Адекватно шофиране в зимни условия? А дано, ма надали

| от |

Щом Гери Малкоданска каже, че от утре ще вали сняг, народът започва да се подготвя. Не си представяйте, че гражданите тичат да сменят летните гуми със зимни и да купуват ръкавици и метлички за изриване на снега от колата. Повечето хора се втурват да мислят оригинални статуси за първия сняг, които да споделят в социалните мрежи и носят палтата си на химическо чистене. И докато снегът затрупва колите, а честитките и снимките на снежнобели панелки пълнят Facebook, шофьорите се мятат на автомобилите си и се вписват в декора на снежната приказка с неадекватни движения, нервни задръствания и псувни, пред които въображението на Тери Пратчет прилича на това на средностатистически служител на ЦГМ.

Освен традиционната изненада от първия сняг в края на ноември, всяка година също толкова традиционно питаем надежда, че шофирането в зимни градски условия ще стане по-адекватно и по-съобразително, но знаете…както е казала Айше: „А дано, ма надали“.

Ето кои са най-опасните и най-дразнещите грешки, които правят шофьорите, когато първият сняг за годината натисне улиците:

Летни гуми

При изменения в Закона за движения по пътищата в средата на октомври, депутатите приеха, че използването на зимни гуми и вериги ще е задължително, когато на пътя има сняг и лед. Законът обаче не задължава шофьорите обезателно да сменят гумите през зимата, нито определя точни дати за това. И въпреки това, всички специалисти (производители, търговци, водачи с дълъг стаж, пътни полицаи) препоръчват гумите да се сменят според сезона. Казусът за гумите е комплексен. Зимната гума е желателна, тъй като е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Тя се различава от лятната и спрямо рисунъка на грайферите – зимната гума разполага с многобройни ламели, които захапват снега и осигуряват твърд контакт с настилката. Сместа на зимните гуми запазва качествата им при температури под 7 градуса. При такива температури летните гуми се втвърдяват и влошават сцеплението си с пътя. В същото време, зимни гуми, купени втора ръка, за които зима 2016 е седми сезон на употреба, може да бъдат по-опасни от летни гуми с достатъчно дълбок грайфер. Шофьорите могат да си вземат и всесезонни гуми, които правят компромис както с лятното, така и със зимното шофиране, тъй като имат доста посредствени възможности на фона на „специализираните“ гуми. Освен това, в последните години в България има доста сериозни температурни и климатични колебания, което прави гумата, която по идея е „универсална“ – твърде компромисна.

Въпреки препоръките, по пътищата могат да се видят много коли, които се пързалят като шейни върху изтърканите си, летни гуми и чиито единствен шанс за спиране в ситуация, е в друг автомобил. Тъпо.

„Какво като е валнало малко снежец? Аз съм добър шофьор, не ми пречи“

Да, ама не. Ако извадим някакви 10-15% адекватно каране на сняг, останалата шофьорска маса се разделя на две: водачи, които карат все едно навън е 20 градуса, слънцето пече, а настилката е суха като пемза, и такива, които са толкова стресирани от пътната обстановка, че пъплят по пътя с 3км/ч. Докато вторите обикновено са просто досадни, първите са опасни. Добрите шофьори винаги съобразяват карането си с пътната обстановка, която в снежни дни включва студен асфалт, студени гуми, хлъзгава заснежена или заледена настилка и удължен спирачен път. Надъханите тарикати, които взимат завой на сняг с 80км/ч, залепят се за предните коли, спират рязко, изпреварват без да имат съвършена видимост и се гмуркат в аквапланинг със смелостта, с която 19-годишен дрифтър без книжка се върти на оживено кръстовище, не са за пътя. Би било яко да пребивават в затвора, в Диарбекир, в „Обеля“ или някое друго гадно място. Но не и на пътя сред шофьорите, които си обичат живота, че и колата.

