Антон Дончев: Светът живее във виртуална действителност

| от | |

2010-09-13-015_1

Целият свят живее в една виртуална действителност, в това, което медиите създават, коментира днес големият български писател и автор на романа „Време разделно“ академик Антон Дончев, предаде  БГНЕС.

„Особено за хората, които са далеч от събитията това, което се случва е върху екрана, но това, което се случва върху екрана е само една много малка част от това, което се случва в действителност. Медиите, които работят с лупа, слагат тази лупа върху окото на една муха и се получава чудовище, а всъщност мухата си е муха. Трагедията на медиите е, че тази лупа не може да легне върху големи създания, с лупа не може да гледаш кон и се получава разминаване между действителния свят и това, което медиите показват“, смята Антон Дончев.

Ако си представим гласа на света като съскане на змия, можем да кажем, че това съскане медиите чуват „сензация, секс, скандал“, но змията казва „смирение, скромност, солидарност“, заяви той. Според него медиите, не само в България, но и по света не се занимава задълбочено с проблемите по света.

Световната култура и световният напредък са възможни само като синтез от отделни елементи, подчерта Антон Дончев и призова „длъжни сме да защитим неповторимостта. това, което е създадено от нашия народ е неповторимо и ние трябва да го защитим“. Атаките против „Време разделно“ и други романи бяха всъщност заглушаване на неповторимия глас на България, смята той.

Световната култура се гради по принципа на оркестъра и на хора, в хора всеки има глас, в оркестъра всеки има инструмент, всеки народ се грижи неговият инструмент да бъде в ред. Има народи, които искат да бият тъпана, нека да го правят, но те не правят оркестъра. Ние сме длъжни да защитим гласа на кавала си, но първо трябва да отгледаме дървото, а от всяко дърво свирка не става, кавал става от българско дърво, отгледано и запазено от нас, подчерта Антон Дончев и напомни : „единственото същество, което може да промени съдбата на вселената, това е човекът“. Това, с което възприемаме света са очилата, наречени култура. Нашите деца не виждат правилно света, защото не им даваме правилно образование, коментира той.

„Проблемът във „Време разделно“ почти изненадващо в момента се възражда, някаква партия „Помак“, някакви обиди, че някой е наречен българо-мохамеданин. Навлизаме малко в света на абсурда, което може да е добре за медиите, но е много лошо за действителността“, коментира той.

Юбилейно издание на „Време разделно“ на Антон Дончев излезе днес от печат. „Виновник“ за преиздаването на романа е фондация „Братя Василеви“, а поводът е 50-годишнината на българския исторически роман, който през 70-те години е признат за образец на епическата проза. Романът ще се продава до Нова година в София в мола на „Цариградско шосе“, а през януари се очаква да излязат и 250 екземпляра на луксозно колекционерско издание на романа с литографии на Светлин Русев.

„Написването на „Време разделно“ съвпадна със специален момент в моя живот. Когато се наех да напиша романа, бях още съвсем неизвестен автор. Дадоха ми 75 лв. за командировка и с тези пари обикалях Родопите 15 дни. Никога преди това не бях ходил там, но любовта и умилението които изпитах, се превърнаха в мой непрестанен копнеж да напиша и завърша замисленото“, споделя авторът десетилетия след като е публикуван романът му.

Половин век след като шедьовърът на Антон Дончев вижда бял свят фактите показват, че само в родината си той е имал повече от 30 издания. По света успехът му също е огромен. Превеждане е на повече от 30 езика, включително и на китайски и хинди. За тези петдесет години е излязъл в тираж от над 1 050 000 екземпляра. Обемът на отзивите за романа на български език и на чужди езици значително надвишава страниците на романа. Романът има и номинация от Фондация „Джеън и Ървинг Стоун“ за най-добър исторически роман, издаден в САЩ.

 
 

Трансплантация на лице бе извършена за втори път

| от chr.bg, БТА | |

Мъж, на когото преди няколко години бе присадено лице, се подложи на втора трансплантация на лице, след като присадката бе отхвърлена от организма му, предаде Франс прес.

Това се случва за първи път в медицината.

Лансирана през 2005 г., въпросната технология със сериозни етични последствия е свързана с големи рискове от усложнения. Реципиентът трябва до края на дните си да приема лекарства за потискане на имунната му система, за да се избегне отхвърляне на присадката.

Сложната операция бе извършена в европейската болница „Жорж Помпиду“ в Париж от екип под ръководството на проф. Лоран Лантиери. Хирургичната интервенция започна в ранните следобедни часове на 15 януари и приключи на 16 януари сутринта.

Присадката получи пациент, на когото преди няколко години бе трансплантирано лице, което впоследствие бе отхвърлено от организма му, се казва в комюнике на лекарския екип. На 27 октомври м.г. пациентът бил включен в списък с чакащи, за да му бъде присадено лице от починал донор.

На 30 ноември трансплантираното лице бе махнато и оттогава пациентът бе в реанимация.

