Динозаврите изпревариха Хан Соло

| от chr.bg |

Петият по ред филм от поредицата „Джурасик парк: Рухналото кралство“, който е продължение на „Джурасик свят“ от 2015 година, е най-гледаният у нас след миналия уикенд, сочат обобщените данни от киносалоните. Триизмерното зрелище за спасяването на динозаврите от отдалеченият остров, на който изригва вулкан, както и случващото се по-късно, е гледан от 29 833 зрители и има 346 938 лева приходи за първите три дни на екраните.

Втори по ред е „Соло: История от Междузвездни войни“, който е вторият самостоятелен филм за герой от поредицата „Междузвездни войни“. Събирането на Хан Соло и Чубака с кораба „Хилядолетният сокол“ е гледано от 52 706 зрители и има 591 733 лева приходи за трите седмици на екраните у нас.

Комедията „Книга за възрастни“ е на трето място по зрителски интерес след миналия уикенд. Първоначалният сблъсък на четири възрастни дами с поредицата „50 нюанса сиво“, последвалото преобразяване на живота им, преминало през различни етапи за всяка от тях, е гледан от 10 126 зрители и има 93 332 лева приходи за десетте дни на екраните у нас.

Екшънът „Дедпул 2″ е на четвърто място в топ 10. Приключенията на Уейд Уилсън, в чиято роля е Райън Рейнолдс, който отново трябва да се бори със злодей, са гледани от 82 726 зрители и има 807 996 лева приходи за месец на екраните у нас.
На пето място е анимацията „Чаровният принц“. Канадският филм за Филип Чаровния, който трябва да намери жена преди да е станал на 21 години, е вече месец на екраните у нас. Гледали са го 22 942 зрители и има 221 516 лева приходи.
Шеста позиция е за българския „Революция Х“. За петте седмици на екраните историята за един гастрол, минал през счупен бус, приютяване в летен лагер, размяна на заложник за куфар с кокаин и любовни премеждия, е гледана от 47 233 зрители и е събрала 392 716 лева приходи от билетите им.

Седма позиция е за комедията „Зад борда“ – римейк на едноименния филм от 1987 година. Патилата на изгубил паметта си плейбой, наследник на богата фамилия, който се „оказва“ с жена и деца и трябва да изкарва прехраната си с тежък труд, са гледани от 18 198 зрители и има 178 390 лева приходи след пет седмици на екраните у нас.

Осмо място е за игрално-анимационния „Зайчето Питър“. Историята, разказана преди 120 години в книга, а от почти три месеца и на екраните у нас, е гледана от 92 149 зрители и има 742 792 лева приходи.
Девето място сред най-гледаните филми е за екшън-комедията „Такси 5″. Премеждията на елитен парижки полицай по улиците на Марсилия в търсенето на поредната банда, минаващи през сблъскващи се автомобили и автомобилни преследвания по пътя, са гледани от 78 607 зрители и са събрали 690 734 лева приходи за двата месеца на екраните у нас.

„Отмъстителите: Война без край“ е на десето място. Третият поред филм по комикси на Марвел, в който заедно играят познатите герои и злодеи, но този път в битка с титана Танос, е гледан от 144 607 зрители и има 1 641 137 лева приходи за седем седмици у нас.
Извън първите десет са две от премиерите от миналия петък. „Нито вълк – нито куче“ за индиански вожд от племето Лакота, който пише книга, е гледан от 239 зрители и е събрал 1 660 лева приходи. „Убийството на свещенния елен“ с Никол Кидман и Колин Фарел в главните роли е гледан от 190 зрители и има 1 322 лева приходи.

 
 

Лесли Грантъм почина на 71 години

| от chr.bg |

Актьорът Лесли Грантъм почина на 71 години в Лондон.

В началото на седмицата Грантъм се върна във Великобритания от България, за да се лекува. Той живееше в България, след като се снима в сериала „Английският съсед“.