Резки движения и забързани маневри

Основният принцип, чието спазване може да предпази шофьора от катастрофи в снежно време, е „Slow down“. По-бавното каране може да спаси положението в рискови ситуации, тъй като водачът има повече време за реакция в условия, в които спирачният път е значително по-дълъг. Чудесно е, че повечето коли вече разполагат с ABS (система, която не позволява на колелата да блокират при максимално спирачно усилие), но физиката си е физика и понякога и ABS-а не върши работа. При нужда от екстремно спиране със завиване за избягване на опасност, следва да се отпуснат спирачките, за да се отблокират колелата и след маневрата да се натиснат отново.

И въпреки широката популярност на тези базисни правила, ако се пуснете по булевард „България“ от Бояна до центъра, ще се натъкнете на поне 20 автомобила, които правят странни, резки движения, пързалят се по пътя с натисната до ламарината спирачка и се блъскат в други коли, при което шофьорите им изглеждат изненадани. От какво?

Нелепо потегляне с много газ

Трудно ще направите нещо на околните с опита си за пичовско потегляне на сняг с подаване на много газ, но ги карате да се чувстват неудобно. Колата ръмжи, колелата се въртят на едно място, а вие удряте волана и псувате обилно, вместо да включите на по-висока скорост, за да намалите силата, приложена върху колелата и в крайна сметка да отлепите. Ама то не може само газ, понякога трябва и акъл.

Непочистване на автомобила

Всички закъсняваме за работа сутрин и бързаме да стигнем до топло място, на което да пием кафе, а чистенето на затрупания със сняг автомобил е досадна работа. Освен това, кожените ръкавици се степват от снега, а косматите такива стават на ледени топчета. Но когато тръгнете с колата, след като само сте забърсали небрежно стъклата, огледалата и фаровете, а на покрива си носите два тона и половина снежна маса, представлявате риск, тъй като при спиране изсипвате върху задния автомобил тези два тона и половина и шофьорът зад вас временно ослепява. Но какво пък, ако се блъсне във вас, не е страшно, защото той е отзад, съответно автоматично той е виновен? Е, не винаги…

 
 
2 коментара
  • kudos

    Чудесна статия, съгласен съм с повечето аргументи и съвети.
    Само доста се смях със твърдението „при спиране изсипвате върху задния автомобил“. При спиране снегът от покрива се изсипва на вашия прозорец, не на задния. При ряско тръгване (ако е възможно) се изсипва на задния.

  • Стефан Йорданов

    ОК хубаво си написал, не трябва да се кара бързо, но има много шофьори които се влачат с 10км/ч и създават предпоставка за ПТП за тези които искат да ги изпреварят – защото бавните понякога прекаляват. Напиши нещо и за бавните де – примерно да се возят с метрото през зимата!

Тайни от кухнята на най-елитните австралийски компаньонки

| от chronicle.bg, по The Indipendent |

Наскоро най-елитните компаньонки и компаньони в Австралия разкриха подробности около работата си, с колко души са спали, какво всъщност правят с клиентите си и какви са техните предпочитания.

Един от най-скъпоструващите компаньони, Джейк Раян, 28-годишен, влиза в тази сфера преди две години и разкрива, че за този период е преспал с 1700 клиентки. Към момента той е смятан за водещия мъжки компаньон в страната. Интересното е, че никога не показва лицето си в рекламите. Според него няма еднакви клиенти и всеки има свои предпочитания.

„Някои искат грубо, други предпочитат по нежно изживяване.“ разкрива Раян пред news.com.au. “Но най-голямото предимство, което те виждат в мен, е, че искам да направя преживяването толкова хубаво за тях, колкото е то за мен. Жените не са егоистки в леглото, но мъжете често са. А цялата работа е за тях, не за нас.“

Back in #Melbourne, better put on a #shirt.

A post shared by Jake-Ryan (@jakeryanlife) on

Според Раян основната разлика между това какво мъжете и жените правят с компаньоните е, че вторите държат да прекарат известно време с човека, преди да се отправят към спалнята. В повечето случаи, когато мъж си поръчва проститутка, той иска секс веднага. Жените, от своя страна, ангажират лицето известно време преди уговорката и искат да общуват с него преди да се срещнат. Тези срещи често са излизане на по питие или домашна вечеря с цел сближаване. Това помага на жените да се отпуснат. „Така разбирам какво харесват в леглото и мога да се приготвя предварително, ако е необходимо“ допълва Раян.

