shareit

Vespa 150 TAP – гордостта на френската армия

| от |

Френската армия може да се окаже една от най-иновативните в създаването на нов вид оръжие. Легендарните шеги относно френската военна машина могат да бъдат забелязани през Първата и Втората Световна война. Бързото отстъпване на армията показва, че французите не могат да участват активно на театъра на войната. Едва в края на войната можем да видим подобряването на бойния арсенал и създаването на едно съвършено анти-танкова машина.

Въпросната носи името Vespa 150 TAP. Дори и да ви се струва комично, подобно оръжие наистина съществува. Представено е през 1956 г. и се използва от френските парашутисти. Производител на този боен шедьовър е Ateliers de Construction de Motorcycles et Automobiles, единствената фирма, която е лицензирана за производството на скутери по това време във Франция. Това, което фирмата прави, е да постави подсилена рамка, както и безоткатни пушки, монтирани директно върху самия скутер.

Изборът на французите е M20 75-милиметрова бронебойна пушка и е значително по-лека от оръдието, което носи същото име и е създадено да пробива 10 сантиметра броня. Можем да се досетим, че при стрелба с бойния френски скутер, генерираният откат спокойно може да преобърне модерното оръжие, но френските инженери са помислили и върху това. Те променят вентилацията на изгорелите газове, които трябва да напуснат оръдието в задната част, позволявайки значително по-ефикасна стрелба.

Не са необходими дори подпори, които да се използват при употреба. Скутерът може да бъде пуснат с парашут и превозва двама души екипаж. Идеята е, че единият трябва да кара, докато другият зарежда. Не трябва да забравяме, че поради липсата на какъвто и да е откат, въпросната пушка никога не е била създавана да разполага с мерник, по принцип французите решили да я монтират на триножника на лека картечница M1917 Browning, който също е натоварен в бойното снаряжение. Разбира се, силата на мобилната машина, която спокойно може да изпревари всеки купол на танк, позволява стрелба и в движение.

gettyimages-106757710-594x594

Най-важното е, че французите си взели поука и след като нямали толкова много успех с танковете, които по някаква неизвестна причина винаги се движили назад, така наречените „Базука скутери“ или „Базука Веспа“ се произвеждали на цената от 500 долара, а и въпросните безоткатни пушки били предостатъчно, за да се съчетаят и двете. Френският войник можел да се радва на около 600 подобни бойни творения, а в коша са добавени и две туби с гориво. Излишно е да говорим за каквато и да било скорост, след като двигателят е 150-кубиков 2-тактов с 1 цилиндър. Максималната скорост е 60 км/ч и според описанието е напълно достатъчна, за да се изтика всеки друг автомобил на фронта в движение.

В последното не сме особено сигурни. Докато повечето войници могат да получат цял скутер от въздуха, обикновено тайното противотанково оръжие можело да се хвърли на части и да се сглоби от всеки отряд. Дори и да събужда едно очаквано чувство за хумор, не трябва да забравяме, че това тайно оръжие се използвало за заемането на стратегически позиции и отбрана. Може да подозирате, че това оръжие никога не е влязло в битка, поради простата причина, че изглежда абсурдно, но грешите. Френската армия е използвала най-мобилното си противотанково оръжие във войната в Алжир, а партизаните с огромно удоволствие се впускали в битката срещу съветските Т-34.

Понеже липсват официални данни, трудно можем да разбере военните успехи на този боен шедьовър. В последствие идва и модификацията през 1959 г., добавено е малко ремарке, където може да се добавят и други боеприпаси. Малко след пенсионирането от военна служба, французите решават дори да го използват за състезанието Париж-Дакар.

И има обяснение, все пак по време на военна дейност, мнозина успяват да изминат около 210-220 километра с един резервоар, при това дори и след като са натоварили машината. Бойният скутер излиза от употреба и никога повече не се реновира, но можем да бъдем сигурни, че във Виетнам редица бойци използват цивилната версия за транспорт.

 
 
Коментарите са изключени