 
 

IAMX издава нов електронен рок албум Alive in New Light

| от chronicle.bg |

Измъчван от засилена депресия, която подхранва последните му два албума, Chris Corner със сценичното име IAMX издава новото си LP Alive in New Light (AINL) на 2 февруари 2018. Проектът празнува напускането на демоните, които отдавна са го измъчвали и улавя жестоката фаза на метаморфозата, когато вече не си същия като преди, но не си и напълно този, в който се превръщаш.

В четири от парчетата се включва и ексцентричната татуистка, кралица на грима и суперфен на Corner, Kat Von D. Представянето на албума включва и линия от еротични стоки, направени от Ryan Clark и вдъхновени от дизайна на обложката. Една от песните от AINL беше използвана в епизод от сериала How To Get Away With Murder, което прави общо петнадесет песни на IAMX, включени в блокбастъра на ABC TV от стартирането му през 2014г.

Chris Corner and Kat Von D (2)

Записан, изпълнен и миксиран от Chris Corner в пустинята на Калифорния, в каравана с изглед към планината, AINL представя девет песни алтернативна електроника.

Парчето Stardust открива албума със звучене, което наподобява Personal Jesus от Depeche Mode, а заглавието на песента символизира издигането от пепелта. Ритъмът на Break the Chain, второто парче от албума, повишава напрежението с ескалиращите, меланхолични лирики и вокали на певеца.

IAMX-Alive In New Light cover (hi res)

Следва електро фънк парчето Body Politics, което наподобява звученето на рок бандата Nine Inch Nails. Според IAMX, то символизира превръщането му в част от клуба, загубата на себе си в ритъма и отдаването на първичното, освобождавайки се от мислите. Песента Exit, която е пета в албума, наподобява баладичното звучене на артистичната Bjork, с добавен пулсиращ ритъм. Следва Stalker, която пренася слушателя в екзотичен, съблазнителен и тайнствен паралелен свят, където любовта и манията се сблъскват.

Може да чуете за какво става дума тук.

 
 

Том Пети е починал от неволна свръхдоза от седем лекарства

| от |

Рокпевецът Том Пети е починал през октомври вследствие системно нарушение на работа ан органи, предизвикано от неволно свръхдоза със седем лекарства, съобщи службата по съдебна медицина на Лос Анджелис, цитирана от Ройтерс.

Смята се, че кончината на Пети на 66-годишна възраст се дължи на комбинирана токсичност от фентанил, оксикодон, темазепам, алпразолам, циталопрам, ацетилфентанил и деспропионил фентанил.

Причината за смъртта се категоризира като „злополука“.

Пети, сред чиито хитове са „Refugee“, „Free Fallin'“ и „American Girl“, бе намерен в безсъзнание в дома си в Малибу на 2 октомври м.г. и почина броени часове по-късно в болница.

 
 

Какво да скрием от европредседателството

| от |

Шест месеца са много. Толкова време е достатъчно дори сезоните да се сменят, представяте ли си! 

По принцип мотото „Да не се изложим пред чужденците“ е доста тъпо. Но все пак е кофти да се изложим пред чужденците и затова, докато се правим, че не ни интересува, трябва да помислим как все пак да не го направим.

За щастие можем да избегнем излагане с далеч не толкова мащабна операция. На първо време – много добре знаем какво не ни е наред, защото го въртим всеки ден. Да, за първи път в историята на света хроничното ни мрънкане ще влезе в употреба.

Лесно е! Представете си, че някой ви идва на гости – какво правите? Всичко, което не харесвате отива или заметено под килима, или прибрано по шкафове, гардероби и детски стаи. Тази метода е толкова проста, че ни отблъсква, защото не е ни отива на егото да си решаваме проблемите толкова елементарно. Но днес ще ни отива.

На първо време трябва да се лишим от уличните дупки, уличните кучета и хората, които живеят на улицата, за да си помислят чужденците „Брей, тези българи колко луксозно живеят“. Да запълним дупките по улиците е морално, за разлика от това просто да разкараме останалите две. Оставете това, ами си е и доста работа.

Сега е моментът да падне един хубав, полуапокалиптичен сняг! Да покрие всичко, само НДК да се вижда. Освен очевидните ползи от бедствието, като бонус резултат хората няма да имат избор освен да се пречупят и да заискат още лифтове. 

Следва интернет и телевизиите. Пълно информационно затъмнение! Никой чужденец не бива да вижда какво правим и казваме в интернет или по телевизията. Единственият канал, който дават по телевизията, е Discovery, а единственият сайт в интернет – Wikipedia. Но не искаме да изглежда така все едно хората нямат мнение. Искаме да изглежда така все едно хората имат мнение, но си го базят за себе си и се образоват преди да го изкажат.

Накрая е нужно да прикрием самият факт, че много ни интересува какво мислят другите. Не знам дали гледахте репортажа за готвачите, които се грижат за нашите евро гости. Всички традиционни блюда бяха сервирани по специален изключително красиво подреден начин, който няма нищо общо с този, които сме свикнали.

Никакви такива повече! Шопската салата вече се прави в леген, сипва се с черпак и се сервира така. Пред хората. 

Какъв пиар само би било това!