Очакваме сериал по Света на Диска на Тери Пратчет

| от chr.bg, webcafe.bg |

След като вече изгаряме от нетърпение „Добри поличби“ на Тери Пратчет и Нийл Геймън да се появи като сериал в Amazon Prime и таим наистина сериозни очаквания към продукцията, сега се появява още по-добра новина за феновете на Пратчет – BBC подготвя сериал върху „Света на диска“.

Така че пригответе онези си ботуши с най-износените подметки, скрийте всички лесно преносими вещи и се запасете с освежител за въздух, защото Анкх-морпоркската градска стража е напът да посети вашите екрани в новия сериал The Watch.

Историите за стражата са едни от най-популярните в творчеството на Тери Пратчет, а героите като командир Сам Ваймс, капитан Керът, сержант Колън, сержант Детритус, сержант Ангуа и (разбира се) ефрейтор Ноби Нобс имат култов статут сред феновете на Света на Диска.

С проекта се е заел Саймън Алън, който стои зад сериали като Strike Back, The Musketeers и New Tricks. И макар това да са по-скоро сериозни продукции с доста екшън в тях, от The Watch ще се очаква много по-голяма шеговитост.

Участието на Алън се потвърждава от неговата агенция, която включва в резюмето му проекта за адаптацията на романите на Пратчет в сериал.

От страна на BBC Studios с продукцията ще се занимава Хилъри Салмон, която стои и зад други телевизионни проекти като Luther и Silent Witness. Копродукцията се запълва още и от продуцентската компания на самия Пратчет, която в момента се управлява от дъщеря му Риана и бившия му бизнес мениджър Роб Уилкинс.

Засега се знае, че BBC Studios подготвят шест епизода и плановете са това да е сериал, който да продължи повече от само един сезон.

Това няма да е първата телевизионна продукция по Пратчет, но ще е първият сериал посветен на Света на Диска и първият проект посветен на Стражата. Досега има няколко телевизионни филма – „Дядо Прас“ (2006 г.), „Цветът на магията“ (2008 г.) и „Пощоряване“ (2010 г.), както и две анимации – „Музика на душата“ (1997 г.) и „Посестрими в Занаята“ (1997 г.). Извън Света на диска на телевизионния екран са се появявали анимиран сериал по „Маскалин“ (1992 г.), както и минисериали по „Джони и умрелите“ (1995 г.) и „Джони и бомбата“ (2006 г.)

Локация: Анкх-Морпокрк, Светът на Диска

За всички, които не са се докосвали до творчеството на Тери Пратчет и по-специално до книгите му от Света на Диска, това може да бъде идеалният повод да влязат в този свят на абсурдност, магия и забавни истории. Самият писател се специализира в ироничното и забавно фентъзи като с романите си той често пречупва важни социални проблеми.

Самият Свят на Диска се носи в Космоса на гърба на великата костенурка А’Туин, върху чиято коруба са стъпили четири слона, които вече носят дисковидната земя. Там живеят и се трудят милиони хора, джуджета, гноми, тролове, орки, гоблини, редица други същества и един брой Ноби Нобс, за когото еволюцията все още не може да реши какво точно представлява.

Най-великият град на Света на Диска, най-населен, най-модерен и откровено казано – най-противен, е Анкх-Морпорк. Намира се на брега на река Анкх – толкова мръсна, че е единствената река, върху която можеш да рисуваш с тебешир. Град, в който убийците, крадците и просяците имат своите си гилдии.

Както съобщава брошурата от гилдията на търговците — „Градът на хилядите изненади“, Анкх-Морпорк се издига върху самия Анкх-Морпорк, тъй като градът е бил запалван, опустошаван, разграбван, разрушаван, наводняван и отново строен върху своите останки.

Анкх-Морпорк е пародия на претъпканите мегаполиси от миналото, в които насилието, малките ежедневни геройства и ужаси и неумолимият търговски прогрес съществуват ръка за ръка.

Анкх-Морпорк е толкова голям, че той буквално паразитира върху Света на Диска, консумирайки ежедневно огромни количества храна и продоволствия и в замяна „даваше тор от оборите си, сажди от комините си, стомана, тигани и всички инструменти, с които се произвежда храната. Също храни, мода, идеи, интересни пороци, песни и знания, а и нещо, което, видяно на подходящо осветление, можеше да се нарече цивилизация. Ето какво означаваше цивилизацията – градът“.

А за сигурността на този огромен град се грижи Анкх-Морпоркската градска стража – сбирщина от чепати характери, които от обикновена банда нещастници успява през романите да се превърне в добре работещ механизъм, който успява да спаси града от дракон, от опасни престъпници и най-важното – от самия себе си. Все пак град като Анкх-Морпорк е на само две хранения от пълния хаос.