23969660_295224647638249_2110314541458915328_n
Снимка: Instagram

Не такъв е случаят с най-елитната австралийска компаньонка, 35-годишната Мадисън Мисина, твърди, че не винаги прави секс с клиентите си и „ако се случи, се случва“. „Мъжете искат да се почувстват важни и специални. Средното време, за което съм ангажирана е между 14 и 15 часа, като за този период обикновено правим секс с клиента около 3 пъти. Въпреки, че Мисина често е търсена за „кратки уговорки“, традицията е да предава тези оферти на по-младите си колежки. „Изненадващо е, но въпреки, че порноиндустрията не е лек бизнес, доста по-трудно е да бъдеш компаньонка. Това изисква много повече усилия и преструване. Трябва да представиш напълно друго лице пред клиента.“ казва още Мисина. 


Една от най-елитните компаньонки в Австралия няма проблем с привързването към клиентите, защото е хомосексуална. Твърди, че сексуалността по-скоро й е помогнала в кариерата, тъй като не е зависима от сексуално привличане към клиента.

Цената на Мадисън е 1000 долара на час, а по-дълго ангажиране струва 5000 долара. Това обаче не отказва никого и 80% от клиентите й са редовни и я ангажират от осем години насам.

„Когато обслужваш някого в продължение на толкова години, цялото нещо започва да наподобява истинска връзка. Готвиш на клиента, дори понякога пазаруваш за него.“ Относно женените клиенти тя има специален подход – независимо колко време прекарват с нея, мъжете са задължени да вложат същото време в брака си.

 
 

Очарователните порги от „Междузвездни войни“ пораждат дебат

| от chr.bg, БТА |

Косматите, ококорени създания с крила, наречени порги, са сред новите попълнения във вселената на „Междузвездни войни“. И докато от компания „Дисни“ се надяват те скоро да заемат достойно място под коледните елхи, сред феновете тече разгорещен дебат по отношение на „новобранците“, предаде Ройтерс.

Поргите правят дебют в най-новия филм от култовата космическа сага „Междузвездни войни: Последните джедаи“. Трейлърите позволиха не феновете да зърнат бегло един-единствен екземпляр в сцена на борда на „Хилядолетния сокол“ в компанията на Чубака. Все още неизвестната им роля породи редица въпроси. Сладки ли са поргите или жалки? Забавни или дразнещи?

Гушкавите създания са рядкост във филмовия франчайз, в който изобилстват дроиди и гротескни създания като Джаба Хътянина. Случайната им поява не винаги допада на почитателите на поредицата. Много фенове например са на мнение, че наподобяващите мечета еуоки са съсипали финала на „Завръщането на джедаите“ (1983).

„Разбираемо е, почитателите на „Междузвездни войни“ винаги са подозрителни към всичко „твърде очарователно“. Лично аз смятам, че поргите имат своето място и се вписват във филма“, споделя в интервю за агенцията режисьорът и сценарист на осмия епизод Райън Джонсън.

Реакциите на феновете по отношение на „новобранците“ след първата поява на порг в октомврийския трейлър бяха смесени. Мнозина останаха очаровани от пискливото създание, определяйки го като сладко и гушкаво. Тези, чиито сърца поргът не успя да спечели, побързаха да се включат с прогнозата, че създанието ще се превърне в следващия Джар Джар Бинкс – най-масово осмивания персонаж от „Междузвездни войни“, дебютирал през 1999 г. в „Невидима заплаха“.
„Мразя поргите. Изобщо не ги намирам за симпатични. Крещящо рекламни са“, изригна недоволен фен в Туитър след дебюта на техния събрат в излезлия през октомври трейлър.

Членове на екипа също се присъединиха към дебата. Актьорът Джон Бойега, който изпълнява ролята на Фин, сравни поргите с хлебарки, докато Марк Хамил (Люк Скайуокър) се обяви в тяхна защита.

