010 година, казва за Ричардс: „Удоволствие е да се работи с него. Много по-мек е. Пиенето му просто не му действаше добре, разбирате ли ме. Мисля, че предишният Кийт се беше запътил към една граница, която ако преминеше, щеше да стане грозно. Тая граница наближаваше все повече и повече и той май усети това.“

 
 

Филмите с жени главни герои са по-доходоносни от тези с мъже

| от chronicle.bg |

Филмите с мъже в главната роля все още са повече от тези с жени, но изследване на Агенцията по креативни изкуства (САЩ) и компанията Shift7 сочи, че това не е най-добре за бизнеса. Резултатите от анализа на топ филми между 2014 и 2017 ни показват като първенци тези с главна женска роля, без значение какъв е бюджетът на самия филм.

Creative Artists Agency и Shift7 правят сметките с помощта на Gracenote. Главният персонаж във всеки филм е определен по това чие име е първо в Gracenote. Това означава, че филми като „Star Wars“ са с водеща мъжка роля – в „Star Wars: The Force Awakens“ това е Харисън Форд, а в „Star Wars: The Last Jedi“ е Марк Хамил, въпреки че Дейзи Ридли има основна роля и в двата.

В изследването участват 350 филми – 105 женски и 245 мъжки. 

„Разбирането, че да имаш филм с жена в главната роля е лошо откъм приходи е грешно“, казва изследователя от CCA Кристи Хаубегър пред The New York Times. „Те всъщност са маркетингов актив.“

Когато филмите били подредени в категории по бюджет: над $100 милиона, по-малко от $10 милиона, между $10 и $30 милиона и така нататък, средния приход във всяка категория бил по-голям за женските филми, отколкото за мъжките.

Филмите били подложени и на теста Бачдел, който мери представянето на жените в творби на изкуството: той задава въпроса дали творбата включва ли поне две жени, който си говорят за нещо различно от мъже. 60% от филмите минават теста и няма филм от 2012 година насам, който е изкарал повече от $1 милиард в боксофиса и не е преминал Бачдел.

 
 

Netflix показва документалка за харизматичния сериен убиец Тед Бънди

| от chronicle.bg |

Netflix добавя към портфолиото си документален сериал за кръвожадния сериен убиец Тед Бънди. Това става 40 години след като през 1978 той е екзекутиран за убийството на Кимбърли Лийч. Платформата, на която вече можем да гледаме няколко криминални сериали по реален случай като „Making A Murderer“ и „The Keepers“, пуска „Conversations With A Killer: The Ted Bundy Tapes“ на 24 януари 2019. Автор на продукцията е носителят на Еми Джо Берлингер.

Четирите епизода ще ни покажат непускано досега аудио интервю с Бънди, докато той чака екзекуцията си във Флорида, а също така и ще ни разкаже за убийствата му. Тед Бънди признава за 30 убийства на жени, които извършва през 70-те години.

Сериалът ще задълбае и около неестественото идологизиране на Бънди от множество дами, както и за брака му с Каръл Ан Буун, докато е в затвора. Цялата медийна шумотевица около делото също ще бъде отразена.

Джо е режисьор и на филма „Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile“ – също за Тед Бънди, в ролята Зак Ефрон. Лили Колинс, Джон Малкович и Ким Парсънс също ще участват и във филма, който излиза догодина. Той ще разказва за убиеца през очите на приятелката му Елизабет Клопфер, която не може да повярва на деянията на гаджето си.

Януари ще бъде голям месец за Netflix с няколко дебюта. „A Series of Unfortunate Events“ сезон 3 идва в новогодишния ден, а след това „Sex Education“ и последния сезон на „Unbreakable Kimmy Schmidt“. Скандалният „Girl“, който тази година взе наградата Caméra D’Or на Фестивала в Кан, също излиза, въпреки непристойните голи сцени с непълнолетни.