Двама се карат – Турция печели

| от |

Когато преди няколко дни Турция свали руски самолет близо до границата със Сирия, престижни западни медии започнаха да използват термина Трета световна война като нещо, което може да се случи. Някои се поддадоха на емоции и вълнения и истински се разтресоха от страх, други оптимистично се аргументираха, че светът вече е твърде „пораснал”, за да решава проблемите си с първобитни методи като битки и куршуми.

Версиите за турската реакция и последвалите изказвания на руския президент Владимир Путин заляха интернет форумите, като бяха замесвани тюркемнски племена, сирийска опозиция и местни терористически организации.

Истинските причини за свалянето на самолета мистериозно потънаха между разминаващите се версии на руския държавен глава и турския президент Реджеп Ердоган.

Позитивите, обаче, към момента са за Турция.  

В условията на смутно време, когато Париж още кърви от раните си, нанесени от терористи на ИДИЛ на 13 ноември, мюсюлманската религия звучи като „нон – грата” в християнските общества. Все по-чест обществото залита в крайностите на отхвърлянето на постулатите на Корана, отблъснато от вендетата на радикалните ислямисти.  Пропастта между радикалния ислямизъм и мюсюлманската религия в главите на мнозина не съществува, защото повечето хора не разбират разликите или целенасочено си затварят очите за тях, осъждайки културата на мюсюлманите във всичките й проявления – от бурките до фесовете и обичаите за хранене.

До скоро държавите в Европейския съюз смятаха, че Турция трябва да измине дълъг път, преди да бъде приета в общността. Европейците никога не са били единодушни за присъединяването на държавата. Близо 47% са против, а 6% са без мнение. Проучването е направено в Германия, Испания, Франция, Полша и Великобритания. В три от тях надделява отговорът „не“ – Франция (82,4%), Германия (62%) и Великобритания (46,3). Членството са подкрепили поляците (54,1%) и испанците (53,2%).

Още преди да дойде на власт през 2005 година до преди два месеца германския канцлер Ангела Меркел бе яростен противник на идеята за приемането на Турция в общността. През февруари 2013 г. Германия и Франция обявиха, че ще вдигнат всякакви препятствия за отваряне на преговорни глави с Турция.

Заради бежанската криза канцлерът Ангела Меркел видя достатъчно добри причини страната на Ердоган да стане пълноправен член. Около това се обединяват и останалите държави-членки. В последните дни обаче последва и „Бинго” за Турция с подписването на меморандум, който ускорява задвижването на механизмите за приобщаването й.

Някак случайно това става в момент, в който турското правителство показа непоколебимата си позиция да се опълчи срещу Русия, ако пренебрежението към желанията й продължи да бъде демонстрирано.

Но Русия е важен съюзник както за САЩ, така и за Европейския съюз особено сега. Всичко това е доказуемо с проста хронология – историческа среща между Барак Обама и Владимир Путин, подписване на меморандум за сътрудничество, присъединяване на Русия към антиислямистката коалиция, активното й участие в бомбардировките над Сирия и руските ракети с надпис „За Париж”, чиито снимки бяха разпространени в Twitter от официалния профил на руското посолство във Великобритания.

Истинска международна сага с драматични развръзки. От това обаче печели единствено Турция.  

Отношението на Путин към Турция продължава да е пренебрежително, за което свидетелстват въздържаните му реакции след инцидента с руския самолет и указа за санкции срещу Турция.  С действията си турските власти обаче изправиха на нотки и Европа, която влезе в ролята на Миротвореца.

Лидерите на общността склониха и не само се задействаха, за да приемат държавата в общността, но й отпуснаха и 3 милиарда евро, за да може да устрои приетите близо 2 милиона сирийки бежанци на своя територия. Оказва се, че ако преди малко повече от месец ЕС беше готов да ускори разговорите с Турция за членство предимно заради мигрантската криза, но без да се ангажира с финансовата част, то сега с готовност отпуск 3 милиарда. Действие, което от своя страна предизвика злостни коментари от гръцкия премиер Алексис Ципрас, който се заяде с турския министър-председател в социалните мрежи, наричайки турските пилоти „нервни”. Самият Ципрас едва договори финансови помощи от Европа, за да стабилизира фалиращата Гърция.

И така с един куршум малко повече от два заека. Исторически момент за правителството и за Ердоган. 

Турция подава молба за асоциирано членство в ЕС през 1959 година, но е призната за кандидат за присъединяване едва през 1999 година. Преговорите започват през 2004 година, и продължават активно до 2010 година, когато следва пауза. След като в продължение на две години няма отворени глави е приет Позитивен дневен ред през 2012 година, който предвижда възобновяване на диалога за присъединяването на Турция към ЕС.  По време на кипърското председателство диалогът отново е замразен.

