Адекватно шофиране в зимни условия? А дано, ма надали

| от |

Щом Гери Малкоданска каже, че от утре ще вали сняг, народът започва да се подготвя. Не си представяйте, че гражданите тичат да сменят летните гуми със зимни и да купуват ръкавици и метлички за изриване на снега от колата. Повечето хора се втурват да мислят оригинални статуси за първия сняг, които да споделят в социалните мрежи и носят палтата си на химическо чистене. И докато снегът затрупва колите, а честитките и снимките на снежнобели панелки пълнят Facebook, шофьорите се мятат на автомобилите си и се вписват в декора на снежната приказка с неадекватни движения, нервни задръствания и псувни, пред които въображението на Тери Пратчет прилича на това на средностатистически служител на ЦГМ.

Освен традиционната изненада от първия сняг в края на ноември, всяка година също толкова традиционно питаем надежда, че шофирането в зимни градски условия ще стане по-адекватно и по-съобразително, но знаете…както е казала Айше: „А дано, ма надали“.

Ето кои са най-опасните и най-дразнещите грешки, които правят шофьорите, когато първият сняг за годината натисне улиците:

Летни гуми

При изменения в Закона за движения по пътищата в средата на октомври, депутатите приеха, че използването на зимни гуми и вериги ще е задължително, когато на пътя има сняг и лед. Законът обаче не задължава шофьорите обезателно да сменят гумите през зимата, нито определя точни дати за това. И въпреки това, всички специалисти (производители, търговци, водачи с дълъг стаж, пътни полицаи) препоръчват гумите да се сменят според сезона. Казусът за гумите е комплексен. Зимната гума е желателна, тъй като е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Тя се различава от лятната и спрямо рисунъка на грайферите – зимната гума разполага с многобройни ламели, които захапват снега и осигуряват твърд контакт с настилката. Сместа на зимните гуми запазва качествата им при температури под 7 градуса. При такива температури летните гуми се втвърдяват и влошават сцеплението си с пътя. В същото време, зимни гуми, купени втора ръка, за които зима 2016 е седми сезон на употреба, може да бъдат по-опасни от летни гуми с достатъчно дълбок грайфер. Шофьорите могат да си вземат и всесезонни гуми, които правят компромис както с лятното, така и със зимното шофиране, тъй като имат доста посредствени възможности на фона на „специализираните“ гуми. Освен това, в последните години в България има доста сериозни температурни и климатични колебания, което прави гумата, която по идея е „универсална“ – твърде компромисна.

Въпреки препоръките, по пътищата могат да се видят много коли, които се пързалят като шейни върху изтърканите си, летни гуми и чиито единствен шанс за спиране в ситуация, е в друг автомобил. Тъпо.

„Какво като е валнало малко снежец? Аз съм добър шофьор, не ми пречи“

Да, ама не. Ако извадим някакви 10-15% адекватно каране на сняг, останалата шофьорска маса се разделя на две: водачи, които карат все едно навън е 20 градуса, слънцето пече, а настилката е суха като пемза, и такива, които са толкова стресирани от пътната обстановка, че пъплят по пътя с 3км/ч. Докато вторите обикновено са просто досадни, първите са опасни. Добрите шофьори винаги съобразяват карането си с пътната обстановка, която в снежни дни включва студен асфалт, студени гуми, хлъзгава заснежена или заледена настилка и удължен спирачен път. Надъханите тарикати, които взимат завой на сняг с 80км/ч, залепят се за предните коли, спират рязко, изпреварват без да имат съвършена видимост и се гмуркат в аквапланинг със смелостта, с която 19-годишен дрифтър без книжка се върти на оживено кръстовище, не са за пътя. Би било яко да пребивават в затвора, в Диарбекир, в „Обеля“ или някое друго гадно място. Но не и на пътя сред шофьорите, които си обичат живота, че и колата.

