Болните не могат да карат

| от Цветелина Вътева |

Мине се не мине време и загрижените за народното благоденствие творци на закони излизат с някое екстравагантно предложение за закон или наредба, които по идея трябва да спрат смъртта, а по същество да внушат на хората, че нещо се прави.

След като преди няколко дни вътрешният министър Валентин Радев каза, че нарушителите на пътя ще бъдат карани в районните управления дори за дребни прегрешения и дори да има злоупотреби от страна на полицията, всичко е точно, сега геният на българските управници роди нова авангардна идея, която да ни убеди, че някой някъде, там над нас, се грижи за безопасността ни.

И тя е…хората с диабет, високо кръвно налягане и сърдечно-съдови заболявания да не могат да шофират.

Брилянтно!

Поради огромния брой на катастрофите, причинени от диабетици в хипогликемия, и смъртните случаи, причинени от нагли хипертоници, от 2018г. болните няма да могат да карат. Но няма причина за тревога: както каза експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев, книжката им няма да бъда отнета, просто няма да им се издава медицинско свидетелство, което да позволява подновяването или съответно, издаването й. Затова болните престъпници могат да си отдъхнат: униформени служители на КАТ няма да нахлуват в домовете им и да правят обиск за шофьорска книжка, а правото им да шофират ще бъде отнето по много по-деликатен начни: през лекарите.

Лекарите, които трябва да преценят дали тяхното заболяване е в „тежка форма“. Каквото и да значи това. Но не личните лекари, които най-добре познават пациентите си, а специалисти – кардиолози и ендокринолози. Това, разбира се, е доста успокояващо, тъй като всички знаем, че джипитата не са точно лекари, а по-скоро липсващото звено между фелдшерите, медицинските сестри и счетоводителите.

Онази скромна бройка от 2 млн. души, които страдат от сърдечно-съдови заболявания и онези пренебрежими 500 хил. човека със захарен диабет ще имат уникалната възможност на всеки три месеца да посещават специалист, който да прецени дали са годни да се качат зад волана. А по думите на д-р Георги Миндов, председател на Дружеството на столичните общопрактикуващи лекари, това са между 60 и 100 милиона лв. от джоба на данъкоплатците, тъй като здравният фонд не предвижда покриване на тази услуга. Нищо и никаква сума, като се има предвид каузата, за която се борят в МЗ: елиминиране на опасните катастрофи, причинени от пациенти.

Карането с превишена скорост, употребата на алкохол и наркотици, неспазването на закона за движение по пътищата поради наглост и простотия, както и калпавите пътища, остават на заден план. Нека болните да излязат с крачка напред, да ги видим всички кои са и да ги накажем, че поставят живота ни на пътя в опасност.

Според бившия шеф на КАТ, същият Алекси Стратиев, по пътищата има ДОРИ хора с психични заболявания, които си позволяват да шофират. Слагаме под общ знаменател диагностицираните с шизофрения, както и онези безотговорни шантафелници с тревожни и депресивни разстройства, които си позволяват да приемат антидепресанти и да въртят геврека.

Нека направим едно уточнение, в случай че иронията в този текст остава неразбираема: има медикаменти, чийто прием влияе на шофьорската преценка (напр. бензодиазепините). Това, разбира се, е упоменато в листовките на медикаментите, а пациентът бива предупреден от лекуващия го лекар за потенциалните странични ефекти и за това, че шофирането след прием на определени лекарства не се препоръчва.

Ако някой реши да престъпи лекарската препоръка и предупреждението в листовките, това е същият този някой, който ще се качи зад волана след четири големи ракии.

Здравият разум винаги е бил основна движеща сила в безопасността на пътя. Независимо дали става дума за сърдечно болни, хора с диабет, хора с психични заболявания или индивиди, които пращят от здраве.

Тъй като обаче не можем да разчитаме на него, е добре да изковем закони, които да обгърнат движението по пътищата в един розов облак от превенция, така че от София, та чак до Варна, по пътя да се движат само здрави, усмихнати, руси, красиви хора, които знаят как да свържат телефона си с Bluetooth на колата.

