„Най-мрачният час“: реабилитиране на британското самочувствие

| от Цветелина Вътева |

Филмите, които претендират да изследват реални исторически събития, винаги носят една особена отговорност , с която редовата романтична комедия не се нагърбва.

Историята не е математика: тя е субективна и променлива и нейният ход се разчита от интерпретацията на различните политически и военни случки. Ако се замислите, има ужасно много хора, които разчитат за формирането на историческото си познание на киното. Те отдавна са забравили какво пише на страница 60 от учебника по история за седми клас и нямат време и афинитет да четат исторически хроники и да се ровят из старите вестници на народната библиотека, за да разберат какво се е случило в началото на Втората световна война.

Затова на раменете на режисьорите, които се ангажират с пресъздаването на части от историята, тежи дълга да направят филм, който едновременно да носи художествена стойност, и да не прави зловредни внушения, изменяйки фактите. Трудна задача.

С която Джо Райт се справя. Режисьорът на „Най-мрачният час“ подбира брилянтен актьорски екип, за да представи един от най-емблематичните и обсъждани политици в историята на човечеството: Уинстън Чърчил.

гари олдман, уинстън чърчил

Филмът разчита на много кратък период от време, за да изгради фигурата на Чърчил. Сюжетът започва от необходимата оставка на предшественика на Чърчил – Невил Чембърлейн, чиято миротворческа политика заплашва да постави Великобритания в прекалено опасна позиция спрямо нарастващата мощ на Хитлер в Германия. След Първата световна война повечето европейски лидери се ръководят предимно от принципите си за запазване на мира. Което е работело…до появата на Хитлер на хоризонта.

Във филма виждаме един Уинстън Чърчил, който е далеч от абсолютно уверената в действията си фигура, с която сме свикнали да го свързваме. Вечерта преди да бъде поканен от крал Джордж VI да застане начело на многовековната империя, Чърчил се опира на подкрепата на съпругата си, Клементин (прекрасна Кристин Скот-Томас), като образът му е микс от чувство за хумор, мощна амбиция за власт и чисто човешки съмнения.

Така той става симпатичен на зрителите още от самото начало. Макар, разбира се, историческият Чърчил далеч да не се харесва на всички поради множеството спорни решения, с които е задавал курса на историята на човешката цивилизация.

Фокусът на филма обаче не попада точно в десетката на образа на великобританския лидер. Макар Гари Олдман, който със сигурност да заслужава статуетката „Оскар“ заради перфидно точното си изпълнение и тоталната фузия със своя герой, да се откроява в центъра на сюжетната линия, мислите на зрителите след края на филма се оттичат в друга посока.

Изключително постижение прави Райт с умелото избягване на т.нар. военно порно в един филм за войната. Ако разчитате да видите разкъсани тела, ридаещи жени, парчета мозък, изхвърчащи от мина, и сгазени от танкове войници, ще останете разочаровани.

Ужасът на войната в „Най-мрачният час“ е нарисуван с косъм. Той се вижда през ролята на младата секретарка на Чърчил, която е загубила брат си при Дюнкерк, и деликатно представената й скръб, която до голяма степен кара Чърчил да вземе решението да не търси мир с нацистите. Човешкият поглед към терора и смъртта не е пропуснат, но е забутан в ъгъла в името на разбирането на политиката, на по-големите цели и на вглеждането в голямата картина.

Чърчил идва на власт в „най-мрачния час“. Дания, Норвегия, Холандия и Белгия са паднали в краката на нацистките войски и Островът се оказва заобиколен от брегова линия, дълга 3000 километра, която е във властта на противника. На 10 май Хитлер е повалил Франция чрез блицкриг през Нидерландия. Британският експедиционен корпус е в безизходица в Дюнкерк на Нормандското крайбрежие. Налице са и вътрешнополитически борби. Бившият министър-председател, Чембърлейн, заедно с външния министър, лорд Халифакс натискат Чърчил да пристъпи към мирни преговори с Хитлер през Мусолини.

darkesthour3

Цялата тази обставновка минава през зрителите като ток почти само през образа на Чърчил, който се буди с чаша уиски и пура, работи от тоалетната, пуска солени шеги и определя бъдещето на Великобритания.

