Да си спомним за Александър Божков

| от |

На днешния ден, преди пет години, след продължително боледуване на 58-годишна възраст ни напусна вицепремиерът в периода 1997-99 година Александър Божков. Освен в политиката, Ал Бож, както го наричаха близки и приятели, беше познат и като водещ на предаването „ Музика за душата“ по Дарик.

В последното издание преди лятната ваканция през 2009-а година, което се оказва и последно за самия него, Божков се разделя със слушателите със знаменитата песен на Глория Гейнър- „I will survive“ и допълва, че музиката за душата ще бъде вечна.

Александър Божков е вицепремиер и министър на промишлеността в служебния кабинет на Стефан Софиянски, а през месец май същата година заема отново тези позиции в редовното правителство на Иван Костов до декември 1999-а година.

В професионалната му кариера са записани и първите преговори за присъединяване на България към ЕС, в периода 1999 – 2000 -та година.

Но най-голямата му страст остава музиката. Това е и причината за създаването на музикалното предаване по Дарик „Музика за душата“. Със забележителната си колекция от дискове и любовта си към вечните Арета Франклин, Луис Армстронг, Кени Джи, Бийтълс, Божков подарява своята усмивка, непрестанни шеги и красива музика на верните си слушатели. Пише сам сценариите си за предаването на английски и ги превежда директно в ефир. Преди всяка песен той разказва и своя лична история, свързана с музиката, която е подбрал.

На 26 юли 2009-а година е последното издание на „Музика за душата“ преди лятната ваканция, което по ирония на съдбата се оказва и последното предаване на Александър Божков.

„Това е последното предаване „Музика за душата“. Не очаквайте някакви чудеса. Последната песен от забравено и незабравимо, най-прочутата вероятно песен на Глория Гейнър „Аз ще оцелея“. „Музика за душата“ не завършва, тя продължава вечно“, това са последните думи на Ал Бож в ефира на Дарик.

На днешния ден припомняме и един негов пост от блога му (http://albosh.blog.bg/), на който не е зле да се хвърля по един поглед от време на време, защото има неща, които са вечно актуални.

Тест за деменция

 

Долу има четири (4) въпроса и един бонус-въпрос. Трябва да им отговориш веднага. Не може да мислиш, отговори на всички моментално. Ок?

Нека да видим колко умен си всъщност!

Готов ли си? ДАВАЙ! (Превърти надолу, бавно. Недей хитрува, не надничай предварително да видиш отговора!)

Въпрос Първи:
Участваш в надбягване. Задминаваш втория в надбягването. На коя позиция си?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отговор: Ако си отговорил, че си на първо място, си абсолютно неправ! Ако задминеш втория в надбягването и заемеш мястото му, ти си втори!

Опитай се да не прецакаш втория въпрос! За да отговориш на въпрос номер две, се опитай да не му отделяш толкова време, колкото отдели на номер едно!

Втори въпрос:

Ако си задминал последния човек, ти си…?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отговор: Ако си отговорил, че си предпоследен, пак грешиш. Кажи, как можеш да задминеш ПОСЛЕДНИЯ човек?


Нещо не ти се удава. Нали?

Трети въпрос:

Коварна математика! Забележка: трябва да се сметне изцяло наум!

НЕ използвай молив и хартия или калкулатор. Опитай.

Вземи 1000 и добави 40 към него. Сега добави още 1000. Сега добави 30. Добави още 1000. Сега още 20. Добави още 1000. И още 10. Какъв е крайният резултат?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Получи ли 5000?

Верният отговор всъщност е 4100.

Не вярваш ли? Провери го с калкулатора. Днес определено не ти е ден. Може би ще отговориш на последния въпрос вярно?

Четвърти въпрос:


Бащата на Мари има пет дъщери: 1. Нана 2. Нене 3. Нини 4. Ноно

Как е името на петата дъщеря?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отговор: Нуну?

Не! Разбира се, че не!

Името й е Мари! Прочети въпроса отново!

Добре, време е за бонус!

Ням човек се опитва да си купи четка за зъби. Като имитира движенията на човек, който си мие зъбите, той успешно се изразява пред продавачката и покупката е осъществена.

Сега, ако там застане сляп човек, който иска да си купи чифт слънчеви очила, как трябва да обясни той?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Просто трябва да си отвори устата и да попита, толкова е лесно!

Разпространявай това, за да дразниш
умните хора, които познаваш!

