shareit

Винченцо Ланча и Lancia – марката, която промени света

| от |

Историята на една от най-красивите автомобилни марки в света и до днес, води своето начало преди повече от век. На 29 ноември 1906 г. се ражда прословутата Lancia & C. Fabbrica Automobili. Родният град на марката е Торино, а авторите на тази красива идея са състезателните пилоти на Fiat – Винченцо Ланча и неговият приятел Клаудио Фоголин. Първата им кола идва следващата година и носи името Tipo 51. По-късно ще я нарекат Alfa, но за времето си, возилото разполагало с малък 4-цилиндров двигател с 28 конски сили. Кавалер Джузепе Ланча никога не е възнамерявал да превръща сина си в автомобилен състезател.

Бизнесменът създавал хранителни вериги и искал неговият син да стане адвокат. Плановете се преобръщат, когато технологията започва да се развива и има нужда от бляскавите умове на Италия. В този момент Винченцо вече е запален по автомобилите. Когато Fiat отварят врати през 1899 г. именно той ще кандидатства за работа като тестов пилот на бъдещите модели. За жалост Винченцо няма много възможност да се порадва на своето творение, умира много рано от сърдечен удар и оставя всичко в ръцете на семейството си.

gettyimages-142128011-594x594

Веднъж щом фамилията Ланчия остава без своя лидер, някой трябва да заеме мястото. След доста сериозни убеждения и покани, Виторио Джано най-накрая решава да се присъедини в семейството на италианската мечта. Като инженер, той вече е направил няколко модела на Alfa Romeo, но в новата компания получава зелена светлина да се развихри, да даде воля на чувствата си и да твори това, което винаги е искал.

Макар и мнозина да разглеждат Lancia като марка с много проблеми и не толкова завидна слава, особено в днешно време, това е италианската компания, която в доста отношения може да се изправи директно срещу Mercedes-Benz в иновациите. Theta от 1913 г. е първата кола, която разполага с електрическа система, при това като стандартно оборудване. Това е марката, която за първи път използва монокок в своите шаси. Те са първите, които поставят независимо предно окачване, при това с хидравлични амортисьори. Те са първите, които през 1948 г. поставят първата 5-степенна скоростна кутия. 2 години по-късно поставят и V6 двигател в Aurelia, а след това продължават с експериментите и започват да правят опити с поставянето на V8 и V12 двигатели. Освен това предлагат и първият V4 двигател.

gettyimages-635240305-594x594

Не трябва да заправяме, че някогашният Запорожец също разполагаше с V4 двигател, но разминаването в класите е налице. По-важното е, че докато Lancia е в апогея си, винаги се стреми към създаването на нещо съвършено, нещо различно и ново, което все още никой друг не е открил. За съжаление дори това идва с особена цена. Автомобилите на компанията често са твърде сложни за сглобяване само от машини, което принуждава фабриката да сглобява по-често моделите на ръка. Решенията в тази компания често са впечатляващи. Дизайнерите имат свободата да създават красота, докато инженерите търсили варианти за доставянето на още от всичко – повече скорост, повече динамика, повече агресия и повече удоволствие от карането. Не случайно и до днес всеки автомобилен фен ще заяви, че преди всеки друг автомобил Lancia трябва да присъства като пример. Благодарение на тази компания, днес можем да благодарим и за съществуването на дизайнерска къща Pininfarina.

През 1928 г. Батиста „Пинин“ Фарина се разделя с брат си и основава собствена компания. Съпругата на Винченцо подписва чека и още през първата година се наемат 80 служителя, с чиято помощ се създават около 50 автомобила. През 30-те години на вратата на Батиста ще почукат автомобилни компании като Alfa Romeo, Isotta Fraschini, Hispano-Suiza, Fiat, Cadillac и дори Rolls-Royce. Няма смисъл да споменаваме Lancia. След това ще се появят и Ferrari, които може би ще подпишат най-добрата възможна сделка, особено след като някои от най-скъпите им модели са разработени и създадени именно от Pininfarina. Другата популярна дизайнерска къща – Bertone също се ражда в Торино.

gettyimages-178209559-594x594

Винченцо вижда таланта на младия Бертоне и след като разглежда някои от скиците, веднага дава комисионна, за да започне творчеството върху някои от най-емблематичните модели, които човечеството е виждало. До тук можем да забележим, че бащата на една от най-великите автомобилни компании, които някога са бълвали шедьовър след шедьовър, в началото подава ръка на младите таланти, а те от своя страна връщат жестта с красота, за която другите мечтаят. Не е особено трудно да се досетим, че много скоро Lancia ще бъде синоним за скорост. Въпреки всички тези години, можем да забележим, че италианската компания все още държи рекорда за най-много победи в Световния Рали Шампионат. Впрочем можем да забележим и присъствието на последователните победи.

Първите три последователни победи са от 1974-1976, следващата титла идва през 1983 г. в битката между Audi и Lancia  и от 1988 до 1992 г. Lancia е хегемон на всеки възможен терен, в най-жестоките възможни условия. А началото идва с огромното желание на Бертоне да създаде шедьовър на колела. Проблемът е, че дизайнерът много добре познавал своя основен опонент – господата от Pininfarina. До ушите на дизайнерската къща достига слуха, че компанията се готви да замени старата Lancia Fulvia и да създаде машина, която да участва в рали шампионата. Без да бъде нает, дизайнерът създал собствен прототип. Закупил Fulvia Coupe от свой добър приятел и започнал да променя визията. След като работата приключила, неговият модел щял да носи името Zero.

Sandro_Munari_-_Lancia_Stratos_Marlboro_Prototype_(1973_Targa_Florio)_(cropped)

Снимка: By Photo by Unknown authorCropped by Danyele – (May 21-28, 1973). Autosprint (21): 15. (original photo), Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73770526

В деня на представянето, конструкторът се качил на своето творение и го закарал директно в завода на Lancia. Понеже машината била изключително ниска, Бертоне минал под бариерата, докато работниците го аплодирали. Нито един човек не е толкова глупав, за да върне поднесената на тепсия възможност и скоро производителят седнал на една маса с Бертоне и водещият дизайнер Марсело Гандини. В случай, че не сте го чували, той е авторът на автомобилно изкуство като Lamborghini Miura, Countach и Diablo. На автомобилното изложение през 1971 г. е представена и една от най-красивите коли в света до този момент. Lancia Stratos е изкуство, което намира място дори в музеите днес. В годината на представяне, всеки клиент може да избере един от три двигателя, но най-важният идва от Ferrari.

 

С помощта на V6 двигател със 190 конски сили, Stratos бил една от най-желаните коли, които човек може да паркира пред казината на Монте Карло. Впрочем, Енцо Ферари се съгласява да предостави двигателите едва, след като продукцията на Dino V6 приключва. Въпреки някои основни главоболия, това е автомобилът, който прави невероятните три титли. Нещо повече, дори и след като правилата се променят и някои части са забранени, много от пилотите избират шасито и правят различни подобрения.

Последната победа на Stratos е регистрирана през 1981 г. Първата колаборация между Бертоне и Lancia завършва с невероятен успех, а днес почитателите на модела трябва да подготвят много сериозни суми, за да притежават такава машина. Единствената пусната обява показва, че сумата на този автомобил надвишава половин милион долара, а истинските почитатели много добре знаят, че дори това е скромна цена.

 
 
Коментарите са изключени