Бой до пръсване: така се решават проблеми в училище

| от Цветелина Вътева |

Спомням си една градинка в столичен квартал. С най-добрата ми приятелка скачахме от едни борове, когато дойдоха две момичета от съседния клас и ни се заядоха. Казах на едната, дебелата Миглена, да не ми говори така, защото владея карате. Всъщност играех народни танци. Тя ме изрита в корема и после лежах на земята и се опитвах да си поема въздух поне половин час. Наталия пък си избърса обувките в панталона на приятелката ми.

Наскоро видях дебелата Миглена в един супермаркет в квартала. Все така дебела, ми маркира сладоледа на касата с онази машинка, която ползват касиерките. Изглеждаше съборена от живота. Бегло облекчение.

Спомням си и друга градинка, в която друга съученичка искаше да ме бие. Изобщо не помня защо. Но си спомням ясно, че една приятелка спря ръката й, засилена да ме удари с юмрук и си спомням ясно непосилния, тежък срам, който ме затискаше. Идеята да споделя тези и други подобни случки с родителите ми ми се струваше по-абсурдна от тази да извадя от чантата огромен конус с хашиш и да се напуша пред тях по сутиен.

Това е част от проблема с насилието в училище (и не само): че носи срам и запушва възможността за споделяне. Не срам, че си по-слаб физически, в повечето случаи не си. А че си по-смотан, по-страхлив. Че си доминиран и все трябва някой да те спасява.

Когато си тормозен в училище, се опитваш да се измъкнеш като ядеш сурови картофи или мрънкаш, че не си се подготвил за класното по математика. Би дал всичко, за да вдигнеш температура или да имаш проблем с оценките. Но проблемът е много по-сериозен. И не е от вчера, нито ще приключи утре.

„Тийнейджърите сигурно са полудели“, ще си кажете ако изгледате кадрите с ученичките от Варна, които се млатят все едно не се намират в центъра на голям български град, а на двора на някой строго охраняван затвор в Алабама.

Сцената е отвратителна. Агресията в тази нейна първична, чиста, дивашка форма, лишена от всякаква хитрост, от всякакво завоалиране или опит за овладяване – това е нещо много стряскащо, особено реализирано от момичета, особено от момичета на такава възраст. А идеята за организиране на масови боеве между деца е толкова абсурдна, че граничи с лудостта.

През определен период от време медиите дават гласност на някоя подобна случка и всички скачаме и започваме като папагали да повтаряме колко е лоша агресията и да се чешем по главите какво, по дяволите, се случва с децата ни. После забравяме и се сещаме отново при следващия такъв разгласен случай.

А тормозът в българските училища е толкова разпространен, толкова мощен и толкова травмиращ, че би накарал повечето холивудски актриси, които се оплакаха от сексуален тормоз, да замълчат.

Онова, което плаши най-много не е насилничката, която рита и влачи за косата другото момиче. Децата са като хората: има добри и лоши, склонни към насилие и склонни към свиване в позицията на жертви. Извън класните стаи управлява законът на джунглата: има хищници, жертви и мършояди. Жертвите обикновено предизвикват съчувствие или съжаление, което може да е ОК за убитата от лъв антилопа, но в ковчега на унижението на едно момиче в крайно деликатна възраст, то е последният пирон. Хищниците пък обичайно провокират омраза и нова агресия. Да, момичето, което бърше асфалта с другото момиче, вероятно има нужда от помощ и консултация с психолог, но първосигналната реакция, която предизвиква, е да й залепиш един шамар (минимум).

Какво да кажем обаче за мършоядите? За онези хиени, които се хранят с остатъците от нечия чужда вечеря. Онези, които снимат с телефоните си един отвратителен, гнусен акт на психическо и физическо насилие, който неминуемо ще остави травма у жертвата. Ако можем отнякъде да извадим оправдание за насилничката (за която майка й твърди, че самата тя е била обект на тормоз в предишното си училище), то за учениците, които затварят битото момиче в кръг от хора, които подвикват, освиркват и скандират като една по-неприятна версия на ултрасите на мачовете на Левски и ЦСКА,  е трудно да кажем нещо извинително.

Между света на възрастните и този на младежите има пропаст. Чудовищна бездна без мостове, която се вижда ясно на телевизионните материали. На тях директорката на едното училище, облечена в лъскава жилетка с перлени копчета, говори за „становище с предприети педагогически мерки“, „инспектори“, „областна дирекция“ др. До нея вървят кадрите с гладиаторската битка, в която една ученичка пребива друга, докато младежите наоколо крещят поощрително.