Използвана е информация от Дарикснимка: Sofia Photo Agency, архив

 
 

Тенеси Уилямс: поетът на изгубените души

| от chronicle.bg |

Той е описван като най-знаковия американски драматург. Името му стои редом до тези на Артър Милър, Едуард Олби, Дейвид Мамет и други. Мнозина твърдят, че по-велик от него няма. Дали това е така, е въпрос на субективна преценка. Защото величието е неизмеримо. Факт е обаче, че емблематичният, широкоусмихнат и мустакат Тенеси Уилямс е едно от най-важните имена не само в американския, но и в световния театър.

Роден е на 26 март 1911 г. в щата Мисисипи. Рожденото му име е Томас Ланиър Уилямс III. Майка му Едуина е дъщеря на свещеник, а баща му е търговец със слабост към жените и алкохола.

Тенеси започва да пише още от ранна възраст. След редица написани едноактни пиеси без особени качества, всичко се променя за една нощ през 1945 г. Премиерата на спектакъла „Стъклената менажерия“ донася на Тенеси Уилямс дългоочакваното признание. Буквално за една нощ вълната от популярност го качва на гърба си и той се появява в страниците на всички списания. С това започва дългото му пътешествие, което включва няколко световни награди в областта на драматургията, стотици изстрадани и изписани страници, много алкохол, наркотици, мъже и едно огромно наследство, оставено на читателите и зрителите.

01009242.JPG

Пиесите на Тенеси Уилямс са тест за всеки актьор. Почти няма актриса, която да не мечтае за ролята на Бланш Дюбоа от „Трамвай Желание’ и почти няма година, в която една от пиесите на автора да не бъде поставена на Бродуей или Уест Енд в Лондон. Кейт Бланшет, Изабел Юпер, Джесика Ланг,  Рейчъл Вайс и Джилиан Андерсън са само част от имената, влезли в ролята на Маги Котката или Бланш Дюбоа.

Възприятието на широката публика към Тенеси Уилямс еволюира през годините. Когато пиесата „Трамвай Желание“ е играна за първи път в Лондон (през 1949 г., поставена от Лорънс Оливие) Тенеси е видян като типичният американски търговец на опустошителни морални ценности. Критиците описват постановката като разказ за една проститутка, за полет на нимфоманка, за копнежите на една сексуална невротичка. Парламентът атакува пиесата, наричайки я „нискокачествена и отблъскваща“. Когато пиесата „Котка върху горещ ламаринен покрив“ има своята британска премиера през 1958 г., е била представена едва ли не като клубно изпълнение, за да не бъде публиката опорочена от факта, че главния герой в пиесата, Брик, има хомосексуални наклонности.

За щастие днес вече Тенеси Уилямс не е възприеман като възхваляващият секса и ниските морали автор. Днес вече фокусът е върху текста и дълбочината на световете в неговите творби. Описван е като „Поетът на изгубените души“ и често е свързван с емпатията към духовно ранените персонажи.

марлон  брандо и вивиан  лий,  тенеси уилямс
Кадър от филма „Трамвай Желание“ (1951 г.). Вивиан Лий в ролята на Бланш Дюбоа и Марлон Брандо в ролята на Стенли Ковалски.

Голяма част от творчеството му е посветено на Стария Юг в САЩ. Показани са грозните предразсъдъци на този свят и също както при почитания от Тенеси Чехов, ситуациите едновременно комични и трагични.

Самият Тенеси притежава силно гражданско самосъзнание – нещо, което е видимо от писмените източници за живота му. Докато обикаля Юга през 1939 г. се среща с бедните безработни семейства и вижда отблизо начина им на живот. Презира расизма. Възмутен след като не успява да се пребори срещу това „Стъклената менажерия“ да не се играе само пред бяла публика, през 1947 г. той пише на The New York Times, че всеки договор, който подписва занапред ще изключва Вашингтон като място за игра, докато градът не сложи край на тази недемократична практика. Повлиян е от сътрудника на Бертолт Брехт, Ъруин Пискатор, който е ръководител на the Drama Workshop в Ню Йорк, и с когото авторът работи по едноактната си пиеса „Дългото сбогуване“. Всичките пиеси на Тенеси Уилямс съдържат идеята за борба със социалната неправда.

film_11142016_bastien_catroof_photofest-1366x1051
Кадър от филма „Котка върху горещ ламаринен покрив“. Елизабет Тейлър е в ролята на Маги Котката, а Пол Нюман е в ролята на Брик.