Така че стискаме всички налични палци (плюс няколкото пришити от местния Игор) този проект да се получи успешен и скоро да го видим на екран.

 
 

Скорпион се появи в самолет на Lion Air

| от chronicle.bg |

Ако вече имате страх от летене, може би не е добре да четете текста.

Пътници от Индонезия останаха шокирани след като видяха 30-сантиметров скорпион да изпълзява от багажното отделение над главите им. Един от свидетелите, Карим Таслин, каза пред местните медии, че възрастна двойка веднага изпаднала в паника при вида на животното, докато той самия го снимал с телефона си.

sei_52498268-aa47-e1550332720555 1128397-img.ti5fls.1aqrg

Полетът е на Lion Air от Джакарта до Пеканбару. Таслин твърди, че e натиснал паник бутона, но никой не се отзовава на повикването. Пътникът казва още, че разразилата се паника след това е попречила скорпиона да бъде заловен и затова животното успява да се скрие.

Всички скорпиони имат отровно жило, но далеч не всички могат сериозно да наранят човек.

Има около 25 вида, които реално могат да убият човешко същество. Според специалисти, паякообразното в самолета е гигантски горски скорпион – вид, който често се отглежда като домашен любимец. За него се смята и че е един от най-агресивните видове скорпиони в Индонезия.

В изявление Lion Air твърдят, че това не е скорпион, а паяк. 

Авиолинията каза още, че самолетът е минал проверка за вредители  преди седмица и че е образувана проверка по инцидента. Скорпионът все още не е заловен.

 
 

Почина сръбският певец Шабан Шаулич

| от chronicle.bg |

Кралят на сръбската музика, Шабан Шаулич, почина на 67-годишна възраст след сериозно пътнотранспортно произшествие.

Инцидентът се е случил в град Билефелд, в северозападната част на Германия, където той е имал концерт.

След инцидента Шаулич е откаран в болницата, където е починал въпреки усилията на докторите.

Очаквайте подробности

„Всяка дума е излишна. Напусна ни една легенда…“

 
 

„Фаворитката“ е абсолютният фаворит

| от |

Сигурно вече сте чули и чели достатъчно за „Фаворитката“ (The Favourite) – третия англоезичен филм на гръцкия режисьор Йоргос Лантимос, който е първенец по номинации за „Оскар“ тази година (той и „Рома“ си делят първото място с 10 номинации). За него се говори още от лятото на миналата година, когато триумфира на кинофестивала във Венеция. След премиерата на филма в България на 8 февруари можем само да свалим шапки на Лантимос и съвсем заслужено да наречем „Фаворитката“ абсолютният фаворит в киното на 2018 г.

Историята на филма започва през далечната 1998 г. – Дебора Дейвис пише сценария, в който главни персонажи са една кралица и две братовчедки, готови на всичко, за да бъдат нейни верни спътнички в живота. Години по-късно историята стига до Йоргос Лантимос, който възлага на Тони Макнамара да подобри текста на Дейвис. Това трио стои в основата на „Фаворитката“.

The-Favourite-TF_03557-FEATURED

Действието се развива в началото на XVIII век, когато начело на Великобртиания стои овдовялата и разпадаща се физически и психически кралица Анна (Оливия Колман). Здравословни проблеми я правят трудноподвижна. Загубата на съпруга й и на 17 деца (някои мъртвородени, други починали скоро след раждането) са сринали психиката й.

Неотлъчно до нея стои лейди Сара Чърчил, Херцогиня на Марлборо (Рейчъл Вайс), която на практика управлява държавата. Върховенството на лейди Сара в кралския двор е нарушено от появата на братовчедка й, Абигейл Хил (Ема Стоун) – обедняла благородница, която пристига да търси работа в двореца. С течение на времето между кралицата и Абигейл се заражда приятелство, което слага начало на триъгълника между жените. В него се преплитат безброй общовалидни за човека мотиви, от които всеки зрител ще открои свой собствен акцент – и на практика всеки ще има право в твърденията си.

Това е най-силното качество на „Фаворитката“. Историята в този филм е многопластова до степен, в която всеки може да прозре онова, което според неговата отправна система е ключово в тази история. Стремеж към власт, лейди Сара? Да. Моралното падение на еснафа, докоснал се до бляскавия живот в двореца, Абигейл? Разбира се. Сривът на човешкото в човека вследствие на непреодолимата трагедия, Ваше Величество? Абсолютно. Това е само на повърхността.

file-20190125-108367-11vugo3

Под основния конфликт между трите жени виждаме войната между Франция и Великобритания, политическите игри на парламента, нравите на една отдавна отминала епоха – всичко това, пречупено през призмата на Йоргос Лантимос.

