10 български сериала – можем ли да ги понесем?

| от |

Автор: Кристина Цветкова

Аз съм жена, от скоро майка, на 32 години, с висше образование и според общите стандарти имам добра работа. Гледам доста телевизия. Гледам нелегално и чужди сериали, признавам си. Тук няма да правя сравнение между чуждо и родно, тъй като това е също толкова безмислено, колкото спорът за яйцето и кокошката.

StefaniaKoleva

В „сезона на многообразието”, както една от националните ни телевизии кръсти есента, на екрана вървят или са в процес на продукция общо 10 сериала и почти още толкова риалити формата. Какво се очаква от зрителя освен да полудее от щракане по дистанционното, за да открие обаче, че дори рекламните блокове по време на конкуриращите се сериали вървят едновременно.

Ако числото 10 не ви се струва толкова голямо, ще ви напомня, че телевизиите, които се състезават тук са три – БНТ, bTV и TV7. Четвъртият ни национален канал – Нова телевизия, засега отпада от надпреварата след няколко неособено успешни опита за собствен сериал, но пък пръска огромни средства за най-популярния риалити формат „Биг Брадър”.

bgserialibtv

Най-голямото състезание  по „кино в телевизията” се очаква между bTV и TV7, които инвестират в по четири продукции – от една страна: „Фамилията”, „Революция Z”, „Столичани в повече”, „Домашен арест” и от друга: „Дървото на живота”, Секс, лъжи и телевизия”, „Знакът на българина” и „Шменти капели: Легендата”, последните две, от които са в продукция.

Следват БНТ с две, но особено скъпи продукции – „Под прикритие” и „Четвърта власт”. За най-новия сериал, посветен на медиите, се говори, че струва 2 милиона лева или по около 200 000 лева на серия. Вярвам, че не е обходимо да доказвам, че това са много пари за български сериал. Изтъквам сумата, а и сериала, тъй като става въпрос за обществената телевизия, за обществените средства и обществения интерес, така че имам право. Изтъквам най-новата продукция още заради това, че за пореден път ставаме свидетели, че и с пари не винаги става.

1012161_203421136479622_881396856_n

Диалогът е слаб и не можеш да повярваш достатъчно на актьорската игра, визията е ретро, с изключение на супер модерната редакция, каквато в действителност не съществува. Офисите на нашите вестници са далеч по скромни, въпреки че по случайност преди няколко години два от големите ни всекидневници можеха да се пренесат именно във въпросните лъскави кули. Само дето в крайна сметка това не стана, но не ни ли го припомнят умишлено. Оп, навлизам в друга тема.

От коридорите на правителството в „Четвърта власт” лъха на мухъл, което може и да е точно попадение, но според слухове за гардеробът на продукцията са купувани дрехи втора употреба, за да се пестят пари. За кого? Поредният въпрос без отговор. Аз обаче знам, че след изгледани два епизода от „Четвърта власт”, другата неделя ще предпочета конкурента в същия часови пояс „Дървото на живота”. И ще го предпочета не защото искам правителството на Пламен Орешарски да остане или подкрепям политиката на конкретната медия. Или пък обратното – ще предпочета „Дървото на живота” не защото не подкрепям авторите на най-новия сериал на БНТ в тяхната обществена позиция. Но тук говорим за кино, нали?

0091d08c737d

Ще го предпочета, защото от екрана се опитват да ми разкажат нещо смислено за история, традиции и любов. Защото е очевидно, че не са пестили от костюмите, защото не ми четат вчерашните вестници и си личи, че не са прибирани пари в дълбоки продуцентски джобове. Последното е само лично предположение, предвид крайния резултат. А той е най-важен за зрителя.

 
 

Toyota възражда легендарната Supra

| от chronicle.bg |

Toyota отново иска да спечели шофьорите, които искат нещо повече от просто да отидат на работа. Поглеждайки назад към миналото си, компанията обяви завръщането на легендарния спортен модел Toyota Supra. Това стана на Detroit Auto Show.