Резки движения и забързани маневри

Основният принцип, чието спазване може да предпази шофьора от катастрофи в снежно време, е „Slow down“. По-бавното каране може да спаси положението в рискови ситуации, тъй като водачът има повече време за реакция в условия, в които спирачният път е значително по-дълъг. Чудесно е, че повечето коли вече разполагат с ABS (система, която не позволява на колелата да блокират при максимално спирачно усилие), но физиката си е физика и понякога и ABS-а не върши работа. При нужда от екстремно спиране със завиване за избягване на опасност, следва да се отпуснат спирачките, за да се отблокират колелата и след маневрата да се натиснат отново.

И въпреки широката популярност на тези базисни правила, ако се пуснете по булевард „България“ от Бояна до центъра, ще се натъкнете на поне 20 автомобила, които правят странни, резки движения, пързалят се по пътя с натисната до ламарината спирачка и се блъскат в други коли, при което шофьорите им изглеждат изненадани. От какво?

Нелепо потегляне с много газ

Трудно ще направите нещо на околните с опита си за пичовско потегляне на сняг с подаване на много газ, но ги карате да се чувстват неудобно. Колата ръмжи, колелата се въртят на едно място, а вие удряте волана и псувате обилно, вместо да включите на по-висока скорост, за да намалите силата, приложена върху колелата и в крайна сметка да отлепите. Ама то не може само газ, понякога трябва и акъл.

Непочистване на автомобила

Всички закъсняваме за работа сутрин и бързаме да стигнем до топло място, на което да пием кафе, а чистенето на затрупания със сняг автомобил е досадна работа. Освен това, кожените ръкавици се степват от снега, а косматите такива стават на ледени топчета. Но когато тръгнете с колата, след като само сте забърсали небрежно стъклата, огледалата и фаровете, а на покрива си носите два тона и половина снежна маса, представлявате риск, тъй като при спиране изсипвате върху задния автомобил тези два тона и половина и шофьорът зад вас временно ослепява. Но какво пък, ако се блъсне във вас, не е страшно, защото той е отзад, съответно автоматично той е виновен? Е, не винаги…

 
 
2 коментара
  • kudos

    Чудесна статия, съгласен съм с повечето аргументи и съвети.
    Само доста се смях със твърдението „при спиране изсипвате върху задния автомобил“. При спиране снегът от покрива се изсипва на вашия прозорец, не на задния. При ряско тръгване (ако е възможно) се изсипва на задния.

  • Стефан Йорданов

    ОК хубаво си написал, не трябва да се кара бързо, но има много шофьори които се влачат с 10км/ч и създават предпоставка за ПТП за тези които искат да ги изпреварят – защото бавните понякога прекаляват. Напиши нещо и за бавните де – примерно да се возят с метрото през зимата!

Не пътувайте на Балканите, идват обилни снеговалежи

| от chronicle.bg |

Във връзка с усложнената зимна обстановка на Балканите и очакваното влошаване на метеорологичните условия в Хърватия, Словения, Република Македония, Румъния, Босна и Херцеговина,Черна гора и Сърбия, изразяващо се в минусови температури, силни ветрове и обилни снеговалежи, Министерството на външните работи съветва всички български граждани, които имат намерение да пътуват до или през териториите на посочените държави през следващите няколко дни, да отложат своите планове до нормализиране на обстановката, съобщава на сайта си ведомството.

У нас засега няма предупреждение на НИМХ за опасни метеорологични явления.

В случай на неотложни пътувания, МВнР съветва гражданите да се осведомят подробно за актуалната метеорологична и пътна обстановка за дестинацията на пътуване, да следват стриктно инструкциите на местните вла?сти и указанията на пътните знаци и да потеглят на път напълно подготвени за придвижване в зимни условия – зимни вериги за гумите, пълен резервоар на автомобила, подходящо топло облекло и мобилни апарати с напълно заредени батерии, съветват още от министерството.

Ситуационният център на МВнР приема денонощни сигнали за бедстващи хора на телефон: 00359 2 948 2404 или на имейл: crisis@mfa.bg

Сигнали могат да бъдат подавани и на следните дежурни телефони:

Хърватия: +385 984 69 808
Словения: + 386 41 722 238
Република Македония: +389 75 280 013
Румъния: +40 21 230 21 50;
Босна и Херцеговина: +387 603 210 397
Черна гора: +382 69 143 298

Сърбия: +381 66 840 89 51

 
 

По-малко женски образи в киното

| от chr.bg |

2017 г. бе белязана от появата на „Жената-чудо“, но според изследване, женските главни герои са намалели с 5 % в 100-те най-касови филми за годината.

