shareit

МиГ-21 – самолетът, който отдавна трябваше да се пенсионира

| от |

На 14 януари 1975 г. Майор Петър Моковицка изпълнява тренировъчна мисия с Миг 21 над небето в Източна Германия. По време на сложните маневри, двигателят губи компресия и самолетът започва рязко да пада надолу. Причината е ясна – липса на техническа проверка или протакване на сервизирането на двигателя.  Докато пилотът губи контрол, базата съобщава на майора да напусне самолета и да се спасява, оставяйки машината за няколко милиона (подозираме рубли) да се разбие над текстилния завод. Моковицка много добре знае, че там работят стотици хора и катастрофата ще отнеме доста животи.

Вместо това насочва самолета далече от хора с надеждата, че ще може да го остави да се разбие в близките полета. За съжаление липсват инерционните сили, които да успеят да го превозят до там. Точно зад завода има малък квартал. Бойната машина съкращава височината яростно, докато накрая не се забива в 5-етажен жилищен блок. Майорът загива на място, отнемайки живота и на 5 жени, които в този момент се намирали в сградата. Кокпита пробива смело сградата във втория етаж. Малко след сблъсъка следват и пламъци, но и до днес не е ясно дали МиГ-ът е разполагал с оръжие, за да се запали толкова лесно.

Пожарната команда пристига, но след като няма информация за боеприпаси и потенциална експлозия, началникът на пожарникарите нарежда да се започне гасене от безопасно разстояние. Това решение определено спасява още животи, защото по-късно в резервоара ще се открият около 800 литра керосин. За 15 минути на инцидента се изсипват около 200-300 пожарникаря, войници и друг помощен персонал. 16 души са изведени от сградата с наранявания, а някои в паниката са решили да скочат през прозореца. Една жена умира по пътя за болницата от раните си. В тази катастрофа умират седем души. След обстоен преглед, разследващите са категорични, че самолетът е дефектирал заради липса на компресия.

Circa August 1966 (Photo by Mirrorpix/Mirrorpix/Mirrorpix via Getty Images)

Техникът, който не извършва тази процедура е изпратен в затвор за 5 години. Майор Петър Маковицка е награден с медал за храброст и по всичко личи, че е бил единственият със здрав разум в тази тежка ситуация. Разбиването на самолета в завода щеше да коства много повече жертви. Това далеч не е единственият инцидент в следващите години. Според неофициални данни, до този момент в небето има около 11 496 изтребителя, като голяма част от тях се намират именно в Русия. Индия също разполага със значително количество от този вид изтребители, но в началото на 21-и век статистиката показва, че машината е морално остаряла и без поддръжка не може да се смята за благонадеждна. Около 70-те години на миналия век става ясно, че повече от 170 индийски пилота и 40 цивилни са станали жертва на този самолет.

Между 2010 и 2013 г. още 14 самолета дефектират, а разработеният модел между 1966 и 1984 година отчита загуби от около 840 самолета. Едва в края на 2013 година Индия ще прекрати употребата на 50-годишните си самолети в следствие на скъпа поддръжка и управление на потенциално опасна машина. Според някои техници, когато самолетът е в режим афтърбърн, натоварването е изключително голямо и именно това може да бъде причина за дефектиране. Огромното количество въздух, което се поема в този момент засмуква абсолютно всичко, следователно дори малка птичка може да попадне в двигателя и да го извади извън строя.

Статутът на бойната машина продължава да се понижава и през последните години. Медиите го наричат „летящ ковчег“. На 8 март миналата година в Индия за пореден път се дава сигнал, че руската машина изпитва затруднения и не може да се върне безопасно в базата. Пилотът напуска самолета, но въпросите предстоят. Събитието се случва само един ден след битка спречкване с пакистански F-16, който навлиза в индийското въздушно пространство и в последствие успява да го свали. Въпросната машина е МиГ-21 Bison. Според данни на индийското правителство, самолетите отдавна трябва да са пенсионирани и въпреки постоянните подобрения, машината вече не може да се смята за конкурентна на съвременните въздушни сили.

gettyimages-548114503-594x594

Интересен факт е, че Индия има нужда от 756 бойни самолета и първите използвани са били доставени именно от СССР. При пенсионирането на руските машини се очаква много скоро Индия да намали ескадрилите от 42 на 22 до 2032 година. Според статистиката на страната от 2012 година са загинали 171 пилота, 39 цивилни и още 8 души от други подразделения извън авио службите. Причината за тези проблеми е класически опомената като човешка грешка или техническа неизправност, а понякога и по двете причини. За последните 40 години от 872 самолета, Индия е изгубила половината в инциденти. Според техническите данни, официалното изключване на МиГ-21 е трябвало да настъпи около 80-те години на миналия век, но благодарение на Bison програмата за модернизиране, машината трябвало да се смята за много по-добра и активна.

 
 
Коментарите са изключени