shareit

Сподели лента с другарчето

| от |

Изначално концепцията е била създадена от трафик инженера (да, има и такова) Джеймс Макей през 1993 за град Денвър. На английски език общата (споделена) лента между моторни превозни средства и колоездачи се казва „sharrow“ и няма превод на български, защото не я използваме. Може би защото в ядрото си тя е компромис, който не много хора са готови да направят.

Sharrow Grand Street (Manhattan)

През 1993 година местната управа в Денвър не иска да прави още велоалеи. Но пък е съгласна да разгледа евтин и лесно и бързо постижим вариант, който е на основа маркировка.

Изследвания в последвалите десетилетия обаче открива, че (както може би повечето от вас предполагат) това решение може би създава повече проблеми, отколкото решения.

На практика на пътя е сложен знак на велосипедист под стрелки (заради което често наричат знака „велосипедист в къщичка“), който трябва да окаже на колоездачите посоката на движение на този път и да насърчи шофьорите да споделят лентата.

Думата „sharrow“ (амалгама между share – споделям, и arrow – стрела) е измислена от Оливър Гайда Велосипедната програма на Сан Франциско. Привидният успех на споделената лента в Калифорния вдъхва разпространението им из САЩ като понякога се случва да се прилагат и на натоварени магистрали.

Споделените ленти вършат добра работа по някои параграфи, както показва Федералната администрация по магистралите. Маркировката помага на шофьорите, които карат по-далеч от паркираните коли, за да могат колоездачите да избегнат рязко отворена врата пред тях и като цяло съобщава на всички участници в движението, че на пътя има коли и колела.

Едно изследване от улиците на Чикаго обаче заключава, че споделените ленти не намаляват сблъсъците повече отколкото специализираните велоалеи или пълната липса на инфраструктура за колела. Разбира се, резултатите може да са специфични само за града.

В Бостън частта на лентата, предназначена за колела, е разделена с релефни точки (пъпки?), така че шофьорите да имат и тактилна представя къде са на пътя. В Оукланд същата велосипедна част е зелена, за да бие на очи.

 
 
Коментарите са изключени