Публиката, присъствала на световната премиера на филма „Междузвездни войни: Последните джедаи“, остана по-скоро очарована от новите създания и техните игриви сцени с Чубака. Последвалите коментари в социалните мрежи бяха основно позитивни.

Харесвани или не, поргите са важни за компания „Дисни“, която през 2012 г. плати милиарди за правата върху „Междузвездни войни“. Играчките от поредицата са най-продаваните в САЩ през 2015 и 2016 г., като приходите от тях за двете години възлизат на 1,5 милиарда долара.

В празничния сезон порги с всевъзможни размери, сред които над еднометров екземпляр, са хит сред купувачите в молове, тематични паркове и онлайн. Ако съумеят да спечелят сърцата на повече потребители след излизането на филма на екран, поргите ще допринесат за увеличаването на продажбите на плюшените играчки от „Междузвездни войни“, които съставляват едва два процента от общите продажби.

 
 

Как да разберете, че сте прост субект от мъжки пол

| от Дилян Ценов |

Преди две седмици излизаме с приятели на ресторант. Мястото се води едно от хубавите в столицата. Всичко е хубаво – приятелите, разговорът, хуморът, околните.

До момента, в който трима субекти от мъжки пол влизат в заведението и сядат на маса точно в средата на залата. Изглеждат като изплюти от конвейер – около метър и седемдесет, по сто килограма всеки, набити, с мускули, които се показват „апетитно“ изпод тениска, каквато яките пичаги носят през декември. Може би жените наоколо всеки момент ще започнат да саливират, както се изразява една от приятелките ми?

Това е едва началото на цирка. След влизането следва триумфално разполагане по местата в стил „султан Абдул Азис“, а ролята на момичето от харема за зла участ се падна на една от сервитьорките. За още по-голямо съжаление униформата  й се състои от къса (прекалено даже) пола. Идеално за нашите трима субекти. Отива да им вземе поръчката. Единият чичо пуска погледа си по тялото й бавно, отмерено, на лицето му се появява ехидна усмивка. Оглежда я отдолу нагоре и се спира върху лицето й. Тя не го поглежда, макар и добре да знае какво се случва.

„Учиш ли?“

Не нужно да описвам отвращението, което всички изпитахме при създалата се сцена. Не знам как е продължила, нито каква е вината на сервитьорката, и откровено казано, не ми пука. Знам само, че субектът от мъжки пол не спря да я гледа по най-безпардонния начин, сякаш няма търпение да й свърши смяната, докато тя се навежда да вземе нещо от шкафовете по стената. Няма да споменавам и разговорите на висок глас между компанията, които са продължили дълго след като ние си тръгнахме.

Най-гнусното в онази (и в още милиони сцени) не е въпросният сакат опит за свалка. Потресаващото е, че става дума за огромна група субекти, които обитават Земята, имат мозъци на гълъб, побиращ се в тяло на четирикрилен гардероб, и мислят, че имат изконното право да се отнасят по гореспоменатия начин с една жена. Каквато и да е тя. Която и да е тя. Каквото и да прави. Защото това не беше редовия въпрос „Учиш ли?“ Не беше както когато бяхме малки и започвахме разговор с „Как се казваш? Искаш ли да си играем?“ Това беше гнусно поведение, което няма общо с назадничавост или прекалена романтичност.

Не знам дали тази сцена учудва някого. Може би много хора ще я счетат за маловажна. Но истината е, че тя е важна. Важна е, защото не е единичен случай. Грубите и унизителни задявания са много, по всяко време, навсякъде. Уви, има жени, които влизат в ролята на обекти и подобно псевдомачовско поведение помпа самочувствието им до степен на главозамайване. Това от своя страна дава увереност на напомпаните алфа мъжкари, че това е начинът да засвидетелстват своята мъжкарщина пред една жена.

В същото време, за жена, чиято цел е да си върши работата (какъвто е случаят със сервитьорки, често ставащи жертви на такива селски прояви), подобни гнусни намеци са отвратителни. Но тя не е в позицията да им се противопостави. Жените в сферата на обслужването са най-често таргетираните жертви на wannabe мъжкарите с широки гърди и тесни хоризонти.

