Патрик Мелроуз: „Изход, колеги, няма“

| от Цветелина Вътева |

Изход, колеги, няма!“. С този цитат ни посрещна на първата ни лекция като млади психолози проф. Дончо Градев, доктор на науките в СУ. Както може да се досетите, не ставаше дума за изход от сградата, а от живота, екзистенциалните кризи и собствената глава.

В духа на този позитивизъм се случва сериалът „Патрик Мелроуз“. Петте едночасови серии на британската телевизия Sky в копродукция с Showtime можете да гледате в HBO GO. Te са базирани на книгите на Едуард Сейнт Обин –  автор на полу-биографичните книги за образа Патрик Мелроуз.

Книгите се развиват в период от 60-те години на миналия век до началото на новото хилядолетие. Сериалът следва сюжета им плътно, като прави онова, което прави добрата телевизия с един текст: обогатява го, създавайки му визуален образ.

В първия епизод зрителите се срещат с въпросния Патрик Мелроуз, който получава телефонно обаждане с лоши новини (името на епизода е „Bad news“): баща му е починал. Следват озадачаващо на пръв поглед удовлетворение от тази новина, застъпено от едночасова хероинова епопея, минаваща през тъмните улици и скъпите хотели на Ню Йорк. Героят на Бенедикт Къмбърбач трудно ще събуди съчувствие: онова, което се вижда на пръв поглед, е един имунизиран срещу болката от загубата, емоционално изравнен наркоман, който не може да се пребори с демоните на миналото си.

Е че кой няма демони от миналото, ще се запита всеки очукан от живота човек“, който е готов да заклейми Патрик като богат лигльо с осакатена воля и разкапана ценностна система.

…До следващия епизод.

Сериалът бавно дърпа завесата от сцената, на която досега сме видели едно проядено от дефицити и презадоволеност висше общество и един негов продукт, който нещо се мъчи. Зад завесата, в един ретроспективен епизод, виждаме на живо кървавото, варварско, разкъсващо раждане на една травма. Натрапливо прецизната игра на Хюго Уийвинг работи много в посока картината на Патрик да стане по-детайлна и много неща да си дойдат на мястото. А втори епизод, „Never mind“, оставя зрителя с физиономия, все едно току що е изял шепа от най-горчивите бадеми.

Интересно е, че сме свикнали да съчувстваме на герои, проникнати от бедност и мизерия. А Патрик Мелроуз е богат. Той е израснал във феноменално имение с велик изглед и грамадна смокиня в двора. Но нали помните: Los ricos también lloran (Богатите също плачат).

И не просто плачат, а затъват в такова дълбоко и безизходно нещастие, за което хлапетата, израснали в мизерията на бразилските фавели не могат и да си мечтаят.

patrick-melrose-ending

Деградацията на Патрик продължава, а на преден план все още стои неговото остро страдание, нескопосано погребано под катраненочерно чувство за хумор, безумен цинизъм и очарователен нихилизъм. Образът на Мелроуз е сред онези великолепно изградени и неистово добре изиграни мъжки образи, които се превръщат в телевизионни и кино култове именно заради фасциниращата си негативност. (справка: Хю Лори като д-р Хаус).

А Бенедикт Къмбърбач е толкова естествен и толкова гениален в тази роля, че дори сме склонни да признаем, че не, той не е Шерлок. И Алън Тюринг не е. Нито доктор Стрейндж. Той е Патрик Мелроуз, който постепенно съблича невротичната си природа пред зрителя и разкрива своята безкрайна човечност и нормалност: един душевен стриптийз, който ни оставя замлъкнали като след катарзис.

Последните два епизода, „Mother`s milk“ и „At last“, правят нещо, което всеки психоаналитик би одобрил с усилено кимане на фройдистката си брада: обръщат се към майката. Майката на Патрик (брилянтна Дженифър Джейсън Лий) е един от най-комплексните образи в сериала. Което не е лесно при конкуренцията на един погълнат от мрака баща, една увлечена в разврата и изгубена в смисъла аристократка (Джесика Рейн), една фиксирана в децата си и нещастна в брака си съпруга (Анна Маделей) и, разбира се, нашият главен герой.

patrickmelrose_s01_trans_NvBQzQNjv4BqZgEkZX3M936N5BQK4Va8RWtT0gK_6EfZT336f62EI5U.jpeg

Елинор Мелроуз не е лош човек. Но въплъщава всичко онова, което представлява лошата майка. Нейните слабости злополучно са се пречупили в ролята й на майка, а неспособността й да защити сина си от злото събужда едновременно ненавист и жалост.

Нейният образ е библейски: той повдига въпроса за прошката, символично разрешен на фона на погребението й.

1033605_1_0_prm-eleanor_1024x640

В края на сериала завесата е не просто дръпната. Тя е срината на пода и изгорена. На сцената е оголеният герой (не, в сериала няма зърна и бедра), със свалени защити, достигнал до мястото, на което е време да се раздели с родителите си. Не само защото и двамата вече не са между живите. А защото единственият път към излекуването минава през болезненото и продължително преработване на травмите, най-добрите от които са дело на родителите. Няма шорткът.

