shareit

Създаването на хранителната пирамида и измамите с нея

| от |

Първата „хранителна пирамида“ е шведско изобретение и то от жизнена необходимост. През 70-те години на миналия век Швеция цените на храните са изключително високи. Тогава правителството възлага на Националния съвет по здравеопазване (Socialstyrelsen) да измисли начин за справяне със ситуацията. В отговор на това през 1972 г. Съветът прави разграничение на „основните“ и „допълващите“ храни. Накратко, основните храни са храни, считани за съществени за доброто здраве и състояние на човек, а допълнителните храни са храни, които осигуряват витамини и минерали.

По-късно Анна Брит Агнятер, която работи за Шведски кооперативен съюз – кооператив за търговия на дребно и хранителни стоки (Kooperativa Förbundet) – развива допълнително идеята. Въпреки че разделението на основните храни на Socialstyrelsen е добро и полезно, Анна чувства, че може да се подобри още и съответно създава триъгълния модел, с който да се визуализират по-добре пропорциите храна.

Така оформената хранителна пирамида е официално представена на шведското население в годишното списание на Кооператива под заглавието „Добра, здравословна храна на разумни цени“. Важно е да се отбележи, че Националния съвет и съответно и шведското правителство се опита да се дистанцира от пирамидата и вместо нея използва друг модел – „диетичен кръг“, който се ползва и от Министерството на земеделието на САЩ (USDA). Този кръг, макар и полезен за представяне кои храни са важни, обаче е критикуван, че не показва изрично колко от всеки вид храна трябва да се консумира – нещо, което пирамидният модел прави по прост и визуално въздействащ начин.

20111110-OC-AMW-0012 - Flickr - USDAgov

Сега, ако разгледаме набързо оригиналната пирамида, ще забележим, че има някои големи разлики със западния модел, който знаем днес. Има причина за това, която, освен просто по-напредналото ни разбиране за храненето, за жалост е и натиска върху здравеопазването от страна на лобисти и хранителната индустрия – все пак пирамида е била стандартът за милиони хора, които ще базират цялата си диета около нея и така ще се реши съдбата на милиарди долари.

USDA Food Pyramid

Пирамидата на USDA от 1992 до 2005, която е манипулирана и грешна 

Например, може да забележите, че в най-ранната американска версия от 1992 г. млечните продукти имат собствен раздел, докато в шведската версия те са заедно с другите основни храни. Това не е случайно, а има за цел подсъзнателно да ни подскаже, че млечните продукти са съществена част от диета на човек, което очевидно не е вярно, тъй като много култури в историята са живели отлично без мляко и подобни – както правят днес веганите, например. Това изтъкване на млечните продукти идва, разбира се, от силен лобизъм от страна на млечния бранш.

Също така ще забележим, че оригиналната американска пирамида предполага 6-11 порции хляб, зърнени храни, ориз и макаронени изделия на ден. Което, ако се замислим, е адски много. Според Луиз Лайт, един от хората, които са работили за USDA по времето, когато пирамидата е била оформена, това се е дължало и на намеса от страна на компании от хранителната индустрия. Тя знае това, защото е била лидер на група топ диетолози, които разработват оригиналната хранителна пирамида за Съединените щати, преди секторите й да бъдат „разпродадени на най-силния платец на търг“, както Лайт сама казва.

Луиз Лайт казва:

Когато нашата версия на Ръководството за хранене се върна при нас след ревизия [от министерството], преработена, бяхме шокирани да установим, че тя значително се различава от тази, която бяхме направили. Както по-късно открих, промените в Ръководството, направени от министъра на земеделието, бяха според желанията на хранителната промишленост. Например, службата на секретаря на агенцията промени текста така, че да се изтъкнат преработените храни пред пресни и пълноценни храни и да омаловажи чистите меса и нискомаслените млечни продукти, тъй като лобитата от месото и млякото вярваха, че съставената от нас пирамида ще навреди на продажбите на пълномаслени продукти. Освен това порциите пшеница и други зърнени храни бяха значително увеличени, за да се угоди на производителите на пшеница.

Докато ние, диетолозите на Министерството на земеделието, призовахме за база от 5-9 порции пресни плодове и зеленчуци на ден, тя беше намалена на 2-3 порции (променени на 5-7 порции след няколко години, когато антиракова кампания от друга държавна агенция, Националния раков институт, принуждава Министерството да приеме по-висок стандарт).

Нашата препоръка от 3-4 ежедневни порции пълнозърнести хлябове и зърнени култури беше променена на огромните 6-11 порции, давайки основата на хранителната ни пирамида на концесия на индустрията за преработена пшеница и царевица. Освен това бяхме поставили печива, приготвени с бяло брашно – включително крекери, сладкиши и други храни с ниско съдържание на хранителни вещества, но високо съдържание на захари и мазнини – на върха на пирамидата, което препоръчваше те да се ядат умерено. За наша тревога, в преработеното от министерството Ръководство за хранене, те вече бяха част от основата на пирамидата. И в още едно посегателство върху диетичната логика – бяха направени промени във формулировката на диетичните насоки като, например, израза „яжте по-малко“ е заменен с „избягвайте прекалено много“…

Не е никак изненадващо, че, както отбелязва The Wall Street Journal, процентът на затлъстяване се увеличава в момента на въвеждането на „модифицираната“ хранителната пирамида.

Дори ако по някаква причина не вярвате на Луиз и другите, които са били замесени в изготвянето на пирамидата, малко или много отправят същите обвинения към Министерството – че със сигурност то взема много съмнителни решения по отношение на препоръките за хранене. Когато пирамидата беше ревизирана отново през 1995 г., в нея оригинално фигурират думите „яжте по-малко сол и захар“. По това време обаче захарните барони се задействат и когато ревизираната пирамида е пусната пред хората, на нея пише да се яде „по-малко сол“, но да се приема „умерено“ захар.

Консумацията на прекомерни количества захар е определено вредна за нас. Но що се отнася до солта, причината номер едно, която се изтъква от повечето хора, дори понякога от доктори, е, че приемането на високо количество натрий предизвиква високото кръвно налягане. Към днешна дата обаче няма солидни доказателства, че консумацията на повече сол ще повиши кръвното ни налягане. Освен това има доста скорошни изследвания, които не само развенчават мита, че ниския натрий е по-полезен за нас, но също така показват, че в случаите с хора с определени сърдечни заболявания, повече сол може да бъде по-полезна, отколкото по-малко.

Така че в крайна сметка хранителната пирамида прилича много на женските гърди. Всички са щастливи и доволни от тези на естествения шведски модел, но после Америка се намесва и ги пълни с химикали…

Сериозно обаче, ако изградите основната си диета около много зеленчуци, както и умерените количества пълнозърнести храни, чистите протеини, плодовете и ненаситените мазнини, от време на време наблюдавате общия си прием на калории и спортувайте редовно, вероятно ще бъдете горе-долу здрави най-вероятно.

 
 
Коментарите са изключени