Подобен брутален дисонанс би се получил ако сложите една до друга сцените, в която Мел Гибсън в „Смело сърце“ крещи „Свободааааа“, докато го бесят, и тази, в която Саманта Джоунс от „Сексът и градът“ седи в манхатънски бар с чаша Космополитан и обяснява на Кари Брадшоу как не може да се посвети на връзката си с #едикойси, защото има нужда от свобода.

Подрастващите имат в психиката си фонтанела като тази, която имат бебетата. Те са ужасно уязвими и въпреки привидния бунт срещу наближаващата зрялост, имат крещяща нужда от своите възрастни, които да ги напътстват. Те имат нужда да говорят за секс, за наркотици, за алкохол, за любов, за насилие, за смърт. Апелите им обаче не биват разчетени. Младите твърде често се сблъскват със стена от неразбиране. Те са Пинк в „Стената“: заклещени между родители-съдии, учители-прокурори и връстници-насилници.

По темите за агресията в училище, вредата от хероина и плюсовете и минусите на оралния секс в тоалетните, родителите се държат като ощипани моми, а учителите и директорите говорят за „областна дирекция“ и „педагогически мерки“.

Не зная кога настъпва моментът, в който възрастните забравят какво е да си тийнейджър. Нито дали рязко губим паметта си или отдалечаването от детството се случва постепенно. Но едно е сигурно: ако родителите и учителите не проговорят езика на младите и не спрат да се държат като приятелите на Алф от Мелмак, ни чакат още много сцени на училищно насилие.

Приятно гледане. А ако не ви се гледат млади момичета, които се млатят като настървени питбули с лоботомия  – Big Brother Most Wanted е насреща.

 
 

Има четири основни типа пиячи

| от chr.bg, БТА |

Консумацията на алкохол лесно може да се обясни като резултат от хилядолетни ритуали и привички. Замисляли ли сте се обаче защо всъщност избирате да пиете? На базата на мотивите, подтикващи хората да посягат към чашката, изследователи от Австралия извеждат четири основни типа пиячи, пише в. „Дейли мейл“.

По-доброто разбиране на потребностите по отношение на алкохола може да помогне за насърчаване на хората да пият по-малко или поне да го правят по по-щадящ начин, смятат авторите на изследването от университета „Ла Троуб“ в Австралия.

В личен план всеки може да изтъкне куп мотиви защо избира да пие, което прави по-трудно научното разбиране на причините. Все пак науката разполага с т.нар. мотивационен модел за употреба на алкохол, според който хората пият, защото очакват след това да се почувстват по различен начин.

В частност моделът обяснява, че индивидите разчитат на алкохола да повиши позитивното усещане и да намали негативното. Мотивацията се обуславя и от фактори, свързани с психологическа награда. Те могат да бъдат вътрешни, например подобряване на желано емоционално състояние, или външни, например търсене на социално одобрение, предаде БТА.

Въз основа на това и имайки предвид останалите фактори, играещи роля в консумацията на алкохол – генетика, характер, заобикаляща среда, австралийските специалисти извеждат четири категории.

Според тях хората пият основно, за да се чувстват по-добре (защото е вълнуващо), за да се справят (да забравят тревогите си), от социални съображения (за да се забавляват и да празнуват) и от конформистки съображения (за да се впишат в заобикалящата ги среда).

 
 

Софи Търнър или Санса Старк?: И двете стават на 22

| от chronicle.bg |

По-известна като Санса Старк (засега) , Софи Търнър определено има всички шансове за златно актьорско бъдеще пред себе си.

Тя е млада, красива, играе добре, активно се появява на всякакви събития, на които е постлан червен килим.

Неслучайно Търнър е номинирана за награда „Млад актьор“ и три награди на „Гилдията на киноактьорите“. Родена е на 21 февруари 1996 г. в Нортхамптън, Англия. На двегодишна възраст се премества да живее в град Уоруик. Софи учи в девическото училище The King’s High School в Уоруик  и от тригодишна възраст е член на театралната трупа „Playbox Theatre Company“ в Уорикшър.

Дебютната й роля е през 2011 г. в сериала на HBO – „Игра на тронове“, където влиза в кожата на Санса Старк – по-голямата дъщеря на Нед и Кейтлин Старк, която от доверчиво и заблудено девойче, се превръща в силна и умна млада жена, готова да играе играта на тронове.

Тя е насърчена от учителят си по актьорско майсторство да се яви на кастинга за сериала. Софи всъщност е натурална блондинка и заради сериала боядисва косата си в оранжево-кестеняво заради ролята на Санса.