Наркотиците, алкохолът, партитата, сексът, любовта, бракът, децата и приятелите са само опити човек да се измъкне от депресията и мрака и да поеме въздух. Но тези опити никога няма да бъдат успешни, докато всеки не се изправи пред своето „ТО“ (по Стивън Кинг). И не го погледне отблизо в очите.

 
 

Тони Корнел поздрави баща си Крис Корнел с песен

| от chr.bg |

Дъщерята на покойния певец Крис Корнел почете паметта му, като публикува дует с него в социалните мрежи по случай Деня на бащата.

Дуетното изпълнение е кавър на песента „Nothing Compares 2 U“ на Принс. Тони Корнел публикува песента заедно с текст, в който благодари на баща си за това, че винаги я е подкрепял. „Ти ми даваше кураж, дори когато ти самият имаше нужда от него. Ти вярваше в мен, дори когато аз не вярвах в себе си. Липсва ми твоята обич“, написа 13-годишната Тони в Инстаграм и Ютюб.

Най-малката дъщеря на бившия английски футболист Дейвид Бекъм – 6-годишната Харпър, е написала трогателно писмо до баща си за празника, съобщи Контактмюзик. В него тя му благодари, че й помага с домашните и че се боричка с нея преди лягане. Затрогващото послание е публикувано в Инстаграм от майка й Виктория Бекъм.

По случай Деня на бащата актрисата Дженифър Гарнър на свой ред похвали актьора Бен Афлек, с когото са разделени, като заяви, че трите им децата са късметлии да имат такъв добър татко.

 

 
 

Billionaire Boys Club: завръща ли се Кевин Спейси?

| от chronicle.bg |

По всичко изглеждаше, че с кариерата на гигантът Кевин Спейси е свършено след обвиненията в сексуални посегателства от редица мъже от миналата година. „Къща от карти“ продължи без него, той беше изрязан от филма на Ридли Скот „Всички пари на света“, а филмът „Гор“ беше замразен. Скандал от подобни размери, историята ясно ще покаже, е сигурен знак, че актьорът не би имал място в Холивуд в следващите поне няколко години.

За щастие на феновете на доброто кино, в последните дни стана ясно, че следващият филм на Спейси ще излезе това лято. „Billionaire Boys Club“ е дело на режисьора Джеймс Кокс и в него Кевин Спейси се събира с Ансел Елгорт. Историята е за група млади мъже, които планира своя голям улов, планирайки незаконна финансова операция. Филмът е заснет през 2015 г. и 2016 г., много преди обвиненията да излязат наяве.

„Не подкрепяме никакви форми на сексуални посегателства и подкрепяме жертвите“ казват дистрибуторите на филма, цитирани от IndieWire. „В същото време взехме това трудно и дълго обмисляно решение да пуснем филма по кината, защото вярваме, че трябва да дадем  на състава и стотиците души екип, шанс да покажат труда си пред публиката.“

Във филма участват още Тарън Егертън, Ема Робъртс, Джеръми Ървин, Били Лурд, Розана Аркет и други. Ролята на Кевин Спейси е поддържаща, но с важно значение  за сюжета. В трейлъра, публикуван от компанията Vertical Entertainment, лицето на Спейси почти не се показва. Въпреки това вече можем да говорим за завръщането на актьора на големия екран. Нека не забравяме, че за място като Холивуд, след подобен скандал, дори филмът ти да бъде показан, е достатъчно важна стъпка по пътя към евентуалното ти реабилитиране.

„Billionaire Boys Club“ излиза по кината на 17 август. Ето и трейлъра.

 
 

Досиетата CHR: Мъжът от Сомертън

| от chr.bg |

Сомертън е плаж в Австралия, на юг от Аделайд. През 1948 година на 1 декември там започва делото Таман Шуд. То не е разкрито и до днес.

На тази дата в 6:30 сутринта на плажа е намерен мъртъв неизвестен мъж. Делото е кръстено по персийската фраза „tamám shud“, която означава „свършен“ или „приключен“. Тези думи били написани на откъснато парче хартия, което било намерено месеци по-късно в джоба на панталоните на жертвата. Хартията била откъсната от книгата „Рубайят“ на поетът от XII век Омар Хайям.

Полицията успява да намери и конкретната книга, от която е откъсната хартията. Тя била захвърлена в кола близо до плажа, където бил намерен трупа. На задната корица намират вдлъбнати следи от писане – два телефонни номера и текст, който определили като някакво закодирано съобщение. Това съобщение никога не бива разкодирано по задоволителен за следователите начин.

SomertonManCode-wikipedia

Месец и половина след печалния 1 декември е намерен куфар явно с вещите на мъжа. Той е бил оставен на съхранение на ЖП гара Аделайд в 11:00 часа сутринта в деня преди смъртта му. Освен няколко предмета, надписани с „Kean“, „Keane“ или „T. Keane“, нищо в куфъра не идентифицирало човека, а никой с подобно име не бил обявен за издирване.