В този смисъл шедьовърът на кариерата му, „Трамвай Желание“ също може да бъде разглеждана така. За някои пиесата е реабилитиране на Стенли Ковалски, който отмъщава на снаха си Бланш, задето е нарушила хармонията в мирния му дом в Ню Орлиънс. Нищо не е толкова просто обаче. Други възприемат далеч по-балансирана гледна точка. Според тях Бланш олицетворява „поетиката и аристократизма на чувствата“, докато Стенли е мускулестата, първична и жестока енергия. В края на краищата, за да бъде разбрана тази пиеса, се изисква симпатия. До голяма степен „Трамвай Желание“ е провокирана от действителността в Америка от края на 40-те, в която мачизмът и материализмът надделяват над духовните и артистичните ценности.

Тенденцията на скрития (а понякога и не толкова скрит) политически коментар продължава чак до „каменната ера“ в творчеството на Тенеси Уилямс през 60-те, когато той започва да злоупотребява с алкохола и наркотиците. „Камино реал“ например е метафора за Америка през 50-те. На едно място в нея са събрани образите на Дон Кихот, Лорд Байрън, Казанова и Маргьорит Готие. Без да бъде фантасмагория, пиесата осмива една Америка на сенатор Маккарти, от която е изтръгнат духът на човечността. Години по-късно в „Орфей слиза в Ада“ главната героиня открива, че баща й е убит от Ку-Клукс клан, задето е отказал да прояви расова дискриминация. Състоянието на човешкия дух в моменти на крайно обтягане е това, което вълнува автора.

3574_org

Късните му творби носят силен самоирочен елемент и в тях отсъства искрата, налична във върховите му пиеси. Но най-доброто от Тенеси Уилямс вероятно ще устои под напора на времето по редица причини. Тук е великолепната драматургия и силните персонажи, които винаги ще водят публики в театралните салони и ще представляват интерес за актьорите. Тук е историята на маргиналите и победените, която ако е разказана добре, винаги привлича. Тук е и съпротивата срещу всяка форма на тирания, било тя от личен или обществен характер. А много често тези две понятия са неразривно свързани.

През февруари 1983 г. в хотелска стая в Манхатън Тенеси Уилямс умира след задушаване с пластмасова капачка от лекарство. Към момента на смъртта си е носител на две награди „Пулицър“. Една за „Трамвай Желание“ (1947) и една за „Котка върху горещ ламаринен покрив“ (1955). Последният му хит на Бродуей е бил чак преди 22 години – „Нощта на игуаната“ през 1961 г.

Самият Тенеси някога пише, че „да бъдеш Артист, е да бъдеш Революционер“. Звучи гръмко и претенциозно, но не и когато идва от перото на човека, на когото световната култура дължи образи като Бланш Дюбоа, Маги Котката, Стела и Стенли Ковалски, Брик, Том, Лора и Аманда Уингфийлд и още много други. Пиесите му, в които винаги присъства автобиографичен елемент, и техните персонажи, благодарение на своите актьори носят части от душата на Тенеси Уилямс от хиляди сцени по света и до днес, 108 години след рождението на твореца.

 
 

Истинската история за Пинокио е доста по-забавна

| от chronicle.bg |

Сигурно вече знаете за навика на Дисни да взима тъмни и тегави детски приказки и да ги превръща в весели и сладурски хитови филми. „Спящата красавица“, например, е базирана на история, в която женен цар намира спящо момиче и след като не успява да го събуди, го изнасилва.

„Пинокио“ не е изключение. Филмът е по „Приключенията на Пинокио“ – серия от разкази, отпечатани във вестник през 1881 и 1882, с автор Карло Колоди.

Джими за първи път се появява в глава 4, за да накара дървеното момче да се прибере вкъщи:

„Когато чува тези думи, Пинокио побесня, взе един чук от масата и го хвърли право към говорещия щурец. Може би не вярваше, че ще го уцели. Но, колкото и тъжно за казване да е, скъпи деца, той уцели Щуреца право в главата. С последното си дихание Щурецът падна мъртъв.“

pinocchio-smoking-700x370

Въпреки че не изглежда да му е тъжно за шурчето (дори по-късно казва на Джепето: „Негова вина си е, аз не исках да го убивам“), той все пак съжалява, че не го е послушал след като си навлича все повече и повече неприятности. Накрая кармата го застига и Пинокио изгаря краката си:

„И след като вече нямаше сили да се изправи, той седна на малко столче и сложи мокрите си крака в печката, за да ги изсуши. Там и заспа и докато спеше, дървените му крака започнаха да горят. Бавно, много бавно те почерняха и се превърнаха в пепел.“

Но не се притеснявайте – Джепето му пощава и му прави нови крака, което изглежда като жест, който Пинокио не заслужава. Когато за първи път става „жив“ и се научава да ходи, той бяга и по-късно казва, че Джепето се е държал лошо него, заради което старецът се озовава в затвора.