През 2013 г. играе главнa роля във филма „Другият аз“. През същата година участва в телевизионния филм „Тринайсетата приказка“ – по едноименната новела на Даян Сетърфийлд.

През 2015 г. участва в екшън комедията „Особено опасни“. И сме сигурни, че ще я гледаме в още много продукции и с интерес ще следим развитието й.

Дотогава – Хепи бърдей, Софи. И галерия за вас с някои от най-яките й снимки.

 
 

Новото Volvo V60: лукс и сигурност

| от chronicle.bg |

Volvo Cars представи вчера V60 – най-новото средноразмерно комби с 5 врати.

Volvo представи новия модел в естествената му среда – на автомобилната алея пред типична семейна къща в Стокхолм. Малко автомобилни производители могат да се сравнят с Volvo, когато става въпрос за традиция и надеждност в производството на практични комби автомобили с добър дизайн.

Новото V60 споделя SPA платформата (Scalable Product Architecture), позната от новото ХС60 и серията 90 на Volvo, чиито модели са основната движеща сила за продажбите на компанията през последните няколко години. V60 на основата на SPA задава нов стандарт в класа на средноразмерните премиум комби автомобили, с луксозен интериор, свързаност, модерни системи за безопасност и технологии за подпомагане на водача.

New Volvo V60 interior

Съгласно стратегията на Volvo за електрификация на всеки нов модел от 2019 г., новото V60 ще се предлага с две опции за задвижване чрез Plug-in Hybrid технология – новият бензинов двигател T6 Twin Engine AWD с 340 к.с. комбинирана мощност и T8 Twin Engine AWD с 390 к.с. комбинирана мощност. Клиентите, които предпочитат стандартен бензинов двигател, могат да избират между агрегатите Т5 и Т6, а тези, които искат дизел – между D3 и D4.

1519232771-5

Новото V60 ще се предлага с богат набор от стандартни системи, включително авангардни функции в помощ на водача, познати от ХС60 и серията 90. Системата за безопасност City Safety с автоматично прилагане на спирачките е единствената на автомобилния пазар, която засича пешеходци, велосипедисти и големи животни и активира автоматично спиране, за да избегне сблъсъка или да го смекчи, ако е неизбежен.

1519232771-5-1

Системата Pilot Assist, която подпомага завиването, ускорението и спирането при скорост до 130 км/ч и по пътища с добра маркировка, сега е усъвършенствана с функция, подобряваща поведението в завоите. Новото V60 включва и други функции за подпомагане на водача, като система против напускане на пътното платно Run-off Road Mitigation и система за предпазване от сблъсък с автомобил в насрещното движение – Oncoming Lane Mitigation.

New Volvo V60 exterior

Инфотейнмънт системата на Volvo Cars – Sensus, е съвместима с Apple CarPlay, Android Auto и 4G, осигурявайки свързаност на водача през цялото време. Контролът се осъществява посредством интуитивен дисплей с тъч скрийн, който съчетава функциите на автомобила, навигацията, услугите за свързаност и приложенията за забавление.

Очакваме да тестваме новото Volvo и да ви кажем дали всичко е толкова хубаво, колкото звучи.

 
 

Бил Гейтс ще участва в сериала „Теория за Големия взрив“

| от chr.bg |

Съоснователят на „Майкрософт“ Бил Гейтс ще бъде гост-звезда в предстоящ епизод от комедийния сериал „Теория за Големия взрив“, съобщи Си Ен Ен, позовавайки се на телевизия Си Би Ес.

В предстоящия епизод героинята Пени (Кейли Куоко) ще приеме Бил Гейтс на работното си място, докато нейните запленени от технологиите приятели правят всичко възможно, за да се срещнат с милиардера новатор.

Телевизия Си Би Ес ще поднови излъчването на сериала, който понастоящем е в 11-ия си сезон, на 1 март. По-късно през месеца ще бъде показан епизодът с Бил Гейтс. Технологичният магнат не за първи път гостува в телевизионна поредица. Гейтс преди е бил гост-звезда в епизод от сериала „Фрейзър“, излъчен през 2001 г.

Бил Гейтс не е първата видна фигура от света на науката, технологиите, инженерството и математиката, която гостува в сериала „Теория за Големия взрив“.

Преди него гост-звезди са били астронавтът Бъз Олдрин, видният космолог Стивън Хокинг, основателят на компания „Тесла“ Илон Мъск, съоснователят на компания „Епъл“ Стив Возняк.