Режисьорът този път представя симбиоза между характерния си експериментаторски подход и лесносмилаемия кинопродукт, показвайки почти гениално дълбочината на историята с помощта на комедийните елементи. Последните са толкова класно въведени, че е същински душевен оргазъм да гледаш как лейди Сара коментира грима на кралицата или как Абигейл се измъква от стаята, докато братовчедка й задоволява „г-ца Морли“. Същият душевен оргазъм се изпитва и от самото слушане на диалозите, които с подбора на думи и звуци създават характерно музикално звучене и ритъм на разказа, граничещи с поезия. Добавете към това и майсторското показване на личния път на всеки един от персонажите и получавате съвършения сценарий.

Снимачният подход на оператора Роби Раян, а след това и монтажът на Йоргос Мавропсаридис са поредната добавена стойност към диаманта „Фаворитката“. Филмът не страда от типичната за тези историческите сюжети кичозност и претруфеност, благодарение на различните ъгли, от които е разказана историята. На практика от всеки кадър би могла да излезе творба на изкуството, достойна за ренесансов художник.

the-favourite-emma-stone

Най-сладкото оставяме за най-накрая, а това са Оливия Колман, Рейчъл Вайс и Ема Стоун. Лантимос събира три различни актриси, с различни средства, възможности и мащаб и изважда от всяка от тях най-силните й страни. Резултатът са три ярки и стабилно изградени персонажи, които доказват високото майсторство на актрисите.

По ирония на съдбата, видима не за всички, „Фаворитката“ се поява именно в годината, когато два филма, стоящи на противоположни полюси, са рамо до рамо в битката за наградите. На единият полюс е „Рома“, който събира на своя страна представителите на доброволно депресиращата се аудитория, а на другия е „Роди се звезда“ – олицетворение на леснодостъпния кинопродукт, идеален за масовата аудитория. Безспорно и двата филма са добри. Но нито един от тях не би могъл, поради своята характерност, да бъде наречен „най-добър филм на годината“. Доброто кино не дели хората на лагери, основаващи се на субективното усещане. Доброто кино е добро от всички ъгли… точно както „Фаворитката“.

 
 

Какво ново в новата Honda CR-V?

| от chronicle.bg |

След като хибридната версия на новото поколение на Honda CR-V пристигна в България непосредствено след старта на европейските продажби на модела, можем накратко да представим какво е новото в последния автомобил на марката.

Новият екологичен CR-V Hybrid е оборудван с интелигентната система Multi Mode Drive (i-MMD), съчетаваща 2,0-литров i-VTEC бензинов двигател с цикъл на Atkinson и два електромотора, за да осигури реална енергийна ефективност и лесна управляемост. i-MMD не работи с конвенционална трансмисия, а вместо това функционира чрез далеч по-компактен агрегат, осигуряващ директна връзка между задвижващите части и плавното предаване на въртящия момент.

Новата хибридна система i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive) се състои от два електрически двигателя. Единият електрически мотор е с максимална мощност 184 к.с. Той има двойна роля – задвижва автомобила в съответния режим, или генерира електроенергия, тъй като е свързан с електрическия мотор-генератор. Последният на свой ред създава електроенергия, а тя се добавя към акумулаторните батерии, и така се автомобилът се движи в електрически режим. В този случай той ускорява изключително бързо. В крайна сметка резултатът от всичко това е уникалното съчетание от екологичността на електрическия двигател с показателите на бензиновия и вътрешното пространство на конвенционален автомобил.

Възможни са три режима – напълно електрически, хибриден (ползва електроенергията от генератора към задвижващия мотор, допълнително количество идва от батериите), и такъв, в който превес има двигателят с вътрешно горене. Всъщност бутон за смяна на различните режими няма, системата изчислява прецизно кой е най-подходящият за даден момент.

Хибридната система не се нуждае от конвенционална трансмисия и е оборудвана с 1-степенен съединител с фиксирано предавателно отношение, който създава директна връзка между подвижните компоненти и по този начин се осигурява плавно предаване на въртящ момент през цялата система.

В електрически режим задвижващият мотор черпи енергия единствено от батериите и така е осигурено задвижване с нулеви вредни емисии. В хибриден режим бензиновият двигател осигурява енергия за електрическия мотор-генератор, който на свой ред отдава мощност към задвижващия електромотор. Излишната мощност се връща обратно през генератора, за да дозареди батериите. В нормален режим колелата биват задвижвани от бензиновия силов агрегат, като при необходимост допълнителна доза мощност може да дойде от електромотора.