Момчето не си научава урока и когато духът на Щуреца се връща, за да го предупреди да не се забърква с едни измамници, вместо да се извини, Пинокио го пренебрегва още веднъж. Това отново се обръща срещу него:

„Те ме гониха и аз бягах и бягах, докато не ме хванаха. Вързаха ме за врата с въже, провесиха провесиха от едно дърво и казаха: „Утре ще се върнем тук и ти вече ще си умрял, и устата ти ще е отворена, и ще вземем златните монети, които криеш под езика си.“

Тази сцена по първоначални планове трябва и да е и края на историята. Целта на Колоди е да покаже на децата, че ако не слушат, последствията може да са страшни. Редакторът на вестника обаче иска Колоди да продължи да пише – може би защото самият той иска щастлив край – и така се появява синята фея, която спасява Пинокио.

5acbb2b3facba849008b45af-750-563

В последвалите текстове Колоди прави така, че Пинокио да си вземе поука и да се погрижи за баща си вместо да седи безотговорен. Накрая Щурецът има шанс за отмъщение, но е го прави:

„Бащата и синът погледнаха към тавана и там стоеше Щурецът.

- О, скъпи Щурчо – каза Пинокио като се поклони дълбоко.

- О, сега ме наричаш „скъпи Щурчо“, но помниш ли, когато хвърли чук по мен и ме уби?

- Прав си, скъпи Щурчо. Хвърли ти сега чук по мен. Заслужавам го! Но не пипай скъпия ми баща.

- Няма да пипам никой от двама ви. Исках само да ти напомня за номера, който ти отдавна ми скрои, за да те науча, че в този жесток свят трябва да се добри и мили един с друг, ако искаме да са добри и мили с нас, когато на нас ни е трудно.

- Прав си, малки Щурчо, повече от прав дори. И аз ще запомня този урок, на който ме научи…“

 
 

Формирането на гигантските Хималаи

| от chronicle.bg |

Хималаите, които се простират на 2 900 километра из Индия, Пакистан, Китай и Непал, са най-високата планинска верига. Името й идва от санскритските думи „him“ и „ālaya“ и означава „дом на снега“. Заедно с Еверест, достигащ 8 848 метра, Хималаите има още няколко 8-хилядника и единствената верига с толкова високи върхове.

Преди милиони години тези планини още не са съществували. Азия е била предимно цяла, но Индия е била остров и е плувала в океана. Преди около 220 милиона години, някъде когато Пангея се е разчупвала, Индия се откъсва и поема на север. 

pangea_politik

След като минава около 6000 километра Индия се врязва в Азия преди около 40-50 милиона години. Тогава част от цялата тази индийска маса минава под континента като го повдига и така образува планинската верига, която днес знаем като Хималаите. Земята на Индия е по-твърда от тази на Азия и затова успява да я избута нагоре, а не обрантото.

india

Хималаите израстват много бързо в сравнение с други планински вериги и всъщност продължават да растат и до ден днешен. Еверест и останалите високи върхове добавят към размера си по около 1 сантиметър на година. За сравнение, Апалачи – най-старата планинска верига в Северна Америка, която се формира преди 300 милиона години или дори повече – всъщност намалява заради ерозия. Еверест се счита за най-високият връх на планетата, защото достига най-голяма надморска височина, но някои смятат, че е по-разумно цялостната височина да се измерва от основата на планината до върха й. В такъв случай на първо място ще е Мауна Кеа в Хавай, която събира общо 10 200 метра от основата си на дъното на океана до върха на 4 205 метра над морското равнище.

Растежът на Хималаите се дължи на това, че тектонската плоча на Индия продължава на се движи бавно, но сигурно на север. Това от части е така и заради честите земетресения в района. 

Ако си направим сметка, имайки предвид, че Хималаите се повишават в последните 40 милиона години, в момента те би трябвало да са високи 400 километра… Международната космическа станция обикаля Земята на подобно разстояние.