Трогателно е и предположението на Стратиев, че наредбата ще засегне онези и без това стари хора, които вече не шофират. Уви, както диабетът, така и сърдечно-съдовите заболявания засягат все повече хора под 40г. Но пък кой е казал, че някой на 38 е млад?

Има и още един позитив от новата проектонаредба: всички онези доста инвалиди, които заемат инвалидните места в зелена и синя зона, ще освободят местата за паркиране на здравите, тъй като огромен процент от хората с инвалидност я дължат именно на диабета и сърдечно-съдовите болести. Бинго!

Според д-р Румен Богданов, председател на Асоциацията на диабетиците в България, 70-те хиляди души в България, които са на инсулин, много добре знаят кога изпадат в хипогликемия.

Но ще поемем ли този риск?

 
 

7 силни претендентки за следващия „Оскар“ за най-добра актриса

| от chronicle.bg |

Силният киносезон едва сега започва и все още имаме едни дълги три месеца преди да разберем със сигурност кои филми и хора ще се състезават в надпреварата за най-престижната кинонаграда – „Оскар“. Но някои от най-обсъжданите филми на годината вече излязоха и започнаха да се открояват определени имена.

И понеже жените актриси са нашата най-голяма  слабост, днес показваме някои от тях, които вървят стремглаво към първия ред на „Долби тиътър“.

Най-хубавото за нас, зрителите, тази година е, че конкуренцията в категорията за най-добра актриса ще бъде голяма. Наред с няколко познати имена, които по всяка вероятност ще бъдат сред първенците, се открояват и няколко сравнително нови за света на киното актриси.

Засега само няколко от най-обсъжданите филми са излезли по кината. По-голямата част са показани на големите кинофестивали през годината, които вече отминаха. Но отзивите на критиците и на фестивалните публики рядко се различават от това, което виждаме в края на януари, когато обявяват номинациите.

Затова разгледайте галерията горе, в която сме събрали 7 силни претендентки за „Оскар“ за най-добра актриса.

 
 

Трейлър на The Aftermath: къде още ще гледаме Кийра Найтли?

| от chronicle.bg |

Докато гледаме как се представя Кийра Найтли в ‘“Колет“ (в програмата на CineLibri 2018), насочваме погледите си към следващия интересен проект на тази страхотна актриса.

Продуцентската компания Fox Searchlight пусна първия трейлър на филма „The Aftermath“ – драма, развиваща се в периода след Втората световна война, която разказва за любовния триъгълник между персонажите на Кийра Найтли, Александър Скарсгард и Джейсън Кларк.

Филмът е базиран на романа на уелския писател Ридиан Брук и е режисиран от Джеймс Кент. Сценарият е на Джо Шрапнъл и Ана Уотърхаус, екипът зад „Race“ и „Frankie & Alice“.

Ето какво гласи официалният синопсис: „В следвоенна Германия през 1946 г. Рейчъл Морган (Найтли) пристига насред руините в Хамбург, за да се събере със съпруга си Луис (Кларк), британски полковник, отговорен за възстановяването на разрушения град. Когато се нанасят в новия си дом, Рейчъл е поразена от решението на съпруга си: да делят къщата с предишните й собственици – немски вдовец (Скарсгард) и травмираната му дъщеря. В тази нажежена атмосфера емпатията и скръбта отстъпват място на страстта и предателството.

Очакваната премиера на филма е за края на април 2019 г. Сега спираме с приказките и ви оставяме в компанията на прекрасната Кийра и нейната приятна мъжка компания.

 
 

Ницше, който дейно участва в убийството на Бог

| от chr.bg |

Фридрих Вилхелм Ницше е роден на 15 октомври 1844 година в Рьокен, село близо до град Лютцен в Прусия. Кръстен е на крал Фридрих Вилхелм IV, който навършва 49 години в деня на неговото раждане, но по-късно се отказва от средното си име.