Новият модел е разработен съвместно с BMW и тестван от самия изпълнителен директор Акио Тойода на няколко състезателни писти по света (включително, разбира се, и Нюрбургринг).

maxresdefault

Моделът Supra стана нарицателно за улични състезания и дрифтове през 70-те години. Четвъртото поколение в момента се счита за най-търсено като скоро една кола беше продадена за $120 000 на сайта за класически автомобили BringaTrailer.com.

Освен скорост и возия, феновете харесват Supra и заради това, че лесно носи на тунинг. Подходящи ръце могат да извадят астрономична мощност от 6-те цилиндъра на двигателя. Това й отреди място и в автомобилния кино франчайз „The Fast and Furious“.

171030131232-1969-toyota-2000gt-exlarge-169

Вдъхновението за Supra идва от Celica, както и от Toyota 2000GT (от края на 60-те години, на снимката), която днес може да достигне цена от над $1 милион по аукционите.

Новата Supra технически е доста подобна на BMW Z4. Тя има 335 конски сили от 6-те си цилиндъра, разработен от BМW, и 8-степенна автоматична скоростна кутия (без опция за ръчна). Максималната скорост е 250 км/ч, а от Toyota твърдят, че колата ще достига 100 км/ч за малко над 4 секунди.

BMW Z4 пък ще излезе през март с две опции – 255 коня от 4 цилиндъра и 382 коня от 6 цилиндъра.

Ще можем да си купим новата Supra официално чак през лятото за скромните $50 000. Първия брой от вече беше създаден и продаден на аукцион като парите отиват за благотворителност.

 
 

Гръмотевицата на Хари Потър не е точно гръмотевица

| от chronicle.bg |

Последната книга за хари Потър излезе преди 12 години. От тогава би трябвало да сме наясно с всички малки факти и фактчета около вселената на малкия магьосник. Но не е така.

Оказва се, че звестният белег на челото на Хари, който е под формата на гръмотевица, всъщност не е точно гръмотевица. 

Той само е с такава форма, но не символизира гръм. Тя прозихожда от самото заклинание Авада Кедавра. Когато хари е още бебе, през 1981 година, Лорд Волдемор идва в къщата на родителите му в Годрик Холоу, за да ги убие. След като приключва с баща му, Джеймс, той се отправя към майка му, Лили, и самия Хари. Тя успява да го спаси като жертва собствения си живот и след като смъртоносното заклинание се връща към Волдемор, Хари остава невредим освен блега му.

Той е под формата на гръмотевица, защото такова е движението с магическата пръчка, при изпълнение на заклинанието Авада Кедавра.

Може би Хърмаянитата сред Потър феновете вече знаеха този факт, но той със сигурност не е популярен. И честно казано предпочитаме такива неща да идват от Pottermore вместо новини като тези от миналата седмица.

 
 

Каузата, която обедини Магдалена Малеева и Юлиан Вергов

| от chronicle.bg |

Човечеството е издигало множество течения, религии, идеи и какво ли още не в култ, в своята история. Днес един от тези култове е здравословният начин на живот, в който влизат редица дейности като здравословното хранене и спортуването, всичките обединени от една идея – грижата за самите нас, чрез грижата за тялото. А колко хубаво би било, ако подхождахме със същата страст и към грижата за околната среда?

Вече ви разказахме за инициативата на National Geographic, „Планета или пластмаса“ Каузата продължава да се развива и вече има своите поддръжници от публичното пространство.

Тенис легендата Магдалена Малеева и актьорът Юлиан Вергов се включиха в кампанията „Планета или пластмаса“. Двамата станаха официални посланици на инициативата, която цели да намали драстично количеството на пластмасови отпадъци за еднократна употреба, изхвърляни в Световния океан.

Вергов и Малеева вдъхновяват с личния си пример и новогодишни обещания. В специално заснети видеа за National Geographic двамата споделят тревожната статистика за кризата с пластмасата и дават алтернативи на най-масово използваните пластмасови предмети за еднократна употреба.