С Турция, Европа ще продължи на изток, а самата страна ще може да играе още по-добре ролята си на мост между Изтока и Запада. Държавата е традиционно свързана със САЩ като съюзник и е готвена за официален представител на Европа в ислямския свят. Със стабилната си и силна държавна, административна, военна и полицейска структура, Турция ще продължи да съставлява преграда срещу заплахите от нежелан трафик или ислямски радикализъм и тероризъм от Близкия Изток и Югозападна Азия.

А България вече няма да е „краят на Европа”.

И всичко това, докато в Турция са арестувани трима журналисти за два дни, защото обидили президента, а известен кюрдски правозащитник беше убит едва ден по-рано. Турция все още оглавява класацията за държавата с най-много журналисти в затвора откакто през 1990 година започна да се води подобна статистика.

 
 

Изложението Cars & Coffee идва в България

| от chronicle.bg |

На 2 юни ще се състои първото по рода си изложение на т.нар. суперавтомобили у нас, Cars & Coffee, като част от най-големия автомобилен феномен в света.

България се присъединява към останалите над 40 държави от общността Cars & Coffee в Европа, Америка, Азия, Африка и Близкия Изток, в които франчайзът вече има дългогодишни традиции и в които се провеждат общо над 120 събития годишно. Някои от тях, например в Бреша, Италия, привличат повече от 1500 участници и над 25 хиляди посетители.

На събитието в България всички запалени автомобилни ентусиасти ще имат възможност да разгледат отблизо някои от най-редките модели автомобили в света с двигатели от над 500 конски сили, а собствениците им да се срещнат при закрити врата и да създадат контакти едни с други в неформална, приятелска атмосфера.

На Cars & Coffee Bulgaria ще бъдат събрани над 30 дизайнерски, колекционерски, спортни и класически (ретро) коли на марки като Lamborghini, Ferrari, McLaren, Rolls-Royce, Bentley, Bugatti, Aston Martin и селектирани модели на Porsche, Mercedes и Jaguar.

C&C Brescia 2018_5

Притежателите на супер и хиперавтомобили могат да кандидатстват за участие в Cars & Coffee Bulgaria на онлайн платформата cars.coffee най-късно до 28 май.

Онези, чиито автомобили бъдат одобрени, ще бъдат поканени да се присъединят към първата част от събитието на 2 юни в RIU Pravets Resort, включваща закуска и брънч, презентация на проекта и награждаване с приза “Best of the Show” (“Най-добър автомобил на изложението“) под формата на мини Pagani, изработена специално за случая и подписана лично от Хорацио Пагани.

В следобедните часове участниците ще се отправят към София за втората, публична част на събитието. Супер и хиперавтомобилите ще бъдат разположени пред зала “EFE” на хотел ”Маринела“, а изложението ще бъде отворено за посетители от 17:00 до 19:00 часа. Пилотното издание на форума се осъществява с подкрепата на Lavazza, Vilner, р-т Bulgar, Street Lounge, Bertoni, хотели RIU Pravets и “Маринела” и медийното партньорство на сп. TopGear, DARIK и WebCafe.

C&C Brescia 2018_6

В дългосрочен план стратегията за Cars & Coffee Bulgaria е да реализира и другите типове събития, които се провеждат в държавите от “семейството“ на Cars & Coffee, а именно турове в страната и включването ѝ като дестинация от по-мащабните, международни обиколки със супер и хиперавтомобили.

Може да видите повече за събитието тук.

 
 

Вече няма „Мтел“, има „А1″

| от chronicle.bg |

„Mтeл“ ocтaнa в иcтopиятa. Пъpвият GЅМ oпepaтop в Бългapия занапред ще се нарича „А1″. Това име избра мeждyнapoднaтa гpyпa на Теlеkоm Аuѕtrіа, към кoятo пpинaдлeжи и нашият телеком.

Новината бе съобщена днес. Няма да има никакви затруднения за клиeнтитe – дoгoвopитe ocтaвaт вaлидни дo кpaйния им cpoк, нoмepaтa и ЅІМ кapтитe нямa дa бъдaт пpoмeняни, уверяват от „А1 България“.

B гpyпaтa нa „A1″ влизaт компании в още шecт дъpжaви – Aвcтpия (A1), Бeлapyc (vеlсоm), Xъpвaтия (Vірnеt), Cлoвeния (А1 Ѕlоvеnіа), Cъpбия (Vір mоbіlе) и Maкeдoния (оnе.Vір).

rptoz

Пpeз минaлaтa гoдинa стана ясно, че вcички в гpyпaтa нa Теlеkоm Аuѕtrіа щe пpeминaт към eдин бpaнд – „A1″.

