Джурасик свят: Рухналото кралство: те са тук и ще останат

| от Цветелина Вътева |

Когато през 1993г. Стивън Спилбърг съживява на екран историята от романа „Юрски парк“ на Майкъл Крайтън, динозаврите са изровени от земята и заживяват във въображението на хора от цял свят.

Допреди това, праисторическите животни са били запазена марка по-скоро за децата и палеонтолозите. От 1993г. насам обаче, те са попкултурен феномен, извикващ вълнение и генериращ приходи.

„Джурасик свят: рухналото кралство“е петият филм от поредицата за парка, обитаван от динозаври – създадени генетично с помощта на ДНК от комар. Той идва по кината три години след „Джурасик свят“, който извади на бял свят вече позабравените динозаври. С нов актьорски каст, но със същата идея.

Сега отново сме на Исла Нублар – западно от Коста Рика. Динозаврите живеят там необезпокоявано, но ги грози опасност: вулканът на острова е на път да изригне. В света на хората се водят обществени и политически дискусии дали динозаврите следва да бъдат третирани като застрашен вид и спасени, или да бъдат оставени на Бог/съдбата и съответно убити от вулкана.

След съвета на д-р Иън Малкълм*, който е хапан от тиранозавър и има мнение по въпроса, политиците решават да оставят динозаврите да умрат на острова. За нула време обаче се сформира спасителен отряд начело с Клеър, която е бивш управител на „Джурасик свят“, Оуен, владетелят на велосирапторите, една устата палео ветеринарка и страхливо IT.

С пристигането на острова, зрителите бързо са въвлечени в екшън на ниво. Изригващ вулкан, зли военни, хищни месоядни динозаври, напрегнат диалог с велосираптор, гмуркане в океан в стъклена сфера и автокаскада с военен камион са само част от нещата, които екипът по спасяването преживява за кратко време.

_0490ebea-0a28-11e8-9ced-6b0f736beaca

След което всички наблюдаваме с тъга как един брахиозавър загива в лавата на отиващия си остров. Смъртта на един гигант винаги носи една особено мъчителна и мрачна меланхолия.

Брайс Далас Хауърд е естетически кеф за мъжете, но не може да блесне с кой знае каква игра. Сцената, в която е цялата мокра и стиска пушка между бедрата си със сигурност е мощен афродизиак. Крис Прат пък, предизвиква слюноотделяне при жените, докато спасява деца и динозаври с окървавена буза.

Основната тематична линия, която следва „Рухналото кралство“, не се отклонява от тази, застъпена още в първия филм. Човешката алчност и неконтролируемият ламтеж за пари са злото. Хората се радват на зверски технологичен напредък, но не съумяват да контролират творенията си. Лайтмотив, който е особено актуален в дните на социалните мрежи, мобилните комункации, роботите т.н.

jurassic-fallen-kingdom-trailer-1-970

Онова, което гледаме в сериала на HBO „Западен свят“ е валидно и тук: човекът иска да прави пари и да задоволяват низките си страсти. Той е с упадъчен морал и висок интелект, а в търсене на начесване на потребностите си, причинява зло на други същества. В един момент обаче те се вдигат на бунт. Или просто съществуват в синхрон с природата си.

В „Рухналото кралство“ създателите на филма правят още една крачка напред, захапвайки темата за клонирането на хора и генното инженерство, приложимо към човешки същества. Уви, темата остава някак недоразвита. И макар образът на внучката на Локууд да е решението към края на филма, в него остава нереализиран потенциал.

Самите динозаври са претърпели сериозни промени от 1993г. насам: велосирапторите вече не са най-голямото зло, напротив. За втори път привързаната към Оуен Блу, спасява хората от злото изобретение на Хенри Ву. Като стана дума за изобретението на Ву, това е едно място, на което филмът сякаш буксува.

Film Title: Jurassic World: Fallen Kingdom

Все по-трудно става да се измисли по-лош, по-страшен, по-умен и по-убийствен динозавър. Какво повече може да се интегрира в един динозавърски образ освен огромни зъби, голям размер, страховити нокти и интелект, на който Стивън Хокинг би завидял?

След като в предишния „Джурасик свят“ господарят на динозаврите беше генетичният хибрид Индоминус рекс, сега той е скелет на дъното на океана, а новото алфа зло е Индораптор – безмилостна машина за убиване, чието участие внася някои приятни хорър елементи във филма.

2482_FPT2_00147E_0147R_GRD_COMP
Няма да се изненадате от това, че лошите умират, а добрите оцеляват. Което може да е разочароващо от гледна точка на доброто кино (ако под „добро“ имаме предвид създало връзки с реалността), но „Джурасик парк“ и „Джурасик свят“ все пак са приказки. И в този смисъл предвидимостта по отношение на съдбата на героите не е повод да заклеймим филма.

Специалните ефекти са супер, екшънът държи мускулите нащрек, а сцените, в които лиоплеуродон плува в една вълна, по която се носят сърфисти и в които Т-Рекс се изправя срещу лъв в зоопарка в борба за титлата „царят на животните“, са чудесни.

В крайна сметка, динозаврите са животни, които заслужават да живеят. И ако не е възможно, нито морално, нито здравословно да извлечем ДНК-то им от кръвта на запазен в парче корал комар, за да ги натикаме в мезозойски зоопарк или да ги ползваме като оръжия, то е възможно да се срещаме с тях в света на киното и литературата.