Повече от десет години Магдалена Малеева работи в посока образование и информираност на обществото за проблемите на околната среда, като заедно с близки приятели стартира платформа за разговори и дебати за възможното устойчиво бъдеще на България. До нея застава и познатият на българската театрална и телевизионна публика Юлиан Вергов, който всеки ден дава личен пример за природосъобразен начин на живот – от избора на колело за придвижване в града до използването на торбички за многократна употреба като пазарува.

National Geographic Планета или пластмаса Магдалена Малеева

Посланието им за кампанията „Планета или пластмаса“ цели не само да информира за задълбочаващата се криза, но и да мотивира по-голяма част от обществото, медиите и институциите да предприемат конкретни действия в името на опазване на Световния океан и планетата като цяло.
До този момент над 4600 души в България са застанали зад инициативата „Планета или пластмаса“, давайки своето собствено обещание на сайта на кампанията за България.

Отброяването на всички, дали обещание, става на специално изработен глобален сайт, активен включително и в много европейски държави като Германия, Франция, Испания и Холандия, както и на Балканите, в САЩ, Латинска Америка и Скандинавия.

До момента са събрани 190 466 443 обещания за намаляване или спиране на употребата на различни видове пластмасови изделия за еднократна употреба.

Към мисията на National Geographic се включват множество обществени личности, които припознават инициативата и се стремят да наберат възможно най-много последователи. Посланик на „Планета или пластмаса“ в Холандия е известната местна актриса Хана Вербуум, а в Словения един от посланиците е световноизвестният фотограф на списание National Geographic Арне Ходалич.

National Geographic Планета или пластмаса Юлиан Вергов

Кампанията „Планета или пластмаса“ е продиктувана от все по-шокиращите данни за замърсяването на световните водни басейни – повече от 5 милиарда пластмасови отпадъка вече плуват в Океана, а всяка година в него попадат 9 млн. тона пластмаса. В същото време по света се продават почти 1 млн. пластмасови бутилки всяка минута, а 40% от пластмасовите изделия се използват само веднъж. Само в САЩ се изхвърлят 500 млн. пластмасови сламки всеки ден, а 73% от боклука по плажовете е пластмаса. Въпреки множеството призиви и инициативи през годините, едва по-малко от 20% от пластмасата се рециклира, а 6,3 млрд. тона пластмасови отпадъци никога не са били рециклирани.

Според проучване на агенция „Talk” за България, направено за National Geographic, 55% от анкетираните българи са силно обезпокоени от глобалния проблем, свързан със замърсяването с пластмаса за еднократна употреба в Световния океан. Анкетирани са 800 мъже и жени на възраст между 15 и 54 години, които редовно използват интернет и са запознати с екологичните проблеми по света.

Замърсяването на Световния океан с огромни количества пластмасови отпадъци за еднократна употреба е проблем, който рано или късно ще засегне пряко всеки един от нас. Все още не е късно да преобърнем негативната тенденция, но за тази цел са необходими усилия от страна на всички. А промяната не трудна и започва тук и сега с една малка чаша, сламка, пликче, бутилка, опаковка…

 
 

Трейлър на „Documentary Now!“: Това не е Марина Абрамович

| от chronicle.bg |

В новия сезон на „Documentary Now!“ в ролята на Марина Абрамович се появява… Кейт Бланшет. Участват още Таран Килам, Джон Мулани и Оуен Уилсън. Пародията наистина си заслужава поглед.

За тези, които имат нужда от още малко убеждаване – IFC пусна трейлър на шестте епизода. 

Сериалът се присмива на манията по документални филми. Първият сезон има 6 серии, които правят трибют на документалния формат по забавен начин. Поръчват се втори и трети сезон още преди да е излъчен първият епизод на първия сезон.

Режисьор отново е Алекс Буоно, а сценарист – косъздателят на сериала Сет Майерс. Майкъл Кийтън също се в епизода „Batsh*t Valley“.