Единият телефонен номер бил на медицинската сестра Джесика Елън Томсън, която живеела много близо до злополучния плаж. Тя казала на полицията, че не познава умрелия. Когато по-късно й била показана отливка на лицето на трупа „тя била напълно стресната и изглеждала все едно всеки момент ще припадне“, което дало повод на полицията да смята, че жената знае нещо, което не казва.

Джесика казва на полицаите, че дала копие от книгата „Рубайят“ на мъж на име Алфред Боксал, когото среща в хотел Клифърд Гарденс в Сидни през 1944, докато учи за сестра. Боксал обаче бил жив и здрав в Марубра.

Мнозина смятат, че цялата информация за случая е изцедена. През 2013 година обаче дъщерята на Джесика Томсън, Кейт, дава интервю за „60 Minutes“, в което казва, че майка й споделя как познава мъртвия, но нарочно не е казала на полицията. Майка й също така може да говори руски, което предполага някакъв участието й в шпионаж.

Когато мъжът е бил намерен, той е имал цигара в уста. Мистерията не изглежда, че ще бъде разкрита скоро. Или някога.

 
 

Наградите за кино и телевизия MTV: списък с номинираните

| от chronicle.bg |

Наградите за филми и музика MTV бяха раздадени на 16 юни и вече можем да ви покажем кои тоалети се откроиха. Не за това пишем сега обаче, а за да подгреем за тази  вечер, когато ще бъдат обявени победителите на едни от най-комерсиалните награди в киното, чийто номинирани са същински еликсири  за душата на масовата аудитория.

27-мата церемония ще се състои в Санта Моника, Калифорния. Най-много номинации има хитът в тазгодишния бокс-офис „Черната пантера“, а от отбора на сериалите е „Stranger Things“. Крис Прат пък е награден с почетната Награда на поколението за приносът му към развлекателната индустрия.

Ето и пълният списък с номинираните филми, сериали и индивидуални изпълнения. 

Най-добър филм

Avengers: Infinity War
Black Panther
Girls Trip
IT
Wonder Woman

Най-добър сериал

13 Reasons Why
Game of Thrones
grown-ish
Riverdale
Stranger Things

Най-добро изпълнение във филм

Чадуик Боузман – Black Panther
Тимъти Шаламе – Call Me by Your Name
Ансел Енгрот – Baby Driver
Дейзи Ридли – Star Wars: The Last Jedi
Сърша Ронан – Lady Bird

Най-добро изпълнение в сериал

Мили Боби Браун – Stranger Things
Дарън Крис – The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story
Катрин Лангфорд – 13 Reasons Why
Иса Рей – Insecure
Мейзи Уилямс – Game of Thrones

Най-добър герой

Чадуик Боузман като Черната пантера – Black Panther
Емилия Кларк като Денерис Таргариен – Game of Thrones

Гал Гадот като Жената чудо – Wonder Woman
Грант Гъстин като Бари Алън/Светкавицата – The Flash
Дейзи Ридли като Рей – Star Wars: The Last Jedi

Най-добър злодей

Джош Бролин като Танос – Avengers: Infinity War
Адам Драйвър като Кайло Рен  – Star Wars: The Last Jedi
Майкъл Б. Джордан като Ерик Килмонгър – Black Panther
Обри Плаза като Лени БъскърAubrey Plaza – Legion
Бил Скарсгард като Пениуайз – IT

Най-добра целувка

Jane the Virgin – Джина Родригез (Джейн) и Джъстин Балдони (Рафаел)
Love, Simon – Ник Робинсън (Саймън) и Кейнан Лонсдейл (Брам)
Ready Player One – Оливия кук (Сам) и Тай Шеридан (Уейд)
Riverdale – Кей Джей Апа (Арчи) и Камила Мендез (Вероника)
Stranger Things – Фин Улфхард (Майк) и Мили Боби Браун  (Единайсет)

Най-добро изпълнение на уплашен герой

Талита Бейтман (Джанис) – Annabelle: Creation
Емили Блънт (Eвелин Абът) – A Quiet Place
София Лилис (Бевърли Марш) – IT
Кристин Милиоти (Нанет Коул) – Black Mirror
Ноа Шнап (Уил Байърс) – Stranger Things

Най-добро комедийно изпълнение

Джак Блек – Jumanji: Welcome to the Jungle
Тифани Хадиш – Girls Trip
Дани Левай – Schitt’s Creek
Кейт Маккинън – Saturday Night Live
Ейми Шуимър – I Feel Pretty

Най-добър документален филм за музика

Can’t Stop, Won’t Stop: A Bad Boy Story
Demi Lovato: Simply Complicated
Gaga: Five Foot Two
Jay-Z’s “Footnotes for 4:44”
The Defiant Ones

Най-добро риалити шоу

The Kardashians
Love & Hip Hop
Real Housewives
RuPaul’s Drag Race
Vanderpump Rules