Центърът за изследване на жените в телевизията и киното към университета на Сан Диего публикува годишния си доклад, според който жени са 24 % от главните образи миналата година.

За сравнение, през 2016 г. те са 29 %. Спадът е значителен, въпреки появата на филми като „Междузвездни войни: Последните джедаи“ и „Красавицата и Звяра“, които заемат първите две места в бокс-офис класацията за 2017 г.

Продукциите, в които има поне 10 актриси с реплики, са 32 %, докато филмите, в които участват поне 10 актьора с реплики, са 79 %.

Чернокожите жени обаче са повече, като са се увеличили от 14 % до 16 %, а актрисите от Латинска Америка са станали 7 %, сравнено с 3 % от предишната година.

„В наградния сезон, в който темата за жените и половото равноправие е основна, трябва да разграничим хиперболата от реалността. Числата все още не отразяват голяма промяна в киноиндустрията“, каза директорката на центъра Марта Лаузен, цитирана от БТА.

 
 

Какво ни очаква по National Geographic през март

| от chronicle.bg |

Обичайно следим какво се случва по National Geographic, един от малкото телевизионни канали, които си струват гледането.

С настъпването на март с неговите кокичета и мартеници, от NG са подготвили и премиери, които ще заковават зрителите по диваните им, докато „женският“ месец върлува навън.

В галерията сме ви показали кои са предстоящите премиери.

 
 

Най-интересното на София Филм Фест

| от chr.bg |

Международния София Филм Фест номер 22 започва през март и както всяка година го очакваме с нетърпение. Причините са доста и от най-различни жанрове, но сега ще се опитаме да ги изкажем.

„Проектът Флорида“ звучи интересен – на фона на лавандуловите полета и пухкавите бели облаци на Флорида три деца крещят едно на друго. Историята следва уникалната шестгодишна Муни и нейната „банда” приятелчета, чиято лятна ваканция е изпълнена с детски чудеса и приключения във време, когато възрастните наоколо преживяват доста житейски трудности.

Очакваме „Квадратът“, защото взе адски много награди и въпреки, че в него става въпрос за някаква арт инсталация на Кристиан. Той самият е грижовен разведен баща и уважаван куратор в музей за съвременно изкуство.Кристиан обаче ще загуби телефона си, а глупавата му реакция ще го вкара в много неудобни ситуации.

„Квадратът“, както и други два филма от програмата – „Нелюбов“ на Звягинцев и „За тялото и душата“ са с номинации за чуждоезичен Оскар.

„Другият любовник“ на един от най-работливите режисьори във френското кино Франсоа Озон е сексуален психотрилър. Той разказва за младата, чувстителна жена на име Клои (Марин Вакт), която се влюбва в психоаналитика си Пол (Жереми Рение). Но след няколко седмици двамата заживяват заедно, тя започва да подозира, че влюбена в близнаци, а Озон дава шанс и на зрителите за подобно впечатление.

„Изключителният: Моят Годар“: Париж, 1967 г. Жан-Люк Годар, най-прочутият филмов режисьор на своето поколение, снима филма Китайката с жената, която обича – почти 20 години по-младата Ан Вяземски. Жан-Люк обаче коренно ще се промени – от звезден кинорежисьор до изолиран Маоист.

И още: „Без милост“ взе златен глобус за чуждоезичен филм. Премиерата му беше преди няколко месеца на Кан, където ние отново не успяхме да отидем… „Манифест“, в който Кейт Бланшет изиграва 13 роли! „Невидима нишка“ на Пол Томас Андерсън за най-добрия шивач в следвоенен Лондон и неговата любов, муза и гибел Алма. „Бикини Муун“ – заглавието всъщност е име на главната героиня, която е провокативна и дръзка и очевидно има ментални проблеми, защото твърди, че е карала мотокар по време на войната в Ирак и че е дърводелец – „като Исус, но с гърди“.

Докато сме на Фестивала, може да гледаме отново и „Аз, Тоня“.