Погребението ще бъде в тесен кръг.

Колеги, посетили актьора тази седмица, са казали, че той е болен от рак в последна фаза.

Лесли Грантъм има трима сина от бившата си съпруга Джейн Лори, за която беше женен 31 години. Децата му са на възраст от 23 до 31 години.

 
 

Бокачо: „Целунатите устни не губят своето богатство…“

| от chronicle.bg |

Той вече е възприеман по-скоро като митологична фигура, отколкото като реална личност, която можем да си представим. Рисунките с неговия лик, стигащи днес до нас, са недостатъчни, за да поберат силата на хилядите думи в „Декамерон“. Става въпрос за Джовани Бокачо – авторът, който заедно с Петрарка поставя основите на хуманизма в световната литература през далечния 14-ти век. Бокачо е Ренесансът.

Хуманизмът на Бокачо не е само между страниците на творбите му и в интерпретациите на древните текстове, но и в опитите му да издигне литературата на онези дни до класика, поставяйки високи стандарти пред работата със словото. Някои смятат, че напредва повече в тази посока от съмишленика си Петрарка, не само защото връща високия статут както на поезията, така и на прозата, но и защото в романите си успява да постигне съвършения синтез между ежедневното, трагичното и комичното.

Без Бокачо литературната кулминация в италианската култура е немислима. Ето част от хилядите думи, които се откриват в книгите, а понякога и между редовете. 

maraviglioso_boccaccio_i_novellatori_foto_umbertomontiroli_0687-light
Кадър от „Чудният Бокачо“

„Използвай настоящето така, че на старини да не се упрекваш за напразно изживяната младост.“

„Много по-лесно е да порицаваш минали дела, отколкото да ги поправиш“

„Трябва да четем, да съхраняваме, да оставаме будни нощем, трябва да питаме и да изискваме максималното от силата на ума.“

„Прави каквото казваме, а не каквото правим.“

„Човечност е да имаш състрадание към нещастните.“

giovanni-boccaccio-vita-e-opere_bfad2f4f017cfd399d093e0b6dc84dd7

„Един покварен ум никога не може да разбере думите по здрав начин.“

„В този свят само страданието е спасено от завистта“.

„Често човек си мисли, че е далеч от щастието, а то с тихи стъпки вече е дошло до него.“

„Да поиска съвет е най-висшето доверие, което един човек може да окаже на друг.“

„По-добре да се разкайваш за това, на което си се насладил, отколкото за това, на което не си се насладил.“

„Целунатите устни не губят своето богатство, а напротив – то се възобновява като растящата луна.“

2216440

„Нищо не е твърде неморално, че да не може да бъде казано на друг човек, стига е облечено в подходящите думи.“

„Раят би бил рай, ако на любовниците са им разрешени същите наслади, като тези, които преживяват на земята.“

„Хората са по-склонни да вярват в лошите намерения, отколкото в добрите.“

„Дъбът не може да бъде повален с един удар на брадвата.“

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената:

 
 

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров

| от БАН |

Изложба, посветена на 30-годишнината от полета на Александър Александров по научната програма „Шипка“ ще бъде експонирана от 18 до 22 юни във фоайето на Централната сграда на БАН.  Тя се организира от Института за космически изследвания и технологии и ще се открие на 18 юни от 10 часа в присъствието на големия летец-космонавт. Ще бъдат експонирани оригиналните апарати и системи, разработени специално за тази програма, с които той и други космонавти са провеждали научни експерименти на борда на орбиталната станция „Мир“. Ще бъдат показани също скафандъра и костюма на космонавта, както и научни публикации свързани с подготовката, реализацията и резултатите на тази програма, фото и видео материали и други.

В експозицията ще могат да бъдат видени и други знакови прибори и апаратни системи, разработени от български учени, инженери и специалисти, благодарение на които България продължава да заема достойно място сред космическите държави.