Въпреки съпротивата на военния си кабинет, Чърчил обявява операция „Динамо“, благодарение на която, с помощта на цивилното население, е спасена почти цялата британска армия, заклещена на плажа в Дюнкерк.

В един момент зрителите, които не са наясно с историята, ще повярват на Гари Олдман, че неговият герой ще се пречупи и ще се съгласи да води преговори с Хитлер…този…този…Чърчил дълго търси думата, с която да нарече Хитлер.

Но точно след това Джо Райт ни въвежда в ядрото на пряката демокрация с една фиктивна, но много въздействаща сцена. Чърчил влиза в метрото, където разговаря с обикновените англичани, народа на Великобритания. Той иска техния съвет за решението, което трябва да вземе: да се споразумее с Хитлер или да води война. Мини референдумът му дава категорични резултати.

гари олдман, уинстън чърчил

Народът на Великобритания е горд. И се страхува от робството, повече отколкото от гибелта. Макар и леко рискова от гледна точка на мелодраматичността и сладникавостта, сцената в метрото е способна да реабилитира националното самочувствие на великобританците и с един замах да изгради наново идентичността им.

В края на филма чуваме една от прословутите речи на Чърчил, в която той казва:

„… ще се сражаваме във Франция, ще се сражаваме в моретата и океаните, ще се сражаваме с растяща увереност и сила във въздуха, ние ще отбраняваме нашия остров, каквото и да ни струва това, ще се сражаваме по крайбрежието, ще се сражаваме в районите, където би могъл да слезе врагът, ще се сражаваме по полята и улиците, ще се сражаваме по нашите хълмове, няма да се предадем никога.“

Тази реч, както и реакцията на хората в метрото, е горчивата костилка на филма. Тя доказва, че както казва самият Чърчил, „Държави, които падат сражавайки се, после отново се изправят, докато тези, които смирено капитулират, изчезват завинаги.“

 
 

Започнаха снимки на филма „Хензел и Гретел“

| от chronicle.bg |

Orion Pictures съобщи, че продукцията им „Хензел и Гретел“, в ролите София Лилис и Сами Ликей, започна снимки в Дъблин. Оригиналната приказка за братче и сестриче, отвлечени от човекоядна вещица е кой знае колко стара, но най-любимата ни версия, разбира се, е тази на братя Грим от 1812 година.

През 1893 година приказката излиза на опера, а през 1932 персонажите участват в кратък филм на Disney „Babes in the Woods“. Тим Бъртън снима историята, отново за Дисни, но лентата му се пуска само веднъж по The Disney Channel. Скорошните адаптации на историята акцентират върху хорър елемента като една корейска продукция от 2007 и „Hansel and Gretel: Witch Hunters“ от 2013 година с Джеръми Ренър и Джема Артъртън.

Новият „Hansel and Gretel“ също ще акцентира върху хоръра. София Лилис, която намери слава с играта си в „IT“, ще е Гретел. Новакът Сами съответно ще бъде Хензел. Ролите зад кадър пък са: Осгуд Пъркинс е режисьор, а той и Роб Хайс заедно са автори на сценария. Ето кратък синопсис от студиото:

Преди много време, в далечна приказна провинция, младо момиче завежда малкия си брат в тъмните гори в търсене на храна и работа, но попадат в мрежа от ужасяващо зло.

Във филма играят още Чарлз Бабалола („Black Mirror“) като ловецът, Алис Криг („Star Trek: First Contact“) и Джесика Де Гоу („Arrow“) като вещиците канибали.

В главната роля е току-що появилата се на небосклона Лилис. Тя се очаква да играе Бевърли и в продължението на „IT“ – „IT: Chapter Two“, с Джесика Частейн в ролята на възрастната Бевърли. Лилис се появява и в харесвания „Sharp Objects“ на HBO.

