shareit

Болните не могат да карат

| от Цветелина Вътева |

Мине се не мине време и загрижените за народното благоденствие творци на закони излизат с някое екстравагантно предложение за закон или наредба, които по идея трябва да спрат смъртта, а по същество да внушат на хората, че нещо се прави.

След като преди няколко дни вътрешният министър Валентин Радев каза, че нарушителите на пътя ще бъдат карани в районните управления дори за дребни прегрешения и дори да има злоупотреби от страна на полицията, всичко е точно, сега геният на българските управници роди нова авангардна идея, която да ни убеди, че някой някъде, там над нас, се грижи за безопасността ни.

И тя е…хората с диабет, високо кръвно налягане и сърдечно-съдови заболявания да не могат да шофират.

Брилянтно!

Поради огромния брой на катастрофите, причинени от диабетици в хипогликемия, и смъртните случаи, причинени от нагли хипертоници, от 2018г. болните няма да могат да карат. Но няма причина за тревога: както каза експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев, книжката им няма да бъда отнета, просто няма да им се издава медицинско свидетелство, което да позволява подновяването или съответно, издаването й. Затова болните престъпници могат да си отдъхнат: униформени служители на КАТ няма да нахлуват в домовете им и да правят обиск за шофьорска книжка, а правото им да шофират ще бъде отнето по много по-деликатен начни: през лекарите.

Лекарите, които трябва да преценят дали тяхното заболяване е в „тежка форма“. Каквото и да значи това. Но не личните лекари, които най-добре познават пациентите си, а специалисти – кардиолози и ендокринолози. Това, разбира се, е доста успокояващо, тъй като всички знаем, че джипитата не са точно лекари, а по-скоро липсващото звено между фелдшерите, медицинските сестри и счетоводителите.

Онази скромна бройка от 2 млн. души, които страдат от сърдечно-съдови заболявания и онези пренебрежими 500 хил. човека със захарен диабет ще имат уникалната възможност на всеки три месеца да посещават специалист, който да прецени дали са годни да се качат зад волана. А по думите на д-р Георги Миндов, председател на Дружеството на столичните общопрактикуващи лекари, това са между 60 и 100 милиона лв. от джоба на данъкоплатците, тъй като здравният фонд не предвижда покриване на тази услуга. Нищо и никаква сума, като се има предвид каузата, за която се борят в МЗ: елиминиране на опасните катастрофи, причинени от пациенти.

Карането с превишена скорост, употребата на алкохол и наркотици, неспазването на закона за движение по пътищата поради наглост и простотия, както и калпавите пътища, остават на заден план. Нека болните да излязат с крачка напред, да ги видим всички кои са и да ги накажем, че поставят живота ни на пътя в опасност.

Според бившия шеф на КАТ, същият Алекси Стратиев, по пътищата има ДОРИ хора с психични заболявания, които си позволяват да шофират. Слагаме под общ знаменател диагностицираните с шизофрения, както и онези безотговорни шантафелници с тревожни и депресивни разстройства, които си позволяват да приемат антидепресанти и да въртят геврека.

Нека направим едно уточнение, в случай че иронията в този текст остава неразбираема: има медикаменти, чийто прием влияе на шофьорската преценка (напр. бензодиазепините). Това, разбира се, е упоменато в листовките на медикаментите, а пациентът бива предупреден от лекуващия го лекар за потенциалните странични ефекти и за това, че шофирането след прием на определени лекарства не се препоръчва.

Ако някой реши да престъпи лекарската препоръка и предупреждението в листовките, това е същият този някой, който ще се качи зад волана след четири големи ракии.

Здравият разум винаги е бил основна движеща сила в безопасността на пътя. Независимо дали става дума за сърдечно болни, хора с диабет, хора с психични заболявания или индивиди, които пращят от здраве.

Тъй като обаче не можем да разчитаме на него, е добре да изковем закони, които да обгърнат движението по пътищата в един розов облак от превенция, така че от София, та чак до Варна, по пътя да се движат само здрави, усмихнати, руси, красиви хора, които знаят как да свържат телефона си с Bluetooth на колата.

Трогателно е и предположението на Стратиев, че наредбата ще засегне онези и без това стари хора, които вече не шофират. Уви, както диабетът, така и сърдечно-съдовите заболявания засягат все повече хора под 40г. Но пък кой е казал, че някой на 38 е млад?

Има и още един позитив от новата проектонаредба: всички онези доста инвалиди, които заемат инвалидните места в зелена и синя зона, ще освободят местата за паркиране на здравите, тъй като огромен процент от хората с инвалидност я дължат именно на диабета и сърдечно-съдовите болести. Бинго!

Според д-р Румен Богданов, председател на Асоциацията на диабетиците в България, 70-те хиляди души в България, които са на инсулин, много добре знаят кога изпадат в хипогликемия.

Но ще поемем ли този риск?

 
 
Коментарите са изключени