Скоростта на растеж силно варира във времето като понякога дори изчезва за сметка на хоризонтални промени. И разбира се, гравитацията и ерозията също оказват значително влияние.

Mount_Everest_as_seen_from_Drukair2_PLW_edit

Цялата тази теория за първи път се приема през 1912 година, когато Алфред Вегенер, немски метеоролог, представя своята „Теория на континенталния дрифт“. Тази теория ни дава и първите идеи за Пангея, тектонските плочи и че континентите се движат.

220px-Alfred_Wegener_ca.1924-30

Как биха изглеждали Хималаите в бъдеще? Веригата със сигурност ще продължи да расте, като в същото време ерозията им също няма да спира. Това означава още земетресения, както и още по-високи планини.

 
 

Супергероят, който получава силите си от кокаин

| от chronicle.bg |

В комиксите са се появявали всякакви типове герои с всякакви сили – от обикновени и незначителни до направо нелепи. Но има един малко известен супергерои – Сноуфлейм (Snowflame) – чиито нечовешки способности се появяват при обилна консумация на кокаин. Както той сам обяснява: „Аз съм Сноуфлейм и всяка клетка от съществото ми гори с нажежен до бяло екстаз. Кокаинът е боят бог! Аз съм човешки инструмент на волята му!“

Стийв Енгълхарт създава Сноуфлейм като злодей за кратката серия комикси на DC „The New Guardians“. Той се появява в едва един брой от общо 12. В „The New Guardians“ новите пазители са екип от няколко по-странни герои на DC и според първия брой, те са събрани така, че да отразяват разнообразието на човешката раса. Отбелязва се и че тяхната основна цел е да предадат генетичния си материал на следващото поколение.

220px-Newguardians01

Някои от героите, дарени с лукса да участват в комикса, са яркият гей перуански магьосник с копринена роба Extraño, безплътна австралийка, японец киборг, който може да си взаимодейства с различни електрически уреди, и инуит, чиято сила е да кара хората да дават най-доброто от себе си…

Extrano

Extraño

 

 

 

 

 

R-A-M-the-new-guardians-40520356-1280-657

Електрическият японец

Въпреки хваления опит на DC да създаде възможно по-разнообразна група от герои и дори един от тях да е гей, което за 80-те години е смело решение, комиксът изглежда безличен за стандартите по това време. Конкретно относно Extraño, понеже DC не може директно да каже, че е гей, заради потенциални проблеми при издаване на произведението, използват се вече предъвквани и изтъркани хомосексуални стереотипи, за да се илюстрират предпочитанията му.

Една от целите на комикса и причина да се използват по-малко известни герои е заради темите табу, които са засегнати в него – като секс и наркотици. Именно заради това и животът му е толкова кратък.

3186574-02

The New Guardians #2

Сноуфлейм се появява във втория брой, където действието се развива в Колумбия. Той е наркобос, когото новите пазители трябва да победят, за да спрат наплива от наркотици. Ерго и името на броя – „Jungle Snow“ (от англ. – сняг в джунглата).

При първата им среща Сноуфлейм първоначално им се подиграва, а след това зашлевява един от героите, Рам – споменатият вече японец. Също така разказва и за характера на силите си – когато е под влияние на наркотика, Сноуфлейм не усеща болка и излъчва аура от огън, a силата и издръжливостта му се покачват значително. Колкото повече кокаин поема, толкова силите му са по-мощни.

Когато пазителите му казват да се предаде, той се изсмива в лицата им: „Да се предам? Да оставя най-голямата радост, божественият възторг, еуфорията на електричеството, която сега избухва във всяка молекула на тялото ми?“ И насъсква мъжете си, които също са надрусани до безумие, да застрелят супергероите и да ги заровят, както и се случва.

Snowflame_001

Оказва се обаче, че пазителите само се правят на застреляни. Когато намират Сноуфлейм за втори път, той се забавлява с няколко момичета по бикини и се фука колко кокаин ще продаде. Те отново му предлагат да се предаде, но той отново не се предава и вместо това взима пълни шепи от наркотика. Следва битка, по време на която Floronic Man (герой със суперсили на растение) открива, че може да абсорбира кокаина от телата на хората и прилага тази способност върху бодигардите на злодея.

Самият Сноуфлейм е запратен с удар в дървена колиба пълна с химикали, която най-вероятно заради огнената му аура избухва като най-вероятно го убива. Той никога повече не се споменава. 80-те години бяха много вълнуващо време…