Един съвременен римейк на „Изгубеният свят“ по Артър Конан Дойл също ще стои много добре на кино екраните. Дори имаме предложение Майкъл Фасбендър да влезе в ролята на лорд Джон Рокстън, а Джак Никълсън би бил прекрасен професор Челинджър.

*В книгата „Юрски парк“ на Майкъл Крайтън д-р Иън Малкълм загива

 
 

Енио Мориконе: Тарантино е кретен, а филмите му са боклук

| от chronicle.bg |

Енио Мориконе поддържа смесените си чувства към Куентин Тарантино, с когото работиха заедно по „The Hateful Eight“ – и дори спечелиха награда на Академията. В интервю за немския Playboy известният композитор нарича режисьора „кретен“, а филмите му „боклук“.

„Човекът е кретен“, казва Мориконе. „Той просто краде от другите и накрая само сглабя всичко. Не прави нищо оригинално. И не е и режисьор. Така че не може да се сравнява с Джон Хюстън, Алфред Хичкок или Били Уайлдър. Те бяха велики. Тарантино просто претопля стари неща.“ Той признава, че не е фен на филмите на Тарантино и ги нарича „боклук“. Тарантино присъства на церемонията, когато Морикона получава звезда на алеята на славата през февруари 2016.

Част от проблемът се корени в работните им отношения: „Обажда ти се отникъде и иска музиката за филма да е готово за няколко дни, което е невъзможно. Това ме влудява!“, продължава Мориконе. „Защото това просто не е възможно. Затова не се занимавам повече. Така му казах и последния път. Следващия път обаче ще съм твърд. Може да ми помаха за чао.“

Едни от най-популярните парчета на италианския композитор са към филмите „The Good, the Bad and the Ugly“, „Days of Heaven“ и „Once Upon a Time in the West“, както и много други. Вчера той стана на 90 години.

 
 

10 филмови франчайза, които трябва да умрат

| от chronicle.bg |

Помня когато „Breaking bad“ (или както го наричат патриотите: „В обувките на Сатаната“) приключи. Как камерата се издига над падналия Уолтър Уайт без никой да знае жив ли е, умрял ли е. Защото ако е жив, може би ще има продължение!

Няма да има продължение на „Breaking Bad“. Това ме кефи безумно във Винс Гилигън. Взе нещо, направи го много хубаво, завърши го и го остави. И това е. „Better Call Saul“ е отделен проект, предстоящият игрален филм по франчайза, пак ще е отделен проект. Няма продължения, няма цедене на левчета, няма съсипани фенски сърца.

Колко мъдро е това!

И колко много още хора могат да вземат пример. Малко въображение, наистина малко – не ти трябва особено много въображение, за да измислиш екшън – и малко пари и хоп! ето ти нов филмов франчайз за развиване. Изисква се безумно малко старание да се преместиш от старите лаври.

В галерията ни днес подредихме 10 филмови франчайза, с които трябва да се приключи.

 
 

Отиде си великият Стан Лий

| от chronicle.bg |

Стан Лий  е починал на 95-годишна възраст. Той доби популярност като е един от създателите на издателството „Марвел комикс“.

Той е страдал от няколко болести, а също и пневмония и проблеми със зрението.

Заедно с художниците Джак Кърби и Стив Дитко той създава редица истории със супергерои, които запленяват младите и издигат „Марвел“ до там, където е днес.

Негово творение са Спайдърмен, Хълк, X-Men, Железния човек и Фантастичната четворка.

Има филми по десетки комикси на „Марвел“ и по почти всички с персонажи Лий.

 
 

„Venom“ победи „Justice League“ в боксофис класацията

| от chronicle.bg |

„Venom“ продължава да надминава очакванията като официално победи „Justice League“ в боксофиса. Въпреки не особено лъчезарните ревюта, филмът успя да предизвика силна реакция от публиката. 

Главният персонаж Еди Брок (Том Харди) е разследващ журналист, който влиза в контакт с извънземна субстанция, докато върви по стъпките на Карлтън Дрейк (Риз Ахмед), основател на организацията Life Foundation. Той и субстанцията стават едно цяло – Венъм.

Венъм традиционно е един от иконичните противници на Спайдърмен, но тук образът е по-скоро на анти герой, отколкото на враг.

Статистиката е следната: „Venom“ – $673,5 милиона; „Justice League“ – $657,9 милиона 

Успехът му се дължи главно на приходите извън Северна Америка, защото там всъщност „Justice League“ изкарва повече – $229 милиона на $206 милиона за Еди Брок. Приходите извън САЩ обаче са повече за Еди като последната финансова инжекция идва, съвсем очаквано, от Китай, където филмът направи $111 милиона само за премиерата. Така той се нарежда на второ място по приходи от премиера след „Avengers: Infinity War“.

В тази победа има известна ирония. През 2013 година преди Зак Снайдер (режисьорът на „Justice League“) да бъде нает от Warner Bros. за „Man of Steel“, твърдеше се, че режисьорът на „Venom“ Рубен Флечър ще снима „Justice League“. Това обаче не се случва – Флечър успява да избегне всички главоболия с критиците и публиката, пренаписванията на сценария, преснимания на сцени и т.н. Вместо това той обърна Sony към собствената им вселена. Сега от студиото очакваме филми като „Morbius the Living Vampire“ и „Silver and Black“.