И ако наблюдавате отношението към тях достатъчно внимателно, ще получите един идеален ориентир за това как да разберете, че сте прост субект от мъжки пол.

Ако с един поглед и една фраза може да сринете години кървава борба за равенство между половете, вероятно сте такъв. Ако не разбирате предишното изречение – също. Ако смятате, че жена, която носи къса пола си проси секс – voila. Ако мислите, че обслужващият персонал е там, за да обслужва всички ваши нужди… знаете.

Всички от мъжки пол имаме качеството да се самозабравяме. Понякога даже да се оливаме. Но субекти като онези тримата, които тази вечер вероятно отново ще щракат с пръсти на сервитьорката в някое заведение, ни помагат да видим онова, което е откровено грозно. И ако сме умни, никога няма да погледнем с този поглед някоя жена. Не и в такава ситуация. Просто не.

 
 

Синеокото момче на британското кино

| от chronicle.bg |

Той е бурната душа на британското кино от епохата на „Златната ера“. Купонджията, който доказва, че тялото не е необходимо да е като изваяно, за да бъде магнит за жените и предмет за обожание. Той е русата чуплива коса, сините очи, кльощавото тяло и високия ръст на киното. Питър О’Тул.

Човекът, който по време на снимките на „Как да откраднеш милион?“ непрестанно спори с Одри Хепбърн кой от двамата е по-слаб. Единственият Лорънс Арабски е един от най-добрите актьори в световното кино. И въпреки всички роли, никога не получава Оскар – само осем номинации. Връчват му почетна статуетка през 2003 година, която отказва да приеме, освен ако не му бъде връчена от Мерил Стрийп.

Синеокото момче на Британското кино си отиде на днешната дата преди 4 години. Беше 81 години. И остави след себе си десетки герои, които ни научиха как да се държим като джентълмени, как да ухажваме и обичаме жените, как да бъдем красиви само с поглед, как да пием и да пушим и най-вече как да се забавляваме – с три думи, как да живеем.

питър о'тул и одри хепбърн
С Одри Хепбърн в „Как да откраднеш милион?“

Предлагаме ви няколко цитата, които да онагледят написаното горе.

„Няма да бъда обикновен мъж, тъй като е мое право да бъда необикновен. Ще разбъркам гладкия пясък на монотонността.“

„Качих се на камион за Лондон в търсене на приключение. Свалиха ме на Euston Stations и тръгнах да си търся хостел. По пътя минах покрай Кралската академия по драматични изкуства и влязох просто да огледам какво мога да открадна по-късно“ (След време започва да учи в Академията на пълна стипендия)

„Ако не можеш да направиш нещо доброволно и с радост, не го прави изобщо. Ако ще отказваш пиенето и ще се оплакваш, по-добре се върни към бутилката.“

„Единственото физическо упражнение, което правя, е да вървя след ковчезите на приятелите ми, които наистина правеха упражнения.“

„Вземам всяка добра роля, която ми попадне. Но ако няма добри роли, ще правя всичко, за да мога да си плащам наема. Парите винаги ни притискат. А за истински добра роля може да чакаш цяла вечност. Така че се взимам в ръце и правя каквото мога.“

питър о'тул
Във филма „Лорънс Арабски“

„Любовта ми към актьорството е велико нещо. Попаднах в този свят и открих, че се справям добре. Именно то направи ме превърна от нищо в нещо. Не нещо голямо, но все пак нещо. Ако се занимаваш  с нещо, правиш го с удоволствие и се справяш добре, какво по дяволите още можеш да искаш.“

„При крадците може и да има чест, но не и при политиците“

„Нямам намерение да продумам последните си думи на сцената. Рум-сервиз и няколко покварени млади момичета ще ми свършат доста добра работа на изхода.“

„Не понасям светлината. Не понасям времето. Мечтата ми за рай е да преминавам от една задимена стая в друга.“

„Когато си млад, винаги изпитваш глад да скачаш от връх на връх, пропускайки долините.“

„Не знам абсолютно нищо за жените. Те са уникални, красиви мистерии.“

„За мен животът винаги е бил или сватба, или погребение.“