Режисьорът Пъркинс си е изградил име на любител на хорърите, ще видим какво ще направи. Филмът ор 2013 „Hansel and Gretel: Witch Hunters“ имаше комедийни тонове, но като цяло не впечатли особено. Тази мода на преоткриване на класически приказки с екшън елемент идва от „Snow White and the Huntsman“ от 2012 година, който успя да изкара $396 милиона в боксофиса.

 
 

„Venom“ победи „Justice League“ в боксофис класацията

| от chronicle.bg |

„Venom“ продължава да надминава очакванията като официално победи „Justice League“ в боксофиса. Въпреки не особено лъчезарните ревюта, филмът успя да предизвика силна реакция от публиката. 

Главният персонаж Еди Брок (Том Харди) е разследващ журналист, който влиза в контакт с извънземна субстанция, докато върви по стъпките на Карлтън Дрейк (Риз Ахмед), основател на организацията Life Foundation. Той и субстанцията стават едно цяло – Венъм.

Венъм традиционно е един от иконичните противници на Спайдърмен, но тук образът е по-скоро на анти герой, отколкото на враг.

Статистиката е следната: „Venom“ – $673,5 милиона; „Justice League“ – $657,9 милиона 

Успехът му се дължи главно на приходите извън Северна Америка, защото там всъщност „Justice League“ изкарва повече – $229 милиона на $206 милиона за Еди Брок. Приходите извън САЩ обаче са повече за Еди като последната финансова инжекция идва, съвсем очаквано, от Китай, където филмът направи $111 милиона само за премиерата. Така той се нарежда на второ място по приходи от премиера след „Avengers: Infinity War“.

В тази победа има известна ирония. През 2013 година преди Зак Снайдер (режисьорът на „Justice League“) да бъде нает от Warner Bros. за „Man of Steel“, твърдеше се, че режисьорът на „Venom“ Рубен Флечър ще снима „Justice League“. Това обаче не се случва – Флечър успява да избегне всички главоболия с критиците и публиката, пренаписванията на сценария, преснимания на сцени и т.н. Вместо това той обърна Sony към собствената им вселена. Сега от студиото очакваме филми като „Morbius the Living Vampire“ и „Silver and Black“.

 
 

Отиде си великият Стан Лий

| от chronicle.bg |

Стан Лий  е починал на 95-годишна възраст. Той доби популярност като е един от създателите на издателството „Марвел комикс“.

Той е страдал от няколко болести, а също и пневмония и проблеми със зрението.

Заедно с художниците Джак Кърби и Стив Дитко той създава редица истории със супергерои, които запленяват младите и издигат „Марвел“ до там, където е днес.

Негово творение са Спайдърмен, Хълк, X-Men, Железния човек и Фантастичната четворка.

Има филми по десетки комикси на „Марвел“ и по почти всички с персонажи Лий.

 
 

Елза Хоск – перлата на Швеция

| от chronicle.bg |

Елза Хоск е едно от лицата на Victoria’s Secret. И то от най-красивите! Можете да се убедите като разгледате галерията ни.

Цялото й име е Елза Ан Софи Хоск. Тя е родена на 7 ноември в шведската столица Стокхолм. Висока е 177 см. и тежи не повече от 55 кг, а мерките й са 80-58-90. Тя е играе баскетбол дълго време, докато моден агент не я забелязва и не й предлага работа в Ню Йорк.

Елза Хоск винаги е била красива. Още на 13-годишна възраст тя участва в няколко фотосесии. Тази година тя дефилира с „Fantasy Bra“ на шоуто на Victoria’s Secret. Това е сутиен за 1 милион долара!

Бельото има 2100 кристали „Сваровски“, а за изработването му са били необходими 930 часа. Елза казва, че да дефилира с бижуто за нея е сбъдната мечта. 

Фигурата си моделът поддържа с фитнес, бокс и здравословно хранене. Тренира по минимум 2 часа на ден и никога не пропуска закуска.  

 

 

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

 

 

Публикация, споделена от elsa hosk (@hoskelsa) на