 
 

Питър Сетера oт Chicago с първи концерт у нас

| от chronicle.bg |

Питър Сетера e oт артистите, чиято музикална кариера се развива бързо, а успехите не спират да го застигат. Стартира професионалния си път през 1967 г. с група Chicago, с която издават 17 албума и печелят редица отличия.

Безспорният хит, написан от Cetera за десетия албум на бандата „If you leave me now” взима награда Грами и се превръща в първия сингъл хит номер 1 на групата. През 1986 година Сетера започва соловата си кариера, с която се записва в музикалната история с хита „The Glory of Love”, номиниран с Грами и част от саундтрака на хитовия филм „Карате кид 2“. Парчетата „The Next Time I Fall” с Amy Grant, “Feels Like Heaven” с Chaka Kahn, “After All” с Cher oт филма „Нов шанс“, както и песента “No Explanation” от мега хитовата лента „Хубава жена“.

В момента Сетера е на световно турне със своята банда и споделя музиката от 8-те си солови албума, както и най-големите хитове, написани с група Chicago.

PeterCetera_ Visual

В България ще имаме удоволствието да го чуем за първи път на живо на 9 ноември в зала 1 на НДК, а билети могат да бъдат закупени от 22 май, на цени от 60 до 140 лв. в бензиностанции OMV, билетен център НДК и мрежата на Eventim.bg

 
 

Нови психотестове за шофьори: чудесно! Стига някой да ходеше на тях.

| от Георги Развигоров |

Чудесно е! Държавата се бори с агресията по пътищата! Взимат се мерки! По телевизията има репортажи! Говорят психолози! Има екшън!

Откакто е достатъчно да засечеш някой нервен шофьор, за да ти пръснат черепа в асфалта, държавните хора започнаха да вземат поетапни мерки, с които да регулират агресивните шофьори на пътя.

Забавното в тази новина е, че или идейните двигатели на тези нови правила са напълно изпушили, или говорим за брутален опит за замазване на очите на хората, точно в периода преди всички да се качат на автомагистрала „Тракия“ и да тръгнат към морето с надеждата да стигнат живи.

Публична тайна е, че срещу 130-150лв. всеки, който трябва да мине през психотест, за да продължи да шофира, може да се сдобие директно с картончето, което му е необходимо за пред КАТ. Самият психотест е с една идея по-евтин. Нали разбирате, трябва да си или екстремно съвестен гражданин, или тотален малоумник, за да отидеш доброволно да натискаш копчета и педали и да се държиш прилично пред отегчен психолог, само за няколко десетки лева разлика.

Сивият канал за минаване на психотест е толкова претъпкан, че не знам как изобщо лабораториите, които правят въпросните тестове се издържат.

Но това е само върхът на айсберга. Институцията КАТ, която следва да стои зад шофьорите и да ги наказва, когато е необходимо, но и да им върши работа, когато това също е необходимо, е един толкова болен и нефункциониращ орган, че освен че не работи добре, заразява и всичко около себе си.

Който не се е сблъсквал с КАТ за нещо по-ексцентрично от регистриране на нов автомобил или взимане на чисто нова книжка, той не знае за каква объркана и дефектясала система говорим.

Толкова сме свикнали, че на ул. Лъчезар Станчев 4 губим времето си, кисели до зли служители ни вдигат скандали, понякога колабираме и винаги ни блъска гневен човекопоток, че сме го приели за нормално.

От около месец текат някакви крайни срокове за подаване на удостоверения за таксиметровите шофьори в София. Също от толкова време машината, която раздава номерца в КАТ не работи. Логиката е желязна, нали разбирате? Има прекалено много хора, затова системата спира да работи, вместо да работи по-бързо и да се вземат някакви адекватни мерки. За всяко гише чакат по 70-80 човека, а около машината-Бог всеки ден се тълпи една малка войска от неразбрали, които чакат тя да пусне заветния номер. Но тя не пуска.

Виси се от сутрин до вечер. Бременни припадат, деца пищят, бакшиши псуват, полицаи крещят. Сериозно. През последния месец в КАТ е като в преизподня.

Никой не може да свърши работата, за която е дошъл. И повярвайте, след цял ден в този котел на низки страсти, и най-хрисимият шофьор, обичайно кротък като кастриран бивол и вял като абитуриент след бал, ще се изнерви и ще засече някой. И то нарочно.

В същото време наистина имаме нужда от строг контрол по пътищата. Ще го потвърдят и шофьорите, и велосипедистите, и мотористите, и пешеходците. Но докато инвалидността на КАТ и корупцията при служителите на пътна полиция не се оправят, новите психотестове са само прах в очите и глътка мента, глог и валериан за обществото.