През 1865 година Фридрих Ницше се запознава в дълбочина с работите на Артур Шопенхауер, а през следващата година прочита „История на материализма“ на Фридрих Алберт Ланге. И двамата, най-вече Шопенхауер, оказват значително влияние върху развитието на философските му възгледи. С публикацията си през 1878 г. на „Човешко, твърде човешко“ (книга с афоризми на теми вариращи от метафизиката до моралността и от религията до половете) реакцията на Ницше срещу песимистичната философия на Вагнер и Шопенхауер става очевидна, както и влиянието на „Мисъл и реалност“ на Африкан Спир.

Понеже болестта му го кара да намери по-благоприятен климат за здравето си, Ницше пътува често и живее до 1889 г. като независим автор в различни градове. Той прекарва много лета в Силс Мария, близо до Санкт Мориц в Швейцария и много зими в италианските градове Генуа, Рапало, Торино и френския град Ница. През 1881 г., когато Франция окупира Тунис, той планира пътуване до Тунис за да види Европа отвън, но по-късно се отказва от тази идея. Ницше от време на време се връща в Наумбург за да види семейството си. През това време той има повтарящи се периоди на конфликт и помирение със сестра си. Той живее от пенсията си в Базел.

На 3 януари 1889 г. Ницше преживява психически срив. Двама полицаи го приближават, след като нарушава обществения ред по улиците на Торино. Какво се е случило остава неизвестно, но често разказвана история твърди, че Ницше вижда удрянето с камшик на кон, притичва до него, прегръща врата му, за да го защити и се срива на земята.

През следващите няколко дни Ницше изпраща кратки писма до няколко стари приятели (включително Косима Вагнер и Якоб Буркхарт). На бившия си колега Буркхарт Ницше пише: „Накарах Каяфа да бъде поставен в окови. През последната година бях разпънат на кръст от германските лекари. Вилхелм, Бисмарк и всички антисемити бяха премахнати“. Освен това той нарежда германския император да отиде до Рим, за да бъде застрелян и призовава европейските сили да предприемат военни мерки срещу Германия.

 
 

Купете си шато във Франция за 60 долара

| от chronicle.bg |

Някога мечтали ли сте си да имате замък във френската провинция? А имате ли 58 долара?
Краудфъндинг кампания за реставриране на френското шато Ebaupinay в региона Дьо Севър в западна Франция предлага дялово притежание върху него срещу средства за възстановяването му. Инвеститорите ще имат думата в ремонтната дейност. Организатори са стартъпът Dartagnans.fr и асоциацията за реставриране Adopte un chateau.

Инвестицията ще ви превърне и в неофициален френски „лорд“.

„Хората също така ще могат да дойдат и да ни помогнат с работна ръка за работата по шатото, както се е правело едно време преди 500 години“, казва основателят на Dartagnans Ромен Делом

Последният проект на Dartagnans и Adopte un Chateau замъка Mothe-Chandeniers. „Mothe-Chandeniers е от 19 век, а Ebaupinay е от 14 и по това двата проекта се различават. Искаме да направим реставрацията изцяло по средновековни методи и с автентични материали“, пояснява Делом.

Mothe_chandeniers1

Относно замъка Mothe-Chandeniers: през декември 2017 година 27,910 човека от 115 страни участват в спасяването му. Официално документите се подписват през март 2018 година и мнозина от дарителите идват да помагат. По думи на Делом: „Хубавото беше с Mothe-Chandeniers, че успяхме да направим всичко, което обещахме на хората“

Ebaupinay – името означава „бял трън“ – е построен през 14-15 век в готически стил с разрешение на френския крал Чарлз VII. Официално става исторически паметник през 1898 година. Той има 4 кули, които са в голямата си част здрави, въпреки пожара през 18 век при Френската революция.

Общия напън е да се сменят дървениите и да се оправят камъните, където може, да се направят ковачници, конюшни, средновековни кръчми и хостел. Ако останат средства, може и зона за битки.

Когато проектът бъде завършен, очакват се около 50-60 000 посетители на година.

Във Франция има около 600 замъка в непосредствена опасност. Това означава, че ако не им се помогне в следващите месеци или години, ще изчезнат завинаги.

Концепцията за обществено финансиране на подобни реставрации срещу дял от собствеността може да се прилага навсякъде по света. Страни като Италия, Испания и Великобритания имат същия проблем.